Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Maria

Maria

03-02-2017 om 13:42

tijdelijk contract en ziek

Ik heb een tijdelijk contract, het tweede nu en dat loopt tot 1 mei. Het gaat erg goed op het werk, ik tevreden, werkgever tevreden. Maar ik heb wat onder de leden en moet de komende tijd een aantal keren naar het ziekenhuis voor onderzoek en het is bijna zeker dat ik geopereerd moet worden, de uitslag daarvan kan alle kanten op. Stel dat het niet goed gaat, ik ben ernstiger ziek dan ik nu denk en mijn werkgever zou om die reden mijn contract niet willen verlegen, hoe gaat dat dan? Ik ga er dan even van uit dat ik in de ziektewet zit als mijn contract eindigt.
Krijg ik dan WW? Of blijf ik net zo lang in dienst tot ik beter ben? Neemt het UWV dit over, tellen de weken dat ik al in de ziektewet zit ook nog mee? Mag het contract beëindigd worden als je ziek bent?
Zouden jullie het al tegen je werkgever zeggen dat je mogelijk gaat uitvallen? Tot nu toe kan ik de ziekenhuisbezoeken plannen op mijn vrije dag en heb ik nog niets gezegd, gewoon omdat het mogelijk gevolgen kan hebben voor mijn baan. Ik krijg al de bibbers als ik eraan denk!

Jesse_1

Jesse_1

03-02-2017 om 14:42

Contact loop af

Je contract loopt af, en dat blijft ook zo als je ziek bent. Je gaat dus niet eerder of later uit dienst. (Je werkgever kan er natuurlijk wel voor kiezen om je een nieuw contract aan te bieden).
Ik zou open kaart spelen met je werkgever als je al zeker weet dat je komende maanden zult verzuimen, dan kan hij ook het werk of vervanging daarvoor regelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2017 om 15:00

Maria

Als je al tijdens je werk ziek wordt en blijft tot je contract afloopt, moet je werkgever je aanmelden bij het uwv voor de ziektewet. Je krijgt dan binnen vier weken bericht of men daarmee akkoord gaat.

Ik denk dat ik het zou zeggen, als redelijk duidelijk is dat de werkgever er op een bepaald moment wel achter móet komen. Als jij al weet dat je een ziekenhuisopname gaat krijgen voor mei, dan zou ik het wel bespreken. Ik zou dat nu nog niet doen. Eerst alles voor jezelf duidelijk krijgen. Maar ik zou de werkgever wel in staat stellen om iemand anders te zoeken, al dan niet als tijdelijke vervanging van jou. Dus als je nu al weet dat het april gaat worden, dan moet je hem niet later inlichten dan bijvoorbeeld eind februari.

Als de ziekenhuisopname ná je einde contract-datum valt, zou ik voorlopig niets zeggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2017 om 15:03

Jesse

De werkgever kan er inderdaad voor kiezen een nieuw contract aan te bieden, maar de vraag is of hij dat zal doen als hij weet dat Maria ziek is en dat ook nog wel even kan blijven met het herstel e.d. erbij. Omdat het volgende contract het vaste contract móet worden, zou ik dus geen slapende honden wakker maken als dat niet per se noodzakelijk is. Dus wel als het voor de contractsdatum is en niet als de operatie erna valt.

Jesse_1

Jesse_1

03-02-2017 om 16:08

Kaaskopje

Ik schreef het erbij, omdat ik zei dat ze niet eerder of later uit dienst zou gaan en dat klopt niet als de werkgever haar nog een contract aanbiedt.

We weten volgens mij niet wat voor tijdelijke contracten Maria heeft gehad (hoe lang), dus er zou nog een derde tijdelijke kunnen volgen. Bovendien weten we helemaal niet wat Maria heeft en wat voor consequenties dat (mogelijk) heeft voor haar arbeidsinzet - zowel de korte als de lange termijn.

Niet alle werkgevers zijn boemannen

ziek uit dienst

Dat heet 'ziek uit dienst'. Als je ziek bent als je contract op zijn eind loopt zal de werkgever waarschijnlijk niet verlengen. Ik denk ook dat er een probleem is als hij het contract wel zou verlengen: er is dan een verplichting om het loon door te betalen, maar zijn verzekering vergoedt vermoedelijk niet omdat hij deze schade niet had hoeven lijden als het contract niet was verlengd.

Loopt het contract af terwijl de werknemer ziek is, dan zal de werkgever de werknemer 'ziek uit dienst' melden bij UWV. Er wordt dan een ZW-uitkering toegekend totdat de werknemer weer in staat is om zijn oude werk te doen. Dat oude werk is er dan natuurlijk niet meer omdat het contract immers was afgelopen, dus dan komt de WW in plaats van de ZW.

Zolang een ZW-uitkering wordt betaald zal het UWV de (nu dus werkloze) werknemer regelmatig door een arts laten beoordelen. Na een jaar wordt geprobeerd de werknemer uit de ZW te knikkeren (zie hiervoor het draadje "UWV meedenken" van Kaaskopje en mijn laatste postings daarin), lukt dat niet, dan loopt de ZW nog een jaar door totdat iemand twee jaar ziek is, dan krijgt betrokkene WIA, of als hij/zij daarvoor niet in aanmerking komt, WW.

Groeten,

Temet

"in de ziektewet zitten"

Heel veel mensen, ook Maria, hebben het over "in de ziektewet zitten" als ze hun werk wegens ziekte niet kunnen doen maar wel nog in dienst zijn. Dan zijn ze echter gewoonlijk niet in de Ziektewet, maar geldt de loondoorbetalingsverplichting van de werkgever. Ziektewet wordt betaald door UWV en normaal gesproken zitten dan ook alleen werkloze werknemers echt in de Ziektewet (uitzondering is de zgn no risk polis, maar dat laat ik maar even).

Groeten,

Temet

Maria

Maria

03-02-2017 om 17:14

dank je wel allemaal

Dank jullie wel voor je reacties, ik houd nog even m'n mond, natuurlijk, als het niet anders kan, ga ik het wel vertellen wat er aan de hand is. Ik weet gewoon niet wat mijn werkgever gaat doen als hij hoort dat ziek ben. Ik had eerst een half jaar contract en daarna een jaarcontract, nu zou het een vast dienstverband moeten gaan worden. En echt, het gaat erg goed, maar als ik het verhaal van Temet lees, begrijp ik echt wel dat mijn werkgever zich tweemaal bedenkt om mij een vast contract te geven terwijl ik ziek ben. Ik kan wel janken, 't is zo'n leuke baan en dan misschien door zoiets werkloos te worden!

Hanny61

Hanny61

03-02-2017 om 19:17

Open kaart

Volgens mij bestaat een derde contract van een half jaar nog tot de mogelijkheden, dus een vast contract hoeft nog niet aan de orde te komen. Los daarvan zou ik gewoon open kaart spelen. Ik zou vragen hoe zij jouw toekomst zien binnen dit bedrijf en als wordt aangegeven dat ze je zouden willen houden, zou ik vertellen wat er gaande is. Mogelijk kun je afspreken dat je weer in dienst komt, als je weer hersteld bent. Die kans lijkt mij groter als je hier open over bent, dan als je je mond houdt en het erop aan laat komen. Tenminste, ik zou dat wel waarderen en als ik toch van plan was je in dienst te houden, zou dit risico-loos kunnen, want je komt pas weer in dienst als je beter bent.

Lente

Lente

03-02-2017 om 20:00

Let wel op of je werkgever risicodrager is

Er zijn instellingen/instanties die zelf het risico dragen. En die moeten betalen voor jouw ziekte-uitkering, ook als je al uit dienst bent. Dat geldt binnen een bepaalde termijn na uit dienst treden en geldt sowieso als je ziek uit dienst gaat.
Dit geldt bijvoorbeeld bij overheid maar ook bij zorginstanties. Je kunt dat vast ergens vinden.

bieb63

bieb63

03-02-2017 om 23:41

Klopt lente

In dat geval zou je wg, zeker omdat hij tevreden over je is, JUIST kunnen kiezen voor een vast contract. Xeker als redelijk duidelijk is dat het afwezig zijn zich beperkt tot een te overzienbare periode en daarna de verwachting js dat he weer volledig herstelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.