Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Teveel internetten en telefoongebruik tijdens werk

Hoi allemaal, graag zou ik jullie advies willen vragen. Ik heb een kantoorbaan en heb in principe altijd genoeg te doen. Echter, ik word elke werkdag verleid om weer even het nieuws te lezen, even iets op internet op te zoeken, even mijn privé mail checken, etc. Met mijn telefoon is het nog erger, dan kan ik ook social media checken en whatsappen. Het erge is dat mijn werk hier onder lijdt maar het is zo stom, ik heb zo weinig zelfdiscipline dat ik het blijf doen. Op de een of andere manier is de verleiding elke keer te groot. Het helpt als ik mijn telefoon in mijn tas stop (of als ik thuis werk in een andere kamer leg), maar af en toe heb ik mijn telefoon toch nodig en dan zie ik toch weer appjes etc en dan zit ik er zo weer 20 minuten op. Het is zo ontzettend slecht en ik baal elke keer van mezelf. Ik voel me ook schuldig naar mijn werkgever toe. En het is echt niet dat ik aan het begin van de dag denk: ik ga vandaag lekker lui de hele dag internetten. Nee, elke ochtend denk ik: vandaag ga ik echt mijn best doen maar verval ik toch in mijn oude patroon.

Heeft iemand een gouden tip? Ik heb ook geprobeerd in blokken te werken dus 2u werken en dan even op mijn telefoon kijken of mezelf een beloning beloven als ik de hele week niet zou internetten op werk maar helaas werkte dat allemaal niet. Ik vroeg me af of iemand het herkent en advies heeft hoe ik dit moet oplossen? Want ik wil heel graag gewoon de hele dag werken. 

Twee telefoons nemen: je werktelefoon neem je mee naar je werk en de andere laat je thuis. Op je werktelefoon geen aantrekkelijke apps zetten.

Tsjor

Zo gaan zitten dat een collega jouw scherm kan zien?

Of een collega zelfs expliciet vragen om jou af en toe te controleren?

Herkenbaar probleem hoor! Goed dat je je ervan bewust bent, dat is de eerste stap om het te gaan veranderen! De tip van een aparte werk- en privételefoon is een hele goede. Daarnaast kun je dan ook nog proberen om je telefoon minder aantrekkelijk te maken. Ik heb bijv geen sociale media op mijn telefoon, zoveel mogelijk notificaties uitgezet (bijv van groepsapps) en ik zet mijn telefoon meestal op zwart-wit. Als ik thuis werk leg ik mijn telefoon het liefst in een andere kamer en werk dan in blokken van 25 min met daarna 5 min pauze (pomodoro methode). In die 5 min kan ik dan even op mijn telefoon kijken. 
Het is niet eenvoudig; veel apps worden bewust heel verslavend gemaakt. Ik vind ook dat ik vaak teveel tijd op mijn telefoon zit. Een boek wat mij heeft geholpen is Digitaal Minimalisme van Cal Newport. Hoop dat je er iets aan hebt!

Je kan je telefoon toch wegleggen?
Anders laat je hem thuis en laat je je werknummer achter in het geval voor een noodgeval.
Ik kijk zelden op mijn telefoon. Ik leg hem bewust weg. In de koffie/ lunch en middagpauze kijk ik erop, dit is mijn eigen vrije tijd en niet in mijn werkgever zijn tijd.
Mocht mijn man of kinderen mij dringend nodig hebben dan kunnen ze me op mijn werk bellen, is nog nooit gebeurd.

Heel herkenbaar.voel je niet al te schuldig of een slappeling. Smartphones en apps worden bewust zeer verslavend gemaakt door de fabrikant. Daar zit een hele wetenschap achter dus je bent een hele goede als je daar tegenop kan. Bij mij helpt een schermtijd limiet instellen (bijvoorbeeld 15 min per dag) voor bepaalde apps en websites die ik graag en veel te vaak bezoek. Kijk bij ‘instellingen’ en ‘schermtijd’ op je toestel en stel je voorkeur in. Het scherm gaat dan na 15 min automatisch op ‘zwart’.  Je hebt de optie om het limiet te negeren, maar de kunst is natuurlijk om dat niet te doen. Je bouwt iig weer een extra obstakel in. Succes, ik vind het een ellendige verslaving die weliswaar niet diep zit, maar wel hardnekkig is. 

Je kan tegenwoordig ook timers op apps zetten. Dan kun je per dag een bepaalde tijd een app gebruiken en daarna blokkeert de app.

Misschien kun je daar wat mee verzinnen?

Of je telefoon op slaapstand zodat je apps blokkeert een bepaalde tijd en alleen bepaalde nummers door laat komen.

een werktelefoon lijkt me sowieso prettiger.

Goed dat je je er bewust van bent en er wat aan wil doen. Ik zou naar werk alleen je werktelefoon meenemen of je privételefoon in tas/kluis laten. Ook thuis privételefoon in een andere kamer laten, dan krijg je niet steeds prikkels voor alle meldingen. 

Ik herken het ook. Soms denk ik dat ik mijn werk niet leuk genoeg vind, maar thuis heb ik hetzelfde probleem. 
Teveel tijd verdoe ik op mijn telefoon, terwijl ik ook andere, nuttige dingen kan doen.
Ik heb weleens limiet op apps gezet, maar dan vind ik wel een reden om die limiet wat op te schroeven en niet meer terug te draaien.

Voor de loze / rust momenten heb ik een haakwerk je gekocht. Dat helpt enigzins, maar de verleiding is nog enorm. (Zoals nu moeten er eigenlijk gewoon andere dingen gebeuren en loop ik thuis de kantjes er vanaf)
Ik lees graag mee voor tips 

Oh wauw, thuis doe ik dit ook, maar op mijn werk echt niet; hooguit even in de pauze.
Ik heb daar gewoon ook echt geen tijd voor; ik werk in het onderwijs. 
Je moet wat strenger voor jezelf worden denk ik; leg je telefoon bijv. in je kluisje of waar je je spullen opbergt; in elk geval niet voor het grijpen.
Als je zegt dat je 'zo ineens 20 min verder ' bent, vind ik dat eerlijk gezegd wel ernstig misbruik van je baas zijn tijd.

Hoi, ik herken je probleem heel goed. Ik werk ook op kantoor en had dezelfde uitdaging. Wat voor mij hielp, was het installeren van apps die je toegang tot bepaalde websites en apps beperken gedurende werkuren. Zo kun je bijvoorbeeld 'Focus@Will' gebruiken om je te concentreren met behulp van muziek, of 'Forest', een app waarbij je een virtuele boom laat groeien zolang je je telefoon niet gebruikt. Misschien is het ook een idee om een timer te zetten voor specifieke werktaken en jezelf korte pauzes te gunnen. Het belangrijkste is om een routine te vinden die voor jou werkt en deze consistent vol te houden. Succes!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.