Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

bugs

bugs

09-03-2014 om 15:27

Testament na scheiding nog geldig?

Mijn exman en ik hebben een testament opgesteld na de geboorte van onze oudste dochter waarin vermeld wordt dat mijn broer voogd zal worden mochten wij beiden overlijden. Mijn exman is terminaal, hij heeft hoogstens nog 3 weken te leven. Los van al het verdriet en de pijn die dit met zich meebrengt voor mijn kinderen maar ook voor mij, vraag ik mij nu af of het testament wat wij toendertijd gemaakt hebben, nog geldig is nu wij gescheiden zijn. Of moet ik nu zelf een testament laten opstellen waarin ik mijn broer als voogd aanwijs? En weet iemand wat de kosten hiervoor zijn?
Bedankt!

naar de notaris

Voor de zekerheid zou ik voor advies naar een notaris gaan. De formulering kan mogelijk het testament ongeldig maken maar misschien ook niet. Er kunnen zaken gewijzigd zijn of onduidelijk geworden.
Ligt er een ongecompliceerd testament dan kan de voogd zich melden bij de griffie en de voogdij ongecompliceerd op zich nemen. Zijn er vragen dan kan dat betekenen dat de zaak naar de rechter verwezen wordt. Met name als er in de familie onenigheid ontstaat.
Je kunt er natuurlijk ook het beste van hopen. Het is toch niet mogelijk om zaken helemaal uit te sluiten. Zelfs met een volledig rechtsgeldig document kan door onenigheid in de familie er gedoe rondom de voogdij ontstaan.
Maar vraag het een notaris en dan weet je iets meer.
Je kunt natuurlijk ook met het testament naar de griffie van de rechtbank in je woonplaats gaan en daar de vraag stellen of je broer zich met dat testament kan melden en of dat dan rechtsgeldig is. Bij de griffie wordt de beslissing genomen om het voogdijschap te accepteren of door te sturen naar de rechter.

Ja, het testament is gedeeltelijk nog geldig.

Sinds 2003 is bij de wet geregeld dat het erfgemaanschap bij scheiding vervalt. De andere bepalingen in het testament blijven gewoon bestaan. Zo kan de situatie ontstaan dat een ex partner toch nog invloed kan hebben op uw nalatenschap als hij of zij nog in het testament staat als executeur.

Voogd nodig

Ik vraag mij af of er wel een voogd nodig is? Als een van de ouders overlijdt krijgt toch de andere ouder het volledige gezag? een voogd is toch alleen maar nodig als beide ouders komen te overlijden? Ik ga ervan uit dat jullie destijds allebei een testament hebben gemaakt en niet alleen je ex-man. Dus danhebben jullie allebei jouw broer benoemd.
Het is wel meestal zo dat in een testament staat dat de partner erft tenzij op moment overlijden de echtscheiding is uitgesproken of aanhangig gemaakt. Dat lijkt mij bij jou hier wel zo te zijn. In dat geval zouden jullie kinderen erven. aAls die nog minderjarig zijn, dan is de afwikkeling wel wat ingewikkelder.
Ik zou als ik jou was met de notaristeleffion bellen. Die hebben echt veel kennis hierover, zijn meestal gepensioneerde notarissen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.