Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique D*

Monique D*

08-04-2014 om 14:13

Telefonische sollicitatiegesprek, is dat normaal?

Is het normaal om een telefonische sollicitatiegesprek te voeren? Wij hebben dit een paar keer meegemaakt met Randstad Uitzendbureau.

Nadelen:
Je bent er niet op voorbereid, zo'n telefoontje komt plotseling (je wordt daardoor overvallen). Je moet dan snel op zoek gaan naar die vacature en bent daardoor niet altijd in de gelegenheid.

Ik vind het wel vreemd, want bij een persoonlijk gesprek zie je toch meer van een kandidaat dan via de telefoon?

Wat ik in dit geval handig zou vinden is dat men van te voren meldt dat je op zo'n dag en tijdstip een telefonische sollicitatiegesprek kan verwachten. Dan kan je je uiteraard er helemaal op voorbereiden!

Annet

Annet

08-04-2014 om 17:52

Kan wel, standaard antwoord verzinnen

Als Randstad dit zelf prettig vindt, dan kan het. In de huidige arbeidsmarkt kunnen ze dat maken.

Ik zou een standaard antwoord vinden waarmee je zorgt dat je even tijd hebt om e.e.a. op te zoeken.
Bijvoorbeeld: Ik zit hier midden in een gezelschap van andere mensen. Als u mij over een kwartier terugbelt, dan heb ik ondertussen een rustig plekje gevonden.
Of: ik zit in de wachtkamer van de tandarts en ben zo aan de beurt. Kunnen we dit gesprek later op de dag voeren?

Precies

Een vriendin van mij had dit pas ook, voor een sollicitatie bij een ziekenhuis. Ze hadden zoveel reacties gehad dat ze de voorselectie telefonisch deden.

Ze vragen in zo'n geval altijd of ze gelegen bellen en ik dat geval kan je beter zeggen dat je nu bezig bent of wat dan ook. Dat je over een half uur terugbelt. Of door nummerherkenning het gesprek over laten gaan op je voicemail en dan later terugbellen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-04-2014 om 20:49

Monique

Zoals bij heel veel dingen in het leven, levert het je niet zoveel op door te stellen dat iemand anders zich eigenlijk op een bepaalde manier zou moeten gedragen. Je kunt beter jezelf aanleren om op een andere manier met dit soort situaties om te gaan. In het geval van een plotseling telefoontje is dat zelfs erg eenvoudig. "Goh, fijn dat u belt. Ik ben helaas op dit moment niet in de gelegenheid om rustig/vrijuit te praten. Mag ik u om x uur terugbellen? Dan kan ik niet gestoord worden en heb ik alle spullen ook bij de hand." Van zo'n reactie zal geen recruiter/intercedent/P&O'er raar opkijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2014 om 23:18

Uitzendbureaus

Ik heb dit al een paar keer meegemaakt. En vaak ben ik dan niet op mijn voordeligst. Net wakker of zo Maar om eerlijk te zijn vind ik het wel prettig. Ik ben telefonisch beter gebekt dan bij een 'normaal' gesprek.

Ik heb laatst weer een sollicitatiegesprek gehad in een klein minikamertje met twee dames tegenover mij die al kende en werkelijk alleraardigst waren en toch ging ik onhandig doen. Naar aanleiding van dat gesprek werd ik niet gekozen, maar ruim een week later kreeg ik alsnog een baan, dat dan weer wel

Monique D*

Monique D*

10-04-2014 om 22:53

Mijn vriendin heeft dat meegemaakt

Mijn vriendin had gesolliciteerd op een functie bij Randstad via internet. Zij kreeg een telefoontje en de man begon gelijk die vacature door te nemen en stelde haar ook een aantal vragen. Omdat zij zo overvallen werd had zij niet de tijd gehad om die vacature tevoorschijn te halen (zij solliciteerde op meer functies) en haar antwoorden kwamen erg twijfelachtig over bij de inercedent. De man beëindigde het gesprek met dat ze op haar cv niet de juiste ervaring had genoteerd en ook niet de gewenste certificaten. Zij was hierdoor erg overdonderd. Later heeft zij de vacature erbij gehaald. De eisen waaraan de kandidaat moest voldoen kwamen niet overeen met wat die man haar vertelde! Haar ervaring was gewoon goed en er werd in de vacature niet om certificaten gevraagd. Het was jammer dat zij zich niet kon voorbereiden, anders had ze zich niet zo laten overbluffen door die man.

Bij een volgende sollicitatie had een intercedente van Randstad geprobeerd telefonisch contact te maken voor een sollicitatiegesprek. Dat was niet gelukt en de intercedente had een berichtje achtergelaten op haar voicemail. Dit was wel een voordeel voor haar, zij kon zich hierop voorbereiden. Op de computer had ze haar cv klaargezet en de vacature had ze ook in beeld. Het gesprek ging goed en had ze zelfs een paar testjes moeten doen door de telefoon. Ook dit ging goed en er zal binnenkort contact gemaakt worden met het bedrijf voor een gesprek.

Wij kunnen ons wel voorstellen dat zo'n telefonische sollicitatiegesprek makkelijk, goedkoop en snel is (eerste selectie gaat snel en de kandidaat hoeft geen afspraak te maken om langs te komen, dat scheelt tijd en geld), maar je moet er wel op voorbereid zijn! Je wordt er anders door overvallen.

Vriendin weet nu dat zij de recruiter zal vragen of zij zelf op een bepaald tijdstip terug kan bellen zodat zij alle gegevens bij de hand heeft, mocht men weer een telefonisch sollicitatiegesprek met haar willen voeren. Ja, daar heeft ze de eerste keer niet aan gedacht en die recruiter vond het blijkbaar normaal om haar daarmee te overvallen en haar te beoordelen.

Monique D

"Ja, daar heeft ze de eerste keer niet aan gedacht en die recruiter vond het blijkbaar normaal om haar daarmee te overvallen en haar te beoordelen"

En dat komt, vermoed ik, omdat die recruiter niet hetzelfde belang heeft als jouw vriendin, en trouwens ook niet per se hetzelfde belang als de inlener. Jouw vriendin wil een geschikte baan. De inlener wil de beste persoon voor de vacature. De recruiter wil zo snel mogelijk uit de potentieel geschikte kandidaten iemand selecteren die aan de functie-eisen voldoet. Dus snel-snel iedereen gebeld, hoe sneller hij zijn lijstje af heeft hoe eerder hij klaar is en wat anders kan gaan doen. Dus als hij er tien moet bellen, halverwege de lijst al twee geschikte types heeft getroffen, en jouw vriendin is nummer 7, dan kan hij haar gevaarloos afschrijven want hij heeft er toch al minstens 2 om uit te kiezen.

Of hij jouw vriendin daarmee voldoende recht doet is, vermoed ik, niet iets waar hij zich vreselijk mee bezighoudt.

Groeten,

Temet

Annet

Annet

11-04-2014 om 11:49

Waarom het heel snel moet.....

Mijn werkgever heeft een raamcontract met Randstad. Dat betekent dat een uitvraag voor tijdelijk personeel eerst naar hen gaat.
Zij hebben dan beperkt de tijd om een voorstel te doen (ik dacht 48 uur). Dit heeft absoluut een negatief effect op de kwaliteit van de voorstellen.
Sinds ik dat weet, meld ik bij de uitvraag direct dat ik liever heb dat ze meer tijd besteden aan de voorselectie. Ik heb meestal geen enorme spoed bij de invulling van de functie. Dat helpt duidelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.