Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marieke

Marieke

25-04-2013 om 22:28

Tegemoetkoming studiekosten

Bestaat de tegemoetkoming studiekosten nog voor kinderen tussen 12-18, zeg maar de middelbare scholier?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

26-04-2013 om 06:48

Wat zijn de kosten dan?

esta

esta

26-04-2013 om 12:43

Pff p.

Wat moet het fijn zijn om niet eens te merken dat je kind 'duurder' wordt als het naar het VO gaat. Hier gaat komend schooljaar nummer drie, ik weet nog niet hoe ik het rond moet gaan breien.

De tegemoetkoming die er was wordt geacht te zijn opgegaan in 't kindgebonden budget, maar dit budget is leeftijdsafhankelijk, en ik moet straks nog anderhalf jaar wachten voor ik het verhoogde kindgebonden budget krijg voor dit kind.

P

P

26-04-2013 om 17:53

Esta

Tja, sorry, ik zie het niet. Toen mijn oudste naar de brugklas ging ben ik het gaan uitrekenen: hij was geloof ik een tientje duurder dan zijn broer voor alle schoolkosten en dan had hij nog iets gekozen wat 50 euro duurder was. Dus alleen wat schriften een tas en een rekenmachine kwam daarbovenop.

esta

esta

26-04-2013 om 18:03

Alleen wat schriften..

Tja als je het niet snapt, valt het ook niet uit te leggen denk ik.

(ouderbijdrage, vrijwillig, maar ja juist als 'relatief' arme wil je niet dat je kind daarin ook al een uitzondering is, nu 'moet' er gezien de afstand wel een grotere fiets komen, 't openbaar vervoer is ook al niet gratis en de vele andere op zich kleine postjes die hier best wel zwaar wegen, ik mag hopen dat die tegemoetkoming voor ouders weer terugkomt als we straks zelf de schoolboeken ook nog weer moeten gaan betalen, maar ik vrees dat ze die ook in het kindgebonden budget gaan stoppen).

Vic

Vic

26-04-2013 om 18:26

Hier is het v.o. toch aanmerkelijk duurder dan de basisschool. Zelfs het wegvallen van de BSO en overblijf weegt daar niet tegenop. Onze 'vrijwillige' ouderbijdrage is ca. 400 euro, fietskosten ca. 80, allerhande extra excursies en uitjes, pennen/potloden/schriften/geodriehoeken. Aan de basisschool ben ik 45 euro kwijt aan ouderbijdrage en schoolreis. De overblijf kost ca. 180 euro per jaar. BSO is dan wel weer een aardige kostenpost, die de afgelopen twee jaar zo ongeveer verdubbeld is.

Fiorucci

Fiorucci

26-04-2013 om 18:41

Dus bij jullie geen excursies, schoolspullen, fietsspullen?
Ik zit al gauw aan de 300 euro per jaar. En dan nog de kleine uitgaven, een paar kaarten voor het schooltoneel omdat je kind meespeelt, etc.

P

P

26-04-2013 om 20:22

Esta, hier is het gewoon niet zo duur en blijkbaar was hier de basisschool duur (inclusief overblijven namelijk) en ruim 70 euro ouderbijdrage inclusief schoolreisje.

Verder fietsen mijn kinderen ook naar de basisschool dus die fietskosten had ik toch al en zoon gaat bij heel slecht weer met de bus maar zo vaak komt dat ook niet voor.

Sorry hoor Esta, het is echt niet dat het geld mij op de rug groeit maar ik merk echt weinig verschil. Volgend jaar kan ik weer dokken voor een groep 8 kamp en dan is waarschijnlijk jongste dat jaar duurder dan oudste (even nog steeds los van de schriften, de rekenmachine, de tas en agenda want dat reken ik niet echt mee).

P

P

26-04-2013 om 20:24

En fio

Flauw die schoolspullen voor jou want die had ik al genoemd...!

Fiorucci

Fiorucci

27-04-2013 om 09:40

Met schoolspullen denk ik ook aan kopiekosten, gebruik van bosatlas, kluisje, etc etc.
En flauw, tja, als je zo in elkaar zit dat je denkt dat ik er expres overheen lees....

P

P

27-04-2013 om 09:46

Fio

Dan moet je ook wat duidelijker zijn... onder schoolspullen versta ik geen bosatlasgebruik of kluisjeshuur of kopieerkosten omdat het over 'spullen' ging.

Nogmaals: mijn VOzoon is echt niet heel overdreven veel duurder dan mijn basisschoolkind dus mijn vraag was werkelijk waar oprecht. Dat er scholen zijn die idiote ouderbijdrages vragen waar vervolgens blijkbaar wij als belastingbetaler dan aan mee moeten gaan betalen vind ik te gek voor woorden. Het zal een school niet tegenhouden om dat bedrag omlaag te brengen. Het kan gewoon goedkoper!

Fiorucci

Fiorucci

27-04-2013 om 12:45

Ik moet niks. Het vo hier vraagt een normale ouderbijdrage, maar desondanks ben ik duurder uit. Omdat er naast die bijdrage ook andere kosten zijn, zoals kluisjeshuur, excursies,etc.

liora

liora

28-04-2013 om 08:24

Hier

Basisschool: ouderbijdrage 80 E, schoolkamp 220 E, overblijf 180 E, BSO 420 per maand maar daar krijg ik wel kinderopvangtoeslag voor. Maar ik schat dat dat me nog wel 1300 E per jaar kost.

VO duurder?

Anneke

Anneke

28-04-2013 om 09:33

Ik kan me ook niet voorstellen...

dat het VO nu zoveel duurder is dan de basisschool.

Basisschool is hier niet duur 35 euro ouderbijdrage plus 70 euro kamp. 800 euro per jaar overblijf (2,50 per keer). Fiets hebben ze nu ook nodig. Ook bij regen gaat hier niemand met OV naar VO-school. Een Eastpack rugzak hebben ze al.

Schriften, kaftpapier, etc volgens mij moet dat makkelijk lukken voor 100 euro per jaar. En als het moet kan het ook voor 30 euro bij Action.

Bosatlas en woordenboeken etc: die schaf je eenmalig aan voor alle kinderen. Dat is per jaar dus geen enorm bedrag.

Ik denk dat pubers duurder zijn omdat ze meer/duurdere kleding nodig hebben, niet genoeg hebben aan een kindermenuutje, flink eten, etc.

Fiorucci

Fiorucci

28-04-2013 om 09:48

Ja maar wacht even

Anneke, je haalt er nu dingen bij die niks met school te maken hebben. Kleding, eten,etc.
En persoonlijk vind ik ook dat BSO niks met school te maken heeft. Dat is opvang die jij regelt omdat je er na school niet kunt zijn door bijvoorbeeld je werk. Dat is voor iedereen persoonlijk en we hebben/hadden daar allemaal een andere oplossing voor.
En een Eastpak hebben ze al, dat is fijn, maar soms is er ook een nieuwe nodig. Tip: Marktplaats.

Anneke

Anneke

28-04-2013 om 10:03

Fiorucci

Maar ik zeg toch ook juist dat kleding, eten, etc niets met school te maken hebben? Schoolkosten zijn niet duurder dat is mijn boodschap.

En die Eastpak gaat nu al twee jaar mee en ziet er als nieuw uit. Volgens mij gaan die gemiddeld minimaal 5 jaar mee, dus dan is het iets meer dan een tientje per jaar.

Ik denk dat de leeftijdsfasen niet zo heel veel uitmaken qua kosten. De duurste fase was voor ons een jaar geleden dat 2 kinderen op kinderdagverblijf zaten. Dat is per maand flink veel duurder dan de schoolkosten in het VO en af en toe een paar merkschoenen in puberleeftijd.

Idem met studerende kinderen. Dat lijkt me een heftige periode worden maar aan de andere kant als ze nu zouden studeren komen ze met 500 euro ouderbijdrage per maand een heel eind. Dat is heel veel geld maar dan heb je verder ook weinig kosten meer. En als ik nu alles bij elkaar optel, dan kom ik ook wel aan 500 euro per maand per kind (schoolkosten, clubjes, kleding, sportspullen, muziekles, bso, oppas, vakantie, energie, etc).

Vic

Vic

28-04-2013 om 10:32

Nou

Als je de BSO-kosten buiten beschouwing laat is het v.o. toch meerdere malen duurder dan de b.s. Voor mijn oudste kreeg ik ongeveer 90% van de kosten van BSO vergoed, dus dat viel reuze mee. Vanaf halverwege groep 8 zijn we helemaal gestopt. De overblijf kost hier 1,25 per keer, dat valt dus ook wel mee.

P

P

28-04-2013 om 11:19

Tja vic

Als jij een school uitkiest met 400 ouderbijdrage is de vo al snel duurder. Daar kan ik niets aan doen. Als je het geld er niet voor hebt moet je niet zo'n school uitkiezen en vervolgens willen dat de gemeenschap daarvoor opdraait. Zo stimuleer je die scholen ook niet om dat bedrag te verlagen.

Hier dus wel overblijfgeld, dat vind ik erbij horen, niet de BSO inderdaad.

Maar ik ben het eens met Anneke: het zit 'm meer in de kosten voor eten en kleding. Het is voor het eerst dat ik zoveel geld aan schoenen kwijt ben omdat oudste voor de derde keer op rij een maat per half jaar omhoog schiet en hij eet inderdaad steeds meer maar verder vind ik het vo niet echt duurder dan de bo.

Gemiddelden

Natuurlijk zijn er uitzonderingen (zoals de school van P), maar ik geloof toch dat gemiddeld gezien het VO duurder is dan de basisschool. Zeker als je eenmaal in de bovenbouw zit, met dure Rome-reizen en zo.
n@nny

Fiorucci

Fiorucci

28-04-2013 om 12:24

Nou ja, ik zou dat graag wat minder zwart wit stellen. Er is nog een wereld tussen hele dure scholen en spotgoedkope scholen. Los daarvan: ouders en kind kiezen samen een school. De school van mijn dochter is per jaar een paar tientjes duurder dan de school van mijn zoon, maar als zij daar gelukkig is zal ik haar niet verbieden daarheen te gaan.

P

P

28-04-2013 om 12:30

Nanny

Reizen? Is één reis al weer niet genoeg tegenwoordig?

Ja hoor, hier is ook een reis, dat smeer ik dan maar uit over dat aantal jaren maar dan nog vind ik niet dat het extreem veel duurder is. Niet in die mate dat daar een tegemoetkoming tegenover moet staan (de kinderbijslag gaat ook omhoog als ze 12 zijn toch).

Als de school te duur is qua ouderbijdrage dan zou ik daar maar eerst eens beginnen. Er zijn genoeg verhalen hier van dit forum bekend van mensen die geen ouderbijdrage betaalden en dat niet deden omdat ze er het geld niet voor hadden.

Onze basisschool is duurder dan gemiddeld, dat zal het zijn. Overblijven is iets van 170 euro per jaar, ouderbijdrage iets van 70 euro en natuurlijk kom je met het vo wat duurder uit maar ik kan er ook makkelijker meer bij gaan werken.

P

P

28-04-2013 om 12:30

Fio

Maar je doet toch ook niet moeilijk over een paar tientjes wel?

Vic

Vic

28-04-2013 om 13:03

Ouderbijdrage

Tja, die school met de hoge ouderbijdrage is dan toevallig wel net een heel goede school waar mijn dochter heel graag heen wilde. En wees maar niet bang, ik hoef helemaal geen staatssteun om dat te kunnen betalen (hoewel ik, sorry, wel wat kindgebonden budget ontvang). En ik ga er toch echt niet meer bij werken. Overigens is de kinderbijslag dit jaar verlaagd, dus daar hoeven we het niet van te hebben

Fiorucci

Fiorucci

28-04-2013 om 14:27

Nee,maar elke euro is er een natuurlijk. Zeker als je een laag inkomen hebt. Wat betreft reizen: Er wordt een grote reis gemaakt in de bovenbouw, maar elk jaar is er wel een excursie. Zo is mijn zoon net twee dagen naar Belgie geweest voor een excursie van een aantal vakken. Vorig jaar een dag naar Brugge.

P

P

28-04-2013 om 15:33

Vic

Ik bedoelde natuurlijk niet dat jij wil dat het van het gemeenschapsgeld afgaat maar als ik het niet al te breed heb en er is keuze kies ik niet de allerduurste school uit en dan vervolgens daar geld voor willen ook al is de ouderbijdrage vrijwillig.

Verder is het natuurlijk over het algemeen wel zo dat je er makkelijker meer bij kunt gaan werken of als je dat al deed de BSO wegvalt.

Jillian

Jillian

28-04-2013 om 15:57

Vrijwillig

De ouderbijdrage is op het voortgezet onderwijs ook vrijwillig. Je kan dus best een 'dure school' uitkiezen. Je hoeft niet de hele bijdrage te betalen als je niet wilt. Ik zie dat niet als verplichte kosten. Een van mijn kinderen zit ook op een vrij dure school maar ik maak die bijdrage vrijwillig over. Het hoeft niet. Ik kan er ook voor kiezen om minder of helemaal niks over te maken.

Excursies en dergelijke zijn ook vrijwillig. Wederom je hoeft niet te betalen. Hier ook regelmatig excursies. Soms echt vrijwillig (buiten schooltijd) en soms semi vrijwillig (onder schooltijd). Ik zou ook in het laatste geval kunnen weigeren om te betalen en dan zou de school een alternatief programma moeten verzinnen.

De school kan mij niet eens dwingen tot het betalen van die bos atlas als ik dat niet zou willen.

Overigens die dure bijdrage voor mijn zoon's school kan ik hier wegstrepen tegen de overblijf voor de jongsten.

Ik vind de kosten (BSO niet meegerekent) niet veel hoger op het voortgezet onderwijs. Als ik de BSO meereken is mijn middelbare scholier goedkoper. Echter ik ben het met Fiorucci eens dat dit er niet echt ondervalt want dan kunnen we ook kleding, voedsel ed. mee gaan rekenen.

Als ik puur naar de school kijk dan valt het ook wel mee. Toevallig is de middelbare school hier vrij duur wat betreft vrijwillige bijdrage maar de meeste middelbare scholen hier vragen niet veel meer dan de basisschool. Misschien een paar tientjes maar echt geen honderden euro's verschil.

Het kan wel zijn dat je in het begin wat meer logistieke kosten hebt (fiets, rugzak, atlas, woordenboeken) maar dat zijn maar eenmalige kosten. Het is natuurlijk weer een ander verhaal als een kind niet met de fiets kan. Vervoerskosten kunnen dan hoger liggen.

Echter je kan niet algemeen zeggen dat een middelbare school zoveel extra kosten met zich meebrengt. Het hangt van de persoonlijke situatie af.

Pubers/basisschoolkind

Ik zit ook te rekenen wat het VO meer kost dan de basisschool. Schoolgeld is wel wat meer en natuurlijk de schoolspullen die je zelf moet betalen. Nu is mijn zoon zuinig op zijn spullen en doet er lang mee. De kosten zitten hier meer in de leeftijd en het andere leven op het VO dan de basisschool. Kleding/schoeisel/zakgeld en wat uitjes en gezellige avondjes op school. Ook een excursie of reis kost geld. Remedial teaching en bijlessen waren op onze basisschool gratis. Natuurlijk kan je ervoor kiezen als oudere om "nee" te zeggen tegen de extraatjes maar dat wil ik niet.
Mijn puber is duurder "in onderhoud" dan enkele jaren geleden maar dat vind ik logisch.

Het schoolgeld is hier laag en je kan als ouder de keuze maken of je kind mee gaat op schoolreis en andere uitjes. Per keer betaal je dan. Misschien dat er meer zaken al betaald zijn als het schoolgeld hoger is?

Tink

Tink

28-04-2013 om 21:26

Pubers zijn duurder

Ze eten meer, zijn duurder met kleding (kleedgeld) en ja, de school is ook duurder. Op de basisschool hield het nog op bij 25 euro schoolgeld (en daar zit het schoolreisje al bij), plus af en toe een overblijfkaart (kost hier € 1,25 per keer).
Op het VO waren we voor oudste 35 euro per maand kwijt. In het begin was dat het geld voor de schoolboeken (ongeveer 350 euro per jaar), later toen dat werd afgeschaft konden we kiezen om die 35 euro p/m door te laten lopen, dan zou na het diploma alles verrekend worden, zoals bv. de Griekenlandreis, het driedaagse uitje naar Trier e.d. We moesten na afloop nog zo'n 500 euro bijbetalen, dat zie ik op de basisschool toch echt niet gebeuren.

Oh en P, jij hebt het over meer gaan werken. Dat geldt natuurlijk lang niet voor iedereen. Er zijn ook mensen die nog kleine kinderen hebben naast hun middelbarescholier. En er kunnen ook andere omstandigheden zijn waardoor meer werken er niet in zit.

Daantje50+

Daantje50+

29-04-2013 om 10:02

Idem jilian

Vanaf de zomer drie schoolgaande pubers en niet zoveel meer kwijt aan de ouderbijdrage. Netjes gespecificeerd naar losse posten, je kan afstrepen wat je niet wilt.

Het verschil is een paar tientjes per jaar. Dure buitenlandse reizen zijn altijd vrijwillig en beperkt in het aantal deelnemers. Ze worden gepland in de vakanties.

Wat wel weer een meevaller is, is dat we gespaard hebben op basis van 3 kinderen inclusief zelf kopen van de boeken. Dat was een paar jaar lang niet nodig. Zit nog in de studiepot, handig voor tegenvallers.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-04-2013 om 16:25

Wel duurder

Maar nog wel te overzien voor ons. De bso is inderdaad weggevallen, maar voor een 3e kind scheelt dat niet zo heel veel. Tel daarbij op: een nieuwe fiets (en nu weer, want gestolen), een stevige boekentas (jaarlijks blijkbaar) een hoop geld kwijt aan woordenboeken, schriften, pennen, atlas, rekenmachine, gymnschoenen, sportkleren etc., etc. Dus als ik de balans op maak na 2 jaar kan ik wel stellen dat oudste zeker niet ons goedkoopste kind is.

De hobbel zit natuurlijk in het begin, dus als je het uit middelt over 6 jaar zal het allemaal best nog wel meevallen, maar ik sloeg toch echt wel een beetje stijl achterover aan de kassa bij de V&D, tijdens de eerste schoolaankopen. En nee, dat had echt niet allemaal bij de Action gekocht kunnen worden.

Ik snap dus heel goed, dat als elk tientje telt, dat je dan niet blij wordt van dit soort uitgaven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.