Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Brianna F

Brianna F

09-11-2015 om 14:48

tegemoetkoming specifieke zorgkosten

Mijn volwassen dochter, zonder inkomen, heeft heel veel zorgkosten die niet vergoed worden door de verzekering.
Kan zij op de één of andere manier via de belasting een gedeelte terugkrijgen? Ook al vult ze nooit een belastingformulier in?
Mijn vriendin heeft een dochter met heel weinig inkomen en die krijgt haar buitengewone zorgkosten terug via die tegemoetkoming. Ik heb op de belastingsite gekeken, maar ik kom er niet echt uit.

Brianna F

Brianna F

09-11-2015 om 16:26

Maar

Ik zie telkens voorbeelden van mensen met toch wat inkomen. Het gaat om iemand zonder inkomen.

V@@s

V@@s

09-11-2015 om 16:29

geen inkomen?

Ook geen uitkering? Wie betaald dan die zorgkosten voor haar? Als jullie dat zijn dan kunnen jullie wellicht de zorgkosten aftrekken bij je belastingaangifte.

Brianna F

Brianna F

09-11-2015 om 16:39

V@@s

Wij betalen alles voor haar, maar kunnen die zorgkosten niet opvoeren op ons belastingformulier omdat we boven een bepaalde grens moeten zitten aan zorgkosten en daar komen wij niet aan. Dat is echt wel veel.

Injel

Injel

09-11-2015 om 16:49

negatief inkomen

als je geen inkomsten zijn, betaal je geen belasting en kun je dus in beginsel ook niets terugvragen. Wat wel kan, is dat je dochter een aangifte indient, waarop de kosten worden opgevoerd als negatief inkomen. Als de Belastingdienst over dat jaar inderdaad een negatief inkomen vaststelt, kan dit negatieve inkomen verrekend worden met eventuele positieve inkomens van de voorgaande drie jaren of die van de komende negen jaren.
Over dat 'negatieve' jaar krijgt ze de kosten dus niet terug, maar ze mag de kosten in feite verrekenen met haar belasting de jaren erna.

V@@s

V@@s

09-11-2015 om 16:49

neem je dan wel alle aftrekbare kosten mee?

Mij lukt het ieder jaar om boven de drempel uit te komen, dus ik vraag me af of je dan wel alle zorgkosten meeneemt. Denk ook aan reiskosten, extra uitgaven voor kleding en beddengoed t.g.v. ziekte etc.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/overzicht_2013_2015

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.