Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

evenzo

evenzo

18-07-2013 om 08:21

Te veel uren

Ik werk in het onderwijs en ga na de zomer mijn derde jaar in. Ik heb net een nieuwe manager gekregen en mijn nieuwe rooster gezien. Ik vind het veel te vol. Ik werk vier dagen per week en sta van kwart voor 9 's ochtends tot 17.15 of 18.00 ingeroosterd. Ik sta dan bijna de hele dag voor de klas, ik heb maar ongeveer anderhalf uur tussendoor geen contacturen per dag. Op vrijdagmiddag staan er geen lessen, maar die tijd zal ik nodig hebben om mijn lessen voor te bereiden.

Nu kreeg ik te horen dat ik er nog stagiaires bij krijg, die ik moet bezoeken bij hun bedrijf + ik moet een cursus van een aantal dagen gaan doen, die op mijn vrije dagen valt. Bij de vorige manager kreeg ik nog mijn takenlijst, waarmee ik kon controleren of ik niet te veel belast was, maar die krijg ik nu niet. Ik heb al een aantal keer erom gevraagd, maar krijg telkens vage antwoorden. Volgens mijn manager heb ik vorige periode te weinig uren gedraaid en moet ik daarom nu meer worden ingeroosterd.

Ik zie nu al ontzettend tegen het nieuwe jaar op. Ik weet nu al zeker dat ik elke week zo ongeveer fulltime zal moeten werken, terwijl ik een contract heb voor vier dagen. Door mijn werk ben ik meestal bekaf en verwaarloos ik mijn sociale contacten. Ik heb ook nog kinderen, die mijn aandacht nodig hebben.

Hoe kan ik hier het beste op reageren? Ik heb een jaarcontract, en zie hoe bij verschillende mensen dat om zwakke redenen soms op het laatste moment is opgezegd. Ik zit nu al te denken om volgend jaar verder te solliciteren.

Wat raden jullie aan?

evenzo

evenzo

18-07-2013 om 08:25

Oh ja

Ik heb alweer een mail gestuurd dat ik vind dat ik te veel uren heb, maar hier krijg ik geen antwoord op. Ik zie mijn manager pas weer na de vakantie.

Cao

Ik zou je aanraden om de CAO te lezen. Zo te horen werk je in het voortgezet onderwijs? http://www.vo-raad.nl/dossiers/cao-vo.

Volgens mij zijn er heel duidelijke regels over het aantal lesgebonden uren en overige uren (voorbereiden, nakijken, oudercontacten, stagebegeleiding, deskundigheidsbevordering, vergaderingen). Zowel de lesgebonden als de overige uren moeten allemaal naar rato in je normjaartaak zitten.

skik

nathalie

nathalie

18-07-2013 om 19:33

Vragen

Ik zou niet mailen dat ik vind dat ik teveel uren heb (welles-nietes) maar vragen naar de berekening van de uren ten opzichte van de normjaartaak. Je hebt toch gewoon recht op een uitgewerkt staatje van wat skik allemaal beschrijft? Laat ze maar aantonen dat het klopt.

evenzo

evenzo

19-07-2013 om 09:08

Ik krijg het overzicht niet

Ze geven me niet het overzicht van mijn inzet, dus ik kan het niet controleren. Bij mijn vorige manager kreeg ik die wel en de uren klopten vaak niet. Allerlei taken waren vergeten. Ik heb de vakbond gebeld, die zeggen dat ik het dan maar zelf moet berekenen en moet stellen dat ik bepaalde taken vanaf datum X niet meer ga doen. Maar een vast contract kan ik dan wel schudden. Waarschijnlijk moet ik dit gewoon slikken of een andere baan zoeken. Ik baal er wel van. Na de zomer heb ik al minstens vijf weken waarin ik vijf dagen per week moet werken ipv vier. Grrrrr.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-07-2013 om 09:22

Verrekening

Je schrijft ondermeer dat je nu extra uren moeten maken omdat je in het verleden te weinig uren hebt gemaakt. Dit triggerde mij. Was jou bekend dat je te weinig uren had? Hoe en wanneer hebben ze je dit verteld? Had jij dit zelf redelijkerwijs kunnen weten?

evenzo

evenzo

19-07-2013 om 11:14

Nee, ik wist het niet

Van vorig jaar heb ik ook het overzicht niet gekregen, dus ik kan helemaal niet zien of het klopt. Het zou best kunnen, want ik kon afgelopen halfjaar zonder te veel stress werken, wat het halfjaar daarvoor niet lukte. De uren die we officieel krijgen voor taken vind ik ook onrealistisch laag.

Maar zelfs al zou ik te weinig uren hebben gedraaid, dan betekent dat toch niet dat ik weet ik hoeveel komend jaar moet overwerken? Ik denk dat ik nog maar een keer de vakbond bel.

evenzo

evenzo

19-07-2013 om 11:35

Net de vakbond weer gebeld

Het is hun fout als ze me te weinig hebben ingezet vorig jaar, ze kunnen me niet dwingen komend jaar meer dan 32 uur per week te werken. Ik ga hiermee na de zomervakantie verder. Vervelend als je vechten voor je rechten, maar het zij zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.