Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

amk

amk

06-11-2013 om 22:39

te laag salaris (Temet?)

Gelukkig gaat dit niet over mijzelf.

Vriendin is projectleider en budgetbeheerder en kwam er achter dat 1 van haar medewerkers minder betaald wordt dan waarvoor zij op de lijst staat. Het salaris op de lijst is het juiste salaris.

Vriendin mag natuurlijk niet het bedrijf schaden en namens haar medewerker het 'achterstallige' salaris vorderen. Want ergens anders in het project komt dat geld wel goed van pas. Maar van mens tot mens gunt ze dit haar medewerker wel.

Mijn vriendin gaat wel naar PZ om het juiste salaris uit betaald te krijgen voor die medewerker.

Het is duidelijk dat de medewerker al een aantal jaar, vanaf aanvang contract, te weinig uitbetaald krijgt. Hoeveel jaar terug kan deze medewerker nog aan uitbetaling vorderen en op basis van welke regelgeving is dat.

Mijn vriendin weet niet of de betreffende medewerker lid is van de vakbond (altijd verstandig)of dat ze een rechtsbijstands verzekering heeft maar we geven haar graag wat munitie mee als ze wil gaan vorderen.

graag jullie input.

Vijf jaar

De algemene verjaringstermijn voor loonvorderingen is vziw 5 jaar, dus die dame kan nog een eind terug. Onbegrijpelijk dat haar dit niet is opgevallen.

Maar: het "juiste salaris" is iha het salaris dat in het arbeidscontract is vermeld. Als er een CAO van toepassing is dan is het CAO-loon het juiste salaris, ook als het salaris in het contract lager is. En hoe dan ook is het minimumloon het minimum (duh). Maar als die mevrouw op de loonlijst staat voor bedrag Y en in haar contract staat bedrag x dan is bedrag x in principe dus het juiste bedrag en zit daar intern in de administratie iets fout als x wordt betaald en y op "de lijst" staat (wat die lijst dan ook is), daar kan die mevrouw zich dan verder niet op beroepen. En zoiets zou nog best eens aan de hand kunnen zijn vermoed ik, ik vind het tenminste vrij merkwaardig dat deze mevrouw al jarenlang een te laag salaris zou krijgen en dat zelf niet heeft gemerkt.

Ze heeft in dat geval wel munitie om salarisverhoging te vragen

Groeten,

Temet

amk

amk

07-11-2013 om 14:51

Thanks

kijk hier kunnen we wat mee.

Als je salaris maar voldoende is om ruim rond van te komen, dan valt een te laag salaris niet zo op. Zeker niet als je vanuit de bijstand naar universitair niveau gaat.

De salarisverhoging komt er wel aan, daar gaat mijn vriendin voor zorgen want die vind dat ze gewoon betaald moet worden voor wat ze doet, volgens de cao en voor dat bedrag staat ze op de kostenlijst voor het project.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

07-11-2013 om 19:46

oh heerlijk...

gaat dit over mij?☺

Maar

Mijn zgn 'projecturen' liggen ook veel hoger dan mijn werkelijke salaris. Omdat hier ook overhead e.d. worden doorberekend. Is dat dit wat er aan de hand is? Alhoewel als jouw vriendin projectleider is zij dit wel zou moeten weten natuurlijk.

amk

amk

08-11-2013 om 12:31

gonnie

nee het gaat echt om het uitbetaalde salaris.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.