Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Te hoog eigen vermogen na echtscheiding.

Ik zit met een brandende vraag, hopelijk heeft een van jullie het juiste antwoord. Mijn man en ik gaan scheiden, hij blijft in onze koopwoning en koopt mij uit. Nu blijkt dat we ern hoge overwaarde hebben, dus ik krijg behoorlijk wat geld mee. Is geruststellend aan de ene kant. Ik heb een laag inkomen, en met deze uitkoopsom heb ik geen recht op huurtoeslag, ik krijg ook geen partneralimentatie en de kinderalimentatie gaat naar een gezamelijke kinderrekening.
Mijn feitelijke maandinkomrn blijft dus heel erg laag.
Mag ik dit eigen vermogen redelijk snel laten slinken door bv naast het inrichten van mijn huurhuis ervan te betalen, ook een nieuwe auto te kopen? Niet om het te verbrassen, maar ik rijd nu in ern oud karretje van 14 jaar oud, en het geeft mij een rustiger gevoel als ik in een nieuwe auto de komende jaren ( hopelijk) geen reparatiekosten ed heb.

Of kijkt de belastingdienst hiernaar, hoe lang je met een uitkoopsom doet voordat je recht hebt op huurtoeslag? Ik weet dat de gemeente dit wel doet als je bijstand aanvraagt, maar dit is niet aan de orde want mijn inkomen ligt boven bijstandsniveau.
Alvast bedankt voor het meedenken!


Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-12-2016 om 20:22

zelfde schuitje

Ik moet wel zeggen, dit was meer dan 10 jaar geleden, maar mijn vermogen was destijds te hoog om huurtoeslag te kunnen krijgen, ook al had ik een vrij laag inkomen.
Ik heb toen ook geïnvesteerd in meubels en witgoed na mijn scheiding en ook een (niet nieuwe maar wel goede) auto.

Ik kon natuurlijk een deel van de al aanwezige boedel meenemen, maar dat was al ouder. Dan investeerde ik liever in nieuwe spullen. Een nieuwe start met mijn eigen spulletjes en mijn eigen auto. Ik heb geen moment spijt gehad van die beslissing.

Ook gaf ik het eens per jaar uit aan een vakantie, niet eens een dure, maar als ZZP-er krijg je geen vakantiegeld en dan was dat vermogen wel prettig om er even uit te kunnen.

Na een paar jaar zakte ik beneden de vermogensgrens en heb ik huurtoeslag aangevraagd. Ik hoefde nooit te verantwoorden waar dat vermogen heen was gegaan.

Voor bijstand zijn daar inderdaad wel regels voor. Er is zelfs een term voor (iets met "interen" dacht ik) en er is precies omschreven wat het inhoudt. Voor de belastingdienst niet. Voor toewijzing van een woning overigens ook niet, was mijn ervaring.

Ik zou dus inderdaad investeren in dat soort dingen. En vergeet jezelf af en toe niet een beetje te verwennen Het is je van harte gegund!

monique_01

monique_01

14-12-2016 om 20:42 Topicstarter

Gedeeltelijk opgelucht!

Bedankt voor je snelle reactie, Sally! We hebben een mediator, die heeft berekend dat ik in de maand zo goed als niets over zou houden na alledaagse kosten en vaste lasten. Ik ben hier helemaal van in paniek. Heb ook al bedacht om dan van dat bedrag zelf mijn eigen huurtoeslag te storten, dan kom ik er ook beter uit.
Hopelijk reageren er ook nog mensen die dit recent hebben meegemaakt, voor het geval er vanalles aangescherpt is...

monique_01

monique_01

14-12-2016 om 20:45 Topicstarter

Spaarrekeningen kinderen

Is volgens mij ook nog een ding, de kinderspaarrekeningen die we bij hun geboorte hebben geopend, die bedragen schijnen ook als vermogen tecworden gezien. Dat moet ik er ook bij optellen dus, al is dit niet mijn geld..

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-12-2016 om 21:03

inderdaad interen

"We hebben een mediator, die heeft berekend dat ik in de maand zo goed als niets over zou houden na alledaagse kosten en vaste lasten."

Ja, het was voor mij ook interen. Met zo'n vermogen heb je nergens recht op. Als je eenmaal onder die grens zit teer je minder hard in.

Overigens heb ik net de site erbij gehaald om toeslagen te berekenen. Je hebt mogelijk wel recht op zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvang, tenzij je meer dan een ton eigen vermogen hebt. Check even op http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-12-2016 om 21:10

spaarrekening

Check: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/vermogen/bijzonder-vermogen

Genoemd wordt: vermogen van een minderjarig kind waar u, uw toeslagpartner, uw medebewoners en uw kind niet aan kunnen komen.

Wij hadden zo'n constructie. Rekeningen stonden op naam van ex, in het convenant stond dat het over zou gaan naar de kinderen als ze 18 zouden worden.

Tip van mij: eis dan wel regelmatig afschriften en leg die verplichting ook vast! Wij kregen een zure verrassing toen oudste kind 18 was en zijn deel zou overgaan naar hem, omdat paps de rekeningen tot de laatste cent had opgesoupeerd.

Verdiep je in ieder eval eens in die mogelijkheid. Ook wat dit betreft geldt: het is alweer een tijdje geleden voor me dus wie weet is er e.e.a. veranderd, maar ik dacht: ik geef je toch de tip.

monique_01

monique_01

14-12-2016 om 21:37 Topicstarter

Is een idee!

Ja, ik heb die site van de belastingdienst al eens vluchtig doorgekeken. Het is idd een idee om dat op mijn toekomstige ex zijn naam te laten zetten, hebben we het ook al over gehad. Hij gaat van de week langs de bank om daar even te informeren. Goed idee om het vast te laten leggen in het convernant! Heb het opgeschreven om het bij de mediator ter sprake te brengen.
Ik wil je heel erg bedanken voor het nazoeken!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-12-2016 om 21:45

Monique

Check wel even goed na of dat tegenwoordig nog steeds zo is. En kijk of je recht op inzage hebt.

monique_01

monique_01

14-12-2016 om 22:10 Topicstarter

Doe ik!

Dat willen we ook, stel dat mijn toekomstige ex komt te overlijden dan moet ik er toch ook bij kunnen, al is dat viia de bank

Taruh

Taruh

14-12-2016 om 22:23

niet ingewikkeld maken

Als het geld op naam van de kinderen staat kun je in je aangifte gewoon melden welk deel van jou en welk deel aan je ex toegerekend moet worden.

Zo schrijf ik de helft van het vermogen van dochterlief al jaren toe aan mijn ex. Ik meld hem ook netjes het bedrag dat er op die rekening staat met alle gegevens die hij nodig heeft voor zijn aangifte. Wij hebben die rekening via een En En constructie geregeld dus als er geld afgehaald moet worden voor dochter 18 is moet er zowel een handtekening van mij als die van hem onder de aanvraag staan.

Dierdre

Dierdre

14-12-2016 om 23:15

Asociale gedachtekronkel

Wat een asociale manier van denken heb jij Monique. Omdat je te veel vermogen hebt, heb je geen recht op allerlei toeslagen. Toeslagen die uit de gemeenschappelijke pot worden betaald. En nu wil je iets bedenken waardoor je wel recht hebt op toeslagen. Echt, een rare manier van denken.
Als je vermogen hebt, dan gebruik je dat om van te leven, dan heb je geen toeslagen nodig. Kinderbijslag krijg je natuurlijk sowieso, dat is niet inkomensafhankelijk. Maar huurtoeslag is bedoeld voor mensen die de huur niet kunnen opbrengen. Ofwel omdat ze te weinig inkomen hebben, ofwel omdat ze te weinig spaargeld hebben.
Het is geen wet van Meden en Perzen dat je moet rondkomen van alleen je maandelijkse inkomsten uit werk. Als die te laag zijn, dan moet je dat aanvullen met je spaargeld. En ja, dan ga je daar op interen.
En pas op het moment dat je onder de drempel komt van het vermogen, dan pas heb je recht op toeslagen.

monique_01

monique_01

15-12-2016 om 00:11 Topicstarter

Kortzichtig

Beste Deidre, vanwaar zoveel woede en een gerechtigheidsgevoel te moeten spuien op iemand die gewoon een vraag heeft hoe zaken geregeld zijn in de wet! Ik scheid voor de eerste keer en dat geeft een hoop onzekerheid. Ik hoef niet binnen drie maanden huurtoeslag, waar haal je dat vandaan? Waar ik geen recht op heb, so be it. Maar ik moet zonder partneralimentatie en met een bijdrage ver onder de norm voor de kinderen weloverwogen keuzes maken die mij niet negatief worden kwalijk genomen door een belastingdienst. Je leest waarschijnlijk niet alles, dat blijkt uit je loze kreten, ik wil van het eigen vermogen best zelf mijn eigen huurtoeslag overmaken zodat mijn besteedbaar inkomen voor kleding, kapper, kadootjes voor verjaardagen etc in ieder geval 150 euro is. En dan teer ik flink in, want nu getrouwd is dit een dikke 200 procent meer. Dat dit minder zal zijn, dat weet ik en dat accepteer ik. Geen probleem meid!! Het is alleen meer verstand dan gevoel dat je een autootje wat bij iedere apk al geld kost om op decweg te houden vervangt zodat dat ook nog niet een gat slaat in dat zgn vermogen en ik nog niet eerder op de toeslagen een beroep hoef te doen.
Bij de weg, hoe weet jij hoeveel spaargeld ik heb, hoeveel zal dat zijn met een inkomen van net 1000 euro??!
Gelukkig ben jij iemand die wel alles op orde heeft met een laag inkomen en een echtscheiding, ik zou heel blij zijn met bruikbare tips, naast invriezen van restjes eten en weinig waarde hechten aan hobbies, sportclubs, vakanties, uitgaan kan ik nog wel meer creatieve ideeen gebruiken. Het wordt een nieuwe start en een uitdaging om zo min mogelijk een beroep op wie en wat dan ook te doen!

Deirdre

Deirdre

15-12-2016 om 07:40

Nu doe jij allemaal aannames

De zin die mij triggerde was 'Mag ik dit eigen vermogen redelijk snel laten slinken'. Dat riekt naar een vooropgezet plan om snel je vermogen te laten slinken zodat de toeslagen in zicht komen.

En wat ik ook een raar idee van je vind. 'Ik wil van mijn vermogen best mijn eigen huurtoeslag overmaken'. Hoezo 'je eigen huurtoeslag overmaken'? Dat heet gewoon huur betalen. Totdat je dat niet meer zelf lukt, en dan krijg je huurtoeslag.

En waar haal je vandaan dat ik gescheiden ben en alles op orde heb met een laag inkomen en een echtscheiding. Twee aannames die niet kloppen.
Ook zeg ik nergens dat ik enig idee heb hoeveel spaargeld je hebt. Jij noemt alleen dat je een deel van de overwaarde krijgt. Of dat 5000 euro of 40.000 euro is weet ik niet, hoef ik niet te weten, maar ik heb daar ook niks over gezegd. Als het maar 1000 euro is, dan ben je snel door je vermogen heen en heb je sneller recht op toeslagen. Zo simpel is het.

Maar waarom krijg je van je ex-man niet de bijdrage voor de kinderen die wel aan de norm voldoet, zodat jij minder in financiele problemen komt?

vlinder72

vlinder72

15-12-2016 om 08:04

Vermogen

Je hebt in ieder geval meer dan 24.437 euro want je wil je woning inrichten en een auto kopen om te dalen tot de vermogensgrens. Je zou je nog even moeten verdiepen in de peildatum. Is die geijkt op 1 januari of geldt dat ook als je vermogen in de loop van het jaar slinkt. Dus kan je ook in de loop van 2017 nog huurtoeslag aanvragen of kijken ze dan terug naar je vermogen op 1 januari?

De bedragen voor de kinderen zouden jullie ook nog op een geblokkeerde spaarrekening kunnen zetten, in dat geval valt het buiten het vermogen.

Verder raad ik je aan om ook te kijken naar mogelijkheden om je inkomen te verhogen. Meer uren werken, andere werkgever. Ik zie namelijk drama's op mijn werk bij klanten waarbij de toeslagen op een gegeven moment komen te vervallen (kinderen boven de 18 jaar, huurstijgingen etc). Het is fijn dat al die toeslagen er zijn maar er volledig afhankelijk van zijn, is niet verstandig om lange termijn.

monique_01

monique_01

15-12-2016 om 08:53 Topicstarter

Van een kale kip...

Deidre, de reden dat jouw reaktie zo verkeerd valt is dat ik eerder schreef mijn nu al af en toe reparatie- vragende autootje te vervangen om juist kosten te voorkomen, Ik ben op zoek naar maandelijkse zekerheid, voor de langere termijn. En weet niet wat de gevolgen zijn als het te snel slinkt, vind dit heel wat anders. Het liefst kom ik er zo min mogelijk aan en maak ik er een sport van om nog van mijn maandinkomen over te houden.
Mijn man verdient te weinig om het wettelijke bedrag aan alimentatie te kunnen betalen, dit gaat naar draagkracht zodat we beiden even veel besteedbaar inkomen hebben. Aangezien wij gaan co- ouderen, gaat er een groot deel van het kindgebonden budget naar de kinderrekening.
Wat ik befoelde met mijn eigen huurtoeslag overmaken is dat ik uiteraard gewoon de huur betaal, maar dan maandelijks het bedrag dat ik zou ontvangen aan huurtoeslag zonder vermogen, overschrijf van het vermogen naar mijn rekening. Zelf belastingdienstje spelen.

Uiteraard ga ik zodra alles gezakt is op zoek naar meer werk, of ander werk. Kan momenteel bij mijn werkgever niet meer uren krijgen, maar heb wel een vast contract, dus ik heb nu wat ik heb. Als mijn energie het na alle rompslomp weer toelaat ga ik ernaast nog wel wat extra doen, wat uurtjes schoonmaken ofzo.

Vlinder, die peildatum zal ik inderdaad eens naar kijken, bedankt!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

15-12-2016 om 09:07

financiële onafhankelijkheid

Vlinder72: "Verder raad ik je aan om ook te kijken naar mogelijkheden om je inkomen te verhogen. Meer uren werken, andere werkgever. Ik zie namelijk drama's op mijn werk bij klanten waarbij de toeslagen op een gegeven moment komen te vervallen (kinderen boven de 18 jaar, huurstijgingen etc). Het is fijn dat al die toeslagen er zijn maar er volledig afhankelijk van zijn, is niet verstandig om lange termijn."

Dat is een absoluut feit. Daarnaast moet je nog maar afwachten wat de toekomst van de huurtoeslag is. Enkele jaren geleden zijn de huren van sociale huurwoningen stevig gestegen (bij mij 25% in drie jaar tijd, en ik ben geen scheefhuurder) terwijl tegelijkertijd de huurtoeslag minder werd!

Als er ook maar enigszins een mogelijkheid is voor meer inkomen zou ik daar zeker voor gaan!
J
e vermogen gebruiken voor een betere auto en nieuwe meubelen zie ik niet zozeer als een mogelijkheid om "zo snel mogelijk onder de grens te komen", maar eerder als een investering in een nieuwe start na je scheiding. Laat die huurtoeslaggrens van ondergeschikt belang zijn!

In mijn geval was meer werken niet mogelijk wegens mantelzorg en gezondheidsproblemen. Ik was dan ook dankbaar dat ik op een gegeven moment wel in aanmerking kwam voor huurtoeslag anders was de spaarrekening allang leeg geweest. Het gaat hard, met opgroeiende kinderen. Vooral als je kinderen meerderjarig worden voel je dat behoorlijk in je portemonnee, met name als ze fulltime in een opleiding zitten en geen (bij)baan kunnen vinden omdat die niet matcht met hun lesuren of als je een kind met een beperking hebt die niet zomaar aan het werk kan maar toch onderhouden moet worden.

Ik denk dan ook dat het beter is om zo onafhankelijk mogelijk te zijn m.b.t. toeslagen en andere mogelijkheden (inclusief exen die bijdragen in kosten voor de kinderen). Want wat je nu krijgt kan morgen zomaar stoppen. Dus indien mogelijk: zorg voor meer inkomen en geniet van je vermogen, koop die meubels en die auto, maar wees op de toekomst en tegenslagen voorbereid. Laat die huurtoeslaggrens niet leidend zijn in je uitgaven!

Triva

Triva

15-12-2016 om 09:25

Sally

'Enkele jaren geleden zijn de huren van sociale huurwoningen stevig gestegen (bij mij 25% in drie jaar tijd, en ik ben geen scheefhuurder) terwijl tegelijkertijd de huurtoeslag minder werd!'

Hoe kan dat?

De maximale toegestane huurstijging voor woningen onder de liberalisatiegrens wordt in 2013 het vaakst toegepast bij sociale verhuurders. In 66 procent van de betreffende huurwoningen wonen huishoudens met een laag inkomen. Voor 80 procent van de huurders met een laag inkomen was de huurstijging gelijk aan de maximale huurstijging van 4 procent. Van de middeninkomens kreeg 47 procent de maximale huurstijging van 4,5 procent. Van de hoogste inkomens ging 53 procent de maximale huurstijging van 6,5 procent betalen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2013/36/grootste-huurstijging-sinds-1994

Triva

Triva

15-12-2016 om 09:27

auto

Bedoel je een ándere auto of een niéuwe auto? Het tweede vind ik een zeer slechte keus. Zo ook dat je niet aan het spaargeld van de kinderen wil komen. Als je het niet rijk genoeg hebt kún je niet sparen voor de kinderen. Als je dat vroeger wel kon heb je in mijn ogen niet het recht om dat nu via allerlei constructies apart te houden zodat je meer of wel toeslagen krijgt.

Hoe gaat jouw man jou uitkopen met een laag loon en weinig spaargeld? Waar komt dat geld vandaan? Tweede hypotheek?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

15-12-2016 om 09:50

Triva

Ik heb het even opgezocht in oude bankafschriften. Je hebt gelijk, het is minder dan 25%. Zo zie je maar, check altijd alles

Maar toch... In 2012 betaalde ik 490 euro, in 2013 530, in 2014 550, daarna steeg het minder sterken inmiddels zit ik op ca. 575. Van 490 naar 530 in één jaar tijd is toch 40 euro per maand meer en 85 euro per maand meer in een paar jaar tijd vind ik best pittig. De huurtoeslag vangt dat echt niet helemaal op. Vandaar dat ik zeg: maak je er niet te afhankelijk van als je meer kunt gaan werken.

monique_01

monique_01

15-12-2016 om 13:23 Topicstarter

Idd tweede hypotheek

Mijn man kan straks hier in ons koophuis blijven wonen, we hebben mazzel dat we hier al heel lang wonen dus we zouden over twee jaar toch over moeten sluiten. Zodoende komt het voor hem net goed uit dat hij de hypotheek kan betalen, we lossen af door de spaarhypotheek alvast in het schuldbedrag te laten storten. Mijn uitkoopsom wordt meeberekend in de nieuwe hypotheek. Hij krijgt die overwaarde natuurlijk ook maar stopt dat in decwoning.
Zodoende heeft hij geen spaargeld meer na de scheiding.
Sparen voor de kinderen is een laag bedrag hoor, 25 euro per maand, en als dat een probleem is voor mijn vermogen, dan is dat maar zo. We gaan het even bij ee bank informeren, en ik vond het idee om de twee rekeningen over de beide belastingsaangiften te verdelen wel ern goeie. Dan wacht ik gewoon wat langer op toeslagen, als mijn gevoel van het geld is bedoeld voor de kinderen en niet voor mijn vermogen niet strijkt met de werkelijke regels, dan is dat zo.

Ik ben mezelf nu erg aan het verantwoorden wat en hoe en waarom, maar ik krijg liever tips over hoe ik bv uitgaven moet aanpakkrn. Vraagt de belastingdienst uberhaupt naar de snelheid van uitgeven van vermogen, en moet ik bonnetjes daarvan laten zien?
Uiteraard komt er niet ineens een dikke Mercedes met leren bekleding.... Maar een normaal boodschappenautootje, die heb ik nu ook en ik hoef niet groter en duurder. Veel te ongunstig voor de verzekering rn wegenbelasting...

thea

thea

15-12-2016 om 14:23

ik weet het niet

Maar een klein beetje krom vind ik het ook toch wel.
Tuurlijk is regels goed uitzoeken prima.
Maar toeslagen ed moeten we behouden voor de mensen die echt niet anders kunnen, niets hebben. Vind ik.
Ik snap dat bestedingspatroon voor jou fors anders gaat worden, dat dat wennen is.
Maar het klinkt toch ergens alsof jullie best geld hebben samen en dit toch niet goed verdelen ofzo, te duur wonen misschien.
Heel veel mensen kunnen alleen maar dromen van 'even een boodschappenautootje kopen' of dat bedrag sparen voor de kinderen.

Taruh

Taruh

15-12-2016 om 14:31

thea

besef wel dat dit een moment opname is. Het is dat haar ex haar uit moet kopen anders had het bedrag nog vast gezeten in het huis.

En 25 per maand sparen voor je kind is geen heel groot bedrag en voor veel mensen prima op te brengen. Voor een deel van de bevolking is dat moeilijk idd. Maar als je jaren 25 euro spaart dan wordt dat toch best snel een groot bedrag.

monique_01

monique_01

15-12-2016 om 16:15 Topicstarter

Best veel geld?

Dat is het precies Taruh... Als mijn man niet had willen scheiden had ik nooit een vraagstuk over vermogen gehad! Want samen hadden we het gewoon goed, niet rijk maar gewoon nadenken bij wat je koopt en beslist. dus die spaarrekeningen boor de kinderen zijn gewoon een zekerheidje voor hun eerdte dtappen in de toekomst.

Thea, we kunnen het huis niet in tweeen zagen, en het is nou eenmaal zo dat als er een uit moet diegene recht heeft op de helft van de overwaarde...heeft niks met ongelijke verdeling te maken. Wij zijn allang blij dat hij hier kan blijven wonen en de kinderen hun eigen vertrouwde plekje en slaapkamer hebben om de week! Aangezien ik nog nooit zoveel geld bij elkaar heb grhad, is het niet meer dan logisch dat ik graag wil weten wat wel en wat niet kan? Als het niet hard mag slinken, dan niet, dan richt ik het in met marktplaats spullen en koop een wat ouder klein autootje, want begeeft mijn oude het, dan mag ik toch ook gern torenhoge reparatiekosten en alsnog een andere auto aanschaffen. En als ik naar mijn werk moet, moet dat met de auto. In deze provincie zijn de afstanden groot en het openbaar vervoer wegbezuinigd...

Sally MacLennane

Sally MacLennane

15-12-2016 om 16:34

met je vraag is niets mis

Je wil wat grote aankopen doen en vraagt je af of je geen problemen met de belastingdienst krijgt als je later huurtoeslag wil.

Dat is wat anders dan "ik ga wat grote aankopen doen zodat ik lekker snel toeslagen heb".

Voor zover ik weet hoef je bij de belastingdienst niet te verantwoorden wat je met je vermogen hebt gedaan als die onder de grens komt.

Dus ik zou zeggen: koop een goede (geen nieuwe, die vermindert al in waarde voor je de straat van de garage bent uitgereden) auto, goede meubels en witgoed en zo, wat jij mooi vindt, waar je een tijd wat aan hebt. En ga je vooral niet verontschuldigen dat je in een OV-arme provincie woont want dat gaat NIEMAND wat aan.

Anderen mogen het krom vinden. Maar als je in zo'n situatie komt is het alleen maar verstandig om e.e.a. uit te zoeken. Dat sommigen dan je vraag uitleggen als "hoe kan ik z.s.m. huurtoeslag krijgen", is niet jouw probleem

Niki73

Niki73

15-12-2016 om 17:13

Verstandig

Ik vind de vraag en het voorstel van Monique ronduit verstandig. Ze moet straks, nadat het vermogen is ingeteerd, rondkomen van een klein inkomentje. Dan kun je nu maar beter zorgen dat je auto, meubels, wasmachine, computer e.d een beetje in orde zijn, want straks kun je die niet meer zomaar betalen. Ik zou nog verder gaan: zorg ook dat je garderobe tijdloos en slijtvast is, plus je handdoeken, beddenlakens e.d. Kost in de aanschaf iets meer, maar het gaat veel langer mee. Het is ook nuttig om te weten wat de belastingdienst daarvan vindt. Misschien moet ze nog wat geld achter de hand houden voor wanneer die langskomen?
Wat raar dat mensen ineens vallen over een geval van financiële planning. Ik lees nergens dat ze elke avond uit eten wil en een porche gaat kopen om maar zo snel mogelijk een huurtoeslag te krijgen. Ik begrijp wel dat rondkomen van 1000 euro per maand zonder huurtoeslag geen sinecure gaat worden, daar heeft Monique toch gewoon gelijk in?

Niki73

Niki73

15-12-2016 om 17:14

Haha Sally

Ik had jouw post nog niet gezien.

monique_01

monique_01

15-12-2016 om 19:46 Topicstarter

Thanks

Niki en Sally!! Ik zit vaker op fora en was wel voorbereid op mensen die reageren op een manier die de vraag totaal voorbijgaat. Hoop alleen dat die oordelende mensen het antwoord teruglezen en alsnog met een zinnig antwoord komen....zo niet, dan wacht ik rustig af tot volgend bezoek aan de mediator.... Komt tijd komt raad....
Ha ha, Niki, zover als een garderobe had ik nog niet eens over nagedacht, maar is natuurlijk wel zo, ga maar eens een X aantal handdoeken kopen, je schrikt watvje daar nog voor kwijt bent inderdaad

Sally MacLennane

Sally MacLennane

15-12-2016 om 19:59

Denk ook aan...

Beddengoed, keukengerei en zo. En als je een huis met een tuintje krijgt moet dat misschien ook ingericht worden. Natuurlijk neem je dingen mee vanwege de boedeldeling, maar soms is dat niet zo praktisch. Ons witgoed was hartstikke oud, en een servies in tweeën splitsen lijkt me ook niet zo praktisch (wij hadden er gelukkig een paar ).

Tuinstoel

Tuinstoel

15-12-2016 om 20:35

Ik zou...

juist proberen hoe je zo zuinig mogelijk kan leven en zo lang mogelijk met je vermogen kunt doen. 'Interen op..' (snel uitgeven) is m.i. juist erg onverstandig in jouw kwetsbare nieuwe situatie. Je lijkt precies omgekeerd te redeneren, daar kan je later spijt van gaan krijgen...

filalu

filalu

15-12-2016 om 23:04

slim

Heel verstandig om een planning te maken.
Heel fijn dat je straks wat geld hebt om een andere auto te kopen. En je huis weer fijn in te richten met ook wat nieuwe spullen. Ik vind het ook een fijn idee dat mijn witgoed nieuw is en dus niet op korte termijn vervangen hoeft te worden.

Daarnaast is het ook gewoon slim om in de gaten te houden wat de eisen bij toeslagen zijn. Als voor huursubsidie het vermogen geld wat je op 1 januari hebt. En je vermogen is voor aanschaf van een auto te hoog voor subsidie en na aanschaf van de auto zit het vermogen onder de grens, en ontvang je wel subsidie. Dan is het gewoon slim om die auto voor 1 januari te kopen. En niet te wachten tot 2 januari waardoor je een heel jaar geen subsidie zou ontvangen.

Triva

Triva

15-12-2016 om 23:11

ja en

'Dan is het gewoon slim om die auto voor 1 januari te kopen. En niet te wachten tot 2 januari waardoor je een heel jaar geen subsidie zou ontvangen.'

Je vergeet dan weer voor het gemak dat een auto met een datum van eind december een stuk minder waard is dan een auto met een datum van begin januari als tie nieuw is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.