Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Erfgename

Erfgename

02-04-2013 om 19:27

Te erven zaken op naam van één partner zetten?

Situatie van onze goede vrienden: man heeft twee kinderen uit eerste huwelijk; in zijn testament heeft hij deze onterfd (als zij zich niet melden binnen vijf jaar na overlijden, krijgen ze idd niets, anders de helft van legitieme portie). Hij heeft bij zijn tweede vrouw twee kinderen, die dus volgens zijn testament, samen met zijn vrouw, alles zullen erven.
De erfenis zal bestaan uit een hypotheek-vrij huis, en pensioenoverdrachten die hij jaren geleden al vast heeft laten leggen.
Om te vermijden dat vrouw2 en haar kinderen het huis moeten verkopen om alsnog de eerste twee kinderen te moeten uitbetalen wil hij het huis op naam van vrouw2 zetten; zij heeft verder geen inkomsten.
Is dit zonder meer mogelijk? te regelen bij notaris? Of komen er dan andere haken en ogen tevoorschijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pien

Pien

02-04-2013 om 21:20

Geen tips

maar lekkere vent zeg, om zijn eerste twee kinderen te onterven. Bah bah.

Deksel op de neus

Deksel op de neus

02-04-2013 om 21:24

Ja hoor, dat kan.

Belastingtechnisch zullen er wel wat haken en ogen aan zitten want het is theoretisch toch een soort van aankoop. Maar als zijn ex en haar kinderen zulke vreselijke monsters zijn dat hen niets gegund is, dan heeft hij dat geld er vast voor over. Ik kan het weten want ik ben zo'n kind uit een eerste huwelijk. Het huwelijk werd ontbonden toen ik 15 was en toen mijn vader overleed, had hij twee afbetaalde huizen plus van alles en nogwat (aandelen, kunst, banksaldo). Ik heb nog geen 10.000 euro geërfd. Van zijn tweede huwelijk was trouwens niets meer over toen hij overleed, mijn vader wilde die vrouw zelfs niet bij zijn sterfbed hebben en eigenlijk ook niet op de begrafenis maar ze heeft toch alles geërfd.

Sorry, moest het even kwijt.

anonymous scissors

anonymous scissors

02-04-2013 om 21:53

Tja

er zijn best omstandigheden te bedenken waarom een vader niet wil dat 1 of meer van zijn kinderen van hem erven. Mijn vader wilde niet dat 1 van zijn kinderen wat kreeg. Jarenlang keek hij niet naar zijn vader om, nog geen kaart of niks kon er van af. Zijn moeder liet hij barsten, ook toen het daar slechter mee ging. Dus ik snapte wel dat mijn vader niet wilde dat hij wat kreeg.

Pien

Pien

02-04-2013 om 22:15

Ja sorry hoor

maar 9 van de 10 keer heeft dat een goede reden waarom een kind geen contact heeft met zijn vader/moeder.

Heeft jou vader wel naar je broer omgekeken, toen je broer dat niet bij je ouders deed ?? Het blijft toch je kind lijkt me.

Zoals je begrijpt ben ik ook zo'n kind uit het eerste huwelijk. En mijn vader is hertrouwd en waar hij opnieuw 2 kinderen bij heeft. Zijn eerste 2 kinderen (waarvan ik er 1 van ben) hebben het nakijken, en echt,....ik kan niets bedenken wat ik verkeerd heb gedaan, ben altijd een "goede" dochter geweest, maar dat was blijkbaar niet genoeg. En als ik dan lees dat een vader z'n kinderen wil onterven komt er een waas voor m'n ogen. Sorry...

anonymous scissors

anonymous scissors

02-04-2013 om 22:39

Oh ja zeer zeker!

Mijn vader heeft in die jaren zoveel lijmpogingen ondernomen, vooral voor mijn moeder! Maar hij hield glashard de boot af. Lachtte ons als overige kinderen zelfs nog uit dat wij wel van alles voor mijn ouders deden! Niet oordelen dus als je er niet zelf bij bent!

@pien

jammer maar wel begrijpelijk dat je zo reageert, maar wij hebben de situatie van deze vriend van héél dichtbij meegemaakt en wij snappen wél waarom hij tot deze actie wil overgaan/is overgegaan.
Verder graag terug naar de vraag, en geen discussie of dit wel of niet kan/mag

Jaymza

Jaymza

03-04-2013 om 18:55

Langstlevenden recht

Tegenwoordig heeft de langstlevende toch het recht van vruchtgebruik zolang die leeft? Voor de zekerheid kun je dat ook in het testament zetten.

Jaymza

GS

GS

04-04-2013 om 00:24

Chiquita

Of eea kan of mag was deel van de vraag ...

Vwb huis op naam 2e vrouw zetten: hoe het zit als hij event. van zijn 2e vrouw zou willen scheiden (of zij van hem!) Zijn ze in gemeenschap van goederen getrouwd of niet? Igv het laatste is het op naam zetten van het huis op alleen haar naam best risicovol. En is het uberhaupt nodig? De kinderen krijgen bij overlijden idd een vordering op de langstlevende, die pas opeisbaar is na overlijden langstlevende. De langstlevende heeft het ongestoorde genot van de gehele boedel. Zoals Jaymza al zei.
Onterven 'kan' bij testament. Maar elk kind behoud het recht op een legitieme portie (kindsdeel) en kan daar altijd een beroep op doen (dus ook igv onterving bij testament!)
Voor meer info kun je ook de notaristelefoon bellen (als die nog bestaat?).

Rafelkap

Rafelkap

04-04-2013 om 19:08

Testament

Volgens mij hoeven ze alleen maar te regelen per testament dat alles naar de langstlevende gaat. Dat is met een huwelijk of samenlevingscontract namelijk niet zo geregeld. De notaris zal vast wel weten te vertellen of het ook nog nodig is het huis op haar naam te laten zetten (bij mijn weten niet). En ik weet niet of je restricties kan verbinden aan onterven. Maar ze moeten sowieso naar een notaris om een testament te laten opstellen.
De pijnlijke scenes komen dan pas na het overlijden van vrouw2.

Tinus_p

Tinus_p

05-04-2013 om 12:09

Kan niet

Erfgename:
Om te vermijden dat vrouw2 en haar kinderen het huis moeten verkopen om alsnog de eerste twee kinderen te moeten uitbetalen wil hij het huis op naam van vrouw2 zetten; zij heeft verder geen inkomsten."
Dat kan niet. Dan moet hij het huis aan haar verkopen; als ze getrouwd zijn, moet er eerst iets geregeld worden mbt huwelijkse voorwaarden.

Ook verder werkt dit soort trukendozerij niet altijd. Erfgenamen kunnen bij de rechter gaan protesteren over dit soort schijnconstructies.

Brianna F

Brianna F

05-04-2013 om 15:10

Langstlevende?

Hoe zit dat met een testament op de langstlevende? Vziw heeft mijn vader deze constructie met vrouw2. dat was toch juist bedoeld om gedwongen verkoop tegen te gaan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.