Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Switchen bedrijfsleven of onderwijs?

Ik sta op het punt te switchen van bedrijfsleven (financieel) naar onderwijs. Ik heb een beta opleiding (wiskunde) en heb tot 3 jaar geleden bij banken en verzekeraars gewerkt. Ik heb al 3 jaar niet meer gewerkt wegens kinderen, zieke partner..enzov. Nu zou ik moeten beginnen met solliciteren. Ik heb wat sollicitaties richting banken en verzekeraars maar ik heb eigenlijk geen zin meer in de opgejaagde wereld terug te gaan. Ik dacht aan onderwijs...wel heb nog geen bevoegdheid, dat zou ik moeten halen. Waarom onderwijs? Ook praktisch gezien wegens mogelijkheid tot part time werk en school vakanties. Ik heb vroeger erg vervelend gevonden dat ik voor 2 weken in de zomervakantie moest allerlei argumenten brengen voor mijn vorige werkgevers. Part time was ik altijd de enigste in een ruimte vol fulltimers beta werkende mannen. Mijn man raadt mij af onderwijs, maar ik denk dat hij meer denkt aan de achteruit positie van salaris onderwijs versus bank. Iemand ervaring met de switch?

Barbara

Barbara

06-02-2018 om 18:05

Beginnen

Op HBO’s kun je vaak beginnen zonder lesbevoegdheid en moet je die halen binnen een bepaalde tijd. Beperk je dus niet tot middelbare scholen. Waar het misschien ook wel zo kan, maar dat weet ik niet.
Ik zou op je sollicitatiegesprek trouwens niet zggen dat je het onderwijs in wil vanwege de vakanties, want docenten klagen juist altijd dat ze zo hard moeten werken en ze te weinig vakantie hebben, dat ze zoveel vakantie hebben is alleen perceptie van niet-docenten.

Begin met enkele dagen meelopen op een middelbare of HBO school, is vast te regelen.

positieve versus negatieve argumenten

Ik hoor vooral negatieve argumenten van jou: waarom je niet terug wilt naar het bedrijfsleven. Ik hoor geen positieve argumenten waarom nu juist het onderwijs. Dus ik denk dat je zeker nog goed moet oriënteren. Dat kan door mee te lopen in verschillende takken met onderwijs, maar ook door met een loopbaancoach nog eens te kijken naar andere mogelijkheden dan onderwijs.

Met HBO/WO opleiding kun je als zij-instromer aan de slag. Voordeel is dat je meteen salaris hebt, en - heel belangrijk - dat je er meteen achter komt of het iets voor je is. Nadeel is dat het zwaar is, zwaarder dan een gewone voltijd baan. Als je nu al roept dat je deeltijd wilt dan lijkt me dat niet iets voor jou.

De andere optie is dus een "deeltijd" lerarenopleiding. In de praktijk doet zo'n deeltijd opleiding door alle vrijstellingen vaak niet langer dan 3 jaar. Het grootste nadeel - naast inkomen - is dat je een hoop tijd aan zo'n opleiding toch vaak heel anders is dan de praktijk (de kinderen, de ouders, en niet te vergeten de collega's). Je loopt het risico dat je een hoop tijd en moeite verspilt voordat je er achter komt of het werk echt wel iets voor je is.

Marjoleine64

Marjoleine64

09-02-2018 om 21:15

Ja, HBO onderwijs

Ik ben afgelopen jaar geswitcht, ik heb lang in een technische functie in de industrie gewerkt en sta nu voor de klas in het HBO. En het bevalt echt supergoed. Uiteraard is het salaris lager, maar het werk is zoveel leuker! Ik zit bij een vrij kleine hogeschool, bij een kleine technische opleiding. We hebben ca. 70 eerstejaars, die na het eerste jaar nog splitsen in 4 richtingen. Ik geef vakken in het gebied van procestechniek, van chemie tot regeltechniek en veel projectbegeleiding. We hebben kleine klassen, maximaal 25, en veel projectwerk. En ja, ook hier is bij vlagen de werkdruk hoog, vooral rond toetsweken en naar het schijnt nog meer rondom het afstuderen in juni/juli. Daar staat tegenover dat als iets af is dan is het ook echt af. Een les die gegeven is, kan je niet nog een keer geven. Stof waar je niet aan toegekomen bent kan je uiteraard de volgende les weer meenemen. Onze afdeling heeft nu één wiskundedocent voor één dag per week, voor de wiskundelessen die deze studenten nog krijgen (1x/wk in 1e en 2e jaar). En ja, vakanties zijn ook echt vakanties. Uiteraard kan je werk meenemen, en dat gebeurt ook. Maar er zijn er genoeg die dat niet doen. Dus 10 weken vakantie, maar daarnaast niet veel ruimte voor losse zelf te plannen vrije dagen (kan wel bij sommige opleidingen). Ik werk 4 dagen per week. Ik heb ook geen onderwijsbevoegdheid, is ook niet nodig. Alle docenten moeten wel hun Basis Didactische Bekwaamheid halen, maar niet perse in het eerste jaar. Plan is dat ik dat volgend schooljaar ga doen.

Als je toch het VO in wilt dan zul je wel een onderwijsbevoegdheid moeten halen. Als je al een master-diploma hebt, dan is er vaak de mogelijkheid om in één jaar een pedagogisch/didactische master erbij te doen, die bestaat uit 1 dag/week naar school en de rest stage. Informeer eens bij de universiteiten, ik weet dat Utrecht en Eindhoven dit in ieder geval bieden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.