Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

studiebeurs - begint pas eind september

http://www.uitbetalingstudiefinanciering.nl/

Ik verwacht dat het een mooi voorbeeld is van de kaasschaafbezuiniging van de afgelopen jaren maar de beurs wordt dus achteraf uitbetaald.
Nou wacht die hogeschool niet met de rekening dus ja, maandbedrag collegegeld, kosten voor het maandelijks factureren van het collegeld, DUO doet het niet op jaarbasis, inclusief boekengeld, lidmaatschap studentenvereniging -10% korting op de boeken- en kosten introductieweek, maar overgemaakt voor zoon.
Moet je zo'n spaarpotje wel hebben.

Annet

Annet

09-09-2014 om 18:33

Is zo te lezen al langer zo

Het is geen bezuinigingsmaatregel van dit moment.
Mijn salaris komt ook pas rond de 24e.
UWV-uitkering komt nog later.

Leen13

Leen13

09-09-2014 om 18:37 Topicstarter

ja die uitkeringen

Uitkeringen die een maand later komen, hoe je dat doet zou ik ook niet weten als je al niets hebt.
Maar het is toch wat vreemd als de eerste rekeningen eind augustus betaald moeten worden dat je beurs dan pas eind september begint?

rua

rua

09-09-2014 om 18:56

Wees blij

Hier komt de eerste stufi pas eind oktober, en moesten er in september ook nog Ov-kosten van bijna 450 euro gemaakt worden.

Annet

Annet

09-09-2014 om 18:59

Tja

UWV is uitkering bij werkloosheid. Je hebt 1-2 weken te overbruggen ten opzichte van je salaris. Dat kan bij een laag salaris lastig zijn, maar het blijft het effect van 1-2 weken.
Hoe het met de bijstand zit, weet ik niet.

Blijkbaar kun je de betaling van het collegegeld maandelijks doen. Ja, dan heb je ten opzichte van de eerste van de maand 24 dagen te overbruggen.
Het blijft hetzelfde als bij een salaris.
Je weet het vooraf. Eigenlijk gebruik je je salaris of uitkering altijd voor de kosten van de ruim vier weken erna. Met studeren komen er extra kosten bij. Het ritme blijft hetzelfde.

Annet (ot)

Ook de bijstand wordt achteraf betaald. Vroeger was dat anders, dan werd de bijstand aan het begin van de maand betaald. Dat was vervelend voor mensen die vanuit de bijstand aan het werk gingen, want die zaten dan in de praktijk met een gat van 2 maanden (in theorie niet natuurlijk, maar zo werkt het nou eenmaal). Om die reden, en omdat het ook geld opleverde door het eenmalige rentevoordeel, is ook de betaling van de bijstand naar het einde van de maand geschoven (gefaseerd, als ik me wel herinner).

Je hebt nog steeds wel problemen met mensen die van een Ziektewetuitkering, die per week wordt betaald, overgaan naar een uitkering die per maand of per vier weken (WW) wordt betaald. Als zo'n overgang aan het begin van de maand/vierwekenperiode valt heb je ook een gat.

Maar dit alles geheel terzijde. Het laat wel zien dat een buffer echt geen overbodige luxe is. Maar ja, dat moet maar net kunnen.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

10-09-2014 om 00:04

verstandige dochter

Mijn dochter had een behoorlijke spaarpot zodat ze in ieder geval goed tot eind september rond kan komen en de opleiding kan betalen. Mazzeltje voor haar is dat ze over heel 2014 meer studiegeld kon krijgen vanwege het lagere inkomen van mijn man. Dat nieuws kwam deze week binnen, dus heeft ze eind september een extraatje. Ik ben blij dat zij het zo goed heeft geregeld. Mijn andere dochter krijgt haar opleiding volledig van haar werkgever. We komen er echt goed vanaf.

Jesse_1

Jesse_1

10-09-2014 om 01:10

Volgens mij...

toen ik ging studeren (ruim 25 jaar geleden) was dat volgens mij ook al zo.

nathalie

nathalie

11-09-2014 om 19:23

spaarpotje

is in veel gevallen nodig ter overbrugging. Ook als je gaat werken wordt je niet op dag 1 al betaald en zul je wel moeten eten. Eerst presteren, dan pas innen.

nathalie

nathalie

11-09-2014 om 19:24

aaargh

Word en niet wordt

Contributie studentenvereniging

Die zou ik zoon lekker zelf laten betalen, da's toch voor de gezelligheid en verder geen noodzaak.

Volgens mijn incassert DUO collegegeld wel op jaarbasis, dochter kreeg bericht dat het bedrag eind oktober in één keer wordt afgeschreven. Maar ja, dat moet je ook maar hebben liggen natuurlijk.

skik

Leen13

Leen13

12-09-2014 om 14:14 Topicstarter

gezelligheid

De studentenvereniging is er voor het netwerk. Bovendien heeft het voordelen als korting op boeken, verzekeringen, thema avonden met de politiek of de ambtenarij, je netwerk.
Gezellig zal het ook vast zijn maar voorlopig lijkt het mij een nuttige uitgave.
Overigens ook in allerijl een smartphone gekocht. Kan niet meer zonder.
Maar inderdaad, ik had het collegegeld voor kunnen schieten en dan door zoon aan mij terug laten betalen.
Achteraf. De hogeschool wil het bedrag wel in 1x incasseren maar DUO betaald het alleen maar uit in gedeeltes.
Toch lijkt me dat ergens ook wel logisch, dan is het minder moeilijk als je voortijdig stopt om de rest van het geld terug te incasseren naar DUO. Dan stopt gewoon de betaling richting hogeschool.
Hoe dat dan weer gaat zal wel een verhaal apart zijn.
Ben benieuwd of we dat gaan meemaken, je hoopt het niet, maar als de studie niet gaat kun je nog ergens in het schooljaar stoppen en dan hoef je niet terug te betalen.
Allemaal gedoe.

Marianne

Marianne

12-09-2014 om 15:27

Wat ik deed

Ik werkte de hele zomer, betaalde in één keer mijn collegegeld. Het geld dat via DUO en mijn weekendbaan binnenkwam gebruikte ik als leefgeld. Omdat ik dit altijd deed had ik geen gat tussen eindexamen en studie of afstuderen en eerste baan.

Studievereniging?

Bedoel je niet een studievereniging? Daar kan je inderdaad korting op boeken krijgen en nuttige contacten m.b.t. je studie onderhouden. Een studentenvereniging is een gezelligheidsvereniging, lees: bier zuipen.

skik

Stenna

Stenna

19-09-2014 om 00:32

oktober!

kwam bij ons pas de eerste stufi, en ook pas de studenten ov, helaas. Toen had zoon dus al 1,5 maanden reiskosten gemaakt. Dit is het geval als het kind nog geen 18 is in september (na havo-examen naar het hbo, dan zijn ze vaak pas 17), omdat het kinderbijslag kwartaal tot en met September loopt. Pas vanaf het volgende kwartaal krijg je dan stufi en ovkaart (ok, je hebt dan nog wel kinderbijslag gehad in juli, maar dat is minder, zeker in vergelijking met die hoge reiskosten naar de universiteitsstad).

Barvaux

Barvaux

19-09-2014 om 07:55

Stenna

Maar er zijn natuurlijk ook mensen die nauwelijks ov kosten maken, zeker als je al woont waar je heen gaat.

Stenna

Stenna

20-09-2014 om 00:16

Barvaux

Dat kan ja. Maar voor al degenen die dat wel hebben is die regeling toch erg onhandig en onvoordelig, pas vanaf oktober stufi terwijl het studiejaar in September begint. Dus ik zie je punt niet helemaal? Bovendien moet je in September het collegeld en de boeken betalen etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 01:32

AnneJ

Hoe bedoel je eigenlijk dat de Hogeschool in 1 keer wil incasseren? Dat hoeft toch niet?

Leen13

Leen13

20-09-2014 om 03:02 Topicstarter

extra kosten

Als je in 1x betaald scheelt het je 24,- euro aan extra kosten vanwege het alternatief, de maandelijkse betaling. Dat kost de hogeschool meer gedoe denk ik en dan krijg je een extra rekening.

Barvaux

Barvaux

20-09-2014 om 09:08

Stenna

Die discussie hebben we net gehad. Ik denk dat het komt doordat het geld van de kinderbijslag van 1 juli al in de pijplijn zit in april/mei. Omdat je pas daarna weer of je geslaagd bent, omdat je pas later ingeloot wordt soms en omdat je ook nog niet kunt gaan studeren is dat waarschijnlijk gedaan. Je kunt die kinderbijslag niet opeens terug gaan vragen.

Dat de boeken en het collegegeld etc ook allemaal betaald moeten worden is logisch, dat kun je ook niet van die studiefinanciering die een 18 jarige wel krijgt in de zomer.

Barvaux

"Ik denk dat het komt doordat het geld van de kinderbijslag van 1 juli al in de pijplijn zit in april/mei. Omdat je pas daarna weer of je geslaagd bent, omdat je pas later ingeloot wordt soms en omdat je ook nog niet kunt gaan studeren is dat waarschijnlijk gedaan. Je kunt die kinderbijslag niet opeens terug gaan vragen."

De examenuitslag was half juni, de uitslag van de herexamens eind juni, dus je weet al voor 1 juli of je geslaagd bent of niet. En natuurlijk zou een maand kinderbijslag teruggevraagd of verrekend kunnen worden. Alle bijdragen van de overheid kunnen teruggevraagd worden en dat gebeurt ook: belasting, toeslagen, stufi. En kinderbijslag wordt achteraf betaald, elke ouder krijgt 18 x 4 kwartalen kinderbijslag voor zijn kind, maar omdat kinderen nou eenmaal niet massaal op de eerste dag van een kwartaal geboren worden is het zo dat je meestal pas kinderbijslag krijgt als je kind al enkele weken of maanden oud is en loopt het daardoor dus na de 18e verjaardag nog even door. Maar per saldo ontvangen gezinnen met kinderen die na 1 juli 18 worden dus gewoon minder geld: de ov-kaart en het verschil tussen kinderbijslag en thuiswonende- of uitwonende studiefinanciering.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 13:20

AnneJ

Ik zou aan mijn dochter moeten vragen hoe dat bij haar is. Ze moet in 10 termijnen betalen in tegenstelling tot de 6 op het MBO. In termijnen is het op te hoesten en als dat 24 euro moet kosten, vind ik dat wel acceptabel. Het ís tenslotte meer administratieve rompslomp.

phot

phot

21-09-2014 om 02:27

termijn

Op de universiteit van Maastricht betaal je 8 keer een termijn en de eerste is pas in oktober. Daarnaast wordt in december niet geïnd. Ik kan me nog wel herinneren dat inkom (begin studiejaar) 70 euro kostte en studievereniging (idd niet hetzelfde als een studentenvereniging Anne) heb ik eigenlijk niet gehoord wat dat kostte dus dat zal niet veel geweest zijn. Boeken met korting via studievereniging werd wel in de eerste maand geïnd.

Dochter wilde pertinent niet dat verplichte karakter wat studentenverenigingen vaak hebben. Contacten genoeg op te doen via studievereniging, ook vanuit daar lezingen ed maar ook samen schaatsen oid. Studentenvereniging zijn ook vaak duur.

phot

Het lidmaatschap van een studentenvereniging kost ca. 100 euro per jaar.

skik

phot

phot

21-09-2014 om 11:12

verschillende prijzen

Skik, dat is natuurlijk bij iedere vereniging anders. Twee voorbeelden waarvan 1 160 en de ander 180 per jaar betaald. Excl. alle evenementen, verplichte avondjes, verplichte kleding, drankjes die toch wat meer vloeien.

Leen13

Leen13

21-09-2014 om 11:32 Topicstarter

studievereniging

Inderdaad. Ik snap het nu. Nooit eerder bij nagedacht.

Zeker weten phot?

Alle studentenverenigingen in Leiden zitten zo rond de 100 euro. Ik kan me niet voorstellen dat verenigingen in andere steden tot wel het tienvoudige vragen.

skik

Oh, sorry

Ik dacht dat je 1160 euro schreef, maar je bedoelde 1 van 160. Maar dan nog lijkt me dat geen megabedrag.

skik

Phot

Phot

21-09-2014 om 13:56

ieder zijn ding

Het is ook niet alleen die 160/180 die neefje en nichtje kwijt zijn. Van 1 van de 2 weet ik dat ze rond de 50 euro per maand kwijt is aan de studentenvereniging, daar komen dan nog de duurdere dingen bij als gala's en speciale feestjes die nogal wat gehouden worden als ik op haar facebookpagina kijk
Maar wat voor de ene student duur en leuk is, is voor de andere natuurlijk niet dus het was maar een voorbeeld. Mijn kind had en geen zin in het verplichte karakter maar ook qua financiën hielt ze het ook liever bij een studievereniging. Daar wordt wat minder georganiseerd aan leukigheidjes maar genoeg voor wat dochter voor ogen had. Zij is meer de student van barbecueën op het terras met gitaarspelende studenten

Is er geen andere hogeschool of uni die ook pas in oktober begint met innen van colleggeld of is Maastricht daar alleen in?

Leiden ook phot

Collegegeld wordt eind oktober afgeschreven.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.