Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kiki

Kiki

02-10-2012 om 21:31

Studie van het werk

Mijn medewerkers gaan op bijscholingscursus, deelname verplicht. (werd met groot enthousiasme ontvangen verder, dus daar geen probleem)

De twee opleidingsdagen zijn een maandag en een dinsdag. Twee van mijn medewerkers werken niet op maandag, maar gaan wel naar de cursus op hun normaal vrije dag.

Wij doen aan tijd voor tijd voor overuren. Zijn dit overuren wettelijk gezien?

Ik hoor het graag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

02-10-2012 om 21:37

Wat anders?

Hoe zou je het anders willen beschouwen dan overuren, als deelname verplicht is?

Kiki

Kiki

02-10-2012 om 21:44

Ik weet niet

mijn man wordt namelijk geacht het gewoon te doen, ook al zijn de studiedagen op zijn vrije dag. Zijn bedrijf betaalt daar niet voor, ze betalen voor de opleiding.

Ik hoor verschillende verhalen en verschillende regelingen en ik vroeg me af wat normaal/wettelijk is.

Vic

Vic

02-10-2012 om 21:58

Zo hoort dat niet

Verplichte cursussen gelden vziw altijd als werktijd. Bij ons (rijksoverheid) krijg je de uren ook in tijd terug, of je kunt incidenteel je deeltijddag omwisselen.

Zo rond de 50.000 euro

Kiki, ik heb zowel profit als non-profit gewerkt. Mijn ervaring is dat mensen die tot anderhalf keer modaal werken in de regel altijd overuren krijgen voor cursussen in de vrije tijd. Aan de onderkant van de markt is het nog anders, daar heb je vaak korte verplichte onbetaalde cursussen voordat mensen mogen beginnen. Maar in die zone zit jij niet met je bedrijf. Dan denk ik aan vakantiebanen bij een vakantiepark bijvoorbeeld, hostessen, dat werk.
Je zit ook niet (schat ik in) in de 2x modaal categorie waar idd in het bedrijfsleven wordt verwacht dat cursussen in eigen tijd worden gedaan. Daar zijn het dan ook investeringen in de eigen loopbaan die snel renderen, ook bij het wisselen van baan.

Dus er zijn geen vaste regels, maar het vormt onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden. Val je onder een CAO?

Hanny61

Hanny61

02-10-2012 om 23:28

Overuren

Overuren zijn in principe uren die je meer werkt dan de 'normale' werktijd, die in de CAO staat genoemd (b.v. 36 uur). Wordt er meer gewerkt dan die 36 uur dan wordt er een toeslag betaald, ook conform CAO, naast het gewone uurloon.
Waar jij op doelt, zijn 'extra gewerkte' uren, tenminste als je een opleidingsdag als extra gewerkte uren ziet. Hier ligt de crux van het verhaal. Valt jouw bedrijf onder een CAO? Daar kunnen regels t.a.v. deze uren staan.
Als er geen CAO geldt, kun je zelf afspraken maken over een evt. vergoeding. Het is overigens vrij gebruikelijk om een opleiding die verplicht is, volledig voor rekening van de werkgever te laten komen, óók de tijd. Ik denk dat het van belang is, dat er voor iedereen dezelfde regeling geldt. Zijn er medewerkers die beide opleidingsdagen in hun werktijd doen? In dat geval zou ik de opleidingsdag voor de andere medewerkers ook als werktijd zien en deze uitbetalen of op een ander moment vrij laten nemen (tijd voor tijd). Als het slechts om deze twee medewerkers gaat, dan kun je er ook voor kiezen om de ene opleidingsdag in vrije tijd voor rekening van de medewerkers te laten komen en de andere rekening voor rekening van het bedrijf (want immers in werktijd).

Andere vrije dag

Het is mij nog nooit overkomen dat ik op mijn vrije dagen moest komen ( training of vergadering) en dat ik die uren niet gecompenseerd kreeg. Reiskosten waren altijd wel voor eigen rekening.

amk

amk

03-10-2012 om 10:19

Tijd voor tijd idd

hier bij verplichte cursusen tijd voor tijd, maar ook reiskostenvergoeding en een eventuele tegemoetkoming voor extra te maken kinderopvang kosten.
De regel is dat een verplichte training/cursus de werknemer geen geld mag kosten.

Zelf volg ik nu een niet werkgerelateerde training die wel door de werkgever betaald wordt, waar ik ook de uren voor beschikbaar krijg, maar geen tijd voor tijd, en ook geen reiskosten. Bij elkaar vond ik dat een goede afspraak. Ik heb met name prive wat aan deze training en de werkgever zijdelings. Hoewel ik natuurlijk een stuk goedkoper zou zijn als ik gewoon zou werken, maar ik ben nog veel duurder wanneer ik weer een half jaar of langer uit val.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.