Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Geen Verrassingen

Geen Verrassingen

15-02-2016 om 16:41

Studentenwoning met vier kamers en twee studenten.. kan dat?

Mijn zoon (21) is student en denkt erover om samen met een vriend een studentenwoning te betrekken. Dit bestaat uit vier kamers, een keuken en een badkamer.
De eigenaar is een kennis van die vriend. Ik vermoed dat hij een vastgoedhandelaar is.

Omdat mijn zoon en ik niet van verrassingen houden (illegaal wonen of onderhuur) zijn wij benieuwd hoe je erachter kan komen of dit legaal is. Ik ben op het internet gaan uitzoeken wat je moet doen om van een pand studentenwoningen in te plaatsen. Als je vier studentenkamers hebt moet je een omzettingsvergunning aanvragen bij de gemeente. Dat is een paar duizend euro... dat zou ik kunnen nagaan.

Maar er zullen twee van de vier kamers in gebruik zijn.

Ik vraag mij het volgende af:
als je een studentenflat wil verhuren, ben je dan verplicht om alle vier kamers te gebruiken? Of kan je ook met 2 kamers doorgaan?

Mijn zoon en vriend denken er over om dan twee kamers voor zichzelf te nemen, maar ik weet niet of dat zomaar kan..

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-02-2016 om 16:48

Studentenwoning?

Is dat een speciale juridische constructie? Je kunt toch ook gewoon een vierkamerflat hebben die je aan twee mensen verhuurt?

Steunpunt wonen?

Veel grotere gemeenten hebben een steunpunt wonen waar je met alle vragen terecht kunt.

http://www.wswonen.nl/

bloemetje

bloemetje

15-02-2016 om 17:03

gewoon naar de gemeente

Gewoon naar de gemeente bellen en daar de vraag stellen. Jij hoeft je niet druk te maken over een omzettingsvergunning of wat dan ook maar. Je hoeft alleen maar te weten of je geen problemen gaat krijgen. Een telefoontje en je weet het waarschijnlijk snel.

Geen Verrassingen

Geen Verrassingen

16-02-2016 om 13:36

Heb gebeld met Steunpunt Wonen

Wat er nodig is, is een goed huurcontract voor de kamer waar mijn zoon gaat verblijven. Op het contract moet staan dat het een onzelfstandige woonruimte is (kamer en gedeelde toilet en badkamer). Ook moet de huurprijs daarop vermeld staan en de ingangsdatum van de huur.

Over de rest hoef ik mij geen zorgen te maken.

Bedankt voor jullie reacties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.