Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Barvaux

Barvaux

21-05-2015 om 11:53

Stel dat vraag: eigen risico zorgverzekering

Even een stel-dat-vraag: stel dat je, door welke oorzaak dan ook in het ziekenhuis komt door een ander. Kun je dan het eigen risico bij die ander op het bordje schuiven? Zoja, ook als je die al betaald hebt door bijv medicijngebruik?

Dus als iemand anders jou het ziekenhuis in slaat, je een bedrijfsongeval krijgt, een auto-ongeluk, een aanrijding waarbij jij voetganger bent met een auto etc?

Hadewich

Hadewich

21-05-2015 om 11:56

Volgens mij wel...

want jouw verzekering verhaalt het dan op de zorgverzekering van de andere partij. Het zou raar zijn als jij dan toch eigen risico moet betalen.

Juridisch conflict

Nou volgens mij gaan die zorgverzekeringen dat echt niet met elkaar uitzoeken. Jij bent ziek dus jouw verzekering krijgt de rekening. Die zal dat met jou afhandelen en niet zonder meer uit gaan zoeken wie nou waarvoor verantwoordelijk is.

Als je de eventuele kosten vergoed wil krijgen, dan zul je de tegenpartij aansprakelijk moeten stellen denk ik. Dus via de WA-verzekering of rechtsbijstand (afhankelijk van het soort ongeval).

In elk geval is het volgens mij niet zonder meer geregeld, maar zul je zelf stappen moeten zetten om de kosten te verhalen.

Hadewich

Hadewich

21-05-2015 om 13:01

Oh?

Ik heb begrepen van iemand wiens kind was aangereden, dat hun zorgverzekering dat ging verhalen op de verzekering van de aanrijder.

Hadewich

Hadewich

21-05-2015 om 13:08

Even gegoogeld

Zorgverzekeraars proberen inderdaad de kosten te verhalen op de verzekering van de tegenpartij. Heb je als slachtoffer toch nog eigen risico betaalt (dat kan dus inderdaad gebeuren, Barvaux), of andere kosten die niet gedekt zijn, dan kun je dat proberen terug te krijgen van de tegenpartij.

Hadewich

Hadewich

21-05-2015 om 13:12

nog even

Eigen risico en andere niet-gedekte kosten die je hebt moeten betalen door schuld van een ander, kunnen dan worden verhaald via aansprakelijksheidsverzekering van die ander.

Marea

Marea

21-05-2015 om 15:54

eigen risico

Je schrijft: Kun je dan het eigen risico bij die ander op het bordje schuiven? Zoja, ook als je die al betaald hebt door bijv medicijngebruik?

Als jouw eigen risico al is opgegaan aan medicijnen uit de tijd voor het ongeluk, dan worden de kosten daarna gewoon betaald en hoef je niet die kosten terug te gaan vragen. Als dat ongeluk er niet was geweest was je dat eigen risico ook kwijt geweest. Of begrijp ik je vraag niet?

Henriette123

Henriette123

21-05-2015 om 16:19

Recht hebben en geld krijgen is nog een verschil

Wij hebben hier mee te maken gehad nadat onze zoon tijdens het werk was overvallen.
In principe heb je recht op teruggave van je eigne risico, zelfs op je verhoogde eigen risico, maar van een kale kip kun je niet plukken.
In ons geval heeft de werkgever betaald. Ik weet niet of hij hiertoe verplicht was.
Bij een auto-ongeluk kan ik mij wel voorstellen dat de verzekering van de veroorzaker betaald.

Barvaux

Barvaux

21-05-2015 om 16:21

Hadewich

Was dat kind minderjarig want dan heb je natuurlijk geen eigen risico?

Barvaux

Barvaux

21-05-2015 om 16:22

Marea

Ik vraag dat omdat het natuurlijk ook andersom kan: je krijgt in januari dat ongeluk of wat dan ook, je eigen risico wordt vergoed en pas daarna ga je je dagelijkse medicijnen regelen. Het zou niet eerlijk zijn dat de een wel het eigen risico moet betalen en de ander niet in een jaar omdat de één het ongeluk aan het begin van het jaar kreeg en de ander aan het eind.

Hadewich

Hadewich

21-05-2015 om 16:58

Barvaux

Dat was een reactie op het bericht van N@nny, die dacht dat zorgverzekeringen de kosten niet bij elkaar verhalen. Dat ging even niet over het eigen risico.

Janeway

Janeway

21-05-2015 om 17:28

verhalen

Man en ik hadden vorig jaar een ongeval zonder een 2e partij. Bij mij en mijn man kwam er na verloop van tijd een brief van de zorgverzekeraar over de details van het ongeval. Oja we waren ook op de SEH geweest.
Er werd ook gevraagd of het een bedrijfsongeval was oa en of er een 2e partij bij was. In de begeleidende brief stond ook dat ze evt gemaakte kosten verhalen op een andere partij..

bureaucratie

En zo blijven de kosten voor bureaucratie en juristerij oplopen.

Regres

Ik moet nog altijd achter die zeurende firma aan. Waar bemoeien zich potdomme mee, dacht ik.

Nou, met dit Zorgregres
Ook in de zorg is regres heel goed mogelijk. Daarom heeft CED de tool CED Zorgregres ontwikkeld. Hiermee kan voor zorgverzekeraars op een kosten- en tijdsefficiënte manier regres-kansen worden.."

Die ene eerste hulp opname, daar zat geld in, vond de firma die van mijn zorgverzekering mijn gegevens had gekregen om dat uit te zoeken.

Ik schrok. Maar sinds het ongeluk van mijn zus in Frankrijk weet ik wel beter. Hier wordt alles verhaald. Tot en met het benzine en de uren die iemand, mag ook familie zijn, is bezig geweest met het slachtoffer.
Ook het eigen risico en de vrije dagen die genomen moeten worden voor dokterscontrole.

Bureaucratie is niet voor niets een Frans woord.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2015 om 19:44

Eigen risico en de rest van de kosten

Alles wat de verzekering voor je heeft betaald, zal de verzekering bij de tegenpartij proberen terug te halen. Dat is dus eigenbelang van de eigen zorgverzekeraar. Zodra het om het belang van de verzékerde gaat, moet deze de schade inderdaad verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van de tegenpartij. Je moet na een ongeval met twee of meer partijen altijd contact opnemen met de eigen zorgverzekeraar om het ongeval te melden.

Alle kosten die je op je bord krijgt door een niet zelf-veroorzaakt ongeval moet je dus goed verzamelen. Eigen risico, schade, eigen bijdragen die niet vergoed worden.

Bij een eenzijdig ongeval, valt er niets te verhalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2015 om 19:50

Barvaux

Wat betreft de eerlijkheid van eigen risico wat vergoed wordt door de verzekeraar van een tegenpartij, ben ik ook nieuwsgierig geworden. Ik ben wat vergeetachtig, maar ik ga proberen deze vraag te onthouden en op mijn werk te stellen.

Aan een kant... het had ook gekund dat je nooit eigen risico had hoeven betalen, maar door het ongeval wel. Dan zie ik er geen 'schande' in als die kosten door een tegenpartij betaald worden, waardoor je zelf geen eigen risico hebt hoeven betalen. Het gaat er tenslotte niet om dat je persé zélf je eigen risico betaalt, áls iemand het maar betaalt.

Dees

Dees

21-11-2015 om 00:28

Nee

Je eigen risico heb je al betaald en ben je dus al kwijt. Vervolgens heb je wel ziektekosten en die worden door jouw zorgverzekering betaald en de zorgverzekering zal deze dan bij de schuldige verhalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2015 om 13:43

Dees

Als je door de schuld van een ander je eigen risico kwijt bent, mag je die via de aansprakelijkheidsverzekering op de tegenpartij verhalen. Wat de redenatie is als je los van het ongeval opnieuw kosten maakt die normaal onder het eigen risico vallen, dat weet ik niet en dat ga ik eens vragen. De eigen zorgverzekering ligt vooral wakker van de kosten die zij zelf moeten betalen, ná die 375 euro dus en volgend jaar 385. Over dat deel gaan ze met de tegenpartij onderhandelen. Er zijn mensen die op dit moment in het jaar hun eigen risico nog lang niet vol hebben. Dat soort mensen leiden dus verlies door de schuld van een ander als dat niet verhaald zou mogen worden.

Barvaux

Barvaux

21-11-2015 om 14:13

inderdaad Dees

Er zijn drie situaties als je aangereden wordt door een ander:
1 Je hebt je eigen risico nog niet helemaal gebruikt of helemaal nog niet gebruikt en het is al aan het eind van het jaar.
2 Je hebt je eigen risico al verbruikt.
3 Je hebt je eigen risico nog niet helemaal gebruikt of helemaal nog niet gebruikt en het is nog aan het begin van het jaar.

En nu jouw antwoord? Kun je het eigen risico wat je kwijt bent door die ander terugvragen in alle situaties? Het zou toch niet eerlijk zijn dat je het in situatie 2 niet terugkrijgt terwijl het best kan dat als je het wel in situatie 3 terugkrijgt je het nog wel verbruikt aan medicijnen en bezoek aan een arts?

Daaruit volgt nog een andere vraag: hoe zit het met het persoonlijk eigen risico? Dus als je vrijwillig het eigen risico verhoogt zodat je minder premie betaalt?

Geanonimiseerd

Geanonimiseerd

23-11-2015 om 17:13

Antwoord op uw vraag

Het is inderdaad mogelijk om de kosten van je Eigen risico na een incident te verhalen op de dader. Het beste is dan om rechtstreeks contact op te nemen met de persoon waar je de kosten op zou willen verhalen. Het is dan een kwestie om via zijn/haar aansprakelijksheidverzekering de kosten terug te krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.