Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sofie

Sofie

01-06-2013 om 06:33

Stage zonder vergoeding

Mijn dochter loopt stage voor haar MBO opleiding. Zij krijgt hiervoor geen staagevergoeding en wordt ingezet als volwaardig medewerker.

Tot zover niets nieuws, stagiars worden nu eenmaal gebruikt als goedkope arbeidskrachten, dat zien we maar als investering in de toekomst, ze doet veel ervaring op.

Maar omdat zij lange dagen maakt en ook in de weekenden en avonduren stage loopt moet zij geld toeleggen om te reizen en te eten (ze werkt vaak van 11 tot 23 uur). Deze kosten bedragen zo'n 150 a 200 euro per maand.

Omdat ze zoveel op haar stage is heeft ze geen tijd om elders iets bij te verdienen en inmiddels loopt het aardig in de papieren voor een student.

Nu vraag ik me af of het zomaar kan dat een stagiar geen onkostenvergoeding ontvangt voor reis en dinerkosten en of een werkgever verplicht is deze kosten te vergoeden. Ik kan het nergens vinden. In de cao staat dat gewone werknemers wel een dinervergoeding ontvangen. Haar baas zegt dat ze thuis mag gaan eten, maar dat redt ze niet omdat de stageplek 2 uur reizen is (heen en terug).

Groetjes,

Sofie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

01-06-2013 om 08:15

Opleiding

Nou dat klinkt wel heel erg! Geen vergoeding, ok, maar zelf er zoveel geld op moeten bijleggen?

Ik zou eens bij de opleiding vragen wat de richtlijnen zijn, niet bij de werkgever.

Liora

Cao

Als er niets in de cao staat, is er volgens mij geen recht op een vergoeding.

In de cao welzijn, gehandicaptenzorg en psychiatrie staat expliciet vermeldt dat studenten recht hebben op vergoeding naar rato.

Overleggen bij haar opleiding

Dat zijn wel erg veel uren en buiten de normale werkdag.

Als zij dat van haar verlangen, cao of geen cao, dan lijkt het me billijk dat ze daar ook een vergoeding tegenover zetten. Maar ja, dat zou ik redelijk vinden.

Ik zou dat bij de opleiding zelf neerleggen, want zoveel geld zelf extra neertellen kan nooit de bedoeling zijn van een stage. Zij betaalt dus zelf voor haar stage.

Haar stagebegeleider zou dit eens kunnen voorleggen bij de contactpersoon van het bedrijf.

Sofie

Sofie

01-06-2013 om 09:43

School

Daar zit nu juist het probleem. De school vindt het niet netjes dat er geen onkostenvergoeding wordt betaald en er heeft al een gesprek plaatsgevonden tussen stagebegeleider school en begeleider bedrijf. Inmiddels heeft school aangegeven geen zaken meer te doen met het stagebedrijf vanaf volgend jaar om deze reden maar daar heeft mijn dochter dus niets aan.
Daarom willen we weten of mijn dochter in haar recht staat als ze er zelf werk van maakt. Het is zuur dat haar klasgenoten met 200 tot 300 stagevergoeding naar huis komen voor een normale werkweek en dat zij dubbele uren draait voor niets.

Sofie

P

P

01-06-2013 om 10:31

Maar

Wat is er mis met een boterhammetje en waarom moet ze 12 uur lang werken?

Sancy

Sancy

01-06-2013 om 12:43

Welke

In welke branche loopt zij stage? Valt ze onder een cao?

Uren?

Heeft de mbo geen eisen aan het aantal uren? Hoeveel uur moet ze per week maken om haar diploma te behalen of het jaar af te ronden?
Dat moet je navragen (of dochter) en méér hoeft ze niet te werken. 2 keer zo'n dag van 12 uur en oudste zou klaar zijn met haar hele week! (eindejaars MBO4)
groeten albana

Sofie

Sofie

01-06-2013 om 14:41

Boterham

Er is niets mis met een boterham natuurlijk, maar vijf dagen per week 12 uur per dag werken op een boterham is teveel van het goede, dan heb je wel eens trek in een warme hap en ik ben van mening dat de werkgever daar dan voor moet zorgen of een vergoeding voor moet geven.

Ze heeft immers geen inkomsten. Haar bijbaantje staat op een laag pitje vanwege de vele stage-uren.
Het gaat om de theater cao, vandaar de avonden en weekenden werken en de lange dagen. Hartstikke gaaf beroep natuurlijk, maar behoorlijk pittig. En ja, er is bezuinigd op de cultuursector dus altijd makkelijk zo'n gratis stagiar.

Ze moet 32 uur per week stage lopen, door de lange dagen komt ze een maand te vroeg aan haar totale stage-uren. Het is niet toegestaan om eerder te stoppen volgens school omdat het schooljaar nog niet is afgelopen. Ik vraag het me af...

Sofie

bibi63

bibi63

01-06-2013 om 15:12

Dus ik begrijp

dat ze een BBL opleiding doet? Dat is wat anders dan af en toe een paar weken stage op een BOL opleiding. Jij geeft aan dat ze 32 uur per week moet werken, dat hoort bij BBL (althans als dit praktisch het hele schooljaar zo is: 4 dgn werken, 1 dag naar school). Volgens mij moeten BBL leerlingen wel degelijk een stagevergoeding krijgen (in tegenstelling tot BOL leerlingen).
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

01-06-2013 om 15:14

Fnv jong

Ik heb nog even gekeken op de site van FNV Jong. Wat ik daaruit opmaak, dat het helaas ook bij BBL niet wettelijk geregeld is, maar wél gebruikelijk.
Gr. Bibi

Sofie

Sofie

01-06-2013 om 16:49

Bibi

Het is een BOL opleiding, MBO 3 - tweede jaars. Van dit schooljaar wordt zes maanden lang vier dagen stage gelopen en een dag per week naar school.

P

P

01-06-2013 om 23:59

Als ze geen boterham wil dan neemt ze een portie macaroni mee om op te warmen.

Maar serieus: ze hoeft maar vier dagen, maar 32 uur per week. Waarom gaat ze dan 5 dagen en 12 uur per dag? Daar kiest ze dan toch zelf voor?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2013 om 03:06

Sofie

Om eerlijk te zijn snap ik het niet zo goed. Waarom moet ze voor een BOL-opleiding vier dagen stage lopen en maar 1 dag naar school? Bij mijn dochters wat dat tot nu toe 3 dagen stage en 2 dagen les. En voor die stage kregen/krijgen ze een stagevergoeding. Ook dat ze 12 uur werkt en daarmee een kortere stageperiode zou krijgen, maar daar nu van school geen toestemming voor krijgt, vind ik erg apart. Dus a. school wist niet eens dat er geen stagevergoeding betaald zou worden en b. de school wist niet van die truc af om de stage in een kortere tijd te doen. Kortom de school lijkt me net zo fout als die werkgever. Eigenlijk vind ik dat de school die werkgever alsnog opdracht moet geven om aan die stagevergoeding te voldoen. We weten allemaal dat het in de theaterhoek sappelen is, maar dat geeft ze nog niet het recht om misbruik te maken van jonge mensen die in die richting studeren. Een stagevergoeding is nu ook weer niet zo'n wereldsalaris tenslotte. Om eerlijk te zijn snap ik ook niet zo goed waarom je hier nu pas mee komt. Zie die werkgever nu nog maar eens zover te krijgen om de schade te herstellen.
Wat de warme hap betreft, vind ik niet dat je dochter recht heeft op een vergoeding van de werkgever. Aan de andere kant vind ik dat bij deze situatie ook wel weer het minste wat ze voor je dochter hadden kunnen doen. Maar je hebt er dus geen recht op. Een magnetronbakje met eten van thuis, lijkt mij een redelijke oplossing voor de warme maaltijd. Wat denk je dat ik eet als ik op het werk moet 'dineren'. Een prak van thuis.

Sofie

Sofie

02-06-2013 om 09:10

Dank

...voor jullie reacties.

Waarschijnlijk ligt het aan het soort studie hoeveel stage er moet worden gelopen, of het een praktijkgerichte opleiding is. In het geval van mijn dochter is het tweede jaar van augustus tot januari fulltime naar school. Dan tot de zomervakantie 4 dagen stage en 1 dag school.

Ze heeft heel lang moeten zoeken naar een stageplek. Zoals jullie weten is er een groot tekort aan stageplekken. Daarom was ze blij dat ze een plek had gevonden, dan maar onbetaald. Later bleek dat ze zoveel uren moest maken. En voor haar tien anderen, dus opstappen was geen keuze, want geen stage...geen diploma.

School is ook fout. Zij hebben dit nieuwe bedrijf voor het eerst in hun stagebestand en hier nog geen ervaring mee. Mijn dochter is dus voor school ook nog het proefkonijn. Volgend jaar gaan ze betere afspraken maken, tja...daar hebben we wat aan.

Vanaf februari trekt mijn dochter al aan de bel en er heeft al een gesprek plaatsgevonden tussen school en bedrijf. Zij zeggen dat lange dagen bij het vak horen.

Het allerergste is dat mijn dochter wel 'in rekening' wordt gebracht en het bedrijf geld aan haar verdient.

En wat de warme hap betreft...dat wordt dan koude macaroni...er is geen magnetron...

Sofie

Wat staat dan in de stage-overeenkomst

In de stage-overeenkomst horen toch de uren en werktijden te staan? ALs ze 'in rekening' wordt gebracht dat is er dus een schriftelijke administratie van de gewerkte uren.

Ik snap niet dat het bedrijf het durft om iemand verplicht en structureel meer uren te laten werken dan in de overeenkomst staan. Dat komt bijna neer op iemand laten werken zonder stage-overeenkomst. En dat laatste, dat kan volgens mijn werkgever absoluut niet, daar zal de rechter bijna automatisch met terugwerkende kracht een arbeidsovereenkomst van maken tegen minimumloon.

Ik zou iig eens informeren bij het JOB. http://job-site.nl/ Of een rechtshulpinstantie.
Ik denk dat als de stage-overeenkomst in orde is en de praktijk afwijkt van de overeenkomst, dat je dan echt bij de 'werkgever' moet klagen (of bij een branche-organisatie of rechter OVER de werkgever klagen) en niet bij de school. Alleen als de stage-overeenkomst aan alle kanten rammelt valt de school wat te verwijten.

Zet hoog in. Stel je op het standpunt dat al die overuren geen onderdeel zijn van de stage, maar dat ze gewoon arbeid zijn.

Als ze nog geen 18 is, dan is de gang van zaken ook ernstig in overtreding van de arbeidstijdenwet. Als ze 18 is misschien ook wel, afhankelijk van hoe lang die stage duurt en wat er in een eventuele CAO staat. http://www.job-site.nl/index.php?art_id=544#24

joer

joer

02-06-2013 om 16:07

Stagiaire

Als stagiaire 2e jaars moet je altijd als boventallig ingeroosterd staan. Doen ze dit niet dan zijn ze heel fout bezig. School zou hier ook direct een stokje voor moeten steken. Dan moet het bedrijf kiezen voor de BBL richting (stagiaire is in dienst (dus werknemer) van het bedrijf en krijgt dus gewoon salaris (minimum loon). Maar dan nog moet er begeleiding aanwezig zijn.

Ik ben zelf kort geleden ook stagiaire geweest voor mijn opleiding doktersassistente.

In mijn stageovereenkomst stond duidelijk de periode van stage lopen. Bijv. 1 januari t/m 31 mei en het aantal stage uren die je gelopen moest hebben. Bij kwam dit neer op 3 dagen per week 8 uur werken en 1 dag naar school. Bij ziekte of ander verzuim moest je de uren gewoon inhalen om aan het totaal aantal uren te komen.

Ik kreeg geen reiskostenvergoeding maar wel een maandelijkse vergoeding van € 100 netto (huisarts) (dit stond ook vermeld in de stageovereenkomst)In het ziekehuis was de vergoeding zelfs iets hoger.

Zoals ik het lees neemt dit bedrijf het allemaal niet zo nauw met de wettelijke regels betreffende stagiaires. Het is heel kwalijk dat zij stagiaires zo misbruiken. Het beste is dat school dit bedrijf zo snel mogelijk uit hun bestand verwijderd.

Kom voor je zelf op! Laat dit misbruik niet langer duren. Stop daar en zoek samen met school een ander bedrijf waar wel volgens de afspraken stage gelopen kan worden.

Succes! Joer

School zit fout

Volgens mij laat school hier toch echt steken vallen hoor. Zij hebben afspraken gemaakt met dit bedrijf, zij zijn er verantwoordelijk voor dat de stage goed verloopt.
Ik krijg nu een beetje het idee dat school er zich met een jantje-van-leiden afmaakt. Je hebt er niets aan dat ze dit bedrijf volgend jaar niet meer gaan inschakelen als stageplek. Zij moeten nú voor jouw dochter een oplossing vinden.
Ik zou de bal dus echt bij school neerleggen. Staat er niets in de schoolregels over stageregelingen en de verantwoordelijkheden van de school daarbij?
n@nny

joer

joer

02-06-2013 om 16:23

Dit nog..

Er moet toch ergens zwart op wit staan hoeveel uren zij moet stage lopen in deze periode.

Als zij door het vele aantal uren werken al bijna bij het totaal aantal uren is dan moet zij eerder kunnen stoppen.

Ik heb enkele weken (in overleg met school en stagebedrijf) 4 dagen gewerkt zodat ik eerder klaar was dan de aangegeven einddatum. Dit was geen enkel probleem.

Extra tegen betaling?

Als de stageuren op zijn kun je ook altijd nog vragen of je dochter tot de schoolvakantie betaald door kan. Als ze zich heeft waargemaakt in de stage kan het de moeite waard zijn voor het bedrijf om toch moeite te doen haar nog even te houden, mits er geld voor kan komen natuurlijk. Dan heb je haar kosten beheerst en de school ook tegemoet gekomen.
Ook vraag ik me af, als je dochter normaal toch ook een baantje naast school heeft of ze de reiskosten die ze nu maakt niet gewoon kan aftrekken van de belasting.

100%mama

100%mama

03-06-2013 om 10:20

Vast gestelde uren

Wij hebben 2 stagiaire's hier in de praktijk en van beide is vast gesteld hoeveel UUR ze stage moeten lopen in ene periode. Heeft je dochter dus 4 weken voor de eind datum haar uren vol dan mag ze stoppen. Daarbij staat vast dat je 80% moet draaien om in aanmerking te komen voor een beoordeling. Die min uren worden meestal gebruikt voor ziekte e.d. omdat er niet altijd ruimte is uren in te halen.

Bij ons staan ze ook niet ingeroosterd, maar staan als omloop dus overal inzetbaar. Ik zal liegen als ze niet een keer een kamer moeten draaien omdat er een assistente ziek is hoor, maar over het algemeen staan ze echt als over. Hier krijgen ze een vergoeding, maar aan het einde van de periode.

Kijk haar stage uren na en maak een optel som!

Brutaal

Hoi Sophie,

Je schrijft dat je dochter wel 'in rekening' wordt gebracht voor die uren. Ik vind dat eigenlijk wel de limit zeg, en erg brutaal.

Het bedrijf verdient over de rug van je dochter en ze laten je dochter in de kou staan. School moet voor je dochter in de bres springen en voor haar belang op komen.

Het is balen voor je dochter dat dit zo gaat, en een vervelende ervaring hoe je bij een werkgever behandeld kunt worden. Hopelijk komt er snel een oplossing voor je dochter, want ze is nu een beetje een speelballetje waarbij zowel het bedrijf als school de oplossing voor haar niet bieden. Dat vind ik toch wel een slechte zaak.

Succes!

Eerdere postings niet gelezen, maar...

Ik zie nu de laatste posting van Moppeke en zie dat dochter kennelijk werk doet dat in rekening wordt gebracht. Dan ga ik me afvragen of hier nog wel sprake is van een echte stage - waarbij het leerelement op de voorgrond staat - of dat er eigenlijk een verkapte arbeidsovereenkomst is - waarbij reële werkzaamheden worden verricht (werk, niet leren staat op de voorgrond). In dat laatste geval bestaat recht op loon voor de gewerkte uren.

Groeten,

Temet

Stageovereenkomst

Oudste heeft gewoon een stageovereenkomst waarin precies staat hoeveel uur ze in welke periode stage gaat lopen. Van die datum tot die datum.
Zulke overeenkomsten teken ik ook met mijn stagaires. Dat zijn bijna altijd BOL-stagaires. De uren die ze moeten maken worden per week berekend en voor zoveel uur worden ze ingepland (door mij) en wel op de dagen dat ze niet naar school gaan én in het weekend.
Bij ons wordt er ook 24 uur gewerkt en stagaires idem dito. Ik weet dat er stage-adressen zijn die stagaires alleen overdag inplannen, onder schooltijd. Maar wij en onze werkgever staan daar niet 'achter'. In praktijk moet je ook alle diensten draaien, wel zo handig dat je dat ook al als stagaire doet en zo krijg je tenminste ook échte beroepservaring. Alles gaat wel in overleg. Geeft een stagaire aan op zaterdag een bijbaantje te hebben dan houd ik daar rekening mee in het rooster.
Afhankelijk van de opleiding moeten ze een aantal uren maken. Maar het kan maar zo dat een stagaire die opgeleid wordt voor precies hetzelfde diploma van een andere school in hetzelfde jaar meer of minder uren moet stage lopen. Vaak is dan ook het aantal schooldagen anders. Een opleiding kan en mag dit zelf bepalen. Als stagaires uren draaien in de avond of weekend telt dit gewoon mee voor het totaal aantal uren. Uren die teveel zijn gemaakt, daarvoor krijgen ze vrije dagen. Dat kan dus ook aan het eind van hun stage zijn (b.v. 2 weken vrij).
Als jouw dochter dus al haar uren heeft gemaakt voor school, volgens haar stageovereenkomst is ze in principe klaar met haar studie. En heeft ze verder vrij, behalve haar schooldagen dan
Je moet school laten onderhandelen. Dochter is wel afhankelijk van dit stageadres en naar ik begrijp heeft ze zo maar niet een ander adres. Als ze teveel spektakel maakt over haar 'rechten' is de kans groot dat ze een slechte beoordeling krijgt, laat dus school dat doen. Ze moet haar eindgesprek/eindbeoordeling krijgen. En dan tabé zeggen. Ook als de periode qua datums nog niet afgelopen is. Als ze het aantal totale uren maar gemaakt heeft (en dat heeft ze ruim naar ik begrijp). Kan je de mentor niet bellen? En ik weet wel dat jongvolwassenen het altijd maar zelf willen regelen (en ook zouden moeten) maar in sommige situaties kan het de druk om te handelen wel opvoeren als ouders erachteraan bellen. Jij bent tenslotte ook verantwoordelijk voor haar welzijn. En het lijkt me niet gezond zoveel uur werken op 1 boterham en daarnaast nog naar school.
groeten albana

joer

joer

04-06-2013 om 18:50

In rekening gebracht

Met "in rekening gebracht" door het bedrijf kan goed kloppen.

Een bedrijf dat stagiaires begeleid/opleid krijgt hiervoor vanuit de overheid een vergoeding. Ik weet niet hoeveel. Maar blijkbaar genoeg waardoor bedrijven toch over de streep gaan om stagiaires aan te nemen.

Je zou denken, kunnen ze van deze vergoeding dan niet een gedeelte besteden aan stagvergoeding voor de stagiaire?

Pubermoeder

Pubermoeder

04-06-2013 om 19:32

Nee hoor

"Een bedrijf dat stagiaires begeleid/opleid krijgt hiervoor vanuit de overheid een vergoeding"
Welnee. Wij hebben al jaren stagiaires en ik heb werkelijk nog nooit gehoord van een vergoeding vanuit de overheid. Zou ik ook bijzonder vreemd vinden. Of heb jij wel ervaring met overheidspotjes hiervoor? Ben wel heel benieuwd dan.
Hoe vervelend deze situatie ook: ik denk dat dit een heel leerzame ervaring is. Een sector waar veel mensen willen werken (10 anderen voor haar) brengt dit soort situaties met zich mee. Daar wordt een student op zich niet slechter van. Als ze het gevoel heeft er voldoende te leren, dan zou ik er verder geen issue van maken. Ze wist dat ze geen vergoeding zou krijgen en heeft daarmee ingestemd. Dat haar werkgever daaraan verdient, doet daar niets aan af (is bij adviesbureaus trouwens heel normaal dat stagiaires declarabel zijn, ik vond het destijds als stagiaire juist ook wel cool!).
Volgens mij kun je hier als ouder op twee manieren mee omgaan. Bevestigen dat je dochter inderdaad wordt uitgeknepen, het bedrijf bellen, de school bellen en tegen kind zeggen: direct stoppen als je het benodigde aantal uren hebt gemaakt.
Of je zegt tegen dochter: meid, het is vervelend, maar dit is de echte wereld, dit is hoe het bij sommige bedrijven gaat. Laat je niet kisten, en zorg dat je zoveel mogelijk leert, niet alles komt aanwaaien.
Ik denk dat ik voor de tweede optie zou gaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-06-2013 om 09:02

Helemaal mee eens

Ik vind het ook schandalig wat dit bedrijf doet, maar zulke bedrijven zijn er nu eenmaal. Het is aan school om daar iets mee te doen. Maar voor zover ik weet liggen de stagebedrijven doorgaans niet voor het oprapen. En als de spoeling dun is, krijgen cowboys een kans...

Naar mijn kind toe zou ik er niet te veel woorden aan vuil maken. Ook hier leren ze weer van. Al is het maar dat ze bij een volgend stage-adres beter moeten doorvragen over wat nu precies de bedoeling is. Helaas gaat het leven nu eenmaal niet altijd over rozen. En ook dit gaat weer voorbij.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

joer

joer

05-06-2013 om 18:51

Niet duidelijk geweest

Sorry, ik ben niet duidelijk geweest. Heb het even na gekeken.

Ik bedoelde de korting op de loonbelasting. De zo geheten WVA fiscale regeling.

Op de site www.opleidingenberoep.nl

- werkgevers
- financiele voordelen van scholing
- korting op de loonbelasting.

Vind je een heel mooi overzicht wat de stagebedrijven "ontvangen" voor hun stagiaires.

Groetjes Joer.

Sofie

Sofie

05-06-2013 om 21:22

Opgelost

Ik heb contact opgenomen met school en gezegd dat als zij niet snel een gesprek aangaan met het bedrijf ik het zelf ga doen. Dochter is oud en wijs genoeg maar wordt dus duidelijk niet serieus genomen. Nu moeders belt kan ze ineens stoppen met haar stage omdat de verplichte uren zijn gemaakt.
Deze week rond ze netjes af, komt dan op 100 uren teveel stage, maar dat is geen probleem. Daarna het eindgesprek en genieten van een lange vakantie en eindelijk weer wat verdienen met haar bijbaantje!

Groetjes,

Sofie

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2013 om 00:37

Hè gelukkig!

Ik vond het echt sneu voor je dochter, dus ik heb het met mijn dochters besproken. Zij gaven aan dat zoveel uren stage inderdaad niet ongewoon zijn als dat bij een bedrijfstak hoort en dat het ook niet ongewoon is als er geen vergoeding tegenover staat. Mijn dochters zitten in een andere richting dan jouw dochter en hebben daar altijd een vergoeding voor gekregen. In mijn ogen is dat terecht, omdat ze vaak volledig meedraaien tussen het vaste personeel. Maar goed, dat blijkt dus niet vanzelfsprekend te zijn. Fijn dat ze nu in ieder geval haar eigen werk weer fatsoenlijk op kan pakken.

Joer

Als je geen loon betaald krijg je ook geen korting op de loonbelasting. Die financiële voordelen bij scholing is ook alleen als de werkgever de school betaald. Dat is ook al niet zo.
Het zou wel kúnnen dat het stage-adres een fictieve 'stage- vergoeding' opgeeft die ze niet in werkelijkheid betalen en zo extra loonbelasting terugkrijgt. Maar eigenlijk is dat gewoon fraude. Als ze het wél betalen lijkt het me niet meer dan terecht dat ze de loonbelasting ervoor terug krijgen. Maar als je b.v. 400 bruto betaald is 100 euro terugkrijgen geen groot financiëel voordeel hoor...je bent tenslotte wel 300 euro 'armer'.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.