Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sollicitatiebrief-leed

.. graag reageer ik..
.. met enthousiasme
.. uw vacature van ..

blabla! heeft iemand nog een ge-inspireerde aanhef?! eerlijk zijn werkt niet (ik moet geld verdienen en deze baan lijkt me wel wat!) maar alles opkloppen en positief maken valt niet mee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

22-10-2012 om 16:23

Baan

Kun je een heel klein beetje meer vertellen over de baan die je gaat krijgen met deze brief? Ik merk dat ik bij bijvoorbeeld het zoeken naar een redacteur, een jurist of een commercieel iemand heel verschillende dingen verwacht/ wil zien in een brief.

Vertigo

Vertigo

22-10-2012 om 16:39 Topicstarter

Yta c / koentje

Hoi, bedankt voor je reactie,

het gaan om een vac. voor medewerker studentenzaken'op een universiteit.
Ik blijf steeds haken bij de zinsbouw, het lijkt allemaal zo cliche. Misschien denk ik daar teveel over na..

Koentje, ik ga daar ook es kijken, merci.

Yta Chalne

Yta Chalne

22-10-2012 om 20:56

Vertigo

Niets commercieels, dus a) niet te leuk willen, b) wel heel duidelijk je enthousiasme en bijzondere geschiktheid in je motivatie laten blijken voor deze specifieke functie (maak het echt met de advertentie ernaast heel aansluitend, evenals je cv). Eventueel even bellen met een smoes (even informeren of het geen interne vacature is ofzo, en dan reageren met 'Oh, wat fijn, want dit is me zo op het lijf geschreven!'), zodat ze vast een positief gevoel hebben bij je naam. Gebruik dat gesprekje dan ook in je brief, met naam van degene die je hebt gesproken, zo trek je het naar je toe.

En, het klinkt cliche, maar geloof erin dat je de beste kandidaat bent als je de brief schrijft!

sollicitantje

sollicitantje

22-10-2012 om 22:32

Deze laatst gebruikt

Afgelopen vrijdag, 25 november 2011, las ik uw vacature ........... waarin u aangeeft op zoek te zijn naar kandidaten voor de functie .............. De omschrijving van het werk en de afdeling spreekt mij erg aan. (het was een interne vacature)

Vertigo

Ik weet niet hoe de anderen erover denken, maar als wij een sollicitatie hebben uitstaan (wat zelden gebeurt) ben ik gewoonlijk bij de selectie betrokken, en dan is het CV het belangrijkste. De brief zelf moet geen enorme fouten bevatten, ter zake doen en niet te lang zijn. Ik vind originaliteit in dit soort dingen overschat. Maar ik ga ervan uit dat dat per branche verschilt.

Leukigheid zou ik in elk geval altijd mijden als de pest. Verder is de kreet "toe aan een nieuwe uitdaging" voor mij besmet, maar die zal je vermoedelijk toch niet gebruiken.

Ik sluit me trouwens aan bij Yta: vind een excuus om te bellen. Dan weet men zich jou makkelijker te herinneren, en dat helpt.

Vuige truc van mijn broer: op de dag van Het Gesprek (als je weet dat er nog een boel anderen ook komen die dag) voorafgaand aan het sollicitatiegesprek bellen dat er helaas iets aan de hand is waardoor je mogelijk wat later komt en je daarvoor dan bij voorbaat verontschuldigen. Vervolgens kom je toch op tijd (of marginaal te laat), maar dan ben jij degene die ze zich nog herinneren

Sterkte ermee

Temet

Hanny61

Hanny61

23-10-2012 om 13:24

Net als temet

Net als Temet beoordeel ik vaak sollicitatiebrieven. Ook voor mij is het CV verreweg het belangrijkst. De brief moet vooral kort zijn en de motivatie voor het solliciteren bevatten, originaliteit vind ik niet nodig. Verder is bellen altijd goed, zeker als je hieraan refereert in je brief (met naam van degene die je hebt gesproken). Bij ons wordt er altijd opgeschreven welke indruk de beller achterliet en dit wordt zeker meegenomen bij een evt. uitnodiging.
De truc van Temet's broer is een goeie. Zelf ben ik een keer te laat gekomen op een sollicitatiegesprek, omdat de ketting van mijn fiets was gelopen. Ik kwam aan met vieze smeerhanden, maar heb de baan wel gekregen. Ook ben ik eens te laat gekomen, omdat ik door de politie werd aangehouden op weg naar het gesprek. Ook deze baan heb ik gekregen. Dus, misschien wel niet ondanks, zoals ik altijd heb gedacht, maar dankzij de vertraging...

Vertigo

Vertigo

23-10-2012 om 18:26 Topicstarter

Dank

ik heb inmiddels 1 versie en ben al heel blij dat ik een soort lopend verhaal heb.
volgens Yta's tip heb ik het lijstje met profieleisen afgewerkt en verder weinig erbij.

een vriendin die veel solliciteert, gaat ook nog meelezen.

toevallig heb ik wel een reden om evt te bellen: ik woon buiten NL momenteel en dat zou ik een kunnen melden: dat ik binnenkort weer in Nl woon. of gooi ik dan mijn glazen in omdat dat te ingewikkeld wordt? ik kan wel naar NL komen voor een gesprek maar weten zij dat? of is dat voorbarig?

vind het uberhaupt erg spannend, carriere maken was tot nu toen niet mijn beste prestatie. maar tegelijk lijt het me geweldig.

iig bedankt voor de tips!

ga nu mijn cv eens grondig herinrichten..

Vertigo

Vertigo

23-10-2012 om 18:27 Topicstarter

in de brief gebruik ik hoofdletters en spelling check..

Vertigo

Vertigo

24-10-2012 om 12:05 Topicstarter

.. verstuurd!

Bedankt voor de input. De kop is eraf.. Misschien bel ik er nog achteraan over mijn woonplaats en dat die binnenkort verandert.

En nu op naar de volgende vacature!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2012 om 13:42

Dat zou ik zeker doen...

Ik neem tenminste aan dat je nu nogal een behoorlijke woon-werkverkeer afstand hebt. Dat gaat ongetwijfeld vragen oproepen.

Je had dit natuurlijk ook kunnen tackelen in je brief. Maar ach: bellen is mischien nog wel minstens net zo handig

Vertigo

Vertigo

24-10-2012 om 16:25 Topicstarter

Ginny

.. ik heb in mijn cv ook mijn toekomstige adres gezet hoor, ik denk dat het wel duidelijk is. maar ter verduidelijking kan ik altijd even bellen natuurlijk.

Chantal

Chantal

25-10-2012 om 00:14

Kleine aanvulling

Ik vind een cv dat strak is opgemaakt vaak aantrekelijk. Daar spreekt al iets uit: nauwkeurigheid, of je met computers kunt omgaan. Onder de NAW gegevens neem ik voor mijn eigen brieven altijd het kopje 'profielomschrijving' op en daarin vermeld ik 8 tot 10 eigenschappen die me typeren. Toevallig sluiten die aan bij de vacature (maar ik zuig ze niet uit mijn duim).

In een brief wil ik wel iets van passie lezen. Waarom wil degene specifiek die baan? Waarom bij ons? Waarom denkt hij/zij dat we hem/haar eruit moeten pikken?
Een standaardzinnetje vind ik geen ramp, maar een standaardbrief (die je naar iedere werkgever kunt sturen) wel. Ik houd helemaal niet van lange zeurzinnen waarin feitelijk niets wordt gezegd.

Tip: verstuur brief en cv in een pdf document. Dan weet je zeker dat er geen dingen gaan verschuiven. En een leuke, frisse foto bij het cv maakt vaak een bepaalde indruk.

Chantal

Chantal

25-10-2012 om 00:14

Kleine aanvulling

Ik vind een cv dat strak is opgemaakt vaak aantrekelijk. Daar spreekt al iets uit: nauwkeurigheid, of je met computers kunt omgaan. Onder de NAW gegevens neem ik voor mijn eigen brieven altijd het kopje 'profielomschrijving' op en daarin vermeld ik 8 tot 10 eigenschappen die me typeren. Toevallig sluiten die aan bij de vacature (maar ik zuig ze niet uit mijn duim).

In een brief wil ik wel iets van passie lezen. Waarom wil degene specifiek die baan? Waarom bij ons? Waarom denkt hij/zij dat we hem/haar eruit moeten pikken?
Een standaardzinnetje vind ik geen ramp, maar een standaardbrief (die je naar iedere werkgever kunt sturen) wel. Ik houd helemaal niet van lange zeurzinnen waarin feitelijk niets wordt gezegd.

Tip: verstuur brief en cv in een pdf document. Dan weet je zeker dat er geen dingen gaan verschuiven. En een leuke, frisse foto bij het cv maakt vaak een bepaalde indruk.

PetraTwee

PetraTwee

27-10-2012 om 21:19

Vraagje aan de cv-beoordelaars

Kijken jullie ook naar de vrije tijds besteding, vrijwilligerswerk, hobbies? Ik wil graag een hele andere kant op qua werk, naar iets dat meer aansluit bij het vrijwilligerswerk (commissies, besturen) dat ik doe. Zou dat voldoende uit een CV te halen zijn?

Thea

Thea

27-10-2012 om 23:24

Ja, herken het heelmaal...

Ja, zeker vermelden. Als het echt substantiele vw-baan is (bv 15 uur pw) dan mag het wat mij beteft zelfs bij de werkervaring. Maar anders een speciaal kopje 'overig' maken waarin je melding maakt van dergelijke functies. Ik heb weinig behoefte om te weten of iemand volleybal speelt of tafeltennis.

Niet helemaal mee eens thea

Werkgevers zien ook graag dat je sport. Je geeft hiermee ook aan dat je positief met je gezondheid bezig bent.

Handschrijven?

Het zal tegenwoordig w.s. nog maar amper voorkomen, maar soms schrijf ik een sollicitatiebrief ( 1 keer in de 2 jaar ofzo). En die schrijf ik dan met de hand (nadat ik 'm eerst op de p.c. heb gemaakt en het c.v. in pdf inderdaad. En ik wordt tot nu toe altijd opgeroepen voor gesprek. Soms ketst het af omdat de baan anders is dan ik me had voorgesteld of omdat ze dingen van me verwachten waarvan ik denk ja, ik ben daar gek (rooster pas 1 week ervoor bekend had ik laatst) of omdat ze een ander beter vinden (qua opleiding/ervaring of wat dan ook).
Maar voor mij moet zo'n baan ook wat biéden anders blijf ik mooi waar ik zit, toch?
Ik schrijf mijn brief uit met een mooie pen (die dus niet vlekt) en op wit papier met lijntjes die je erachter kan leggen en dus niet ziet. En altijd,écht altijd krijg ik complimenten voor mijn 'opvallende' of 'keurige' brief
En voor mijn beroep doet netjes schrijven er echt helemaal niet toe. Maar ik kan het wél en het wekt schijnbaar een goede indruk. Netjes b.v.(en dat ben ik in mijn werk helemaal niet of wil het erg graag, stopt er tijd in of weet ik wat.
Ik moet zelf ook wel eens sollicitaties beoordelen en weet dus heel prima dat alles tegenwoordig uitgeprint verschijnt. Maar dat zelf schrijven zal toch wel iets extra's toevoegen Heb er zelf nog nooit 1 gehad...
in die procedures. Het zou in ieder geval wél opvallen.
groeten albana

Vic

Vic

31-10-2012 om 21:37

Albana

Wat leuk, maar volgens mij wel wat ouderwets om je brieven met de hand te schrijven. Ik denk dat potentiële werkgevers inderdaad heel nieuwsgierig worden naar de persoon achter die brief

Vertigo

Vertigo

01-11-2012 om 12:44 Topicstarter

Albana!

Ik vind het een goed idee. Zeker de moeite waard om gewoon eens te proberen.
Zal er bij de volgende brief eens over nadenken! (Want wat heb je te verliezen?)

Ja natuurlijk is dat ouderwets

Maar het 'doet' toch wat en als het maar netjes is!
En in het c.v. zet je gewoon als hobby computeren ofzo of woordfeuden.... Snappen ze meteen dat je daar ook mee om kan gaan.
Het is ook zaak eruit te springen toch?
groeten albana

Geen hobby's/sport, wel vrijwilligerswerk

Hobby's en sport zou ik niet vermelden, het is alleen maar aanleiding tot interpretatie. Iemand die alleen individuele sporten doet wekt de indruk geen teamplayer te zijn, en vv. bijvoorbeeld. En ja, ik heb in mijn carrière heel wat cv's verwerkt en doe ook aan loopbaancoaching.

Vrijwilligerswerk wel vermelden, en zeker als het ligt in de lijn van de sollicitatie! Maar dan wel ook serieus vermelden, met goede inhoud, zoals je dat ook bij werkervaring zou doen. Ik zou er een apart kopje van maken trouwens.

Een handgeschreven brief is uiterst zeldzaam tegenwoordig en ik zou het persoonlijk niet aanraden, tenzij je echt een fantastisch mooi en duidelijk handschrift hebt.

Ja dat heb ik

Dat fantastisch mooie en duidelijke handschrift dat héb ik Wat dat betreft is het jammer dat we nu alles op de p.c. doen (oke dat gaat wel sneller....).
Met hobby's en sport, kan je het ook algemeen houden. B.v. Hobby's: sporten en niet benoemen wélke sport.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.