Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sister

Sister

03-04-2017 om 16:13

Sollicitatiebrief laten schrijven?

Al een tijdje probeer ik een andere baan te vinden. Maar dat schiet niet echt op. Nu heb ik een vacature gevonden die ik heel erg leuk vind. Leuker dan wat ik tot nu toe tegenkwam. Al nadenkend over hoe ik mijn kansen vergroot kwam ik uit op mijn sollicitatiebrief laten schrijven door iemand die daar heel goed in is. Ik kan wel schrijven maar mezelf verkopen in een brief niet echt. En verrek, er zijn genoeg zzp'ers te vinden die deze dienst aanbieden. Is dat wat? Het voelt ergens wel een beetje als 'valsspelen' maar wie weet doen veel mensen dit. Ik heb al wel een redelijk standaard brief die ik wil laten herschrijven.
Kost wel wat natuurlijk maar als ik een goed opgebouwde en lekker te lezen brief heb dan heb ik vast meer kans ergens op gesprek te mogen komen. Want in een gesprek mezelf verkopen, daar ben ik een stuk beter in.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2017 om 16:25

Toch zelf proberen

Een brief die door een ander geschreven is, is niet van jezelf. Niet jouw woorden, niet jouw ziel en zaligheid zit erin. Ik raad je daarom aan om tips te lezen en aan de hand van de tips zelf een brief te schrijven en die aan iemand of meer mensen te laten lezen voor opbouwende kritiek als dat nog nodig is.

tekstschrijver

tekstschrijver

03-04-2017 om 16:42

Kaaskopje

"Niet jouw woorden, niet jouw ziel en zaligheid zit erin."

Ik hoor het al, je hebt nog nooit iets door een tekstschrijver laten doen.

Natuurlijk kan het. Een goede tekstschrijver maakt namelijk een brief die echt als 'jouw' brief voelt. Als je solliciteert op een baan waar je o.a. op je schrijfkunsten wordt beoordeeld, zou ik het trouwens niet doen.

Maar belangrijker dan je brief is je CV. Hoe ziet dat er uit? Tegenwoordig gaan mensen helemaal los met mooi opgemaakte CV's. Met een standaard lijstje met werkervaring val je niet op. De lat ligt behoorlijk hoog.

Guera

Guera

03-04-2017 om 17:59

Ja hoir

Ik zou het doen. Je kunt dan altijd de brief nog tweaken met woorden die meer bij jezelf passen. Ik ben er ook niet goed in en heb de winnende brief van een vriendin Als inspiratiebron gebruikt. Bepaalde opbouw, synoniemen. Is echt handig als je dat kunt overnemen. Je moet er recht uitgepakt worden. Ik heb ook geïnvesteerd in een opgemaakt cv en in een workshop LinkedIn profiel schrijven. Dat heeft me erg geholpen om scherp te krijgen: wie ben ik. Wat bied ik. Wat wil ik. Wat los ik op voor het bedrijf. En dat dan in een paar zinnen. En ook nog in wen goede profi profielfoto.....Als het eenmaal goed is dan staat het gewoon. Kost geld en tijd maar elke keer van die net niet brieven en afwijzingen kostten mij veel frustratie. Via LinkedIn vervolgens aan nieuwe baan gekomen. Doen dus. Succes

dc

dc

03-04-2017 om 22:10

paar tips

Ik ben de afgelopen maanden voor mijn werk door honderden gegaan, en ik weet nu ongeveer wel waar je op moet letten.

Niet doen: veel details over banen die niets te maken hebben met waar je voor solliciteert. Geen hele grote lappen tekst, als er veel sollicitaties zijn, dan is er de tijd niet voor om alles in detail te lezen.

Wel doen: duidelijk maken waarom je juist voor DIE organisatie wil werken. Ik heb hele goede kandidaten gezien, die niet zijn uitgenodigd voor een gesprek, omdat de sollicatatie net zo goed voor een andere organisatie zou kunnen zijn.

Fouten: zorg dat je alles laat proeflezen.
Formaat: sla het op in pdf formaat, zodat het er altijd uit ziet zoals je wilt, en het niet alle kanten op gaat met de lay-out. (hoewel dit niet iets is waar we mensen op hebben afgewezen, als je het makkelijk maakt, is het wel een pluspuntje).
Bijlage: verstuur niet je e-mail zonder bijlage

Tuurlijk!

Als dat je kansen vergroot zou ik dat zeker doen! Voor m'n werk lees ik jaarlijks honderden brieven. Veel sollicitanten beperken zich tot beschrijven waarom een baan voor henzelf interessant is (nieuwe uitdaging, volgende stap, ontwikkeling etc...) maar ontbreekt het vaak aan een omschrijving dat aangeeft wat er voor het bedrijf in zit. Whats in it for them zeg maar. Ik help overigens bijna al m'n vrienden en familie met het opstellen van een brief en cv. Iemand die je een paar kernachtige vragen stelt over bv je motivatie, talenten, eigenschappen etc helpt vaak ook al bij het schrijven van een goede brief. Speel je toch niet helemaal vals

Zon

Zon

03-04-2017 om 23:03

zou het doen

Ik zou het zeker doen, maar er wel op letten dat de tekst nog wel bij jezelf past. Geen gladde babbel verhaal als je zelf helemaal niet zo bent. Maar verder.. doe er je voordeel mee!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2017 om 00:23

Tekstschrijver

Ik ben groot geworden in het huis van een tekstschrijver

Ik zie dat ik alleen sta met mijn mening. Dat kan gebeuren. . Wat ik vooral bedoelde, is dat een sollicitatiebrief wel "eigen" moet zijn en je dus niet met je mond vol tanden zit, als de vraag "hoe bedoelde je dat?" gesteld wordt. En wat ik me ook afvraag, is of tekst schrijven dan sowieso geen probleem is, als een sollicitatiebrief niet lukt. Daaraan kunnen ze ook zien hoe je Nederlands is en hoe je je uit. Maar dat is niet voor elke baan belangrijk misschien.

Ik vind het al zo'n poppenkast, dat hele solliciteren, dan ook nog een ander de brief laten schrijven... Het is niet mijn stijl. Maar goed, dat mag iedereen zelf beslissen.

Triva

Triva

04-04-2017 om 07:18

tjonge kaaskopje

Jouw reactie verbaast me echt. Met je mond vol tanden? Dan is het een slechte tekstschrijver. Die zorgt er toch voor dat wat JIJ wil zeggen goed op papier komt. Kom op, je moet uitgekozen worden voor een gesprek! Wat maakt het uit wie het schrijft?

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2017 om 10:35

Triva

Met je mond vol tanden is misschien wat overdreven, maar ik voel me er beter bij als ik zelf schrijf. Ik heb een bepaalde stijl die meestal gewaardeerd wordt. Ik heb ook wel eens bij sollicitatiegesprekken voor een nieuwe collega aangezeten en toen merkte ik ook dat het echt uitmaakt of iemand standaardbrieven stuurt of een beetje persoonlijk schrijft. Het gevaar met een 'tekstschrijver' is dat diegene het toch anders doet, dan je eigen stijl. Die moet je dus leren ontwikkelen. En dat doe je door het zelf te doen.

Maar goed ik had al geconstateerd dat ik alleen stond in mijn mening. Mosterd na de maaltijd dus om er weer over te beginnen.

Sister

Sister

04-04-2017 om 11:51

Fijn

Bedankt voor de reacties! Ik kan zelf prima schrijven, dat is het probleem niet. Alleen net even meer opvallen als er een grote stapel brieven zijn die ook 'prima' zijn, dat kan ik dus niet. Bij mijn laatste afwijzing hadden ze ruim 160 brieven gekregen.

Ik laat het nog even bezinken wat ik ga doen. Ben het voor een deel ook wel met Kaaskopje eens maar ik heb dus weinig talent om mezelf in een brief te 'verkopen'. En meestal neem ik de gok gewoon met mijn eigen brieven maar dat levert nu al een paar maanden niks op.

Mijn collega's willen me trouwens helpen met inspiratie dus dat probeer ik nu eerst. En daarna kan ik altijd nog iemand inschakelen denk ik. Zo te zien her en der kunnen die schrijvers binnen 48 uur leveren.

Als

Als je er voor kiest om je sollicitatiebrief te laten schrijven door iemand anders kies dan voor iemand die verstand heeft van de sector.
Het maakt een enorm verschil of je solliciteert in de reclame wereld of bij een advocatenkantoor (bijvoorbeeld)
Toon, opmaak, wel of niet origineel, hoe je dingen formuleert...
Kies dus voor een schrijver die verstand heeft van jouw sector.

kaaskopje (en Kyana)

"Met je mond vol tanden is misschien wat overdreven, maar ik voel me er beter bij als ik zelf schrijf. Ik heb een bepaalde stijl die meestal gewaardeerd word"

Precies. Jij schrijft soepel. Wat jij schrijft, leest prettig weg. Dat kan niet iedereen, heb ik in de loop der tijd wel gemerkt. En als je dat niet kan, maar verder de nodige capaciteiten hebt voor de baan en jezelf in een gesprek wel goed kan presenteren, dan zou ik beslist hulp van een ander inschakelen om met een goede brief te komen.

Kyana, jij schrijft dit: "Het maakt een enorm verschil of je solliciteert in de reclame wereld of bij een advocatenkantoor (bijvoorbeeld)". Nou noem je net twee takken van sport waarin het erg van belang is dat de betrokkene zelf goed kan schrijven. Als iemand probeert bij een advocatenkantoor binnen te komen zou hij wel tips moeten kunnen vragen voor de inhoud van zijn brief, maar de tekst zou hij toch echt zelf moeten kunnen maken. Want teksten schrijven is wat die lui bijna de hele dag doen. En ik vermoed dat het in de reclamewereld niet heel veel anders is (maar misschien wel, van reclame heb ik geen verstand)

Er zijn overigens wel advocaten die erbarmelijk slecht schrijven. Maar daar zitten een hoop zelfstandigen tussen

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2017 om 17:16

Reactie

Iedereen heeft wel een beetje gelijk. En Temet, dat is ook zo, ik schrijf makkelijk weg, maar solliciteren heb ik ook moeten leren. Als ik lees wat Sister zegt, dan vind ik het toch verstandig om de kunst van het 'jezelf verkopen' eigen te maken. Dat zal ook moeten tijdens een sollicitatiegesprek zelf. Wie ben ik, waarom moet je mij kiezen? Een brief die door een ander is geschreven, zit misschien perfecter in elkaar dan een zelfgeschreven brief, maar kun je de verwachting die is ontstaan door de perfecte brief doortrekken naar het gesprek zelf?

Sister geeft aan dat schrijven op zich het probleem niet is, maar ja dan de rest nog. Je laten helpen is echt niet erg. Ik heb bij mijn werk ook advies gevraagd door domweg te vragen waar mijn teamleider op lette in sollicitatiebrieven. Vervolgens heb ik de boel nog wat extra opgefleurd en laten zien.

Het scheelt misschien ook hoe je je kansen inschat. Als de kans héél groot is dat je maar weinig hoeft te solliciteren, dan heeft een investering in het leren schrijven van een sollicitatiebrief misschien niet zoveel nut. Maar als de verwachting is dat je regelmatig een brief moet produceren, is die investering de moeite waard. Ik heb advies gehad van een coach (die kwam zomaar op mijn pad, gratis en wel) en van mijn werkgever. Mijn eigen stijl was niet perfect, dus dat heb ik bij moeten schaven. Met een vlotte schrijfstijl en of je boodschap aansluit bij de verwachtingen heb je misschien de helft te pakken, maar de andere helft wordt bepaald door de opmaak van zowel de brief als de cv. Ik kan ook echt aanraden om eens te googlen op sollicitatiebrieven en cv's. Kijk naar voorbeelden.

Tot slot... misschien sla ik wel een beetje door in hoe ik hiermee omga ) Iedereen moet het doen zoals dat het beste voelt.

Egel

Egel

05-04-2017 om 09:39

mijn man verkopen

Kleine anekdote, aantal jaar geleden. Mijn man had een sterke achtergrond toen hij weer begon met solliciteren (naar tijdelijke banen). Maar zijn CV zag er niet uit. Hij had een vaag kladje gemaakt, zonder opmaak, half A4-tje.
Toen ben ik hem gaan verkopen. Kopjes, vergeten banen, inhoud van banen, sterke karaktereigenschappen en een leuke foto. Veel langer, maar ook weer niet té lang. Een leuke brief (waarin inderdaad ook stond wat hij de organisatie kon bieden - weinig over wat wat hij er zelf mee kon winnen).
Volgens mij heeft hij zo'n 12 keer gesolliciteerd. Daarvan werd hij ± 8 x uitgenodigd voor gesprek en hij heeft 5 banen gekregen.
Hij is wel zelfverzekerd in een gesprek en weet dat hij wat te bieden heeft.

Ik heb ooit wel eens tussendoor gesolliciteerd (ik heb verder een vaste baan). Die ene brief leidde ook tot een gesprek, maar het gesprek was kansloos. Maagpijn, ik ratelde van de zenuwen, zat daar als een bang vogeltje. Niet iemand die zij wilden natuurlijk! Gelukkig ben ik nu weer redelijk tevreden met mijn huidige baan.

Voor mij zou zo'n brief/cv dus geen probleem zijn, maar het gesprek des te meer!
Succes.

tekstschijver

tekstschijver

05-04-2017 om 10:30

zo is het

Zo is het Egel. De brief heeft uiteindelijk maar 1 doel: opvallen tussen de andere sollicitanten. Dor de briefselectie heen komen. De rest zul je zelf moeten doen in het gesprek. Je wordt echt niet aangenomen 'vanwege die brief', maar je wordt aangenomen omdat je in het gesprek de juiste snaar hebt weten te raken.

Kaaskopje, ik vind je een beetje (erg) naïef. Roomser dan de paus ook. Maar waarschijnlijk reageer jij niet op vacatures waar >150 reacties op komen, zoals Sister beschrijft. Dan is een goede brief namelijk niet goed genoeg. Je ziet overigens steeds vaker dat mensen geen brief schrijven, maar een filmpje maken om zich voor te stellen. De wereld verandert ook in dat opzicht behoorlijk.

Maar volgens mij heb je vooral een verkeerd beeld van wat een goede tekstschrijver doet.

Li

Li

05-04-2017 om 10:38

Egel

De nood is wel hoog gestegen als je je man moet verkopen...

Egel

Egel

06-04-2017 om 19:46

ja Li

Of eigenlijk: nee Li, want hij deed het vrijwel alleen voor zijn eigen lol (niet voor het geld). En omdat hij dacht dat hij werkelijk wat kon bijdragen.
Ik was me er bewust van dat het er grappig uitzag 'toen ben ik hem gaan verkopen'.

Is het al tijd om mijn nick eens aan te passen? Ook al laatst met die discussie in de krant en dat ik hier weer word geconfronteerd met mijn felle discussie van 5 jaar geleden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.