Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

sollicitatiebrief

Ik (WO) werk nu al een aantal jaren onder niveau (MBO), omdat ik in 2009 na bijna 20 thuisblijfjaren weer ben gaan werken. Ook de hele economische situatie was natuurlijk niet goed, dus ik was allang blij dat ik toen snel een baan heb gevonden.
Bij mijn huidige baan/bedrijf kan ik niet verder groeien (en ze gaan ook nog reorganiseren), dus ik ga nu weer solliciteren op een nieuwe baan(HBO). Mijn vraag is, kan je in je sollicitatiebrief dit ook als reden aangeven voor je sollicitatie. Dus dat je een zin opneemt dat je binnen je huidige functie niet meer kan ontwikkelen en daarom solliciteert. Of is dat iets meer voor als je op gesprek mag komen.
Wie kan mij helpen. Alvast bedankt.
Amaterasu

waarom niet

Waarom niet?

Lijkt mij een goede motivatie om te solliciteren en zo weten ze meteen dat je je verder wilt ontwikkelen.

dat kan

het ligt natuurlijk ook wel aan de functie waarop je solliciteert. Ik heb in mijn brief (maar ook in mijn CV) aangegeven hoe ik mij ontwikkeld heb, en waar voor mij nieuwe uitdagingen liggen.

Ely

Ely

20-10-2014 om 10:32

Ja mits

Ik zou ervoor waken niet de bal teveel bij hun te leggen. Dus iets te zeggen dat jij graag in een nieuwe uitdagende functie je capaciteit verder wilt verzilveren voor een organisatie. En niet iets van: ik zoek een bedrijf dat mij meer biedt. Je komt vooral brengen, daarna pas halen.

werkzoekende (HBO)

werkzoekende (HBO)

21-10-2014 om 08:56

waarom niet

Ik zou het er gewoon inzetten. Ik vind het zowieso knap dat je na 20 jaar een baan hebt gevonden (MBO) met een academische achtergrond nog wel.

Het lukt mij (HBO) nog steeds niet een baan te vinden; zelfs niet op MBO niveau. Ik heb meerdere keren te horen gekregen dat ik te hoog opgeleid ben voor een MBO functie. Dat het jou wel gelukt is, vind ik knap. Erg frustrerend want ik wil zo graag werken.

Ik ben ben zelf 9 jaar geleden gestopt met werken ivm zwangerschappen. Ik had een functie dat niet parttime te doen was, dus vandaar. Ik wil dolgraag weer aan de slag. MBO maakt me niet uit. Ik loop nu tegen de muren op.

Barvaux

Barvaux

21-10-2014 om 10:13

werkzoekende

Je bent niet verplicht op te geven dat je een HBO opleiding hebt als je solliciteert naar iets anders.

Roosje

Roosje

21-10-2014 om 10:26

Barvaux

"Je bent niet verplicht op te geven dat je een HBO opleiding hebt als je solliciteert naar iets anders."

Keep on dreaming. Een werkgever wil gewoon een compleet en kloppend CV zien. Ik zie niet in hoe je je opleiding kunt 'verzwijgen'. Een werkgever is ook niet op zijn achterhoofd gevallen.

Barvaux

Barvaux

21-10-2014 om 10:30

Roosje

Als je zo verschrikkelijk graag een baan wil omdat je tegen de muren oploopt kan het lonen om gewoon naar baantjes te solliciteren waar je een bepaald niveau voor moet hebben en die werkgevers kijken echt niet naar gaten in je cv. Dan heb je dus werk ja en loop je niet tegen de muren op álleen omdat je een hbo opleiding hebt gedaan.

Overigens heb ik dat een paar keer in overleg met het uitzendbureau gedaan: CV ingediend zonder HBO opleiding. Het was niet eens hun advies maar mijn idee en ze vonden het prima en ik werd daar gewoon aangenomen. Werkzoekende heeft toch al een gat van 9 jaar zonder werk.

bibi63

bibi63

21-10-2014 om 21:17

amaterasu

Ga eerst eens op zoek naar een vacature die je aanspreekt. Bedenk wat je zelf wil, maar bedenk vooral wat er gevraagd wordt in de vacature. Wat vragen ze voor opleiding, voor werkervaring, interesse, vaardigheden enz. En speel daar in eerste instantie op in. In je CV kunnen ze zelf lezen wat je 'werkgaten' zijn en wat je nu doet.
Bibi

GS

GS

23-10-2014 om 10:24

reden

De reden van je sollicitatie moet je niet zoeken in het waarom je ergens weg wilt, maar waarom je ergens héén wilt. Wat trekt jou in de nieuwe werkgever en functie en wat heb je hen te bieden.

Doe maar niet

http://www.nrc.nl/carriere/2014/10/22/je-kan-beter-onder-je-niveau-werken-dan-erboven/

Heeft je aanstaande baas net deze column gelezen.

"Ik denk dat ‘precies op je niveau werken’ maar één of twee uur in je hele carrière voorkomt en dat ‘te slim voor je werk’ een verzinsel is van mensen die symposia organiseren over dat het een probleem is als je te slim bent voor je werk."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.