Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sollicitatie en kleding


Bijtje82 schreef op 09-08-2023 om 21:22:

[..]

Ik had die baan niet eens aangenomen na zo'n sneer.

Bij mijn eerste gesprek afgelopen maand had ik een spijkerbroek aan en laarsjes met een hak.

Bij mijn tweede gesprek had ik een spijkerbroek aan en witte sneakers. En toch kreeg ik een arbeidsvoorstel.

Een goede sollicitatie hangt niet af van wat je draagt, maar wat je uitdraagt. En als je een goede interviewer (weet ff niet hoe ik de tegenpartij moet noemen) bent, dan prik je zo door alle gekleurde laagjes heen. Dan gaat de sollicitant in de jute zak met een goed verhaal eerder de baan krijgen, dan de sollicitant is z'n drie delig met een verhaal dat niet deugt.

Dat hangt toch wel wat af van het bedrijf. Als je ergens solliciteert waar iedereen nog wel echt in pak rondloopt zullen ze de sollicitant in spijkerbroek niet vlug aannemen. De vraag is natuurlijk of de sollicitant in spijkerbroek daar echt zou willen werken want dat past misschien niet echt. 

Bijtje82 schreef op 09-08-2023 om 21:22:

[..]

Ik had die baan niet eens aangenomen na zo'n sneer.

Bij mijn eerste gesprek afgelopen maand had ik een spijkerbroek aan en laarsjes met een hak.

Bij mijn tweede gesprek had ik een spijkerbroek aan en witte sneakers. En toch kreeg ik een arbeidsvoorstel.

Een goede sollicitatie hangt niet af van wat je draagt, maar wat je uitdraagt. En als je een goede interviewer (weet ff niet hoe ik de tegenpartij moet noemen) bent, dan prik je zo door alle gekleurde laagjes heen. Dan gaat de sollicitant in de jute zak met een goed verhaal eerder de baan krijgen, dan de sollicitant is z'n drie delig met een verhaal dat niet deugt.

Nou draai je het om. Je moet natuurlijk én een goed verhaal hebben én je gepast kleden.

Het is niet zo dat je niet aangenomen kunt worden als je een spijkerbroek draagt, maar iemand die net in het pak zit heeft vaak wel een streepje voor. Wil je dat risico lopen?

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 22:54

GinnyTwijfelvuur schreef op 09-08-2023 om 22:37:

[..]

Nou draai je het om. Je moet natuurlijk én een goed verhaal hebben én je gepast kleden.

Het is niet zo dat je niet aangenomen kunt worden als je een spijkerbroek draagt, maar iemand die net in het pak zit heeft vaak wel een streepje voor. Wil je dat risico lopen?

Ik betwijfel of dat echt zo is, of dat we geacht zijn zo te denken van oudsher. 

Maar wat is gepaste kleding. 

Deze man zou dus worden afgewezen omdat hij een spijkerbroek draagt.

Blog_banner_colberts2-717x1024.jpg

En deze man heeft een streepje voor alleen maar vanwege zijn pantalon? 

5244476188-bruno-banani-combi-colbert-new-york-bruin-2-1024x683.jpg

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 22:57

Kyana schreef op 09-08-2023 om 22:32:

[..]

Dat hangt toch wel wat af van het bedrijf. Als je ergens solliciteert waar iedereen nog wel echt in pak rondloopt zullen ze de sollicitant in spijkerbroek niet vlug aannemen. De vraag is natuurlijk of de sollicitant in spijkerbroek daar echt zou willen werken want dat past misschien niet echt.

Nee, maar dan moet je dus research doen. Volgens mij heeft TO dat gedaan en heb ik haar niet horen zeggen dat iedereen strak in het pak loopt. 

Dus dan vind ik niet dat je moet adviseren om extra netjes te gaan, maar je aan te passen aan de stijl van het bedrijf. Evengoed netjes, maar casual.


Het gaat er niet zo om hoe iemand erbij loopt hoor. Want zoiets zou je in het gesprek terug kunnen laten komen. Ik heb het in het tweede gesprek terug laten komen, representatief maar niet strak in het pak kwam eruit en toch kopen beiden directeuren wel strak in het pak, de nieuwe directeur (zoon van) overigens niet. 

Je hoeft je op gesprek ook niet te kleden zoals je je zou kleden als je gaat werken. Door je goed te kleden laat je zien dat je graag wilt, je hebt je kleding met zorg uitgezocht en je haren zitten netjes en dat soort gedoe. 

Ik werkte lang geleden ergens waar een sollicitant kwam met een uiterst bijzondere kledingkeuze. Het was inhoudelijk een goede kandidaat. Hij werd aangenomen, maar er werd bij gezegd dat hij tijdens zijn werk wel passende kledingstijl aan moest. Dat heeft hij gedaan. Betrof een adviseur financiële producten.

Ja zo'n situatie ken ik ook, maar dan moet je wel echt een topper in je vakgebied zijn en weten dat je iets kunt bieden wat anderen echt niet hebben. 

Mijn man werkt in de techniek en daar komen nog weleens "ik moet solliciteren" sollicitanten, die komen gerust te laat en in hun oude kloffie en dan merk je in het gesprek al dat ze niet willen. Die krijgen nieteens een afwijzing toegestuurd. 

Bij H&M kan je voor niet al te veel geld een nette pantalon kopen. Een bloesje heb je misschien nog? En eventueel een blazertje of een vestje.
Of je leent even iets van een vriendin. Mocht je bij het bedrijf komen werken kan je eens rondkijken wat ze nou eigenlijk over het algemeen dragen, dan kan je daarna altijd nog een paar kledingstukken extra aanschaffen.

Bijtje82

Bijtje82

10-08-2023 om 15:09

Decembermamma schreef op 10-08-2023 om 11:42:

Ja zo'n situatie ken ik ook, maar dan moet je wel echt een topper in je vakgebied zijn en weten dat je iets kunt bieden wat anderen echt niet hebben.

Mijn man werkt in de techniek en daar komen nog weleens "ik moet solliciteren" sollicitanten, die komen gerust te laat en in hun oude kloffie en dan merk je in het gesprek al dat ze niet willen. Die krijgen nieteens een afwijzing toegestuurd.

Bij mijn huidige werkgever..i kid you not..

Was een vrouw afgewezen vanwege gebrek aan ervaring. Volgende dag stond mevrouw voor de deur want ze kwam werken en weigerde te vertrekken. Uiteindelijk is ze door de politie verwijderd. 

Ik heb nooit eerder iemand ontmoet die zo standvastig was dat ze hier perse wilde werken. Het meeste personeel weet niet hoe snel ze moeten vertrekken 😁 

Fortuona

Fortuona

10-08-2023 om 17:00 Topicstarter

Ha wat een uiteenlopende reacties roept dit op. Ik denk dat ik niet voor een spijkerbroek ga, want het is wel een functie waarin ik naar de klant ga. Ik hoef echt niet strak in pak verwacht ik, maar ik vind een nette broek net wat gekleder. Bedankt voor de reacties en voor de tips!

Ik ben niet zo van parfums, vaak vind ik dat er teveel van wordt gebruikt. Maar ik denk dat dat deels ook door gewenning komt, dat mensen het zelf niet meer zo ruiken en dan wat extra op doen.
Een lekker geurtje op doen doe ik eigenlijk alleen bij speciale gelegenheden. Ik zorg wel dat ik altijd fris ruik...licht trauma uit mijn pubertijd, waar mijn moeder altijd tegen me zei dat ik stonk.

Bijtje82

Bijtje82

10-08-2023 om 17:53

Fortuona schreef op 10-08-2023 om 17:00:

Ha wat een uiteenlopende reacties roept dit op. Ik denk dat ik niet voor een spijkerbroek ga, want het is wel een functie waarin ik naar de klant ga. Ik hoef echt niet strak in pak verwacht ik, maar ik vind een nette broek net wat gekleder. Bedankt voor de reacties en voor de tips!

Ik ben niet zo van parfums, vaak vind ik dat er teveel van wordt gebruikt. Maar ik denk dat dat deels ook door gewenning komt, dat mensen het zelf niet meer zo ruiken en dan wat extra op doen.
Een lekker geurtje op doen doe ik eigenlijk alleen bij speciale gelegenheden. Ik zorg wel dat ik altijd fris ruik...licht trauma uit mijn pubertijd, waar mijn moeder altijd tegen me zei dat ik stonk.

Als je naar klanten gaat dan is de functie vaak ook wel geschikt voor wat nettere kleding idd. 

Maar draag vooral iets waar je je lekker in voelt en dat ook uitstraalt.

Merk zelf vaak dat als je er goed uit ziet dat je dat ook meer vertrouwen in jezelf geeft. En dat valt dan bij anderen weer op. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.