Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Postbezorger

Postbezorger

10-01-2016 om 20:18

sociale dienstperikelen

1 Bij postnl konden we in 2014 de rekening van de fietenmaker indienen en dan kreeg je via je loon de rekening vergoed.

2 Vorig jaar kregen we een vaste postbezorgersvergoeding maar je ook je reparaties van moest betalen van 70 euro per maand.

3 Volgens de nog niet doorgevoerde CAO krijgen we straks een vergoeding voor een smartphone met abo omdat we pakjes moeten gaan scannen van 8 euro per maand. Je kunt dat met je eigen smartphone doen en we krijgen ook een aanbieding voor een apparaat met abo en dat zou voor 8 euro per maand kunnen (?)

Veel mensen roepen dat de sociale dienst die vergoedingen als inkomen zien zodat zij er dus alleen maar op achteruit gaan. Hoe zit dat? Anderen zeggen dat zij het wel konden regelen zodat ze dit mochten houden?

Postbezorger

Postbezorger

10-01-2016 om 20:19

dit is dus voor de bijstand? Hoe zit het met schuldsanering?

Aantonen

Heel gedoe weer. Waarschijnlijk wordt het steeksproefgewijs gecontroleerd en als je maar kunt aantonen dat het extra bedrag uitsluitend ten gunste komt aan je werksituatie (bewaar de smartphone op je werk?) dan ontkom je een korting. Met bonnen of digitale bewijzen.

Postbezorger

Postbezorger

10-01-2016 om 20:28

aantonen

Heeft dus geen zin, iemand zegt dat elke vergoeding bij haar loon wordt opgeteld en dus gekort wordt. Dan gaat zij er dus op achteruit voor straks 95 euro per jaar als postbezorgersvergoeding plus 8 euro per maand voor die telefoon.

zou best eens kunnen kloppen

het vervelende is dat het ook nog van gemeente tot gemeente kan verschillen hoe hiermee wordt omgegaan. Maar ik denk dat je er vanuit kan gaan dat iets wat op je loonstrookje staat als inkomen wordt beschouwd en daarmee op je uitkering wordt gekort.

Bijstandsklanten zijn stukken beter af met ofwel verstrekkingen in natura door de baas, ofwel een regeling waarbij ze rekeningen rechtstreeks bij de baas kunnen indienen. Want dat is geen inkomen (enige mitsen en maren, maar daar komt het in grote lijnen wel op neer).

Je kan natuurlijk wel betogen dat het vergoedingen zijn voor feitelijk gemaakte kosten, maar dan denk ik dat je die kosten ook werkelijk moet aantonen. Die vaste vergoeding bijvoorbeeld, die wordt betaald los van de vraag of er kosten tegenover staan, daarvan denk ik dat die inderdaad als inkomen wordt gezien. Reiskostenvergoeding vermoedelijk weer niet (niet van toepassing hier waarschijnlijk) omdat daar aanwijsbare kosten tegenover staan. Maar eigenlijk moet je het beleid van de betreffende gemeente erop naslaan. Of hier rechtspraak over is weet ik zo gauw niet.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.