Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Eva

Eva

28-12-2013 om 09:16

Snurken/apneu en zorgverzekering

Ik moet nog even bepalen of ik mijn eigen risico aanpas van het maximum naar het standaard van 360 per jaar.

Nu snurk ik (volgens mijn man die heel licht slaapt,heel erg, maar als ik eens een nacht bij een vriendin slaap,vinden die het wel meevallen)

Hij zei laatst dat ik me eens op apneu moet laten onderzoeken. Ik denk dat dat niet bij mij aan de orde is, maar misschien moet ik dat, of mijn snurken toch laten onderzoeken en kijken wat mogelijk is.

Ik vraag mij af of dat onder de basis verzekering valt en dus het eigen risico, of dat je een aanvullende verzekering daarvoor moet hebben. Weet iemand dat?

Vrouw van

Vrouw van

28-12-2013 om 09:50

Eigen risico

Hallo, in eerste instantie ga je naar de huisarts, dat kost je geen ER maar als je doorgestuurd wordt naar het ziekenhuis of een slaapcentrum gaat dat ten laste van je basisverzekering en dus je ER
Ken je dit? http://www.apneuvereniging.nl/checklist/wat-is-apneu/checklist/checklist
Als je hoog scoort laat je dan niet afwimpelen door de huisarts. Mijn man heeft zo meer dan een jaar verspild wat slecht heeft uitgepakt. Lees goed de info van de vereniging en zorg dat je goed voorbereid bent.
Veel succes en hopelijk heb je het niet want blij wordt je niet van zoiets.

Els

Els

29-12-2013 om 14:52

slaaponderzoek kno

Ik heb een slaaponderzoek bij de KNO-arts laten doen. Ik werd voor minder van 3 minuten onder zeil gebracht en volgens de arts zakte mijn tong direct in m'n keel en ging ik meteen snurken. Oplossing? Ik heb een MRA gekregen, een gebit wat ik 's nachts in moet doen. Mijn onderkaak komt door dit ding wat naar voren waardoor mijn kaakspieren aanspannen en dat help te voorkomen dat mijn tong in mijn keel zakt. De MRA is destijds vergoed door de tandartsverzekering en da's maar goed ook want het ding kost meer dan 1.000 euro, het zit in ieder geval niet in het basispakket en ook niet in heel veel aanvullende verzekeringen. Vreemd trouwens als je kijkt wat een ellende te weinig slaap kan veroorzaken.
En dan lijkt me een bezoekje aan een slaapcentrum of KNO peanuts qua prijs.

Miekemieke

Miekemieke

29-12-2013 om 21:42

snurkbeugel

Ff off topic, is die snurkbeugel evidence based? In mijn omgeving regent het ineens snurkbeugels maar of het helpt? Veel van die beugels schijnen binnen no time in het nachtkastje te belanden om er niet meer uit te komen. Wie verdient hier nu weer een hoop aan? Ik zou eerst eens goed navragen wat exact de resultaten zijn, getallen e.d.

De goedkoopste en eenvoudigste oplossing bij snurken

appart slapen.

Nog even..

De eerste 20-25 jaar van je leven slaap je alleen.
Dan ga je samen verder met een partner.
Heb je ineens een gewoel, gedraai, gesnurk, gehoest, tandenknarsend, gezucht, gepraat, enz. typje naast je liggen.
Meestal beginnen we in één bed, maar als er eentje van ons wakker ligt van overmatige slaap geluiden, vertrekt die, mijn man naar het één persoonsbed in de kamer ernaast, ik meestal naar de bank beneden omdat ik de bank beter vind liggen dan het andere bed.

Ook als de één vroeg op moet en daarom vroeg op bed, slapen we standaard appart. Dan hoeven we elkaar niet te storen in de slaap.

Wij vinden dit een perfecte oplossing.

Vooropgesteld, je moet wel de ruimte hebben in je huis om deze ideale situatie te creeren.

amk

amk

30-12-2013 om 10:51

Jasam

zelfs apart slapen is niet altijd afdoende: Als we met mijn schoonvader in een hotel sliepen probeerden we er altijd tenminste 2 verdiepingen tussen te hebben. Er is regelmatig over de man geklaagd door andere hotel gasten. In het geval van mijn schoonouders zou de oplossing dus zijn: aparte huizen om te slapen.

Maar het gaat niet alleen om het geluid, slaapapneu is gewoon gevaarlijk.

Stenna

Stenna

30-12-2013 om 11:52

precies

Man gaat vaak op zolder slapen, als het snurken erg is. Afgezien van dat dit erg ongezellig is en ik het dan koud heb (altijd wat), hoor ik hem nog steeds. We hebben ook al eens klagers gehad op vakantie, op de camping. Ik vermoed bij hem ook apneu, hij gaat binnenkort naar de KNO hoewel de huisarts het eerst afhield met de zeer doordachte diagnose dat hij "het type niet was" (hij is slank). Toch doorgezet (geluidsopname gemaakt), want het klinkt alsof hij zelf daar toch ook niet goed van slaapt, alsof hij steeds even "stikt". Hij valt ook overal zittend in slaap, zit vaak om half 8 's avonds al op de bank te slapen (en snurken!).

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2013 om 22:18

Zeker gevaarlijk

Ik zei laatst tegen mijn man dat ik het prettig zou vinden als hij eens zou laten onderzoeken of hij misschien last heeft van apneu. Hij heeft een herseninfarct gehad en een slaapapneu kán een oorzaak zijn. Er is geen andere oorzaak gevonden. Hij snurkt als een zingende boomzaag, dus ik zou het niet zo heel vreemd vinden.

maar snurken en apneu is toch niet hezelfde?

Even een zijpaadje misschien, maar snurken is toch niet hetzelfde als apneu? Apneu is als de ademhalen stokt. Het snurken wordt dan dus even onderbroken. Wie volcontinu doorzaagt zonder stokken heeft vziw geen apneu.

De risicofactoren voor snurken en voor apneu overlappen trouwens wel voor zover ik weet, dus veel apneulijders zullen ook wel snurken, maar ik dacht dat het toch twee verschillende dingen waren. Of zit ik fout?

Groeten,

Temet

amk

amk

31-12-2013 om 12:59

onderscheid

het onderscheid is heel moeilijk te maken waar het 'slechts' snurken is en waar apneu. Darom is het zeker bij ernstig snurken wel zaak om apneu uit te sluiten.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2014 om 13:54

Ja dat is zo

bij Roefel moest ik hem wel eens aanstoten omdat ik voelde dat zijn borstkas wel adembewegingen maakte, maar hij ademde dan niet. Bij gewoon snurken is dat niet zo.

Dit las ik op de site van het Bronovo ziekenhuis:
Medische risico’s
Behalve dat snurken een sociaal probleem kan zijn, kan het ook andere problemen met zich meebrengen. Uit onderzoek blijkt dat snurkers:

vaak te zwaar zijn een hoge bloeddruk kunnen hebben
soms een hartvergroting hebben
last kunnen hebben van angina pectoris (pijn op de borst)

Mensen die snurken hebben ook vaak last van het Slaap Apneu Syndroom (SAS). Dit is een belangrijk medisch risico. SAS is het herhaaldelijk optreden van ademstilstanden in de slaap, die minimaal 10 seconden duren. Indien er veel van deze ademstilstanden optreden kan dit leiden tot:

Een verstoorde slaap met klachten van slaperigheid overdag; niet uitgerust bij het wakker worden (risico’s tijdens autorijden etc.)
Stoornissen aan hart en bloedvaten, hoge bloeddruk, verhoogde kans op herseninfarcten (beroerte)
Toename insulinebehoefte bij diabetes/suikerziekte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.