Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Smileysmiley69 Smiley69

Smileysmiley69 Smiley69

29-08-2011 om 23:25

Schuldsanering


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kredietje

Kredietje

06-09-2011 om 13:43

Reactie..

Hoi Smiley

Ik vind het heel erg wat ik lees en ik kan alleen maar zeggen; heel erg veel sterkte ! Ik denk dat je een hoop kunt hebben aan alle tips en adviezen die tot dusver voorbij zijn gekomen!

Brengt me even bij een vraag voor mezelf (ik wil je draadje niet vervuilen)

Kun je ook bij de Kredietbank terecht als je in de schulden dreigt te komen en ook elke maand weer honderden euro's rood staat ?

Weet iemand dit ?

groetjes Kredietje

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-09-2011 om 14:09

Kredietje

Ja, de Kredietbank is er voor alle vormen van schuldhulp. Zie http://www.kredietbanknederland.nl/particulier.ashx
Maar je kan ook naar je gemeente gaan of naar het Maatschappelijk Werk. Hulp bij financiele problemen kost je daar niks.

Smiley, hoe is het?

Ben je al bij de gemeente /GKB geweest? Is het infopakket al op de mat gevallen? En ben je bij je coach geweest, is alles ingevuld en opgestuurd?
Ik hoop dat je nu echt iets in gang gezet hebt.
Succes in deze zware tijden,

Algebra

Assen

In dagblad Trouw vandaag een artikel over schuldhulpverlening door een vrijwilligersorganisatie in Assen: stichting Budgetsupport Marjan Ijzerman.

Goedbedoeld

Lieve allemaal,

ik weet dat jullie het goed bedoelen maar ik zit op het moment behoorlijk in de put en kan en wil geen energie meer besteden aan het "verdedigen" hier.
Er worden zoveel dingen verkeerd/niet gelezen en begrepen, wat ook logisch is als je maar een klein deel van het verhaal kent. Dus ik ga niet meer in op jullie berichten. Ik zal jullie wel op de hoogte houden. Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor het meedenken en de tips. Ik heb er hoe dan ook veel aan gehad en zal zeker deze draad af en toe herlezen.
Het infopakket is gekomen en het werd me acuut slecht van al die lijsten. De budgetcoach is vanochtend geweest en we hebben vrijwel alles uitgezocht wat nodig is om die lijsten in te vullen. Maar het invullen moet ik zelf doen. Ik ben dan weer zo'n muts dat ik niet durf te zeggen dat ik dat niet kan.
Ik heb de budgetcoach mijn twijfels over die advocaat voorgelegd en ze kon die heel goed begrijpen. Ze was het meteen eens met mijn idee om eerste eens te gaan kijken hoe het gaat bij de SHV en de advocaat als laatste optie te houden.Ze vertelde wel dat ze een andere klant had die nu al meer dan een jaar bezig was en waar de kredietbank nog niks had bereikt. Ondertussen waren de schulden behoorlijk opgelopen en hadden ze veel ellende meegemaakt. Dat wilde ze ons besparen vandaar het advies voor die advocaat.
De budgetcoach heeft de belastingdienst gebeld wat daar nu precies openstaat en dat krijg ik schriftelijk. Daar moet ik dus nog even op wachten én die formulieren invullen én alles kopieren en dan kan alles naar de Kredietbank. Nu nog even moed verzamelen om er mee aan de gang te gaan

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-09-2011 om 22:07

Smiley

Nou, in ieder geval heb je weer wat belangrijke stappen ondernomen. Nu er echt meteen mee aan de gang gaan. Waarom zou je die lijsten niet zelf kunnen invullen? Vraag anders iemand om hulp daarbij. Er zijn ook in jouw gemeente vast spreekuren voor hulp bij het invullen van formulieren etc. Iets als een sociaal steunpunt, clientenraad minima of iets bij het maatschappelijk werk.
Leer vooral assertief te wezen en tijdig om hulp te vragen! Anders red je het gewoon niet in de schuldsanering. En sta erop dat je budgetbeheer krijgt want dat heb je echt nodig.
Je moet even door de zure appel heenbijten en jezelf een schop onder je kont geven (voor zover wij dat al niet doen. Hoe moeilijk dat ook is. Wil je van je financiele sores af, dan moet je het NU doen. Komop, je kan het!!

Tigress

Tigress

09-09-2011 om 12:00

Ook schuldhulp

Ik heb de oproep van de rechtbank al binnen. Bij mij is het minnelijk traject niet gelukt. Ik ben al met al ruim 1,8 jaar bezig met schuldhulpverlening en ga straks een traject van 3 (of 5?) in. Ik heb budgetbeheer. Eerst had ik weekgeld maar sinds 5 maanden maandgeld. Ik mag geen nieuwe schulden maken en leef op 50 euro per week. Sinds kort woon ik weer zelfstanding na in de dak- en thuislozen opvang te hebben gezeten. Via hen ben ik in de schuldhulpverlening terecht gekomen en heb ik dus butgetbeheer. Zij betalen mijn huur, zorgverzekering en energievoorschot. Door zorgvuldig met mijn geld om te gaan heb ik in 1,5 jaar > 600 euro kunnen sparen. Dat was wel met meevallers als CAK-uitkering en een verrekening van de belastingschuld. Het stelde me iig in staat om de eerste huur te voldoen waardoor ik meteen aan de slag kon in mijn huisje en verf te kopen een aanbetalingen te doen in afwachting van de gift van de sociale dienst voor inrichtingskosten. Die inrichtingkosten zijn gebaseerd op voornamelijk aankopen bij de kringloop, maar wat haal je daar leuke dingen weg!
Ik hoop op zelfs iets meer financieële ruimte omdat nu nog mijn zorgtoeslag wordt ingehouden op de bijstandsuitkering ën er een beslag ligt van 45 euro. Ook vakantiegeld verdwijnt aan een schuldeiser. Maar zo niet, ik zit al aan het wettelijke minimum (toch?) en ga daar dus op zeker 3 jaar mee door. Ik heb geleerd om al met weing tevreden te zijn en ben dankbaar dat deze mogelijkheid bestaat.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-09-2011 om 14:17

Smiley en tigress

Smiley, ik hoop toch dat je nog even wat van je laat horen over hoe het nu gaat en de ontwikkelingen.
Tigress, jouw verhaal lijkt erg op het mijne. Behalve dan dat ik gelukkig nooit dakloos ben geweest en geen budgetbeheer heb gehad gedurende mijn schuldsanering.
Maar al met al is het een kwestie van een lange adem hebben; ook mijn minnelijk traject heeft ruim anderhalf jaar geduurd totdat bleek dat een van de schuldeisers echt niet mee wilde werken en daarna dus nog 3 jaar WSNP.
En ook ik heb geleerd met heel weinig tevreden te zijn. Als ik iets koop is het vaak tweedehands en ik ben ook heel blij met de voorzieningen van de Bijzondere Bijstand.
Petje af voor jou hoor! Ga zo door! Het gaat je lukken!

Tigress

Tigress

09-09-2011 om 18:03

Elisa

Jij hebt het behaald, die schone lei en ik ben toch nog aan het begin. Het gaat mij ook lukken en wat ben ik blij met alles wat ik al heb bereikt. Ik ben gelukkig nooit echt dakloos geraakt want ik ben terecht gekomen in de opvang. Mensen mogen er misschien op neerkijken, maar ze hebben mij een veiligheid geboden van waaruit ik verder kon. Ik was wel thuisloos. Jij geeft mij een heel positief gevoel.
Smiley ga je schaamte voorbij. Dat is echt nodig!

Tigress

Tigress

09-09-2011 om 18:19

Toch nog even elisa

Mag ik wel mijn vrijwilligersvergoeding houden? Ik werk 4 hele dagen vrijwillig als chauffeur/begeleider op een bus(je)bij een voorziening voor ouderen. Wij verzorgen dagelijkse boodschappen en uitjes en rijden bejaarden van en naar dagverzorging in verpleeg-en verzorgingshuizen. Omdat ik dit "fulltime" doe heb ik een maximale vergoeding van 125 euro p/m Dit bedrag krijg ik handje contantje en stort het liever niet op de bank omdat ik regelmatig inzage moet geven. Ik heb wel een vrijwilligersovereenkomst waarin dit bedrag staat genoemd. Ja, ik werk voor mijn bijstandsuitkering. Hahahaha. Maar wel met veel plezier in wat ik voor anderen doe.

Belle Époque

Belle Époque

09-09-2011 om 18:20

Tigress

Ja, je zal tegen vooroordelen aanlopen en tegen mensen die op je neer kijken. Maar die mensen beseffen niet dat het iedereen, hen ook, kan gebeuren. Noem het onnozelheid, noem het arrogantie, noem het onwetendheid...
Maar jij bent de confrontatie aangegaan, jij hebt de bodem van de put van heel dichtbij gezien, en jij hebt de stappen genomen om vanuit die positie jezelf weer overeind te werken. Dat is keihard werken. En het gaat er nu niet om waaróm je in de dalles terecht bent gekomen. Het doet er wél toen dat je vervolgens de confrontatie bent aangegaan om jezelf er weer uit te knokken.

En daar heb ik minstens zoveel respect voor als voor mensen die door hard werken de boel nu netjes voor elkaar hebben!

En dat geldt ook voor Smiley, maar dan moet je ook echt stappen gaan ondernemen en vooral de tips hier aannemen van mensen die weten waar ze over praten, hoe eng, moeilijk en confronterend ook. Het is niet makkelijk (understatement), en je zal leren wie je echte vrienden zijn, maar het is wel een kans om de boel weer op de rit te krijgen. Ik hoop dat Tigress en Elise je kunnen steunen en inspireren!

Tigress

Tigress

09-09-2011 om 18:33

Belle (daar gaat mijn prepaid internet...)

Dank je. Als mijn ex en exschoonouders ook zo dachten... Dan kon ik mijn kinderen weer vaker zien.

Belle Époque

Belle Époque

09-09-2011 om 19:00

Tigress

Ook dat gaat goed komen, Tigress! Misschien niet meteen, maar als jouw kinderen ontdekken wat voor knokker hun moeder is (eens komt de dag dat ze hun eigen mening krijgen) komt dat goed!

En nou die telefoon uit

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-09-2011 om 19:15

Vrijwilligersvergoeding

Voor zover ik weet bestaat er wel een meldingsplicht dus je zal je vrijwilligersvergoeding beslist wel moeten opgeven bij je bewindvoerder. Het is dan aan hem/haar te beslissen of je het al dan geheel mag houden of moet afdragen aan de boedelrekening. Vergoeding voor daadwerkelijke onkosten die je maakt met je vrijwilligerswerk mag je uiteraard wel houden.
Wat je ook nog kan doen is vragen aan de vrijwilligersorganisatie of ze de vrijwilligersvergoeding willen aanmerken als "gift" waardoor je recht hebt op belastingaftrek.
"Wanneer is de onkostenvergoeding aftrekbaar voor de belasting?"
"Niet alle vrijwilligers declareren hun kosten en niet alle vrijwilligersorganisaties beschikken over voldoende financiele middelen om de kosten te kunnen vergoeden. Voor de vrijwilliger kan het dan interessant zijn om de vrijwilligervergoeding aan te merken als gift wat kan leiden tot een verlaging van de verschuldigde inkomstenbelasting of belastingteruggaaf. De organisatie kan daarvoor een verklaring op naam opstellen waarin zij aangeven dat zij het declarabele bedrag van de vrijwilliger (of de maximale maand/ jaar vergoeding) als gift aanmerken. Met deze verklaring komt de gift in aanmerking voor de giftenaantrek in de aangifte inkomstenbelasting mits de organisatie een door de Belastingdienst erkende ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) is."
Je kan het ook even vragen op eerder genoemd WSNP-forum waar ikzelf zo ontzettend veel aan heb gehad: http://zulu.messageboard.nl/13141/portal.php
Goed van je hoor, dat je dat werk doet. En ook jij krijgt uiteindelijk je schone lei; hou vol!

Tigress

Tigress

09-09-2011 om 19:27

Tnx elisa

Wat moet, dat moet. Ik wil niet het risico lopen dat ik straks uit de WSNP wordt geknikkerd. Ik ga het opgeven dat ik iets extra genereer. Oké ik moet wel even laten zien dat zo'n 60,-- daarvan reiskosten zijn. Abo'tje ov! En misschien vinden ze mijn inzet zo positief dat ik het mag houden. (Ik blijf dit werk toch doen, zo leuk!)

Paperassen

Die zijn nog steeds niet ingevuld Dat zijn van die dingen die me gewoon niet lukken. Maar komende week ga ik het echt weer proberen.
Ik ben op het open spreekuur van het maatschappelijk werk hier geweest. Daar heb ik kort de problemen besproken en over een week heb ik een langere afspraak.
Ik hoop dat die maatschappelijk werker me kan helpen aan info over een huurhuis en misschien kan zij ook iets vertellen over de SHV.
En verder valt er niet veel te melden. Ondanks dat ik al lang 2 soorten AD slik merk ik dat ik steeds verder wegzak en het steeds moeilijker vind om door te gaan. Helaas heb ik totaal niks aan mijn man. Daar kan hij door ziekte ook niks aan doen maar het maakt het allemaal extra zwaar. Volgende week heb ik weer een gesprek op de Riagg maar eigenlijk heb ik daar niet veel aan. Ze kunnen niks concreets doen om me te helpen alleen de AD voorschrijven. En nu gaat mijn vaste therapeut ook nog met zwangerschapsverlof en krijg ik een onbekende

Primavera

Primavera

12-09-2011 om 12:28

Ach smiley

Je man zal toch ook die papieren moeten invullen en ondertekenen, jullie hebben samen schulden en niet jij in je eentje.
Het verbaasd me dat die budgetcoach dat niet even samen met jullie gedaan heeft. Als zij eerst jullie financiele situatie helemaal uitgezocht heeft kan ze ook aanwijzen waar welke getallen moeten worden ingevuld. Als dat niet bij haar taak behoord vindt ik dat ze wel erg weinig voor haar geld doet en komt haar nut voor jou totaal te vervallen.
Sterkte,
Primavera

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2011 om 14:29

Smiley

Smiley, ik begrijp dat het allemaal veel en moeilijk is, zeker als je je niet goed voelt. Vraag dan gewoon om hulp! Je budgetcoach kan best samen met jullie die papieren invullen; daar is ze voor en wordt ze voor betaald. Stel de boel nou niet uit; het duurt zo alleen langer voordat je schuldhulp krijgt en ondertussen lopen de schulden alleen maar op.
Ik weet hoe het is als je je niet 100% gezond bent en ook nog eens depressief en je hebt al die ellende er nog eens bij. Er is niks mis mee om om hulp te vragen en die hulp is er! Komop, doen! Sterkte hoor!

Tigress

Tigress

12-09-2011 om 14:39

Mee eens

Bijt nou even door en vraag om hulp. Zoals de anderen al zeiden stel het niet uit. Er komt inderdaad een hele hoop op je af maar je hóeft het toch niet alleen te doen? Je butgetcoach heb je toch al. Hoe langer je het uitsteld hoe verder je wegzakt. Zorg er iig voor dat je geen nieuwe schulden maakt en probeer de bestaande niet nog verder op te laten lopen. Je beseft het misschien niet maar weten dat er iets aan gebeurt dmv schuldhulp geeft zoveel rust. Echt waar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2011 om 13:54

Smiley

Hoe gaat het nu? Heb je je aangemeld voor schuldhulp? Succes!!

Lief

dat je nog aan me denkt
Ik heb de papieren ingevuld. Het viel reuze mee, heel veel dingen waren niet op ons van toepassing.
Alleen de schuld bij de belastingdienst kan ik niet invullen. Die zouden een overzicht sturen maar dat is er nog steeds niet.
Dus nu ben ik aan het dubben, afwachten of schatten en alvast opsturen? Hoe precies zouden die bedragen moeten kloppen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-09-2011 om 14:16

Smiley

Als je op de Belastingdienst moet wachten kan je meestal heel lang wachten Invullen dus maar en een zo reeel mogelijke schatting maken.
Een opmerking erbij zetten dat dit bedrag geschat is omdat de Belastingdienst op zich laat wachten of het op een aparte bijlage vermelden.
Die papieren moeten zsm binnen zijn bij de SHV zodat ze het traject in gang kunnen zetten. En een paar duizend euro meer of minder maakt niet zoveel uit hoor. Het gaat erom dat de SHV ongeveer weet hoe groot de schuld bedraagt. Zij kunnen ook de Belastingdienst bellen of aanschrijven en verzoeken om de hoogte van de schuld door te geven; als een officiele instantie hierom vraagt komen instanties veel sneller over de brug is mijn ervaring.
Dus hup invullen en opsturen. Dan heb je die eerste belangrijke stap gezet en kan je echt aan de slag! Sterkte!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-09-2011 om 21:35

Belastingdienst

Als de Belastingdienst geld van je moet krijgen zijn ze er als de kippen bij; andersom of als je gegevens nodig hebt kan je blijven bellen tot je een ons weegt en maanden wachten totdat je eindelijk de benodigde informatie krijgt. Ik heb ten tijde van de WSNP echt drie jaar lang verschrikkelijk veel tijd gestoken in contact met de Belastingdienst en zelfs mijn bewindvoerder kreeg een punthoofd van die Belastingdienst.
Wat nog het snelste is, is gewoon langsgaan en erop staan dat je de gegevens krijgt die je nodig hebt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2011 om 14:15

Smiley

Ik ben heel benieuwd hoe het nu met je gaat. Laat je nog wat van je horen?

Elisa

Wederom lief van je dat je ons me denkt
Er valt niet veel te melden. Op de aanvraag voor de schuldhulpverlening heb ik nog niks gehoord. Die is nu een week geleden gepost dus ik verwacht volgende week wel een datum voor een gesprek.
Ik ben van de week naar het maatschappelijk werk geweest. Gelukkig heb ik daar een hele aardige vrouw getroffen. Ik heb ons hele verhaal geprobeerd te doen maar omdat er de afgelopen jaren zoveel gebeurd is en ik niet zo kort van stof ben , gaan we over 2 weken verder.
Ik heb haar verteld dat mijn grote angst is om met de kinderen op straat te komen staan omdat we de hypotheek niet meer kunnen betalen. Ze zei dat er hoe dan ook opvangplekken waren maar dat het Maatschappelijk werk ook een contactpersoon had bij het woningburo. Die kon ze altijd bellen en de situatie uitleggen. Dat zou zeker helpen. Maar ik ben daar reëel in. Zo'n woningburo heeft een beperkt aantal woningen en zeker voor 5 mensen zal het lastig zijn om iets geschikts te vinden. Maar goed, de maatschappelijk werkster zei dat het makkelijk een jaar of langer kon duren eer we het huis uit moeten. Daar ga ik me nu ook niet druk over maken, heb ik me voorgenomen.
Verder ben ik aan het denken wat ik nog zou moeten doen/regelen of wie ik nog zou moeten benaderen. Heb jij nog een idee? Ik heb nu dus contacten gelegd met de schuldhulpverlening en het maatschappelijk werk. Bij het woningburo staan we al jaren ingeschreven, ik heb de huisarts, mijn contactpersoon bij de riagg en de contactpersoon van de kinderen bij de riagg ingelicht. Ik weet niet aan welke instantie/personen we nog iets zouden kunnen hebben in de komende tijd. Of zijn er misschien nog andere dingen die we kunnen doen?
Alvast bedankt weer

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-09-2011 om 13:18

Smiley

Hartstikke goed, de stappen die je hebt gezet. Ik hoop dat je ondertussen al een uitnodiging hebt gehad voor een gesprek. Duurt dat te lang, dan bellen. Niet zitten afwachten.
Verder denk ik dat je zo wel iedereen hebt ingelicht die nodig is. Geef even een update als je meer hoort en als je vragen hebt, stel ze maar hier. Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.