Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

goddess

goddess

27-10-2015 om 20:06

schuldsanering en relatie

Hallo,

Mijn vriend staat aan het begin van de schuldsanering en nu heb ik zelf daar een vraagje over
Om me heen maken ze me helemaal bang dat ik bijna niet meer bij hem mag zijn.
Dat hij zoveel dagen thuis moet zijn en maar 2 dagen of nachten bij mij mag zijn.
We zijn al vanaf het begin elke nacht bij elkaar
Hij is overdag in zijn eigen huis en komt savonds altijd bij me slapen om vervolgens smorgens weer naar huis te gaan.
We hebben nog totaal niet de intensieve om samen te gaan wonen ook.
Maar ik ben zo bang nu dat dit gecontroleerd gaat worden en ik hem snachts niet meer bij me kan hebben.
Wie weet hier iets van?
Alvast bedankt

V@@s

V@@s

27-10-2015 om 20:48

fraude

Je vriend pleegt adresfraude, nu al. Hij kan beter maar zo snel mogelijk eerlijk zijn, dit kan een reden zijn om hem uit de schuldsanering te gooien.

Overigens kan dit voor jou ook invloed hebben als je nu bijvoorbeeld toeslagen ontvangt die gebaseerd zijn op alleen wonen. Ik zou dit snel goed regelen. Dus òf je woont niet samen en vriend slaapt dus thuis, òf je woont wel samen maar geeft dat dan ook netjes door aan de gemeente.

goddess

goddess

27-10-2015 om 20:51

Ik wil nog helemaal niet samen wonen.
Ben 2 jaar geleden gescheiden en vind het wel best zo dat hij overdag thuis is en snachts bij mij

Maan

Maan

27-10-2015 om 20:57

Tsja

Of je wil samenwonen of niet heeft geen invloed op hoe er vanuit de instanties naar gekeken wordt: als zij jullie wijze van bij en zonder elkaar zijn als samenwonen beschouwen heeft dat consequenties, waarschijnlijk voor jou en voor hem. Daar staat iets willen los van, vrees ik.

goddess

goddess

27-10-2015 om 21:13

En hoeveel dagen en nachten mag je dan bij elkaar zijn?

V@@s

V@@s

27-10-2015 om 21:14

doe dat dan ook niet

Als je niet wilt samenwonen dan moet je dat ook niet doen. Maar instanties zullen bij alle nachten samen slapen echt wel uitgaan van samenwonen.

Moeder

Moeder

28-10-2015 om 10:20

Adresfraude??

Wat een onzin. Tenminste als je geen uitkering hebt. We wonen nog steeds in een vrij land waar je zelf mag bepalen waar je slaapt.
Uitzondering is als een van beiden een bijstandsuitkering heeft. Dan heb je een groot probleem als de gemeente hier achter komt.

Paddington

Paddington

28-10-2015 om 10:46

Ga eens googlen op

samenleven als waren zij gehuwd.
Je zult dan heel veel zaken vinden waarbij dit aan de orde is. Het maakt namelijk niet uit of het nu gaat om partneralimentatie of een uitkering/schuldsanering. Waar het omdraait is wanneer het volgens de officiële instanties wordt gezien als 'samenleven als waren zij gehuwd'.
Die twee dagen max per week bij elkaar slapen klinkt voor mij logisch. Schuldsanering is geen feest, het is een laatste mogelijkheid om uit de schulden te komen. Hiervoor moet je investeren.
Wat je doet als je zelf voor je geld zorgt is je eigen zaak. Aan een uitkering/schuldsanering hangen nu eenmaal strenge regels. Naast het twee nachten bij elkaar slapen, kun je elkaar nog wel zien. Een kopje koffie en dan weer naar huis, of een keertje eten. Waar je gewoon heel erg op moet letten is dat jullie financieel gescheiden blijven en dat jij hem dus niet mag 'verzorgen'.

Jullie hebben mijns inziens de keuze: of hij gaat de schuldsanering in en zal de komende jaren niet meer elke nacht bij jou zijn, of hij gaat zijn schulden volledig betalen en zal er veel langer mee bezig zijn. Daar ik niet weet hoe hoog zijn schulden zijn en hoe deze zijn ontstaan, kan ik je hierin niet adviseren.

Niki73

Niki73

28-10-2015 om 17:40

Twee nachten

Dat is toch twee nachten bij jou en twee nachten bij hem? Klinkt niet zo dramatisch.

V@@s

V@@s

28-10-2015 om 18:51

adresfraude

Gaat niet alleen over uitkeringen, maar bijvoorbeeld ook over toeslagen. Krijg je bijvoorbeeld huurtoeslag, maar woon je in werkelijkheid niet op het adres waar je toeslag voor krijgt, of met meer mensen dan je ingeschreven staat dan is dat ook fraude.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/02/25/bzk-investeert-in-aanpak-adresfraude-door-extra-huisbezoeken-met-netto-30-miljoen-opbrengst

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.