Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Berooid

Berooid

10-02-2014 om 09:09

Schuldsanering

Het lijkt erop dat ik meegesleept ga worden in het faillissement van mijn ex. Wij hadden een gezamenlijke (rest-) schuld waarvan we hadden afgesproken dat hij ze zou afbetalen. Door allerlei omstandigheden (en eigen schuld) heeft hij nu schuldhulp ingeroepen. Wanneer hij de schuldsanering in zou gaan, sta ik nog steeds als hoofdelijk aansprakelijke voor een deel van zijn schulden. Ik heb natuurlijk een heleboel vragen. Het is nog steeds onduidelijk wat er gaat gebeuren maar de kans is groot dat ik dan ook iets moet of schuldsanering.
Ik slaap niet meer en ben alleen maar dingen aan het uitzoeken en doen. De meeste informatie gaat over mensen met lage inkomens en huurtoeslag etc etc. Ik zit straks in de schuldsanering met nergens recht op, en met een beetje pech wordt mijn huis ook nog verplicht met verlies verkocht?
Ik weet dat er mensen op het forum zijn die er mee te maken hebben gehad. Hoe was dat, en de procedure? Kun je ook maar enigszins zelf nog iets inbrengen of werkt zo'n bewindvoerder met vaste lijstjes?

hup, naar de schuldhulp

Er komen hier vast nog wel nuttige reacties, maar ik zou zeggen: begin maar vast al je papieren te ordenen en bel vandaag nog met de schuldhulpverlening in je woonplaats. Je moet er toch aan geloven, maak dan maar zo snel mogelijk een afspraak.

Heb je nog andere schulden behalve die ene samen met je ex? Als je alleen die ene schuld heb denk ik dat jij en de schuldeiser beter af zijn met een afbetalingsregeling. Dat duurt wel langer, maar dan gaat je leven verder gewoon door. Schuldsanering haalt meer overhoop, en is ook voor de schuldeiser niet prettig want die kan er dan vanuit gaan maar een klein deel van de schuld betaald te krijgen.

Sterkte ermee

Temet

overigens

Soms is hier verwarring over, dus daarom maar even voor de duidelijkheid: met mijn oproep om naar de schuldhulp te gaan bedoel ik dus niet dat je de schuldsanering in moet. Schuldhulpverlening kan bekijken wat voor jou het beste is. Dat kan de wettelijke schuldsanering zijn, maar dat hoeft niet.

Groeten,

Temet

precies

Temet heeft gelijk. Wellicht kan in jouw geval een minnelijke schikking al heel goed helpen. Een afbetalingsregeling met de schuldeiser, zodat je uit de schuldsanering kunt blijven. Neem evt. contact op met je gemeente. Schuldhulpverlening kan soms ook vanuit de gemeente aangeboden worden.

Succes, en veel sterkte!

Berooid

Berooid

10-02-2014 om 10:39

Nu al?

Mijn ex weet nog niet hoe het plaatje eruit gaat zien. Hij hoopt ook op een betalingsregeling, maar of de schuldeisers akkoord gaan meet een regeling van jaren is de vraag. Wanneer bij hem loonbeslag gelegd wordt kan ik de lopende gezamenlijke (rente-) verplichtingen betalen, maar die zijn zo hoog dat ik dat geen jaren ga volhouden. Aflossen zie ik al helemaal niet gebeuren (schuld is 2x mijn bruto jaarsalaris).
Kan minnelijk schikken ook inhouden dat de schuldeiser zegt 'betaal maar de helft'? Bij schuldsanering krijgen ze zeker minder dan dat (3 jaar mijn afloscapaciteit).
Heeft het zin om al naar schuldhulp te gaan als ik nog niet weet hoe het plaatje eruit komt te zien?

vlinder72

vlinder72

10-02-2014 om 23:16

welke schuld

Welke schuld komt bij jou terecht als je ex in de schuldsanering komt? Als het alleen om een restschuld mbt tot de verkoop van een woning gaat zou ik contact opnemen met de bank.

Leg de situatie uit en geef aan dat als de schuldrest bij jou komt je ook schuldsanering gaat aanvragen. Je wil dat liever voorkomen (de bank ook waarschijnlijk). Vraag om een goede regeling. Kans is groot dat ze je hierin tegemoet zullen komen. Zeker als ook je huidige hypotheek bij dezelfde bank loopt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.