Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marie

Marie

09-08-2017 om 14:17

Schulden ouder

Mijn vraag is kun je als kind verantwoordelijk worden gemaakt voor schulden van je ouder?

Mijn schoonmoeder is na een tweede huwelijk weduwe geworden. Ze hebben samen een tweetrapstestament gemaakt, waarbij de kinderen van haar man, na haar overlijden een deel zouden erven.

Mijn moeder leeft er op dit moment behoorlijk ruim van en maakt alle geld wat ze heeft op. Zoals het er nu uitziet, maakt ze schulden. Kan mijn man daar ooit voor verantwoordelijk worden gesteld door de kinderen van haar overleden man?

Mijn man is executeur testamentair en het lijkt mij voor de hand liggend dat hij de erfenis beneficiair moet aanvaarden.

Zelfs schulden?

Ik vraag me dan altijd af hoe oud iemand is en over wat voor schulden hebben we het dan? Bij een postorderbedrijf ofzo?

Ik zou hierover eens met haar een babbeltje maken als ik jou man was. Aangeven dat hij na haar dood afstand doet van de erfenis en er verder ook niets mee te maken wenst te hebben? Ook dat hij geen executeur testamentair wenst te zijn en dat ze haar zaken na mag laten bij een notaris.
Heeft schoonmoeder wel een overlijdensrisicoverzekering? Anders wordt het een begrafenis door de gemeente.

Je man moet helemaal niets aanvaarden, ik zou overal afstand van doen in dit geval. Ook vind ik het vreemd dat je schoonmoeder zich op haar oude dag nog in de schulden kan steken. Welke instanties/ bedrijven werken hier aan mee?

Marie

Marie

09-08-2017 om 15:31

Schulden

Ze is bezig om alles wat ze heeft op te maken. Maar bang dat haar stiefkinderen bij haar zoon geld zullen "komen halen". Voor haar gevoel maakt ze schuld bij haar stiefkinderen.

Een voorbeeld is dat ze afgelopen week haar derde bank heeft gekocht in 2 jaar tijd. De andere bank verkoopt ze dan voor een schijntje.

Mijn man en mij kan het niet schelen, maar we vragen ons wel af wat het voor gevolgen kan hebben

Lente

Lente

09-08-2017 om 16:02

Hebben de stiefkinderen een vordering op de erfenis van vader?

In dat geval mag ze niet zomaar alles op maken.
Maar stel dat ze een eigen huis heeft, dan kan het deel van de stiefkinderen daar in zitten.

V@@s

V@@s

09-08-2017 om 16:26

ouders/kindsdeel

De langstlevende heeft de volledige beschikking over het kindsdeel. Dat mag ook gewoon opgemaakt worden.

http://financieel.infonu.nl/geld/65026-langstlevende-mag-erfdeel-van-kinderen-opmaken.html

Waarom doet ze dat?

Heeft ze een reden om het geld zo te verkwisten? Eenzaamheid? Koopziekte?

Het klinkt namelijk best wel triest, kopen om het kopen op zich.
En ze maakt alles op, wil ze niets bewaren voor haar oude dag, als ze misschien meer zorg nodig heeft?

Nu begrijp ik het woord "schuld" beter. Ze maakt het geld op wat er is, tja, dat mag.

Hanne

Hanne

10-08-2017 om 08:49

Verschillende factoren

Volgens mij zijn er verschillende factoren die hieraan bijdragen. Een ervan is dat het de laatste fase van haar leven is, waar ze eigenlijk nog niet aan toe is, maar ook eenzaamheid, niet willen dat haar stiefkinderen of een verzorgingshuis 'haar' geld krijgen tellen mee.

Het is waarschijnlijk wat dan alleen maar geld opmaken. Ik vind wel dat, los van of ik (wij) het ermee eens zijn, zij haar keuzes zelf moet maken. Het zou minder prettig zijn, als wij achteraf met gevolgen worden geconfronteerd.

Paperclip

Paperclip

10-08-2017 om 12:35

Vind het wel apart

Mijn schoonmoeder is in dezelfde situatie, maar die leeft al jaren zo zuinig mogelijk, omdat ze vindt dat ze zoveel mogelijk 'over moet laten' voor de kinderen van haar man. Dat is weer het andere uiterste, maar het geld opmaken om maar te zorgen dat die kinderen niks overhouden snap ik echt niet. En je 3e bank in 2 jaar, daar kan ik me ook niets bij voorstellen. Wij zitten nog steeds op het bankje dat we kochten toen we gingen samenwonen in 1991. Okee, wel een keer helemaal opnieuw gestoffeerd, en van een goed en nagenoeg onverwoestbaar merk, maar toch, een bank gaat langer mee dan een jaar. Dit klinkt inderdaad een beetje naar het geld opmaken omdat ze het de kinderen van haar man niet gunt. Zuur hoor.

Maar nog los van of ze het die kinderen gunt, het is gewoon voor haarzelf ook niet verstandig. Ze weet niet hoe lang ze nog te leven heeft, straks zit ze zelf in de schulden, raakt ze haar huis kwijt, of kan ze niet de zorg betalen die ze nodig heeft. Dus als ik jouw man was zou ik me (nog) niet druk maken over straks als ze er niet meer is, maar meer over de nabije toekomst. Ik denk dat een goed gesprek tussen je man en zijn moeder op zijn plek is.

doet ze schenkingen?

Als schoonmoeder schenkingen doet, dan kan het zijn dat de ontvanger die schenkingen moet terugbetalen aan de erfgenamen. Dit is het geval als de erfenis lager uitvalt dan de legitieme portie zou zijn als de schenkingen niet gedaan waren. Het is ook niet zo dat je na 180 dagen "veilig" zit. Na 180 dagen hoef je geen erfbelasting meer te betalen maar de erfgenamen kunnen nog steeds een claim op de schenkingen leggen.

Alleen zijn de stiefkinderen geen erfgenamen van oma, maar schuldeisers. En hoe het daar mee zit, daar kan ik niets over vinden. Er is wel beperkt mogelijkheid om bij leven al in te grijpen tegen verkwisting; het lijkt me dat schenkingen daar wel onder zouden vallen.

Man is wel erfgenaam en zou een aanspraak op legitieme portie kunnen doen en schenkingen terugvorderen. Maar ja, dat heeft alleen zin als het vermogen zonder schenkingen *hoger* zou zijn geweest dan die schuld aan de stiefkinderen.

Als oma het geld uitgeeft aan zichzelf, daar kun je weinig tegen doen. Als ze er plezier van heeft, dan is het geen verkwisting. Tenzij er heel specifieke bepalingen over in het testament van haar man staan. Als haar man nog in leven was hadden ze toch ook samen kunnen besluiten om hun geld op te maken aan een plezierige oude dag?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.