Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vila

Vila

14-01-2016 om 13:15

Schulden

Een volwassen zoon van vrienden woont weer thuis omdat hij flink in de schulden zit. Hij heeft blijkbaar ongeveer 20.000 euro schuld bij verschillende personen en instanties, en daarnaast ook nog een studieschuld omdat hij het HBO niet heeft afgemaakt en altijd maximaal heeft geleend. Ik was er nogal verbaasd over dat je je op je 25ste al zo diep in de nesten kunt werken. Die studieschuld begrijp ik, maar wat moet je allemaal hebben uitgespookt om een schuld van ruim 20.000 euro op te bouwen? Bij mijn weten heeft hij nooit rare dingen gedaan zoals dure vakantie of grote auto's gekocht. Ik snap er werkelijk niets van.

Cecile

Cecile

14-01-2016 om 13:22

bij jouw weten

Voor zover je weet heeft hij nooit gekke dingen gedaan. Maar misschien heeft hij het toch gedaan?

Gegokt, dure gadget gekocht? Hoge telefoonkosten, dat soort dingen?
En misschien had hij ook een veel te dure kamer. Tikt ook lekker aan.

Ik weet het ook niet.

Schulden (behalve hypotheekschulden) staan ver van mij af.

Wel vervelend. Heeft hij een baan?

Dan flink de broekriem aantrekken en snel gaan aflossen om er zo snel mogelijk vanaf te zijn, zou mijn idee zijn. Nou ja, je hoeft niet op een houtje te bijten, maar ik zou het wel een beetje snel proberen af te lossen, dus zeker niet te ruim leven. Fijn dat hij bij zijn ouders terecht kan; scheelt erg in de kosten.

Heb je het hen niet gevraagd of vind je dat te pijnlijk?

Vila

Vila

14-01-2016 om 13:31

Nou ja

Het zijn natuurlijk ook mijn zaken niet maar ik vind het wel heel vervelend voor zijn ouders, onze vrienden. Het enigste wat ze vertellen is dat hij een te dure kamer had, en veel geld heeft uitgegeven aan festivals en feesten, maar dan nog, ruim 20.000 euro schuld? De jongen zelf is verbaal erg sterk, hij heeft overal een antwoord op en pas later denk je dan: jouw verhaal klopt niet. Hij heeft af en toe werk maar het laatste jaar veelal wel.

Paddington

Paddington

14-01-2016 om 13:55

Flitskredieten

Misschien heeft hij wel gebruik gemaakt van Flitskredieten. Dit gaat in eerste instantie over kleine bedragen, maar met hele hoge rente. Het een keer niet kunnen betalen van zo'n krediet kan heel hoog oplopen.

Krullevaar

Krullevaar

14-01-2016 om 14:08

boven zijn stand leven

Sommige mensen slagen erin om in korte tijd veel schulden op te bouwen door compleet boven hun stand te gaan leven. Dure vakanties, paar keer per week uit eten, dure kleding. Het gaat sneller dan je denkt.

Hortensia

Hortensia

14-01-2016 om 14:47

kan snel oplopen, meerdere redenen

Dat zie je bijvoorbeeld in "Dubbeltje op zijn kant". Nou laten ze op tv wel de extreemste gevallen zien (alles voor de kijkcijfers), maar ik denk toch dat zo'n schuld snel op kan lopen.

De oorzaken zijn legio. Onverschilligheid, onwetendheid, onmacht, eigen schuld, maar ook botte pech.

Ik noem bijvoorbeeld: een lening. Ik weet nog toen ik (weliswaar jaren geleden) ging scheiden en een bankrekening ging afsluiten. Daar mocht zomaar zo'n 1000 euro kredietruimte op en of mevrouw ook zo'n handige creditcard wil? Zonder dat ze überhaupt wisten wat mijn inkomen was!

Kopen op afbetaling, ook zo'n kreng. Kan ook lekker snel oplopen. Laptop hier, iPhone daar, smart-tv en dan de rente er bovenop.

Ik heb dankzij een bekende die de boel niet meer kon overzien en de vorige bewoner van mijn huis enigszins inzicht gekregen in hoe dit kan gaan.

In het geval van de vorige bewoner (een asociaal, uit huis gezet, was ondertussen allang uitgeschreven was dus niemand kon me wat maken maar ik heb er wel 3 jaar ellende van gehad):
- achterstand gas en licht, liep op tot enkele duizenden euro's.
- een ziektekostenverzekeraar wilde ook enkele duizenden euro's. Geen idee waarvoor, maar er stond wel een deurwaarder voor de deur (die ik vervolgens heb verwezen naar het GBA, meneer was immers allang uitgeschreven).
- een reeks boetes en veroordelingen (bij verstek natuurlijk) die ook waren opgelopen tot enkele duizenden euro's.
- en dan zijn er waarschijnlijk ook instellingen en bedrijven die wél de meest recente GBA-gegevens hadden en waar ook de nodige rekeningen open stonden, maar waar ik zelf niet mee geconfronteerd werd. Ik weet dat er ook een flinke huurschuld was, maar hoe hoog, weet ik niet.

Daar kwam nog bij, omdat meneer mijn adres bleef opgeven als zijn adres, honderden euro's huisartskosten (tja, niet verzekerd), duizenden euro's tandartskosten en een paar keer een boete voor zwartrijden op de trein.
En er waren schulden in de vorm van niet teruggegeven spullen van ex-werknemers. Denk dan aan telefoons en zo.

Nou was dit wel een héél foute jongen, maar toch, als jij je gas en licht niet betaalt kom je al gauw in een cirkel van oplopende kosten die amper af te lossen zijn. Idem dito voor je huur en ziektekostenverzekering en eventuele niet betaalde boetes (een simpel gevalletje door rood rijden kan dan ook al gierend uit de hand lopen).

De verleiding om op afbetaling te kopen als je geen cent hebt wordt ook steeds groter. Honderden euro's worden er duizenden en opeens is je schuld 5 cijfers groot.

En je schrijft ook dat er een studieschuld is.

En ja, voor je het weet zit je met een stevige schuld. En dan hoef je echt niet zo'n crimineel ettertje als de vorige bewoner van mijn huis te zijn.

Maar het kan ook dat deze persoon simpelweg zijn post nooit open maakt in de veronderstelling dat rekeningen zichzelf wel betalen. Struisvogelpolitiek. Onmacht. Misschien is het overzicht zoek. En dan staat er opeens een deurwaarder, een sleutelmaker en een agent voor de deur (helaas ook van dichtbij zien gebeuren, vreselijk triest, ook voor de naasten van zo iemand...).

En soms is er sprake van vette, botte pech zonder een vorm van eigen schuld. Bijvoorbeeld bij faillissement, onverwacht overlijden van een partner of een zieke zelfstandige. Keiharde schrijnende pech.

Feit is: als het mis gaat kan het ook goed mis gaan. Eigen schuld of geen eigen schuld. Het enige dat de boel nog zou kunnen helpen is: ogenblikkelijk aan alle mogelijke bellen trekken en hulp zoeken, liefst zo vroeg mogelijk.

Yura

Yura

14-01-2016 om 15:24

Festivals en feesten

Ik weet wel dat die festivals en feesten erg duur zijn. Mijn neefje gaat daar ook veel naartoe, maar werkt daar keihard voor en gaat dan niet op vakantie, maar je praat vaak minimaal over 75 euro voor een festival van 1 dag. Ik zie ook veel jongeren verre reizen maken tijdens hun studie en op wintersport gaan of een winterjas kopen van 700 euro. Dan vraag ik me vaak ook af waar ze het van doen.

Ely

Ely

14-01-2016 om 19:52

O eitjr

Denk maar even mee:
Dure kamer, zeg 800 euro per maand
Festivals, zeg, 6 per maand a raison van 75 euro per keer, keertje overnachten, vervoerskosten, versnaperingen: tussen de 450 en 550 per maand, gemiddeld dus 500.
Telefoon plus abbo, nieuwste, dikke bundel 55 per maand
Elke maand een 150 euro aan gadgets, de ene keer zal het een spelletje voor de X box zijn, de andere keer een smart tv van 800 euro.
Kleren van dure merken, inclusief jassen en schoenen, ook al gauw - minimaal 150 per maand.
Dan nog paar keer per week stappen met je vrienden, inclusief in andere steden, reiskosten etc 100 per maand.
Boodschappen voor die enkele keer dat hij thuis is 45 euro per maand.
Wat is het: 1800 per maand? Hoppa

Vila

Vila

16-01-2016 om 15:26

Tsja

Als ik jullie reacties zo lees dan kan het door je kop in het zand te steken zo maar zijn dat je opeens duizenden euro's schuld hebt. Schuld over schuld inderdaad en je post niet openmaken. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Tihama

Tihama

16-01-2016 om 15:40

Zorgverzekering

Vanaf je 18e moet je een zorgverzekering afsluiten. Laten we zeggen dat die 1000 euro per jaar kost. Als je echter niet betaalt, dan wordt dit bedrag verhoogd met 30% vanwege wanbetaling. En daar komt dan weer rente overheen. Dus 7 jaar geen zorgverzekering betalen, levert je een schuld op van rond de 10 k.

Vele kleintjes

Geen zorgtoeslag aanvragen terwijl je daar wel recht op hebt. Boetes voor het te laat betalen van rekeningen. Een telefoonabonnement voor 50 euro per maand afsluiten vanwege de mooie meegeleverde Iphone die al na drie maanden kwijt of stuk is en waar nog 21 maanden voor betaald moet worden. Regelmatig uit eten, al is het maar naar een pizzeria want dat is niet zo duur en moet toch ook kunnen? Als je vijf jaar lang 200 euro meer uitgeeft of achteloos laat 'weglekken' levert je al een schuld van minimaal 12.000 euro op. En dan heb je voor je gevoel echt niks geks gedaan, dan ben je gewoon slordig met je geldzaken geweest.

skik

vlinder72

vlinder72

16-01-2016 om 17:07

nog meer

Scooter op afbetaling. Telefoon abonnement van 46 euro per maand. Telefoon kwijt. Hop nieuw abonnement. Dit opgelost door roodstand op betaalregeling. Creditcard.

Zelfs zonder studielening zitten jongeren al snel aan een schuld van zo'n 5000 euro (lening voor scooter 3000, 1000 roodstand, 1000 creditcard). Als ze dan een fout maken met bijvoorbeeld teveel toeslagen aanvragen dan gaan ze snel kopje onder.

Groot probleem bij mensen is namelijk niet dat ze geen toeslagen aanvragen maar juist teveel ontvangen en dan na een jaar op zo opeens een paar duizend terug moeten betalen. Net als al die consumptieve kredieten, wehkamp op afbetaling. De otto. Auto op afbetaling etc. Maar dat is niet van toepassing op jongeren maar wel.op volwassenen.

Vila

Vila

22-01-2016 om 09:33

Inderdaad

Vele kleintjes maken een groot bedrag. Ik heb weer wat meer inzicht gekregen hoe in weinig tijd een enorme schuld op te bouwen. Overigens heeft deze jongen momenteel een telefoonabonnement van bijna 80 euro per maand want heej, je kan natuurlijk niet over straat met minder dan de nieuwste I-Phone.

Cecile

Cecile

22-01-2016 om 09:36

Duidelijk

Al weten we niet hoe het precies zit met zin schulden, zo'n I-Phone en megaduur abonnement zegt boekdelen....

Vila

Vila

25-01-2016 om 14:15

Inderdaad

We weten nog steeds niet hoe het zit met zijn financiële toestand maar steeds meer wordt me duidelijk dat hij gewoon doet waar hij zin in heeft en totaal geen last heeft van zijn schulden. Dit weekend hoorde ik dat hij een all-inclusief vakantie naar Turkije aan het plannen is? Ik blijf me verbazen.

Paddington

Paddington

25-01-2016 om 15:21

Als er niemand

is die hem daarop wijst, dan wordt het ook heel erg moeilijk.

Vila

'We weten nog steeds niet hoe het zit met zijn financiële toestand (...) 'Waarom wil je het weten? Ik kan me voorstellen dat je de vraag in het algemeen stelt: hoe kan het. Maar waarom wil je het van deze persoon precies weten en volg je wat hij doet? Heb je het hier wel eens over met je vrienden? Klagen je vrienden, vragen ze hulp, zijn ze mentaal of lichamelijk niet fit, zodat ze niet in staat zijn om eventueel in te grijpen? Waarin zit je bezorgdheid?

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-01-2016 om 18:31

Juist Tsjor

Ik neem aan dat de ouders voldoende groot zijn om zelf iets te vinden van het feit dat hun armlastige, thuiswonende, volwassen zoon een reis naar Turkije boekt.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2016 om 13:01

Vlinder

Met dat teveel betaalde toeslagengeld zitten wij dus. Ik wist niet beter dan dat ik ons inkomen zo had bijgesteld dat we daardoor niets meer kregen. Valt er opeens een blauwe envelop op de mat met een belastingschuld. Bleek dat ze al een poosje de uitgekeerde toeslag verrekenden met voorgaande jaren. Vandaar dat we niks kregen. We kregen nooit overzichten van die verrekeningen. Ik dacht ook dat die voorgaande jaren ondertussen door ons waren ingelost. Het zal echt aan gebrek aan inzicht van mij/ons liggen, maar de belastingdienst maakt het niet leuker en makkelijker zoals ze zo grappig roepen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.