Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Schuld bij zussen, hoe te regelen?

Toen ik 10 jaar geleden ging scheiden heb ik een lening bij mijn moeder afgesloten voor een hypotheek.
Nu mijn moeder ouder is en ziek is wordt er druk op mij uitgeoefend door mijn zussen over dit bedrag. Het kindsdeel wat ik zou krijgen bij overlijden van mijn moeder is lager dan het geleende bedrag. Wat betekend dat ik een schuld heb tav mijn 2 zussen. Ik wil natuurlijk meewerken om hierover iets op papier te zetten maar mijn zus wil dat ik hun dezelfde rente betaal als ik mijn moeder heb betaald( een hypothecare rente van 4 procent). Wat is redelijk in deze?

nathalie

nathalie

18-08-2013 om 13:45

Notaris

Is die lening die je bij je moeder hebt beschreven bij de notaris? Want dan zal alles vanzelf goed komen omdat die lening dan een deel van de erfenis is en verrekend zal worden. Je zussen nemen dan hun deel van de lening over en ja dat zal met dezelfde voorwaarden zijn want zo is de lening.
Ook als het niet beschreven is zou het volgens mij zo eerlijk zijn en kunnen jullie het alsnog zo laten beschrijven. Jij gaat als je moeder er niet meer is niet je moeder maar je zussen betalen. Dat zal minder zijn dan nu omdat er een deel van je moeders geld naar jou gaat en je daar een deel van de lening in 1x mee kunt aflossen.
Maar druk uitoefenen omdat je moeder nu ouder en ziek is lijkt me niet nodig, dit gaat pas spelen als ze overlijdt.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-08-2013 om 13:48

Redelijk

Ik vind die vier procent wel redelijk. Je gaat dan per maand toch veel minder want
- je betaalt alleen nog rente over het stuk dat boven je kindsdeel uitkomt.
- er moet successierecht betaald worden, dus er blijft minder geld over.

Maar hoe het precies zit zou ik door een notaris uit laten rekenen.

Maar... Heb je geen mogelijkheid om in ieder geval het stuk boven jouw deel van de erfenis af te lossen? Het is zoveel fijner om die schuld niet te hebben, zeker niet als je zussen er nu al wat moeilijk over doen. Dan kan dat later ook niet meer tussen jullie staan, en kan een hoop ruzies voorkomen.

Wat jammer dat ik je zus niet ben

Mijn zus had na overlijden van de geldschieter ook schuld bij haar broers en zussen, ook bij mij dus. Mijn zus heeft afstand gedaan van haar kindsdeel en voor ons was toen de kous af. Ik zie geërfd geld niet als "recht op hebben of mijn geld". Laat staan dat ik zou willen dat je mij ook rente moet betalen. Helemaal raar dat je zussen er nu al over beginnen, ik zou andere zorgen hebben als mijn moeder ziek is. Maar goed, je zussen denken er anders over. De oplossing van Tijgeroog zou het fijnste zijn. Het stuk boven je kindsdeel nu aflossen en geen schuld hebben bij je zussen. Ik zou nog liever het geld bij iemand anders lenen als schuld hebben bij zussen die nu al zo op hun strepen staan. Kan de aandacht weer fijn naar een oude zieke moeder i.p.v. de erfenis. Sterkte met je moeder.

riza

riza

18-08-2013 om 19:13 Topicstarter

Zou ik graag willen,

een gedeelte van mijn lening nu afbetalen zodat ik later geen schuld meer heb bij m'n zussen. Ik heb het geld niet en heb ook al uitgezocht of mijn restant hypotheek bij de bank verhoogd kan worden. Helaas dit kan niet, de regels voor leningen zijn enorm aangescherpt. Ik zou geld kunnen lenen van mijn vriend om van dit hele gelazer( ik moet me even zo uiten, dit loopt nl al heel lang)af te zijn. Maar het gaat me te ver om nu al geld te lenen van mijn vriend terwijl het probleem feitelijk nog niet aan de orde is. Op dit moment hebben zij nog geen rechten.
Ennuh we houden ons ook veel bezig met de ziekte van onze moeder hoor! Ze krijgt veel zorg van ons, dat zit wel goed.

Kees Jansen

Kees Jansen

19-08-2013 om 16:51

Redelijk & eerlijk

Aangenomen dat je een "normale" lening hebt, die na overlijden van je moeder in de boedel valt, en die boedel vervolgens gelijk onder jullie drieen verdeeld moet worden, dan is het wel handig te bedenken dat de schuld aan je zussen bestaat uit 66% van de schuld die je nu aan je moeder hebt. Even los van erfrecht: jouw lening moet ook gewoon verdeeld worden, en jij erft dan dus 33% van die lening.

Bedenk ook dat het helemaal niet vanzelfsprekend is jouw lening wordt weggestreept tegen jouw "kindsdeel". Misschien zijn er wel erfstukken die jij graag zou willen hebben, vanwege emotionele waarde oid. Je zussen kunnen die niet zonder meer wegstrepen tegen je lening.

riza

riza

19-08-2013 om 18:00 Topicstarter

@kees jansen

Ik begrijp je berekening niet; de schuld aan mijn zussen bedraagt na overlijden 66% van de schuld die ik nu aan mijn moeder heb.

Nog geen schuld bij zussen

Je moeder is nog niet overleden, dus je hebt geen schuld bij je zussen. Kan me voorstellen dat je baalt van het gesodemieter. maar ik zou zeggen, die dan leeft, die dan zorgt.

En wat Kees bedoelt is dat alle erfgenamen aanspraak kunnen maken op het verschil tussen jouw kindsdeel en jouw lening. En een van die erfgenamen ben jij. Dus jouw zussen en jij, hebben ieder dan nog recht op op 33% (als je 2 zussen hebt).

Tijgeroog

Tijgeroog

19-08-2013 om 22:04

Riza

Maar jij krijgt dan ook 33% van de erfenis van je moeder. Die kun je gebruiken om een deel van de schuld mee af te lossen, dus er blijft minder van de schuld naar je zussen over. En dan heb je nog te maken met successierechten, waardoor het bedrag ook weer lager wordt.
Een notaris kan het voor je uitrekenen.

Tijgeroog

Riza krijgt geen geld in handen, haar erfdeel wordt verrekend met de lening die ze heeft...

Tijgeroog

Tijgeroog

20-08-2013 om 10:44

Serra

Juist omdat haar erfdeel verrekend wordt is de schuld die ze bij haar zussen overhoudt minder dan 66%. Die 66% zou zijn als er verder geen geen geld uit de erfenis komt. Hoe meer geld er uit de erfenis komt, hoe lager de restschuld en dus het percentage.

Ik heb een fictief voorbeeld gemaakt, met een vrij hoog bedrag uit de erfenis.
Schuld: ?100
Geld dat moeder nog heeft: ?80
Totaal vermogen = erfenis (want de schuld is eigenlijk ook geld van de moeder) ?180

Riza en twee zussen delen die erfenis, dus ieder zou ?60 moeten krijgen.

Er is maar ?80 beschikbaar, dus de beide zussen delen dat en krijgen elk ?40

Riza moet voor beide zussen het bedrag aanvullen tot ?60, dus ze heeft nu nog een schuld van twee keer ?20, dus ?40. Dat is 40% van de oorspronkelijke schuld en geen 66%.

(De laatste stap is te controleren: Riza zou ?60 krijgen maar moest nog ?100 betalen. Na aftrek van die ?60 is er dus nog ?40 over die ze moet betalen)

Ik zat op ander been

Oke, ik dacht dat je bedoelde dat zij geld (letterlijk) in handen zou krijgen. Ik zat op een ander been dus

riza

riza

20-08-2013 om 21:02 Topicstarter

Ja,

hoe het zit met de schuld dat begrijp ik maar is het nodig om dit nu al vast te leggen?En zo ja, wat moet je dan vastleggen( dat ik een lening heb bij mijn moeder staat al zwart op wit).

Tijgeroog

Tijgeroog

20-08-2013 om 21:08

Riza

Wat zou je vast willen leggen? Ik zou niet weten wat. Als de lening van je moeder aan jou vast ligt wordt dat straks gewoon in de erfenis meegenomen, daar zijn regels voor en daar is de notaris voor. Zolang je moeder nog leeft staan je zussen daar volkomen buiten en hoef je niets te doen. Alleen maar bij je moeder zijn.

riza

riza

20-08-2013 om 21:49 Topicstarter

Tijgeroog

Ja, dat is ook mijn idee maar mijn zus wil het vastleggen. Zij wil vastleggen dat ik mijn schuld bij hen aflos als een hypotecaire schuld met dus een hypotecaire rente. Maar wat ik hier begrepen heb is dat de schuld na overlijden onder dezelfde voorwaarden zal worden afgelost zoals ik het nu aan mijn moeder aflos.

Kees Jansen

Kees Jansen

22-08-2013 om 10:14

Hypotecair?

Als jij je moeder hypotheekrecht hebt gegeven op je huis, dan is het niet zo raar dat dat recht over gaat op de boedel als je moeder overlijdt.

Het leuke van hypotecaire leningen is dat ze een veel lagere rente kennen dan leningen zonder onderliggende zekerheden (zoals hypotheek). Dus wat dat betreft zou ik het idee om de rente te baseren op hypotheek-tarieven alleen maar toejuichen als ik jou was.

Maar als je met je moeder in feite een onzakelijk lage rente bent overeen gekomen, zonder onderliggende zekerheden voor je moeder, dan zou ik voorlopig maar gewoon vasthouden aan wat je met haar hebt afgesproken. Het is aan je zussen aan te tonen dat dat niet zou deugen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.