Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Glyne9

Glyne9

10-09-2020 om 15:07

Schoondochter maakt schulden en mijn zoon gaat hiervoor boeten ... wat inden jullie?

Mijn zoon van 29 jaar woont samen met een jonge vrouw van 23 jaar.
Nu blijkt dat ze 12.000 euro s huld heeft gemaakt in zeer korte tijd!!!
Zoon verdient een heeeel goed salaris en werkt heel veel uren!
Deze geldschuld had dus niet nodig geweest.
Nu heeft schoondochter hulp bij maatschappelijk werk en gaat nu een traje t in van z huldhulpsanering.
Zoon vertelde dat zijn vriendin hem u heeft ingeschreven bij haar moeder!
Wat blijkt!? Deze loopt zelf in de sbewindvoering!
Maar nu....! Moet hij de huur etc gaaan betalen voor deze mevrouw! Waaat?!

- Toen vroeg ik mij zoon, heb nij heel hard gewerkt? antw. Ja
- Heb jij veel geld verdient en in bet gezin (twee kleine kinderen) gestopt? antw. ja
- Dan is het toch niet eerlijk dat jij nu zo wordt behandeld?
Antw. Nee maar ik ga haar schulden niet betalen!
_ Nog een vraag van mij : Wat is het verschil? Deze vrouw snoep, rookt, en drink wijn de hele dag, moet jij dit dan gaa betalen? Antw. Ja maar ik heb er wel mee te maken!

Wat vinden jullie? Is er iets dat ik nog kan doen?
Wat vinden jullie dat hij het beste doet?

Leanne

Leanne

10-09-2020 om 15:44

Ik snap het niet helemaal

Je tekst is niet helemaal duidelijk voor mij, de vriendin van jouw zoon heeft hem ingeschreven bij haar moeder? Wist hij daar op dat moment vanaf?
Hoezo heeft ze dat gedaan en kan dat wel namens hem?
Zo ja, dan kan hij toch zeggen dat dat helemaal niet klopt en zijn werkelijke adres doorgeven?
Het lijkt me dat je zoon wat goede gesprekken moet gaan voeren met zijn vriendin omtrent het budget wat ze hebben, want hoe komt het dat ze in zo'n korte tijd 12.000 schuld heeft gemaakt, heeft jouw zoon dan helemaal geen zicht op de bankrekeningen bijvoorbeeld?

vlinder72

vlinder72

10-09-2020 om 16:00

inschrijven

Volgens mij kan je toch niet iemand anders inschrijven op een ander adres?

Dus waarom is je zoon ingeschreven bij haar moeder?

En als ze alleen samenwonen waarom is je zoon dan verantwoordelijk voor de schulden van haar?

Als je zoon omdat het zo handig was zichzelf ingeschreven bij haar moeder en als hij zijn vrienden heeft toegestaan om op zijn naam schulden te maken (door het uitlenen van een pinpas of toegang te geven tot een krediet op zijn naam) dan denk ik dat je vooral een goed gesprek moet gaan hebben met je zoon.

Of niet hij heeft dan nu zijn les geleerd en hij is al 29 jaar.

Pluis

Pluis

10-09-2020 om 16:08

Niets

je zoon is 29 dus ruim volwassen. Jij hoeft hier dus helemaal niets mee. Ik snap dat je je erover opwindt/zorgen maakt, maar tenzij hij jou om raad vraagt of je vraagt om hulp hoef en moet je niets.

Verder snap ik je verhaal ook niet. Als ze alleen samenwonen (dus geen geregistreerd partnerschap of zo hebben) is hij niet verantwoordelijk voor haar schulden. Verder kan je niet zomaar iemand anders op een ander adres inschrijven. Dat zou wat zijn zeg, als dat kon! Dus óf je zoon heeft dat zelf gedaan (en dan is hij stom geweest, of hij had er een goede reden voor) óf je informatie klopt niet.

Ik vermoed dat je een erg lieve zoon hebt. En dat hij voor zijn vriendin en schoonmoeder wil zorgen. Dat is heel erg mooi, maar ik zou hem dat niet aanraden. Ik zou hem aanraden zelf ook een gesprek te hebben met de maatschappelijk werker. Want die vriendin en schoonmoeder gaan niets leren als er iemand hun schulden afbetaalt. En dan zit hij over een jaar (of 2, of 3) weer in dezelfde situatie.
En ja, ik snap dat je voor je zoon een andere schoondochter wenst. Maar het is helemaal zijn eigen leven en zijn keus. Als hij slim genoeg is om heeeel veeeeel geld te verdienen is hij ook slim genoeg om zelf te bepalen hoe hij dat uitgeeft.

Zo simpel is het niet

Nee, je zoon heeft geen schuld aan de schulden van zijn vriendin, maar zij zijn wel allebei de ouders van twee kinderen.
Het beste wat hij kan doen is:
- zorgen dat hij weer in zijn eigen huis woont, ook op papier;
- dan krijgt hij ook te maken met haar schulden. Dat zullen ze samen moeten oplossen met begeleiding van maatschappelijk werk. Het is te gemakkelijk dat vriendin nu de schuldhulpverlening in zou gaan om haar schulden te saneren, terwijl ze ervoor zorgt dat ze op papier arm is, omdat haar partner niet meer bij haar woont. De vriendin zal de moeilijke weg moeten volgen en onder ogen zien wat haar schulden voor gevolgen hebben voor haar gezin, haar partner en haar kinderen. Ze zal haar partner recht in de ogen moeten aankijken.
- Er zijn natuurlijk onderliggende problemen. Werkt de vriendin zelf? Heeft zij koopmanie? Of heeft ze helemaal geen besef van geld? Wil ze graag leven zoals haar moeder leeft, oud en vertrouwd, nooit geld hebben, altijd klagen (denk ik). Met maatschappelijk werk samen zullen ze ook de onderliggende problemen moeten aanpakken.

Dus: stuur je zoon weer terug naar zijn gezin, zorg dat hij ook op papier daar is ingeschreven en laat hem meegaan naar de afspraken met maatschappelijk werk.

Tsjor

fraude

Als zoon ergens ingeschreven staat waar hij niet woont, dan is er sprake van fraude. Als hij er van weet en de situatie niet rechtzet, is hij daaraan medeplichtig.
Vriendin probeert waarschijnlijk extra toeslagen of een extra hoog vrijgelaten bedrag voor de WSP te krijgen, waar ze geen recht op heeft als zoon bij haar woont.

- Zoon moet inloggen op mijn.overheid.nl en kijken waar hij ingeschreven staat.

- Zoon moet vervolgens inloggen op mijn.digid.nl, het wachtwoord wijzigen, en instellen dat hij voortaan alleen nog maar kan inloggen met SMS of met de App.

- Als zoon ergens staat ingeschreven waar hij niet woont, dan moet hij onmiddelijk zijn Digid laten blokkeren (zodat geen wachtwoord aangevraagd kan worden via dat foute adres). Vervolgens een afspraak maken met de gemeente om in persoon de inschrijving te corrigeren. Zoon MOET zorgen dat hij staat ingeschreven waar hij woont. Anders is het fraude.

- Zoon moet ook even contact opnemen met de bewindvoerder van moeder (rechtstreeks, niet via vriendin of moeder) en aangeven dat hij niet van plan is daar te gaan wonen en niet van plan is huur te gaan betalen. Komt er alsnog een fraudeleuze inschrijving binnen, dan kan de bewindvoerder daar bezwaar tegen maken bij de gemeente.

- Zoon hoeft geen huur te betalen aan de moeder van zijn vriendin. Ergens ingeschreven staan schept geen financiële verplichtingen naar de mede-inschrijvers, dus hij hoeft die huur niet te betalen. Echter, als zijn vriendin met zijn handtekening of Digid een fraudeleuze inschrijving namens hem heeft gedaan, dan moet hij er serieus rekening mee houden dat zij ook namens hem een schriftelijke of mondelinge overeenkomst aangaat met de bewindvoerder van moeder. Als hij daar daadwerkelijk gaat wonen dan kan het aanvechten van zo'n overeenkomst zeer lastig worden (dan profiteert hij er immers van). Dus hij moet deze situatie wel zo snel mogelijk rechtzetten, en pro-actief contact opnemen met de bewindvoerder om een frauduleus huurcontract voor te zijn.

- Als zoon ingeschreven staat bij die moeder, dan heeft dat waarschijnlijk nadelige financiële consequenties voor die moeder (bijv. voor huursubsidie). Dat is dan de schuld van de bewindvoerder - die had bezwaar kunnen en moeten maken tegen de inschrijving.

- Als zoon bij vriendin woont, moet hij de huishoudelijke lasten delen. De WSP gaat er van uit dat dat gebeurt naar rato van inkomen. Dus als hij 3 keer zo veel verdient als vriendin, dat gaat de WSP er van uit dat hij 3/4 van de lasten betaalt en vriendin 1/4. Dat betekent niet dat zoon verplicht is om dat te doen. Maar het betekent wel dat vriendin niet kan rondkomen als hij dat niet doet.

- Moreel gezien: als het zijn eigen kinderen zijn, dan moet 'ie bijdragen naar rato van inkomen. Dus 50-50 is niet genoeg.

Helder verhaal

Maar zou dat contact met de bewindvoerders niet ook schriftelijk moeten worden vastgelegd? Dus eerst gesprek en dan schriftelijk vastleggen?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.