Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

werknemer

werknemer

07-11-2013 om 11:01

scholing in eigen tijd

Wie weet hoe het zit met de verplichte scholingen vanuit de werkgever? Moet je deze in eigen tijd voor bereiden of moet de werkgever hier tijd voor geven? Medewerkers die meer uren draaien kunnen naar mijn idee tijd vinden onder werk tijd, werknemer met weinig uren kunnen dit niet.

Dit kon ik vinden in de CAO
Artikel 10:5 Scholing en persoonlijke ontwikkeling
1. Scholingsbeleid op instellingsniveau:
a. De werkgever stelt in overleg met de ondernemingsraad jaarlijks het scholingsplan voor de instelling
vast. Het scholingsplan speelt in op de scholingsbehoefte van de strategie van de organisatie, strategisch
personeelsbeleid en de behoefte van de te onderscheiden beroepsgroepen binnen de instelling.
In het scholingsplan wordt aandacht besteed aan scholing ten behoeve van duurzame inzetbaarheid
en employability met specifieke aandacht voor behoud en vitaliteit van de oudere werknemer.
b. Als onderdeel van het scholingsplan stelt de werkgever in overleg met de ondernemingsraad een regeling
studiekosten en studieverlof op. In deze regeling wordt tenminste aandacht besteed aan:
• opleidingen die in opdracht van de werkgever worden gevolgd;
StAG
Organisatiewijziging
Inspanningsverplichting
Sociaal beleid
HRM-beleid
Jaardocument
Traumatische
ervaring en rouw
Scholingsbeleid
Faciliteiten
Hoofdstuk 10.
50 CAO Gehandicaptenzorg 2011 - 2014
• de kosten die voor vergoeding in aanmerking komen en in welke mate, met dien verstande dat
van studies die in opdracht van de werkgever worden gevolgd de kosten volledig worden vergoed;
• de tijd waarvoor studieverlof wordt verleend en in welke mate, met dien verstande dat van studies
die in opdracht van de werkgever worden gevolgd, de voor het volgen van de lessen en het
afleggen van examens benodigde tijd als werktijd worden aangemerkt;
• de terugbetaling van reeds verstrekte vergoedingen.
c. De werknemer heeft, ongeacht de omvang van zijn dienstverband, recht op scholing en plicht tot het
volgen van scholingsactiviteiten. Tevens moet de werkgever rekening houden met de inhoud van het
loopbaanadvies dat aan de werknemer is uitgebracht.

Katniss

Katniss

07-11-2013 om 11:08

Studieverlof

Volgens mij moet, volgens jouw tekst, per jaar in overleg met de ondernemingsraad worden bepaald of studieverlof wordt toegekend. Lessen en examens vallen in ieder geval onder werktijd.
Zo gaat dat bij ons (rijksoverheid) ook. Ik heb bepaalde bijscholingen die periodiek moeten worden gedaan. Je krijgt daarvoor bijv. 32 uur studieverlof toegekend, en als je meer nodig hebt is dat eigen tijd. In de praktijk hangt het ook een beetje van je leidinggevende af hoe rigide daarmee om wordt gegaan. Ik boek gerust meer uren dan de norm, en hoor daar nooit iets over. Collega's die in rooster werken worden vaak strikt voor die 32 uur vrijgesteld en hebben dan geen mogelijkheid om meer uren te boeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.