Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mama van twee

mama van twee

03-10-2012 om 18:24

Schoenen kapot, wat zijn mijn rechten

Even een vraag:
Anderhalve week geleden heb ik voor mijn dochter schoenen gekocht met vetersluiting en aan binnenzijde een ritssluiting.
Na 2 dagen ging bij 1 schoen de ritssluiting kapot. Ik ben terug naar de winkel gegaan en daar hebben ze de ritssluiting gemaakt. Ze zeiden toen wel dat de fabriek de ritssluiting eigenlijk niet als sluiting had bedoeld maar dat deze in de praktijk wel zo gebruikt werd.

Gisteren ging ook bij de andere schoen de ritssluiting kapot. Ben vandaag dus weer terug naar de winkel geweest, maar ze willen de schoen niet maken, omdat de ritssluiting niet als sluiting bedoeld was. Ik heb toen gezegd dat ze dit bij de verkoop hadden moeten zeggen want dan had ik de schoenen niet gekocht (dochter kan nog niet goed strikken, commentaar van de eigenaar van de winkel: dan moet ze dan maar leren). Daarbij heb ik gezegd dat, ook al zou de ritssluiting niet als sluiting bedoeld zijn, hij toch niet naar anderhalve week kapot zou mogen gaan (het bovenste stukje waar je mee trekt is afgebroken). Volgens de eigenaar kwam dit niet door het als sluiting te gebruiken maar doordat de schoenen langs elkaar schuren tijdens het lopen. Waarop mijn antwoord was dat de ritssluiting dus altijd kapot zou gaan, ook als je hem niet als sluiting gebruikt. Hij antwoordde daarop dat hij daar ook niets aan kon doen. Hij wilde de ritssluiting wel dicht stikken zodat dochter de rittsluiting niet meer kan gebruiken en alleen nog de veters kan gebruiken of andere schoenen uitzoeken.

De 1e oplossing vind ik niet goed omdat dochter ten eerste niet goed kan strikken en ten tweede het bovenste stuk van de sluiting dus evengoed kapot zou gaan (volgens eigenaar winkel kwam dit dus door het langs elkaar schuren van de schoenen en niet door het als sluiting te gebruiken).

De 2e oplossing wil ik eigenlijk ook niet omdat dit het enige paar schoenen in de winkel was dat dochter leuk vond (in haar maat dan).

Kan ik in plaats hiervan ook mijn geld terugeisen? Weet iemand wat mijn rechten in deze zijn?

Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-10-2012 om 19:23

Ik denk

Dat je wettelijk gezien recht hebt op teruggave van je geld. De garantie op ritsen is meestal maar beperkt, maar 1,5 week is toch echt wel stukken minder dan je mag verwachten dit product.
Mij lijkt dit echter het type winkel waar het moeilijk mee converseren is (afgaande op jouw verhaal, wat een kul zeg van die ritsen die geen ritsen zijn...). Dus of je je recht ook gaat krijgen is denk ik nog maar de vraag.

Ik zou denk ik gaan voor een tegoedbon en een paar andere schoenen in een andere winkel en na het inwisselen van die tegoed bon mijn gezicht echt nooit meer laten zien in de winkel. Andere optie zou kunnen zijn: nieuwe ritsen op kosten van de winkel?

amk

amk

03-10-2012 om 20:25

Consuwijzer

http://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is

Hoewel het hier over electronica lijkt te gaan is dit wel de algemene aanpak. Schoenen horen bij normaal gebruik gewoon langer mee te gaan. Als een rits niet door de fabrikant is geblokkeerd mag je als consument aannemen dat deze er niet voor de sier zit. (bv een blinde zak in een trui)
Deze winkelier verkoopt dus onzin.

Je hebt hem de kans geboden te repareren, dat kan hij niet, dus moet jij je je geld terug geven.

amk

amk

03-10-2012 om 20:26

Nou

Hij moet je je geld terug geven, niet jij hem nog eens geld geven natuurlijk.

Guinevere

Guinevere

03-10-2012 om 20:58

Stekeligheden

Als hij niet meewerkt lijkt dit me een fraai verhaal voor de rubriek Stekeligheden van de Consumentengids. Wat een kul over die ritsen, die zitten er echt niet voor de sier (als ik het juiste type schoen voor ogen heb). Wat kostten die schoenen eigenlijk?

mama van twee

mama van twee

04-10-2012 om 18:43

Reactie

Ik ben vanmiddag terug naar de winkel geweest met mijn dochter, want ze wilde toch kijken of er nog andere leuke schoenen waren. Toevallig hadden ze deze week een aantal nieuewe modellen binnengekregen en daar was een model bij dat ze erg leuk vond (zonder ritsen!), eigenlijk nog leuker dan die ze had (haar reactie: maar goed dat de ritsen kapot gegaan waren, anders had ik nu niet zo'n coole schoenen gehad). We hebben de schoenen dus geruild en het teveel betaalde terugontvangen. Al met al goed afgelopen dus.

Iedereen bedankt voor jullie reactie en amk, ook bedankt voor je link, vond het zeer verhelderend.

D.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-10-2012 om 22:28

Goh

Fijn voor jou natuurlijk. Dat vooral.

Maar ik ben nu toch wel erg nieuwsgierig wat deze kruidenier gaat doen met de schoenen van je dochter. Gaan die weer het schap in?

mama van twee

mama van twee

05-10-2012 om 06:05

Ginny

Hij zei dat hij ze terug naar de fabriek zou sturen. Je kon toch duidelijk aan de schoenen zien dat ze al gedragen zijn, dus terug in het schap lijkt me niet (of hij moet natuurlijk tegen zijn klanten zeggen dat het een nieuwe rage is, schoenen die gedragen lijken te zijn, je weet maar nooit).

Het scheelde waarschijnlijk ook, dat gisteren zijn vrouw erbij stond in de winkel en die was het toch wel met mij eens.

Maar volgende keer ga ik toch maar eerst bij andere winkels kijken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-10-2012 om 21:27

Dan snap ik zo'n man dus echt niet

Als hij ze toch terug stuurt (en dus ook vindt dat ze ondermaats zijn), waarom doet ie dan zo moeilijk tegen jou?
Is dat nou klantenbinding?

mama van twee

mama van twee

05-10-2012 om 22:49

Ik ook niet

Daarom ga ik de volgende keer ook eerst naar een ander toe.

Geld inderdaad terugeisen, is je recht

Ik heb zoiets vorig jaar bij de hand gehad, en toen kreeg ik erg nuttige tips hier.

Winkel moet in de gelegenheid worden gesteld om de schoen te repareren. Als dat niet lukt dan kun je je geld terugvragen. Niets tegoedbon. Je ontbind de koopovereenkomst omdat het een ondeugdelijk product is.

http://www.consuwijzer.nl/kleding/ontevreden-over-aankoop/kleding-kopen-uw-recht-op-deugdelijk-product

Ik trof ook een stugge verkoper aan, maar beriep me op mijn consumentenrecht omdat de winkel mij een ondeugdelijk product had verkocht en reparatie niet het gewenste resultaat had.

Men wilde mij toen een tegoedbon geven, maar ik wilde een ander paar schoenen bij een andere winkel kopen. Dus heb ik mijn poot stijf gehouden en niet akkoord gegaan met een tegoedbon.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.