Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Erfenisje

Erfenisje

29-06-2016 om 19:28

Schenkingsrecht?

Mijn moeder wil ons wat geld schenken, maar wel komen er niet echt achter hoe het nou met het schenkingsrecht zit.
Echt heel heel duidelijk is die site van de belastingdienst niet.

Wat ik ontdekt heb, is dat ze aan mij een dikke 5000 euro op jaarbasis mag schenken zonder dat ik schenkbelasting moet betalen. En aan anderen ruim 2200 euro. Heb net al verkapt ontdekt dat die 5000 euro voor mijn man en mij samen is, omdat wij als één gezien worden. Na driek keer doorklikken ofzo....

Jammer.

Waar ik echter niet achter kom is hoe het met de kinderen zit. Oudste lijkt me niet zo moeilijk, die wordt eind van het jaar 18, dus die mag zijn 2200 gewoon krijgen, maar hoe zit het met de jongste twee. Worden die bedragen ook bij ons vrijgesteld bedrag opgeteld, dus is het voor ons gezin gezamenlijk 5000 euro? Of kunnen zij wel ieder 2200 euro belastingvrij ontvangen.

En hoe zit het dan met schenken op naam. Moet dit bedrag op een rekening op naam van de ontvanger gestort worden of mag het totaal in delen ook op mijn rekening geschonken worden?

Heb al flink gegoogled, maar kom er niet achter.

Weet iemand hier hoe dit zit?

belastingtelefoon

Volgens mij is er per kleinkind - ongeacht leeftijd - een vrijstelling van 2.200 euro. Los van de vrijstelling voor een kind - die 5.000-.
Hoewel ik nergens kan opmaken dat schenking aan een kleinkind op eigen rekening van dat kind zou moeten, zou ik even de belastingtelefoon bellen. Dan weet je het zeker.
Lijkt me verstandig als je moeder bij de schenking aangeeft voor wie de bedragen bedoeld zijn.

lennest

lennest

30-06-2016 om 14:10

handje contantje of via de bank?

Gaat de schenking via een bankoverschrijving, dan staat het ergens genoteerd en weet de belastingdienst dat ook, komt het boven de vrijstelling dat moet er betaald worden. Geeft je moeder het zo, dus handje contantje, dan kraait niemand er naar, tenminste als je het daarna maar niet op de bank stort of zo of een leuke auto koopt. Maar reken je de vakantie contant af, dan weet niemand dat. Is dat legaal? Nee.
Je moeder mag jou het geld geven en ook gelijktijdig aan je kinderen. Zijn je kinderen jonger dan 18, dan wordt hun spaarpot bij die van jou geteld en zit je dan boven de vrijstelling, dan moet je belasting over het meerdere betalen. Maar die bedragen vallen wel mee.
Maar stel je moeder schenkt je 15.000 euro en je bent ouder dan 40 (geen extra vrijstelling meer mogelijk) dan betaal je 969 euro aan schenkingsbelasting. Je moeder kan ook zeggen; ik geef je 15.000 euro en ik betaal de belasting, maar dan is de belasting 1.077 euro. Raar maar waar.
Schenkt je moeder één groot bedrag, bedoeld voor jou en je kinderen gezamenlijk, dat is het raadzaam een notaris in te schakelen om vast te leggen wie wat krijgt. Als het op jouw rekening gestort wordt, wordt het gezien als een schenking aan jou.
Nog iets anders: wat wil je moeder? Mag de schenking in de gezamenlijke pot? Of is het geld echt voor jou? In het laatste geval moet ze zeker naar de notaris om een akte op te laten maken waarin staat dat de schenking buiten iedere huwelijksgoederengemeenschap (of partnerregistratie of wat dan ook) valt. Bij een eventuele scheiding mag je het geld van je moeder eerst uit de boedel nemen en dan de rest verdelen.

Erfenisje

Erfenisje

30-06-2016 om 19:12

Dankje Lennest

Mijn moeder wil graag onder de belastbare grens blijven. Dan verwent ze ons liever zo, zegt ze. Ze gaat echt geen 1000 euro aan belasting betalen. Over dat geld is al genoeg belasting betaald.

Goed, als ik het goed begrijp is dat dus 5000 euro en 2200 euro voor oudste. En de rest op een andere wijze

Notaris zal ze ook wel niet willen, dus mijn man heeft geluk....

Erfenisje

Erfenisje

30-06-2016 om 19:17

Moeten het wel nog even verder uitzoeken

Want na haar overlijden komt de belastingdienst natuurlijk ook gewoon langs. En ze gaat waarschijnlijk een vrij hoge eigen bijdrage voor haar verzorging betalen, dus wellicht is schenkingsbelasting wel de goedkoopste optie....

Lente

Lente

30-06-2016 om 20:06

Volgens mij maakt het niet uit of het kind 18 is

Oma moet dan wel per kind apart geld overmaken. Een kind van 2 heeft geen bankrekening maar ook die hoeft geen schenkingsrecht te betalen.
In mijn familie doen we dit al jaren. Geld gaat naar de kinderen met de vermelding dat het voor de kleinkinderen is. 18-jarigen krijgen het rechtstreeks op hun rekening. En zo lees ik de uitleg van de belastingdienst ook.
Het is wel zo dat het spaargeld van kinderen meetelt bij het vermogen van de ouders. Het kan zijn dat je als ouder er belasting over betaalt, ook al staat het op de rekening van het kind. Maar dat is lang zo erg niet als schenkingsrecht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.