Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Scheiden, wanneer toeslagen aanvragen?

Hallo!
Gisteren hadden ze storing bij de belastingtelefoon dus vandaar mijn vraag hier

Mijn man en ik gaan scheiden. Man is voor nu bij zijn ouders ingetrokken en de bedoeling is dat ik in ons koophuis blijf (deze laten we voorlopig onverdeeld) en hij gaat iets in de buurt huren.

We hebben onze plannen al doorgerekend en het is allemaal haalbaar. Nu vraag ik mij alleen af of ik nu al, nu ex bij zijn ouders ingetrokken is, al recht heb op kindgebonden budget en zorgtoeslag. als ik dit nu al kan krijgen kan ex op zoek naar een nieuwe woning en dat zou fijn zijn!

Hij kan zich inschrijven bij zijn ouders tot hij een eigen woning heeft. Maar dat heeft alleen zin als ik al wat toeslagen kan krijgen. Mediator is bezig met het opstellen van her convenant dus het duurt allemaal niet zo heel lang meer, maar iedere maand die we nu al kunnen krijgen is mooi meegenomen!

Alvast bedankt!

Nog steeds toeslagpartner

Je kan pas toeslagen aanvragen in deze situatie wanneer je geen toeslagpartner meer bent van elkaar.

Als uw man zich op een ander adres laat inschrijven blijft hij toeslagpartner ( behalve voor de huurtoeslag, maar u verblijft in de koopwoning dus de huurtoeslag is niet relevant).

Op het moment dat er een verzoek tot echtscheiding is ingediend bij de rechtbank pas dan kunt u de zorg- en kindgebonden budget aanvragen. Want als het verzoek is ingediend bent u geen toeslagpartner meer.

Kijk ook even na wie van de ouders als rechthebbende op de beschikking staat van de kinderbijslag. Alleen de ouder die als gerechtigde op de beschikking staat van de kinderbijslag kan het kindgebonden budget aanvragen. Anders volgt er een afwijzing van het kindgebonden budget vanuit de belastingdienst.

aanvulling

Ik kon mijn reactie niet meer bewerken...

Dus er moeten aan twee voorwaarden voldaan worden.

1) Partner is uitgeschreven op het gezamenlijke woonadres
2)De scheiding moet zijn uitgesproken OF er moet een verzoek tot echtscheiding bij de rechtbank liggen.

Pas dan ben je geen toeslagpartners meer van elkaar.

Kraan

Kraan

24-09-2016 om 19:31 Topicstarter

Duidelijk

Dank je wel voor je reactie Bloem. Dan moeten we nog heel even geduld hebben. Convenant wordt nu door de mediator opgesteld dus het zal niet lang meer duren voor het verzoek ingediend kan worden.

Goed dat je mij gelijk nog even herinnert aan de kinderbijslag, we krijgen namelijk allebei 1 kind op ons huisadres!

Kinderbijslag

Dat is mooi, dan gaat het in principe automatisch. De SVB stuurt dan een bericht via de post dat je de kinderbijslag verliest voor 1 kind. En je partner een bericht dat hij gerechtigde wordt voor de kinderbijslag voor 1 kind.

Wel zou ik dat wel even altijd even nabellen. Het duurt vaak een maand of 3 voordat de belastingdienst het bericht van de SVB ontvangt dat iemand gerechtigd wordt voor de kinderbijslag.

Dus mocht uw man de KGB (kindgebonden budget) aanvragen kan hij beter even wachten tot dat hij de brief van de SVB ontvangt over de kinderbijslag. Anders volgt er een afwijzing vanuit de belastingdienst. Je kan nog tot 1 september 2017 de toeslagen aanvragen voor dit jaar. ( m.u.v. de kinderopvangtoeslag)

Kraan

Kraan

24-09-2016 om 20:30 Topicstarter

Fijn!

Dan kunnen we dat dus tzt met terugwerkende kracht doen als alles goed geregeld en doorgegeven is. Goed om te weten! Dank je wel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.