Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Baloe

Baloe

15-08-2014 om 08:50

scheiden en betalen hypotheek van een huis waar je niet meer woont.

Weet iemand wat je rechten zijn bij het te koop staan van je woning als je ex de hypotheek kan opbrengen. Stel dat je dan een huurwoning aanneemt ben je dan verantwoordelijk voor de helft van de hyptheek? Dat lijkt me raar want dan is er geen sprake meer van woongenoot uit het huis waar de hyptheek op rust.

Ik weet dat je verantwoordelijk blijft voor de helft van de schuld, maar als de hypotheek gewoon betaald kan worden door de ex-parnter, dan is huren toch mogelijk?
De bank heeft dan immers geen reden om de schuld te gaan verhalen op degene die de koopwoning verlaat.

Wie weet dit?

vlinder72

vlinder72

15-08-2014 om 09:17

de helft?

Je bent hoofdelijk schuldenaar voor de gehele hypotheek en niet slechts voor de helft. Maar zolang je ex blijft betalen is er niets aan de hand. Kan hij zijn hypotheek niet meer betalen dan kunnen ze bij jou komen aankloppen.

Is ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid niet mogelijk?

Met het huren van een woning heeft de bank niets mee te maken.

Caesar

Caesar

15-08-2014 om 10:18

Vlinder heeft gelijk

Beiden blijven afzonderlijk volledig aansprakelijk voor de gehele hoofdsom. Dat risico kan je misschien beter niet lopen. Bij een scheiding is het daarom verstandig zo snel mogelijk alle financiën te scheiden. Dus of huis verkopen en hypotheek aflossen. Of ontslag uit hoofdelijk aansprakelijkheid en verrekening van over- of onderwaardering van het huis. Ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid is niet altijd eenvoudig. Het is immers niet in het belang van de bank.

Baloe

Baloe

15-08-2014 om 10:45

hoe regel je dit?

Hoe regel je dat ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid als je ex het huis wil verkopen? Kun je dit eenzijdig doen?

NIet eenzijdig

Voor ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid heb je te maken met je ex en met de bank. Je ex zal het goed moeten vinden dat hij alle kosten van de hypotheek overneemt. De bank zal kijken of je ex dat kan, die zal dus een inkomenstoets doen. Als de bank en je ex het goed vinden moeten jullie beiden tekenen.

Tsjor

vlinder72

vlinder72

15-08-2014 om 12:02

oha

Als je ontslagen wil worden uit de hoofdelijke aansprakelijkheid dan raad ik je an om contact op te nemen met een adviseur. Als er sprake is van over of onderwaarde dan is het best een hoop werk. De meeste banken zullen oha niet rechtstreeks willen regelen omdat het behoorlijk adviesgevoelig is.

Maar als de woning te koop staat dan zou ik het zo laten. Hou er wel rekening mee dat eventuele onderwaarde ook voor jouw rekening komt. En zorg ervoor dat ex blijft betalen.

Mijn stappen

De stappen die wij indertijd gezet hebben waren:
- huis laten taxeren door een makelaar (kost wat);
- verzoek bij de bank indienen;
- financiële gegevens overleggen van mij (ik bleef in de woning);
- hypotheek wordt toegekend, ex ontslagen uit aansprakelijkheid en dat alles werd vastgelegd in nieuwe aktes bij de notaris (kost ook heel wat).

Hopen dat het huis verkocht wordt is beter.

Tsjor

Aanvullend

Op basis van het taxatierapport van de makelaar weet je ook of je restschuld of overwaarde hebt: als de waarde van het huis hoger is dan de hypotheek heb je overwaarde. elke partner krijgt dan de helft van die overwaarde. Dat betekent dat je ex jou een bedrag zou moeten uitkeren. In mijn situatie kwam dat bedrag uit de nieuwe hypotheek die ik moest afsluiten.
Als de waarde van het huis lager is dan de hypotheek heb je een restschuld. In principe zijn jullie beiden verantwoordelijk voor die restschuld, in de praktijk verdeel je dat: ieder de helft. In die situatie moet jij kijken hoe je die restschuld opbrengt. Dat kan bijvoorbeeld ook door het te 'verrekenen' met eventuele partneralimentatie, maar dat moet je dan wel allemaal goed laten vastleggen. En als je een uitkering hebt van de sociale dienst moet je er rekening mee houden, dat de sociale dienst mogelijk toch een eigen berekening voor partneralimentatie aanhoudt.
Als je ex het huis wil verkopen dan heeft hij mogelijk al een taxatierapport van een makelaar. Als je weet wat de waarde van je huis is en hoe hoog de hypotheek is kun je verder gaan rekenen en afspraken maken. Let wel erop dat je afspraken goed vast legt.

Tsjor

Theekopje

Theekopje

15-08-2014 om 13:36

Allemaal misverstanden

"Stel dat je dan een huurwoning aanneemt ben je dan verantwoordelijk voor de helft van de hyptheek?"

Nee, voor de héle hypotheek blijf je aansprakelijk.

"Dat lijkt me raar want dan is er geen sprake meer van woongenoot uit het huis waar de hyptheek op rust"

De bank heeft niks te maken met jouw woongenot. Al woon je onder een brug, zolang er geld geleend is op jouw naam blijf jij verantwoordelijk voor het terugbetalen.

"Ik weet dat je verantwoordelijk blijft voor de helft van de schuld, maar als de hypotheek gewoon betaald kan worden door de ex-parnter, dan is huren toch mogelijk? De bank heeft dan immers geen reden om de schuld te gaan verhalen op degene die de koopwoning verlaat. "

Zolang diegene betaalt niet, maar als je ex stopt met betalen dan komen ze doodleuk weer bij jou. Dus blijf jij verantwoordelijk. En of je ex wel of niet betrouwbaar is met betalen, en of zijn situatie verandert waardoor je toch weer moet gaan betalen, dat is allemaal niet de zorg van de bank. Zolang jouw naam onder die lening staat moet jij de afbetaling kunnen ophoesten.

Caesar

Caesar

15-08-2014 om 15:06

Autocorrect

Die autocorrect moet ik toch maar eens uitschakelen.
Onderwaardering uit mijn post moest uiteraard zijn: onderwaarde
Maar dat woord kent mijn telefoon niet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.