Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anna

Anna

28-10-2012 om 15:16

Schade na renovatie riolering

Vrijdag is hier iemand geweest om de riolering te renoveren. Zat verstopt en moest uiteindelijk helemaal vervangen worden. Daardoor moest hij onder het huis een gat in het huis maken om erbij te kunnen om de pijp te vervangen. Helemaal prima gedaan en alles weer netjes dichtgemaakt en netjes achtergelaten.

Alleen... vlak voor hij begon waarschuwde hij dat het wel wat kon trillen en dus geluid kon maken en zei hij dat er hopelijk geen barst zou komen (wees daarbij naar buitenkant van het huis, waar al een barstje - oud huis - te zien was).

Ik kon toen niet meer terug (de boel lag al open) en dacht ook: ach, huis staat er al lang zal wel meevallen.

Maar na afloop: geen barst aan buitenkant, maar wel diverse barsten in het stucwerk binnen (boven).

Als we dat willen laten herstellen, kost dat best veel geld.

Wat vinden jullie hier van?

En denken jullie dat dat we daar wat mee kunnen?

En zouden jullie er iets mee doen?

We hebben van tevoren niet alle muren op bestaande of onbreken van scheuren gecontroleerd (en ook niet gefotografeerd) - had er van tevoren echt niet aan gedacht dat dit kon gebeuren, hoewel ik wel wist dat er een gat in de muur gemaakt zou worden - had ik dat moeten bedenken?), dus bewijs dat er nu veel meer zijn (wat ik zeker weet!) hebben we ook niet.

NB Ik ben tevreden over de uitvoering van het rioolprobleem, maar vind het wel vervelend dat er zoveel scheuren bijgekomen zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Overleggen

Als het probleem van het riool niet acuut was en je deze meneer besteld hebt voor renovatie van je riool, dan hadden mogelijke effecten op het huis wel besproken moeten worden.
Door hem, maar ook door jullie zelf.
Misschien was er een duurdere maar 'veiliger' methode geweest. Daar had je dan voor kunnen kiezen.
Als het wel een acuut probleem was; riool is verstopt, loodgieter krijgt het niet gemaakt en haalt groter materiaal tevoorschijn, dan ligt het een beetje anders. Strikt genomen had die loodgieter natuurlijk kunnen zeggen dat hij eerst bouwkundig onderzoek wil laten doen voordat hij verder gaat, maar dan had je nog weken zonder riool gezeten.
Maar goed, dat was dan nog jouw keuze geweest.
Aan de andere kant: jij had zelf ook op de rem kunnen gaan staan toen hij die opmerking over scheuren maakte. Dat heb je niet gedaan. Reken erop dat ook die loodgieter niet gedacht heeft aan stucwerk binnen, dus dat is geen excuus.
Ik denk dat je moet overleggen. Als het goed is heeft die loodgieter een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Leg hem maar voor dat er wel scheuren zijn ontstaan en wat daar dan mee moet gebeuren.
Wie weet komt er dan toch nog een soort van oplossing.
Ik zou niet rekenen op een complete vergoeding voor al het stucwerk.
Groet,
Miriam Lavell

Ben je enigszins handig?

"diverse barsten in het stucwerk binnen (boven). Als we dat willen laten herstellen, kost dat best veel geld."

Da's heel makkelijk zelf te herstellen. Bij de doe-het-zelfzaak gipsspul kopen, aanlengen met wat water en in de scheuren smeren. Gaat nog het beste met je oude klantenkaart of verzekeringspasje, dus je hoeft er niet eens een plamuurmes voor te kopen. Als het niet helemaal glad opdroogt even opschuren met een schuurpapiertje. Nieuw laagje latex eroverheen en klaar is Kees.

skik

Anna

Anna

30-10-2012 om 21:23

Mirjam

Bedankt, ja ik ga proberen hem snel te bellen om maar even te kijken.
Was geen spoedsituatie. Hij is eerder langsgeweest om te kijken wat hij kon doen en wat het zou kosten. Ik had liever gehad dat hij me toen (en niet toen hij al bezig was) me gewaarschuwd had. Dan hadden we toen een kosten/baten analyse kunnen maken en had ik (als we toch voor hem/zijn methode hadden gekozen) er rekening mee gehouden. Er was nl. een alternatieve methode waarbij dit niet gebeurd zou zijn, maar die was wel behoorlijk wat duurder.
Maar toch, nu was het wel een niet zo leuke verrassing met die scheuren.
Ik verwacht ook niet dat hij (of zijn verzekering) alles vergoed, maar hoop dat hij er iets aan kan doen. Alles helpt. Wie weet...

Anna

Anna

30-10-2012 om 21:27

Skik

Nou, we zijn niet superhandig en (belangrijker) het zit (deels) op erg onhandige plekken waar we niet goed bijkunnen. Bovendien probleem van verkleuring, dus niet even makkelijk plaatselijk bij te werken... Dan moeten hele muren, zo niet hele ruimten....
Bedoel je trouwens Alebastine of zoiets?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.