Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-09-2015 om 18:14

Schade aan fiets door ongeluk op werk

Mijn man kwam vanmiddag in de fietsenstalling op zijn werk en vond daar zijn fiets met daarop een ijzeren stut die omgevallen was. In de stand van zijn frame zit nu een flinke deuk. Gelukkig niet in zijn hoofd.
Hij heeft deze fiets 3 weken geleden 2hands bij een fietsenmaker gekocht voor 1200 euro. Hiervan heeft hij een bon.
Via mail is al aangegeven dat er morgen wordt bekeken hoe hij schadeloos kan worden gesteld.

Heeft iemand enig idee wat hierin redelijk is? Vanochtend was het nog een mooie electrische fiets die als nieuw was. Nu rijdt de fiets nog wel, maar is de verdere waarde denken wij wel weg.


Tine Winkel

Tine Winkel

13-09-2015 om 19:01

maar

is een fiets nog veilig met een flinke deuk in het frame? Hangt er natuurlijk een beetje van af waar de deuk zit.
Mij zou het het meest logisch lijken als je hiermee naar de fietsenmaker zou gaan waar-ie gekocht is en dan vragen hoeveel het kost om de fiets weer in 'nieuwstaat' te krijgen. Waarbij 'nieuwstaat' uiteraard de staat is waarin je man de fiets gekocht heeft. In 3 weken is zo'n fiets natuurlijk niet of nauwelijks gesleten. En die kosten zouden dan vergoed moeten worden, lijkt mij.

Jamie

Jamie

13-09-2015 om 19:02

Precies

Wat Tine zegt, je vraagt niet hier wat redelijk is, je laat gewoon een taxatie doen of het te laten maken en dat bedrag moet je vragen. Of je het dan ook werkelijk laat maken is jouw keus.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-09-2015 om 19:12

Dus

1200 euro krijgen is uitgesloten neem ik aan. Er zit zo'n deuk in het frame, dat is er niet uit te krijgen. Dan moet er een nieuw frame op.Wordt een fiets dan ook total loss verklaard? De dagwaarde is natuurlijk lager dan wat ervoor is betaald.

Wij hebben nog nooit zoiets gehad, ook niet aan de auto ofzo. Ik heb zelfs nog nooit iets geclaimd bij de verzekering. Dit is werkelijk helemaal nieuw voor ons.

Jamie

Jamie

13-09-2015 om 19:22

Tja

Wij kopen ook alleen maar tweedehands auto's en als iemand anders er een dermate deuk in rijdt dat de auto total loss is krijgen wij ook de dagwaarde waar we geen andere gelijksoortige tweedehands auto voor kunnen krijgen. Dat is zuur maar zo werkt dat helaas.

Wat zou een nieuw frame kosten?

Ik zou het gewoon aankaarten op het werk

Vind dit een ander geval dan schade aan je auto door een onbekende. Ik begrijp dat je man het al heeft besproken op zijn werk, dus ik ga ervan uit dat het gewoon helemaal goed komt.
Wel een geluk bij een ongeluk dat de fiets nieuw is en je dat kunt bewijzen (dat hij tweedehands gekocht is lijkt me in dit geval niet relevant). Hij heeft op zijn werk, niet door zijn schuld, schade opgelopen. Ik neem aan dat de werkgever van je man dit gewoon zelf kan claimen bij de verzekering, maar ook als dat niet het geval is, dat is niet jullie probleem.
Succes! Laat je nog even weten hoe het afloopt?

Overleg met de fietsenwinkel

Waar heb je die fiets gekocht?
Deze is nog goed, behalve het frame. Dat betekent dat de fiets wat waard is als inruilobject voor de onderdelen. Misschien, dat kan ook, heeft de fietsenmaker nog een geschikt frame.
Overleg en vraag een offerte. Dien die in.

Het wordt geen 1200 euro. Het wordt wel een veilige fiets van vergelijkbare kwaliteit.
Misschien zit er voor 600 euro een goed frame in.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-09-2015 om 19:21

Fietsenmaker

De fietsenmaker noemt de fiets waardeloos. Hij kan het niet repareren en we zouden de fiets ook niet meer bij hem kunnen inruilen als we een andere zouden kopen.
Een schaderapport mag hij niet maken, dit moet door iemand van de verzekering worden gedaan. De werkgever van man gaat nu contact opnemen met de aannemer die de stut heeft verplaatst. Misschien wil hij het wel zo oplossen.
Als wij deze fiets in goede staat hadden willen inruilen voor een nieuwe hadden we er 800 voor gekregen. Dit is nu onmogelijk, dus denken wij dat dit een redelijk bedrag is om vergoed te krijgen.
Maar even afwachten nu.

Jamie

Jamie

15-09-2015 om 08:53

hmm

De inruilwaarde van iets is altijd lager dan de echte waarde. Ik zou dus voor meer dan 800 gaan. Als ik mijn auto particulier via mp verkoop kan ik er meer voor krijgen dan dat ik de auto ga inruilen.

Je moet de echte waarde weten en als die drie weken geleden 1200 was is die nu niet opeens 800.

Dagwaarde

De verzekeringen rekenen nu eenmaal in dagwaarde.
Toen onze auto total loss werd gereden, konden we voor €700 ook geen vergelijkbaar exemplaar kopen want die was er niet.
Verzekeringen vangen wel graag, maar zijn niet bepaald gul.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-09-2015 om 11:46

soms keert een verzekeraar meer uit dan je verwacht

hadden wij een paar jaar geleden: voor een 7 jaar oude koelkast, toen gekocht voor 250 euro, kregen we 315 euro vergoed... Raar, maar waar.
Dus ik zou het logisch vinden dat voor een fiets van 3 weken oud toch echt de betaalde prijs wordt vergoed.

En, Dendy?

Ik ben benieuwd of er al een antwoord is van verzekering/werk van je man...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-09-2015 om 16:38

Nog niets

In eerste instantie heeft de verantwoordelijke aannemer gezegd dat man een nieuwe moet kopen en de oude bij hun moest inleveren. Dat zou mooi zijn, maar ze hadden niet goed op de bon gekeken en niet gezien dat het om een 2hands ging. Een vergelijkbare nieuwe kost het dubbele.

Man heeft nu gevraagd om 800 en daar is nog geen reactie op gekomen.

Maar misschien is het voor de aannemer makkelijker om een nieuwe fiets in de administratie weg te schrijven dan zomaar 800 euro.

We wachten nog maar even af.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2015 om 18:33

Een nieuwe 2e hands fiets dan Dendy?

Daar moet toch wel een bon voor te regelen zijn?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-09-2015 om 18:44

Niet te vinden

Mijn man is erg blij met deze fiets. Precies wat hij zocht, in uitzonderlijk goede staat, weinig kilometers en voor een redelijke prijs.
Hij wil gewoon deze houden en de schade vergoedt hebben.

Veiligheid

Hoe zit het met de veiligheid?
Als de fietsenmaker hem niet wilt inruilen, hoe veilig is die fiets dan nog. Afhankelijk van de afmeting van de deuk, redelijk groot omdat de fietsenmaker hem niet eens wilt hebben, kan dit een zwakke plek opleveren. Gezien de prijs lijkt het mij een e-bike. Bij hoge snelheid komt er veel trekkracht en duwkracht op het frame te staan.
Je moet er niet aan denken dat het frame breekt terwijl je man een brug af rijdt.
Kies voor veiligheid ipv voor geld., het is geen deuk in een auto.

Jamie

Jamie

21-09-2015 om 19:22

He?

Waarom zou je man genoegen nemen met 800 euro terwijl ze een nieuwe hadden betaald als hij drie weken geleden een nieuwe had gekocht? Jullie doen jezelf echt vreselijk tekort.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-09-2015 om 19:31

Jamie

Het is niet zo simpel als jij denkt. Wij proberen er nu nog redelijk van af te komen. Als het verzekeringswerk wordt denk ik dat we minder krijgen
Het is niet zo makkelijk om de waarde van een 2handfiets te bepalen.

Jamie

Jamie

21-09-2015 om 19:35

Jawel

dat is hier wel makkelijk want je hebt een bon van drie weken oud van een betrouwbare fietsenmaker. Waarom zou er geen waarde van een nieuwe fiets van drie weken oud bepaald moeten worden (dat wilden ze je zo betalen) maar wel van een tweedehands? Al zou je dat wel willen dan is er in drie weken van een nieuwe fiets procentueel veel meer af dan van een tweedehands fiets van drie weken oud.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-09-2015 om 19:42

Jamie

Ik weet ook niet precies wat handig is. Ik ben dit draadje niet voor niets gestart.
De fietsenmaker heeft ons uitgelegd dat de inruilwaarde afhangt van de nieuwe fiets die wordt gekocht. Die 800 euro krijg je als je een hele dure koopt. En daar zijn wij nu dan maar vanuit gegaan

Moni

Moni

21-09-2015 om 19:46

Jamie heeft gelijk

Je had makkelijk kunnen aantonen voor welk bedrag de fiets gekocht is.
Het maakt niet uit of die tweedehands is. Je hebt 'm gekocht voor de waarde die de fiets toen had.
Waarom zou je dan een tegenbod doen van veel minder?

Helaas heb je dat al gedaan. Het enige wat je nu nog kan doen is een brief/mail sturen dat je je tegenbod terugtrekt. Dat je gewoon de waarde terug wilt hebben van aankoopdatum minus 10% in verband met de drie weken gebruik.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-09-2015 om 19:55

Moni

We hadden wel 1200 kunnen krijgen, maar dan wilde de aannemer de fiets hebben. Wij kopen voor 1200 niet opnieuw zo'n fiets. Dat heb ik misschien niet zo duidelijk neergezet.

Man wil blijven fietsen op deze fiets en 800 euro.

Moni

Moni

21-09-2015 om 20:04

Ah, nou snap ik het

Je had geschreven dat de fietsenmaker de fiets waardeloos vindt. Ik dacht dat de fiets dan niet meer bruikbaar was.
Je wilt nu 800 euro hebben terwijl man blijft fietsen op deze fiets.
Tja, daar kun je dan heel tevreden mee zijn.
Het is de vraag of de aannemer daar in trapt.
1200 euro krijgen maar fiets inleveren is heel redelijk.
Als je dat niet wilt, krijgt die aannemer het gevoel dat je de boel bedondert.

Jamie

Jamie

21-09-2015 om 20:05

oh ok

De fiets is veilig genoeg? Ok, dan begin ik het te begrijpen maar ik zou liever 1200 krijgen, daar 200 bij leggen voor een andere goede tweedehands fiets, eentje die een veilig frame heeft.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-09-2015 om 20:26

Moni

In mijn eerste posting had ik al geschreven dat de fiets nog rijdt. En over de veiligheid: de fiets wordt gebruikt voor woon/werkverkeer. Een kilometer of 10 per dag. Mijn man is techneut en schat in dat de fiets voorlopig nog niet instort.

De fietsenmaker wil m gewoon niet meer hebben omdat zo'n deuk er niet uitziet en er is niemand die een electrische fiets koopt met zulke schade.

Ons leek het dus redelijk om de inruilwaarde zonder deuk te vragen. Ik zou echt niet weten hoe je dit anders moet oplossen.

Moni

Moni

21-09-2015 om 20:51

Natuurlijk is het redelijk om de waarde zonder deuk te vragen

Die is 1200 euro. Maar dan lever je ook de fiets in.
Jullie willen 800 euro schadevergoeding en de fiets houden. Als je dat ook zo benoemt naar de aannemer, is dat helemaal prima.
Ik denk dat je het beter telefonisch/mondeling kunt gaan uitleggen. Misschien heb je een soort bon nodig van de fietsenmaker met de inruilwaarde.
Beter lijkt mij dat de fietsenmaker opschrijft dat de fiets 400 euro minder waard is geworden door de schade.

Dees

Dees

21-09-2015 om 21:52

Fietsenmaker wil hem niet

Voor wat de fietsenhandel betreft is hi 1200 minder waard.

De verzekering van de aannemer

Vergeet niiet dat de aannemer het zal opgeven bij de verzekering. Die 1200€ komt uit de pot van de verzekering. De aannemer zal een bon moeten overdragen. Hij zal handelen volgens de regels van de verzekeringsmaatschappij. Als dat betekent dat hij de fiets moet innemen, is dat zijn goed recht. Hij, als aannemer, wilt een goede verstandhouding met zijn verzekeringsmaatschappij.
Die €800 gaat hij nooit betalen want zonder bon, komt dat bedrag uit zijn eigen portemonnai. Daarom werkte hij niet direkt mee met jullie bod. Hij moet zijn boekhouding ook kunnen verklaren.

Als je man de fiets wilt houden, kan hij alleen onderhands iets regelen met de aannemer. Maar dan kom je waarschijnlijk thuis met twee diner-bonnen als pleister op de wonde.
Misschien kan je kontakt opnemen met je eigen verzekeringsmaatschappij en het geval voorleggen, juist omdat je de fiets wilt behouden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2015 om 22:04

Das wel een beetje kort door de bocht

Er is namelijk ook nog Marktplaats. Helemaal waardeloos hoeft ie dan niet te zijn.

Maar als ik het goed begrijp heeft ie nu nog een restwaarde van 400 euro? Waarom moet je dan een bon hebben. Een taxatie lijkt mij dan toch voldoende in combinatie met de aankoopbon.
Ik denk dat de aannemet niet per se de fiets wil hebben, maar dat het hem vooral gaat om het gevoel dat ie niet opgelicht wordt. Is een onafhankelijk taxateur dan geen goed idee?

Oeps wilt/ wil

Als je man de fiets wil houden...

Katniss

Katniss

21-09-2015 om 22:28

Waardevermindering

Het is heel normaal dat een verzekering de waardevermindering vergoed, en dan mag je het beschadigde voorwerp gewoon houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.