Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

monique

monique

02-08-2017 om 21:47

Samenwonen en toeslagen: Wie weet het antwoord?

goedendag ik heb een vraag ,er zitten hier vast alleenstaande moeders die wellicht met probleem of vraag hebben gezeten..

ik ben nu alleenwonend met mijn 2 kinderen al enkele jaren gelden gescheiden ontvang geen alimentatie voor de kinderen en ook geen partneralimentatie vanwege het feit dat ex failliet is verklaard en inmiddels hertrouwd is en van een bijstand leeft met zijn huidige vrouw..

ikzelf heb ook een bijstandsuitekering met een stukje afkeuring maar wil graag weer beginnen met een baantje van plusminus 20 uur te gaan zoeken..maar dat is terzijnde tijd..

het volgende is ik heb een nieuwe vriend al aan aantal jaar we willen graag volgend jaar gaan samenwonen in zijn huis we denken zelf rond de zomer ..
nou weet ik dat ik mijn bijstandsuitkering kwijtraak wat ook logich is mijn huidige partner heeft vaste baan en werkt 40 uur in de week.
nou raak ik ook mijn toeslagen kwijt denkend aan alleenstaande ouder zorgtoeslag en mijn huurtoeslag ,echter nou heb ik gehoord dat als ik bv in augustus bij mijn vriend in zou trekken dat ik dan de maanden jan tot juli terug zou moeten betalen aan de belasting ? ..
weer een ander persoon zegt dat je het beste kan gaan samenwonen bv of op 1 januarie of op 1 juli omdat dat precies in het midden van dat belastingjaar valt en je dan er gunstiger uitkomt..
wie heeft ook in zo positie gezeten ik krijg nu ruim 720 euro aan toeslagen per maand en zou me geen raad weten als ik bv tig maanden terug zou moeten betalen ..bij de belastingdienst word ik er niet veel wijzer uit op de site ..

V@@s

V@@s

02-08-2017 om 22:30

pas als je samen woont

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/partner/vanaf_welk_moment_zijn_wij_toeslagpartners

Je kunt pas toeslagpartners worden als je gaat samenwonen. Dus als je nu nog niet samenwoont ben je geen toeslagpartners voor het deel van het jaar dat je nog niet samenwoonde.

(Pas op: woon je al wel samen, ben je nog geen toeslagpartner, maar wordt je dat wel in de loop van het jaar, dan wordt je met terugwerkende kracht toeslagpartner vanaf het moment dat je op 1 adres woont, maar dat is in jullie geval dus niet van toepassing).

Zonnebloem

Zonnebloem

03-08-2017 om 09:40

Omslagpunt 1 juli

Van alimentatie weet ik niet veel, maar ik weet wel dat de belastingdienst 1 juli als omslagpunt hanteert. Woon je voor die datum samen (en dan maakt het niet uit vanaf wanneer), dan heb je het hele jaar geen recht meer op kindgebonden budget. Kies je een datum na 1 juli dan krijg je nog wel het hele jaar. Krom maar waar.
Het is dus financieel het gunstigst om vanaf 2 juli te gaan samen wonen.

Toeslagpartner

Het antwoord van v@@s is correct.

U kunt pas toeslagpartner worden vanaf het moment dat u bij elkaar staat ingeschreven. Let wel op, de toeslag wordt vooraf betaald dus 20 juli ontvangt u de toeslag voor de maand augustus. Een nieuwe voorschotbeschikking n.a.v. van een wijziging ( wijziging omdat u gaat samenwonen)neemt z'n 5 weken in beslag. Dit houd in dat u waarschijnlijk 1 maand teveel uitgekeerd gaat krijgen.

Wat Zonnebloem zegt is pertinent niet waar en is oude wetgeving van de inkomstenbelasting die in 2013 al niet meer gehanteerd werd. En überhaupt al nooit voor de toeslagen gehanteerd werd.

Zonnebloem

Zonnebloem

03-08-2017 om 14:13

Oud

Verhip Bloem, ik wist niet dat mijn info al weer achterhaalt was.. Ik heb die situatie gehad in 2012 en heb toen geleerd hoe het zat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.