Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lonnie

Lonnie

11-02-2013 om 08:26

Samenwonen en financiën

Mijn vriend en ik gaan nu serieuze plannen maken om samen te gaan wonen.
Hij trekt bij mij en mijn 2 pubers in. Hij gaat zijn huis proberen te verkopen of te verhuren. Mijn oudste gaat per juni waarschijnlijk op zichzelf wonen.
Inkomen van mijn vriend is bijna 2x dat van mij, hoewel hij ook nog alimentatie betaalt (ik krijg nauwelijks alimentatie).
Hoe doen we dat financieel? Het huis blijft voorlopig van mij, dus ik betaal de hypotheek? En hij een kwart van de andere lasten? Tot oudste eruit gaat en dan eenderde?
Is dat reeel?
Ik denk zelf dat hij zal voorstellen alles op 1 grote hoop te gooien, maar als het huis van mij blijft is dat dan toch niet eerlijk voor hem?

Graag jullie mening/advies!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

11-02-2013 om 09:15

Het zijn twee verschillende vragen

Lonnie,
volgens mij zijn het twee vragen die je dan moet beantwoorden.
De eerste is: vind je het o.k. en normaal om jullie beider salarissen op 1 hoop te gooien en vandaar uit verder te werken? Of wil je graag de salarissen gescheiden houden en ga je uit van bijv een gemeenschappelijke rekening waar je allebei een bepaald bedrag op stort?
Dit moet je eerst bepalen, en dat moet je volgens mij voor jezelf doen (ik zou het zelf niet op 1 hoop willen bijvoorbeeld, soort principieel gevoel en voor onze methode ook niet praktisch).

Als je dat weet, dan kun je gaan praten over wie wat betaalt en hoeveel. Ik zou persoonlijk gaan voor 1 gemeenschappelijke rekening van jou en hem waarbij het bedrag dat je daar maandelijks op stort bestaat uit zijn bijdragen aan de woonkosten/huislasten en huishoudelijke kosten van jullie 2-en (+ evt jongste kind). Jij stort zo'n soortgelijk bedrag en dan ga je eens kijken of je daarmee uit komt. Je kunt altijd het bedrag aanpassen en je kunt ook altijd een andere oplossing kiezen. Maar ik zou 'gescheiden' beginnen, da's makkelijker dan andersom.

Tenzij hij principieel alles op een hoop wil gooien . .. dan moet jij voor jezelf nog steeds bedenken wat je daarvan vindt.

groet,
Angela

Aflossing en rente scheiden

Een constructie die ik vaak hoor ik vergelijkbare gevallen is dat degene van wie het huis is de aflossingen op de hypotheek betaalt, en dat de rente op de hypotheek gedeeld wordt. In jullie geval betaal jij dus de aflossingen, het huis blijft van jou en je vriend betaalt mee in de kosten van de financiering, een soort huur.

Overigens tellen hier de kinderen niet mee als betalende partij in de vaste lasten. Ik bedoel dat mijn partner en ik die delen, en niet dat ik 3/4 betaal ivm mijn 2 kinderen. De kinderen horen bij het pakket Serra zeg maar.

Vic

Vic

11-02-2013 om 10:13

Hmmm

Je kunt natuurlijk verschillende dingen afspreken en als jullie er samen uit komen is het altijd goed. In dit soort gevallen betaalt de huiseigenaar vaak de aflossing van de hypotheek plus het onderhoud, en de rentekosten worden gedeeld. Overige kosten voor levensonderhoud ook delen (GWL, boodschappen, verzekeringen), en verder ieder zijn eigen kosten. Voor de gezamenlijke kosten zou je dan een gezamenlijke rekening kunnen openen waarop ieder zijn deel stort. De kinderen zou ik in het woonlastenplaatje buiten beschouwing laten.

Lonnie

Lonnie

11-02-2013 om 21:03

Alles op 1 hoop en aflossingsvrij

Ik zou inderdaad niet graag alles op 1 hoop willen gooien qua salaris. Aan de andere kant, zoals mijn ex en ik het deden voelde ook niet eerlijk. Ieder betaalde 2/3 van zijn salaris aan de huishoudpot wat betekende dat mijn ex veel meer te besteden had voor zichzelf dan ik. Hoe doen jullie dat, als jullie verdelen? Heeft de een dan ook meer geld voor zichzelf dan de ander?

Ik heb een aflossingsvrije hypotheek, zou het dan eerlijk zijn om samen de rente te betalen? Nee toch? Ben ik goedkoop uit en als ik het huis verkoop krijg ik al het geld ervoor.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-02-2013 om 23:10

Jawel hoor

Want hij spaart nu toch huur uit? Hij hoeft toch niet voor niks bij jou te wonen. Met aflossingsvrij bouw je onder de huidige omstandigheden niet veel op in de loop der jaren. Dus dan maakt het in feite niet uit of hij nu de helft van de huur of de helft van de hypotheekrente betaalt. Het enige voordeel dat jij hebt is dat,als jullie toch weer uit elkaar zouden gaan, onverhoopt, dat jij dan in het huis kunt blijven wonen en hij iets anders moet gaan zoeken. Aangezien jij kinderen hebt, lijkt me dat niet eens zo verkeerd.

nathalie

nathalie

12-02-2013 om 11:46

Wel samen betalen

De rente samen betalen lijkt mij net als Ginny helemaal eerlijk. Het is een soort huur, niet aan de woningbouw maar aan jouw bank. Bij huren van de woningbouw had je toch ook samen betaal?
Jij zegt wel 'Ben ik goedkoop uit', nou hij is net zo goedkoop uit als jij.
'als ik het huis verkoop krijg ik al het geld ervoor.' Dat moet je nog maar zien. Je zult het hypotheekbedrag terug moeten geven aan de bank, als je geluk hebt bij de verkoop hou je daarvan nog wat over maar het kan ook best zijn dat je een schuld overhoudt!

nathalie

nathalie

12-02-2013 om 11:56

En die andere verdeling

van het salaris, daar zijn hier al meer draadjes over geweest. Het is bij iedereen verschillend. Een vast bedrag in een pot, een vast deel van het salaris in een pot, een deel als zakgeld houden en wat overblijft in een pot, alles op 1 hoop en nog meer. Dat wordt tijd voor een goed gesprek met je samenwoner.
Voor als je het weten wilt, hier gaat alles op 1 hoop en dat werkt hier prima. Ik ben blij dat we daardoor geen lastige verdeelsleutels hoeven maken. Ik werk wat minder en breng dus minder in, maar doe wat meer aan de huishoudelijke taken. Ook dat voelt eerlijk. Verder weten we prima van elkaar dat we verstandig met geld omgaan. Grote behoeften hebben we allebei niet zo. Kleine dingetjes voor onszelf kopen we gewoon is nooit een probleem. Voor grote, dure of luxe dingen overleggen we. En als het eens iets is waar vooral de ene wat aan heeft en de ander minder dan is het heel vaak juist de ander die zegt dóe nou maar, het kan best!

anne

anne

19-02-2013 om 09:37

Goed nadenken en eens navragen...

Als ik jullie één goede raad wil geven...het is belangrijk om dit toch wel effe te gaan navragen,hoe het nu precies allemaal in elkaar zit,want zolang jullie een goede relatie hebben zal er geen vuiltje aan de lucht zijn,maar stel dat het verkeerd loopt?
Dan kunnen de problemen beginnen,want wie heeft wat betaald en wie heeft waar recht op en wie zal dit of dat nog moeten betalen...
Geloof me,ken een koppel waar het allemaal is mis gelopen,samenwonend,samen huis gekocht,hij inkomen,zij nog schoolgaand,uit elkaar gegaan en nu hopen problemen...

Lonnie

Lonnie

21-02-2013 om 07:02

Waar navragen? partnerschap registreren?

Ik denk dat het goed is als we hier samen nog eens goed naar kijken. Maar als we echt advies nodig hebben, waar zouden we dat dan kunnen navragen?
Want ik vraag me ook af of het misschien handig is om geregistreerd partnerschap te gaan doen? Na een tijdje, als we zeker weten dat het samenwonen goed gaat

bibi63

bibi63

21-02-2013 om 15:30

Samenlevingscontract

Je kan ook kiezen voor een samenlevingscontract. Dit kun je overigens ook met niet-partners aangaan. Hierin maak je afspraken of verdeling van de kosten/bezittingen e.d. Maar je zit niet met allimentatie of anderszins. Ook een optie.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.