Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Juul

Juul

15-11-2015 om 15:07

Samen aangifte doen of niet

Ik ben de site van de belastingdienst aan het afstruinen maar kom er niet helemaal uit. Mijn aanstaande ex heeft maanden geleden het huis al verlaten maar ik voorzie dat de officiële scheiding nog geruime tijd op zich zal laten wachten. Moet ik dan dit jaar nog als fiscaal partner aangifte doen? Vanaf wanneer kan ik eventueel toeslagen aanvragen? Pas na de officiële scheiding?

Katniss

Katniss

15-11-2015 om 15:58

Van de site

Geen toeslagpartners meer (www.toeslagen.nl)

Hebt u doorgegeven dat u gaat scheiden of uit elkaar gaat? En wonen u en uw ex-partner niet meer op hetzelfde adres? Vanaf dat moment bent u geen toeslagpartners meer.

Wanneer bent u geen fiscale partners meer? (www.belastingdienst.nl)

Uw fiscaal partnerschap eindigt zodra u aan 2 voorwaarden voldoet:
◾U hebt een verzoek gedaan tot scheiding of om uw geregistreerd partnerschap te laten ontbinden.
◾U staat niet meer samen op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente.

Lijkt mij duidelijk.

Juul

Juul

15-11-2015 om 16:38

Katniss

Grappig, ik zal wel blond zijn want dat is me dus net niet duidelijk. Ik heb nu geen toeslagen. Moet ik dus nu aan de belastingdienst doorgeven dat ik ga scheiden? Is het feit dat we nu bezig zijn met die scheiding al een verzoek of moet het echt een verzoek bij de rechtbank zijn?

Katniss

Katniss

15-11-2015 om 18:20

Toeslagen

Op de website staat dat je het aan hen moet doorgeven én op een ander adres ingeschreven moet zijn, dat geldt als voldoende om geen toeslagpartner te hebben.
Voor het fiscaal partnerschap zijn de voorwaarden strenger. Daarvoor moet het verzoek bij de rechtbank liggen én moet je op een ander adres ingeschreven staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.