Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Blut

Blut

31-12-2013 om 10:57

Salaris niet uitbetaald

Bedrijf gaat slecht en salarissen november zijn veel te laat betaald. Het salaris december is nog niet binnen, alleen een mailtje van de directie met een verzoek de problemen stil te houden, zonder toezegging.
Wat zijn je rechten als werknemer met vaste aanstelling? Als het bedrijf omvalt kun je dan naar je salaris fluiten, omdat de bank/belasting de eerste rechten heeft?
Uiteraard wordt er hard gesolliciteerd, maar we kunnen niet zomaar een maand salaris missen. Moeten we een (dure) advocaat gaan huren?

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

31-12-2013 om 11:44

ik zou

direct lid worden van een vakbond en het probleem met een vakbondspersoon bespreken.
Want natuurlijk mag dit niet en doen ze een beroep op je loyaliteit zonder zich zorgen te maken over jullie persoonlijke situatie, alleen over de naam van het eigen bedrijf.

amk

amk

31-12-2013 om 11:44

vakbond

vakbond bellen. En lid worden als je dat nog niet bent, alleen is er vaak een wachttijd voor juridische hulp.

http://www.achterstalligsalaris.nl/voorbeeldbrieven/ hier staan voorbeeld brieven voor loonvordering.

wizzer

wizzer

31-12-2013 om 11:47

UWV

Als het bedrijf echt niet meer kan betalen neemt het UWV de betalingen over voor een aantal maanden:

http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/mijn_werkgever_kan_mij_niet_meer_betalen.aspx

aanvullend

Blut, als het bedrijf omvalt springt UWV inderdaad in. Ik heb wel eens begrepen (van een vakbondsjurist) dat er problemen kunnen zijn met UWV als het bedrijf weliswaar wegens financiële problemen niet betaalt, maar nog niet failliet is of in surseance verkeert. Er zijn situaties waarin UWV wel zou moeten betalen, maar dat niet meteen doet. Maar bij faillissement is er geen discussie, dan wordt er betaald.

Overigens: als er meerdere schuldeisers onbetaald blijven dan kan een faillissementsaanvraag worden gedaan. Als de werkgever niet de indruk wekt serieus rekening met jullie te houden kan je dus met meerdere onbetaalde collega's de koppen bij elkaar steken, die mensen die een rechtsbijstandsverzekering of een dekking via de bond hebben (of in aanmerking komen voor gefinancierde rechtshulp)naar voren schuiven en de baas dreigen om zelf het faillissement aan te vragen als hij niet snel over de brug komt. Soms helpt dat.

Groeten,

Temet

Blut

Blut

31-12-2013 om 12:30

Gerustgesteld

We hebben een beetje rare kerst gehad met de spanning of er wel of niet salaris (en overuren van het hele jaar!)gaan worden. Gelukkig zijn er een hoop collega's in dezelfde situatie en kan er samen opgetrokken worden. En als ik het goed begrijp kan het een tijdje duren, maar gaat het geld op de één of andere manier wel binnenkomen; althans het reguliere salaris. Ik verwacht voor februari begint een faillissement, surseance van betaling of in het beste scenario een overname waarbij het bedrijf fors gesaneerd gaat worden.
Bedankt voor jullie snelle reacties; de crisis slaat uiteindelijk ook bij ons toe, maar gelukkig heb ik te horen gekregen dat ik mijn hobby-baantje nog een jaar hou

Thursday Next

Thursday Next

31-12-2013 om 22:46

Nou...

ik heb iets soortgelijks jaren geleden gehad. Inderdaar een brief voor loonvordering geschreven. Het UWV betaalt je salaris bij een faillisement, maar je moet wel aantonen dat je moeite hebt gedaan om het salaris te krijgen.
En bovendien betaalt het UWV tot 13 weken in het verleden uit. Voor ons (werknemers) was dat destijds een reden om zelf naar de rechter te stappen en het faillisement te eisen.
Na het aanvragen duurt het ook nog een tijdje voordat je je geld krijgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2014 om 13:48

Misschien staaltje klok en klepel

maar ik meen gehoord te hebben dat je bij een faillissement meteen moet aangeven dat je bij de schuldeisers hoort als werknemer, zodat je recht op achterstallig loon houdt. Is dat zo?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2014 om 13:48

Los van het geld

zit je in een belabberde situatie. Sterkte daarmee.

Kaaskopje

Volgens mij niet, volgens mij gaat de curator onmiddellijk al het personeel aanschrijven met de nodige tekst en uitleg, en instructies over hoe nu verder.

Ik denk wel dat losse zzp'ers een probleem kunnen krijgen. Ook die krijgen vermoedelijk wel een brief van de curator maar zullen wel een opgave moeten doen van wat er nog uitstaat.

Groeten,

Temet

Blut

Blut

11-01-2014 om 17:49

Deels failliet

Er is nog geen december salaris. Van mijn inkomen kunnen de vaste lasten betaald en we eten nu letterlijk ons spaargeld op. Het bedrijf gaat deels failliet. Er is zonder dat de medewerkers ervan in kennis zijn gesteld geschoven met mensen tussen bv's en het is nog niet duidelijk in hoeverre dit legaal is en door de curator geaccepteerd gaat worden. Pas als dit rond en duidelijk is komt er zicht op geld van het UWV, die neemt dan de achterstallige salarissen over. Ondertussen wordt er een soort van doorgewerkt en veel gesolliciteerd op kantoor. Nog steeds spannende tijden

bond inschakelen

Kijk even of er iemand bondslid is en laat die dan even contact opnemen om na te vragen of er geen manieren zijn om nu al geld van UWV los te krijgen. Zie mijn eerdere posting: soms doet UWV moeilijk. Een bondsjurist kan dan nuttige diensten bewijzen. Dit voor het geval de gewenste duidelijkheid nog tot februari op zich laat wachten, want dan is inmiddels ook het loon voor januari verschuldigd en dan wordt het wel erg vervelend.

Sterkte ermee

Temet

Blut

Blut

11-01-2014 om 21:37

Geen CAO

Temet bedankt voor je reactie.
Het gaat om een bedrijfstak waar geen CAO voor is afgesloten. Ik weet niet of de vakbond dan wat kan betekenen. Ik geloof ook dat er iemand van de collega's lid is van een vakbond, wij in iedergeval niet. Een uitspraak van de curator moet nu meer duidelijkheid gaan bieden en dan kunnen we beslissen of we een advocaat denken nodig hebben.

amk

amk

11-01-2014 om 21:50

blut

juist dan kan de vakbond veel voor je betekenen.
Voor mij reden om mijn vakbondslidmaatschap pas als laatste op te zeggen.

Suze

Suze

11-01-2014 om 22:38

Schriftelijk gemeld aan UWV?

Heb je het schriftelijk gemeld aan het UWV vanaf wanneer jullie geen salaris meer hebben gekregen? Ik zou nl. altijd zeker willen stellen dat je het in elk geval tijdig aan het UWV gemeld hebt (en bewijs daarvan hebt), zodat ze niet later zeggen dat jullie het te laat bij het UWV gemeld hebben.

En heeft er ook niemand een rechtsbijstandsverzekering, zodat je via die weg wellicht wat meer duidelijkheid (en liefst geld van het UWV) kunt krijgen?

Sterkte ermee. Lijkt me onwenselijk zo lang zonder je salaris te moeten doen. Kan het me bijna niet voorstellen dat jullie zolang moeten wachten.

Heb je zelf niet met het UWV gebeld om zeker te weten dat jullie niet sneller geld kunnen krijgen? Ik zou wat dit betreft niet alleen op een curator afgaan, maar het zelf van het UWV willen horen hoe het precies zit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.