Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

R&O formulier

Het is weer het jaarlijkse invulfeest van het Resultaat en Ontwikkelingsformulier.
Ik blijf altijd haken bij de vraag waar ik over 3 tot 5 jaar denk te staan. Ik heb namelijk het gevoel dat ik verdraaid slecht in de toekomst kan kijken, voorspellen is erg moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat.
Als het gaat over het resultaat van het afgelopen jaar blijkt ook wel dat delen van mijn werk een heel andere richting zijn opgegaan dan in het voorgaande jaar is afgesproken.

Mijn dromen over de toekomst sluiten niet direct aan bij wat op het werk gevraagd wordt en zijn niet direct realiseerbaar. Vind ik overigens geen probleem, want het werk bevalt me best en er mag best wat te dromen blijven in het leven. Maar ja, wat moet ik dan toch invullen bij die vraag?

Hoe gaan jullie daarmee om?

GS

GS

14-05-2014 om 14:40

kom op

die vragen zijn uitstekend geschikt om je ambitie te tonen! Waarin wil je groeien en welke kant op? Denk ook aan de organisatie, waar is behoefte aan? Wil je hogerop? Laat het weten!

Tine Winkel

Tine Winkel

14-05-2014 om 17:41

heeft iedereen ambitie

'die vragen zijn uitstekend geschikt om mijn ambitie te tonen?' Maar ik HEB helemaal geen ambitie. Ik wil gewoon het werk blijven doen wat ik nu doe: ik vind het leuk, ben er goed in en wil dat gewoon blijven doen. Ik neem het leven zoals het komt, maak weinig plannen, maar deal met wat me overkomt. Dat bedoel ik absoluut niet slachtofferig, maar gewoon realistisch.
Ik HOEF niet hogerop/meer/ook dat wat de buren hebben etc. Ik ben gewoon tevreden met hoe ik nu leef, wat ik heb en waar ik mijn tijd aan besteed. Het enige wat ik meer zou willen is tijd, om nog meer leuke/mooie/interessante dingen te doen. Als dat nog eens ergens te koop zou komen: doet u mij maar een weekje tijd - mag het een dagje meer zijn...

Zou het ook leuk zijn om een assistente te hebben

ééntje die dingen voor je kan uittypen, die opruimwerkzaamheden verricht, die voorbereidend werk voor je doet, telefoontjes pleegt enz. en dat terwijl jij gewoon hetzelfde werk blijft doen, op die dingen na die je dan kunt delegeren

Katniss

Katniss

14-05-2014 om 22:20

Ontwikkelpunt

Je kunt altijd wel een ontwikkelpunt verzinnen, ook al wil je niet per se hogerop. Ik heb die van mij de afgelopen jaren gezocht op het intermenselijke vlak Daar ben ik wel wat sterker in geworden, maar gebleken is dat het makkelijker is om je sterke punten beter te maken dan je zwakheden een impuls te geven.

Auwereel

Auwereel

14-05-2014 om 22:29 Topicstarter

Ajakkes, assistentie ;0

Dan moet ik eerst een cursus volgen om een assistente te managen!

Ik heb ietsje meer ambitie dan Tine Winkel, maar ik heb afgelopen jaar weer ervaren dat het leven niet altijd zo planbaar en maakbaar is als uit zo'n formulier wordt uitgeschetterd.

Ik wil graag beter worden in mijn werk en mijn werkzaamheden verbreden en heb ook zoiets opgeschreven en ik hoop dat dit wordt geaccepteerd.
Maar als ik de mensen hogerop in de hiërarchie zich helemaal een slag in de rondte werken, dempt dat mijn ambitie wel. Zaterdags, zondags, rare tijden, altijd is er mail. Ik heb een contract voor 24 uur maar werk in de praktijk meer, 30 a 35 uur. Net zoals de fulltimers met een contract voor 38 uur die rustig 50 a 60 uur in de week werken. Nu verdien ik genoeg, financieel onafhankelijk zoals het heet en op hoog niveau dat overuren al niet meer worden uitbetaald. Waar ik over 3 jaar wil zijn? Goed in mijn werk, maar niet overspannen. Maar mag je dat wel neerzetten in een R&O formulier waar de ambitie van dient af te spetteren?

wat ik mij afvraag

Ik werk al heel lang als zelfstandige. De omzet daalt, de lasten stijgen, de vooruitzichten zijn niet geweldig en regelmatig overweeg ik te zoeken naar werk in loondienst, maar dan denk ik aan dit soort dingen en dan ploeter ik toch nog maar even door...

Maar wat ik mij dus afvraag: is het nou de bedoeling dat je je ambities en verwachtingen in zo'n formulier zet, of dat je het zo invult dat degene boven jou die die formulieren inneemt aan zijn of haar baas kan laten zien dat hij/zij het huiswerk af heeft?

In dat laatste geval lijkt de boodschap mij duidelijk: vul in wat je denkt dat degene boven jou wil lezen. De vergelijking met literatuurles ('wat bedoelt de schrijver') dringt zich bij mij op.

Ik zou ook proberen éen doel te formuleren dat je feitelijk al behaald hebt of waarvan je zeker weet dat je het op je sloffen haalt, dat streept zo leuk af later. Ik heb het al eens eerder geroepen op dit forum: eerlijkheid is een overschatte deugd.

Sterkte ermee. En ik blijf meelezen, want als ik inderdaad naar een loondienstverhouding moet overstappen (als dat al lukt, de banen liggen ook niet voor het oprapen) krijg ik dit soort grappenmakerij vast ook voor mijn kiezen, dus ik kan me maar beter gaan inlezen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.