Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Malin

Malin

22-11-2015 om 22:46

Restitutiepolis of naturapolis zorgverzekering

Wij hadden altijd een restitutiepolis via een collectief van het werk van mijn man. Nu hebben we bericht gekregen dat die is omgezet in een naturapolis. Ik vind dat eigenlijk eng, dan kun je niet meer om het even naar welk ziekenhuis maar moet je kijken met wie ze een contract hebben.
En hoe zit dat dan met zo'n contract, geldt dat per ziekenhuis of per behandeling? Dus kun je als er een contract is met ziekenhuis A voor alles in ziekenhuis A terecht, of b.v. alleen voor behandeling x en moet je voor behandeling y naar ziekenhuis B? Dat lijkt me mega ingrwikkeld.
En wat nou als je thuis onwel wordt of op straat wordt aangereden, en je gaat via 112 naar het ziekenhuis? Oeps, heeft er niemand gevraagd of jouw zorgverzekering daar wel een contract heeft, mag je een deel van de rekening zelf gaan betalen!
Wie heeft er een naturapolis en weet hoe dat werkt?

Katniss

Katniss

23-11-2015 om 00:20

Geen last van

Ik heb sinds twee jaar ook een naturapolis en vind het eigenlijk wel makkelijk dat ik niets meer hoef in te sturen. Op de website van je verzekeraar staan alle zorgaanbieders waarmee ze een contract hebben, maar ik ben tot nu toe nog niet tegen niet gecontracteerde zorgverleners aangelopen.
Ik heb wel eens informatief rondgekeken en zag dat er bij mijn verzekeraar maar enkele afdelingen van ziekenhuizen zijn uitgesloten (niet hier in de buurt). Vermoedelijk zijn dat dan ook afdelingen waar je toch al liever niet heen gaat.

Ja gedoe

Inmiddels al diverse horrorstories gehoord. Een bejaarde dame met rollator werd op een drukke markt omvergelopen en kwam ongelukkig terecht zodat haar been open lag. Er werd door omstanders een ambulance gebeld waarvan ze later de rekening van 360,- euro kreeg.
Kun je wel weer in beroep gaan maar daar heeft iemand dan toch weer assistentie bij nodig want het gaat allemaal via internet en bepaalde telefoonnummers en met te downloaden formulieren.
Een andere bejaarde moest een bepaalde injectie krijgen waarvan de begeleidster gelukkig attent vroeg of dat apart betaald moest worden. Na enig overleg bleek de arts het in dit geval wel per uitzondering zonder kosten te kunnen doen. Hij had regelmatig ouderen zonder voldoende geld.
Een buurtgenoot heeft al in een fout ziekenhuis gelegen met een ingreep van duizenden euro's die niet vergoed werd en terugbetaald moet worden.
Het begon wat mij betreft al jaren geleden dat je door de praktijkassistent van de huisarts naar een bepaalde opticien gestuurd werd zonder dat je wist of jou ziekenfonds daar dan ook, dmv contract, korting of vergoeding voor gaf. Dat was de eerste keer wel even een verrassing. Als je weinig geld hebt vallen dat soort dingen erg tegen en kan ik me goed voorstellen hoe mensen gaan zorgmijden.

Malin

Malin

23-11-2015 om 08:11

Gedoe

Insturen hoefde ik ook nooit hoor katniss, de rekening ging toch wel automatisch naar de verzekering alleen het eigen risico moest worden betaald. Maar dat is bij een naturapolis ook.
Is dat niet wat er aan de hand was bij die ambulancerit AnneJ, eigen risico?
Ik heb intussen al gezien dat het niet per ziekenhuis maar per behandeling gaat. Op sites van verzekeraars staat, als een ziekenhuis door ons is gecontracteerd betekent dat niet dat u voor alle behandelingen daar terecht kunt. Niet gecontracteerd kun je er voor niets terecht, wel,gecontracteerd voor sommige dingen wel en andere niet. En de contracten voor ziekenhuizen/behandelingen kunnen ze nog tot in december afsluiten dus je weet het nu nog niet voor 2016, waar je terecht gaat kunnen.
Ik denk dat ik maar ga overstappen naar wel weer restitutie, is een paar euro per maand meer maar dan voel ik me wel veiliger. Geen zin in onverwacht een grote rekening omdat ik per ongeluk in het verkeerde jaar op de verkeerde afdeling zat!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.