Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Triva

Triva

13-07-2017 om 13:53

Rente op spaarrekening

Was de rente op spaarrekeningen ooit wel eens lager dan nu? Net weer bericht dat het omlaag gaat van 0,4 naar 0,35 Volgens mij zit ik al drie jaar elke keer bij die mail hoopvol te kijken of het weer eens omhoog gaat... Wat willen ze hier nu mee bereiken? Dat we geld gaan uitgeven? Dat we geld gaan beleggen? Dat we meer risico gaan lopen in ons leven?

Bij welke omstandigheid gaat die rente eindelijk weer eens omhoog?


Wow, je vangt meer dan ik!

Goh, da's ook toevallig! Gisteren bericht van de ASN-ontvangen. Ik dacht nog even: zal ik het ongelezen laten, maar toen dacht ik dat het misschien voor de verandering eens omhoog zou gaan.

Mooi niet. Van 0,3 naar 0,2 Dus ik vind die 0,35 van jou bepaald riant

Op je overige vragen geen antwoord. Misschien willen banken wel dat we extra op onze hypotheken aflossen, want met deze rente-tarieven is dat wel heel aantrekkelijk geworden. Ik baal van die lage rente, nog niet eens zozeer voor mijn gewone spaarrekening, maar vooral omdat ik als zelfstandige wat pensioen bij elkaar probeer te sparen met banksparen, en dat schiet op deze manier ook niet op.

Groeten,

Temet

Half a twin

Half a twin

13-07-2017 om 15:08

6 %

Toen ik bijna 30 jaar geleden met mijn eerste salaris een spaarrekening ging openen kreeg ik 6 % rente. Dat was in de periode dat de bomen tot in de hemel leken te groeien. Als de crisis echt over is zal de rente wel weer omhoog gaan maar voor nu zie ik het somber in. Nog even en we moeten betalen om spaargeld bij de bank te kunnen stallen.

Beertje37

Beertje37

13-07-2017 om 16:10

Bij Triodos krijg ik nog maar 0%. Ik herinner me nog een percentage van 9,75% zo'n 25 jaar geleden.

Lou

Lou

13-07-2017 om 16:56

huizen

Hier ook ASN. Nog net geen nul.....
Ik zie om mij heen dat mensen hun spaargeld investeren in hun huis: aflossen van de hypotheek en verbouwingen (wij ook, althans we hebben net een verbouwing achter de rug). Dat zijn op zich vaak wel zinvolle investeringen, voor wie een eigen huis heeft. Maar of dat ook is wat ze wilden bereiken, weet ik niet.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-07-2017 om 17:11

'Ze' willen waarschijnlijk dat je aandelen koopt

Dat kan wat opleveren.

Toen ik het hier in de woonkamer vroeg, kreeg ik als antwoord dat de Europese Centrale Bank enorme bedragen besteedt. In heel Europa schijnt de rente laag te zijn.
Maar vervelend is het wel !

Krisje

Krisje

13-07-2017 om 18:39

Wat ik echt idioot vind

is dat de rente op mijn dochter jeugdbetaalrekening hoger is dan op haar jeugdspaarrekening. Hoe wil je een kind op die manier aan het sparen krijgen?

lennest

lennest

18-07-2017 om 16:01

andere manier van (be)sparen

Een kennis van ons rekende het als volgt uit: stel je hebt 10.000 euro op de bank, rente is 0,35%, dat is bijna niks. Als je nu dit geld investeert in bijv. zonnepanelen en je hebt (bijna) geen stroomkosten meer, dan is je rendement veel hoger. Stel de zonnepanelen besparen 500 euro stroom per jaar, dan is je rendement 5%. Natuurlijk slijten de zonnepanelen ook, maar al zou je er de helft van moeten aftrekken, het verschil met de rente op de bank is gigantisch groot. Geen idee of deze berekening klopt, maar het lijkt me de moeite waard om het te onderzoeken.
Je hebt alleen niet meer de beschikking over je 10.000 euro.

Aan de andere kant: lage spaarrente betekent ook lage hypotheekrente, wij hebben ook wel eens boven 10% betaald. Dan maar lage spaarrente!

Triva

Triva

18-07-2017 om 16:08

Lennest

Leuke berekening maar niet gunstig voor huurders (ja die kunnen ook zonnepanelen kopen, dat weet ik) maar ook je hypotheekvoorbeeld heeft geen zin voor huurders net zoals extra aflossen. Ik vind dus ook dat huurders extra gepakt worden met deze lage rentestand. Overigens met die zonnepanelen: je bent inderdaad die 10.000 euro kwijt en die heb je er pas na 8 jaar weer uit.

Deze econoom vindt ook dat we moeten stoppen met sparen: https://www.maartenonline.nl/nl/contenttemplate/112735/11/index.html#utm_source=FB17717Sparen&utm_campaign=FB17717Sparen

Lou

Lou

18-07-2017 om 16:24

investeren

Lennest, ja dat zei ik ook al, dat huiseigenaren investeren in hun huis. "Je hebt alleen niet meer de beschikking over je 10.000 euro." Precies dat weerhoudt mij van al te grote investeringen. Als zzp-er én huiseigenaar (weliswaar met partner in vaste baan) durf ik dat niet, dan maar een lage rente. Wel probeer ik het huis netjes te onderhouden, dat kost soms ook ineens al heel wat, vandaar toch die spaarrekening met 0,2%.

Als huurder kun je er inderdaad nog veel minder mee. Toen ik huurde en geld over had, deed ik wel kleinere investeringen, zoals goede zuinige keukenapparatuur en fijne nieuwe matrassen, maar ook een weekje naar New York - investeren in herinneringen

Triva

Triva

18-07-2017 om 16:41

Lou

Precies maar ik doe liever leuke dingen van mijn rente, dat gaat nu niet

Lekker doorsparen.

Wij lossen extra af en wonen tzt bijna voor noppes, daar kan geen rente op de bank tegenop.

Met een huurhuis zou ik lekker doorsparen en maar weer wachten tot de rente, ooit, gaat stijgen. Of nu alsnog een huis kopen, de hypotheekrente is ook laag en het eigen geld erin stoppen. Woon je voor een prikkie.

Of straks alles achterlaten voor je kinderen, ook een optie.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2017 om 10:17

Spaarzegels winkel

Wij sparen zegeltjes van Jumbo als we ons dat kunnen permitteren. Zo krijgen we toch een béétje rente. Misschien ook een idee voor jullie (in het algemeen dus) als de supermarkt spaarzegels heeft.

Kaaskopje

Daar zou ik nou nooit opgekomen zijn! Heb ooit, lang geleden, eens besloten dat ik niet aan die spaarzegeltjes deed wegens teveel gedoe, maar je hebt helemaal gelijk, het rendement ligt aanzienlijk hoger dan bij een spaarrekening.

Groeten,

Temet

Half a twin

Half a twin

19-07-2017 om 11:12

zegels sparen

Meestal wel. Heb net een mooi broodmes gekregen voor de zegels van het Stoepje. In het verleden al 8 sets van keukenhandoek en theedoek bij elkaar gespaard. Goede kwaliteit en gratis. Ben nu bij de Jumbo zegels aan het sparen voor vuurvaste schalen. Niet helemaal gratis maar fikse korting en dan kan mij oude set weg.
Dagjes uit zegels va C1000/Jumbo leveren te weinig op. Had ik genoeg gespaard om met bet hele gezin naar Corpus te gaan waren de zegelz niet te gebruiken in weekenden of vakanties. Die dingen spaar ik dus niet meer.

half a twin

Ik denk dat Kaaskopje die gewone zegels bedoelt zoals ook Ap ze heeft: je kan zegels kopen, een boekje volplakken, en dan krijg je een premie als je een vol boekje inlevert. Even gekeken bij Ap: als je voor 49 euro aan zegels hebt geplakt krijg je 52 euro. Een rendement van 6 procent dus ongeveer, aanzienlijk meer dan die miezerige 0,2 van de ASN

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2017 om 12:44

Precies

lennest

lennest

19-07-2017 om 15:48

zegeltjes

je zou er bijna iedere week een vol boekje ineens moeten kopen, gauw volplakken, inleveren, je 48 euro terug en 4 euro voor het plakken, hmmm...

Triva

Triva

19-07-2017 om 16:05

dat rendement

haal ik zo ook wel door boodschappen bij dirk en lidl te doen.

Nee lennest

Dan moet je wel erg veel boodschappen doen. Bij iedere besteedde euro kan je één zegeltje kopen voor 0,10 ct. en er moeten behoorlijk wat zegels in een boekje.

Je kunt dus niet even je spaargeld van de bank halen en daarvoor boekjes volplakken tegen 6% rente.
Dan was half Nederland nu miljonair.

Zeker koopzegels.

Hobby van mij, dat plakken

Triva

Triva

19-07-2017 om 16:40

Wil

Ja, klopt maar ik weet dat met de producten die IK koop, ik goedkoper uit ben. Je moet goed lezen wat ze gekocht hebben in die test.

Triva

Triva

19-07-2017 om 16:42

oja

Dirk staat er niet bij en ook lees je dit: 'Maar benadrukt de supermarktdeskundige: ‘Het gaat om een steekproef enkel op prijs en niet op kwaliteit. En de Lidl doet het op dat vlak erg goed’. Daarbij hebben de Jumbo, Albert Heijn en Plus maar een beperkt aantal producten met een budgetmerk waarmee ze onder de prijs van de Aldi en Lidl komen.'

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2017 om 16:44

Nou... (nav de Kassa-link) en beetje o.t.

én Jumbo én koopzegels.... wij zijn goed bezig

Man gaat ook regelmatig naar de Aldi, zo ook vandaag. We eten lekker makkelijk kant en klare maaltijdsalades, maar ik constateer ook dat de prijs niet (meer) uitzonderlijk laag is. We zijn méér kwijt dan bij Jumbo. Die heeft een zomeraanbieding waardoor twee salades nog geen 6 euro kosten, bij Aldi erboven.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2017 om 16:51

Triva

Aldi en Lidl waren ooit echt de moeite waard wat de prijzen betreft, maar tegenwoordig heb je meer aan bewust 'shoppen' en zo overal de laagste prijs te benutten, dan al je boodschappen bij de Aldi of Lidl te doen, of Jumbo, daar geldt hetzelfde voor natuurlijk. De meeste mensen doen dat niet, waardoor het totaal op de kassabon bij winkels als Aldi en Lidl heel gemiddeld kan uitpakken. Ik weet dat Dirk een goedkope winkel is, maar die hebben we hier niet, ik kan dus niet zelf oordelen of wij daar goedkoper uit zouden zijn.

Triva

Triva

19-07-2017 om 17:02

Kaaskopje

Ik weet in ieder geval dat koopzegels kopen bij de AH (posting Temet) niet zo gunstig is. Overal de voordeeltjes halen is inderdaad het beste maar dan kun je ook minder koopzegels kopen

Volgens mij kan men beter een krantenwijkje gaan lopen in plaats van elke dag naar verschillende supermarkten om geld te besparen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2017 om 17:49

Mijn ex-zwager deed dat

Hij had het er graag over hoe goed hij overal aanbiedingen vandaan wist te halen... met de auto... .

Bij het woord krantenwijk krijg ik spontaan uitslag, haha.

Ja hoor kaaskopje.

Ik blijf bij de Jumbo en Appie en plak vrolijk verder.

Voor de spaarrente zal het niet helpen maar als ik mijn boekjes ga inleveren voel ik me toch ontzettend rijk

Ad Hombre

Ad Hombre

19-07-2017 om 22:03

Triva

Zoals ik het begrijp wil de Europese centrale bank de inflatie op een 'gezond' peil van iets onder de 2% houden. Een te lage inflatie is schadelijk voor de economie. Daarom pompen ze geld in de economie om de rente omlaag te brengen. Volgens mij zit de inflatie zolangzamerhand redelijk in de buurt van de 2% dus de verwachting is dat dat stimuleringsbeleid niet heel lang meer zal voortduren.

https://www.volkskrant.nl/economie/ecb-blijft-geld-pompen-in-economie-om-inflatie-te-stimuleren~a4472384/

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2017 om 22:18

Wil

Wij sparen voor Pasen, een verjaardag en Kerst. De duurdere dagen dus. Toch fijn als we dan iets meer geld uit kunnen geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.