Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tina

Tina

30-08-2015 om 20:18

reisverzekering huisbezoek

Weten jullie hoe het gaat als je een claim bij de reisverzekering indient?
.
In mijn vakantie is mijn tas gestolen. Gelukkig heb ik een uitgebreide reisverzekering en heb de schade doorgegeven, een tas twv 50 euro en mijn portemonnee met 150 euro. De rest heb ik niet geclaimd want had niet veel waarde. Mijn bankafschrift van dag ervoor met opname 200 euro en nota van tas opgestuurd. In totaal ongeveer 200 schade. eigen risico 75 euro.

Nu wil een expert langskomen. Is dat gebruikelijk bij reisverzekering? Volgens mij valt er weinig te bespreken en het voelt niet goed. Net of ik voor 200 euro de boel belazer terwijl ik nog nooit de verzekering nodig heb gehad.

Moet ik hiermee akkoord gaan?

groet
Tina

Moni

Moni

30-08-2015 om 20:21

Het is heel simpel

Als je er niet mee akkoord gaat, krijg je geen vergoeding.
Het is altijd mogelijk dat een expert de schade komt beoordelen.

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 20:36

als je niks te verbergen hebt...

...zou ik die gewoon langs laten komen. Misschien hebben ze nog vragen, misschien doen ze dit soort bezoekjes gewoon steekproefsgewijs want er schijnt heel wat afgerommeld te worden met reisverzekeringen. Ik zou er geen probleem van maken.

Tina

Tina

30-08-2015 om 20:39

klopt Moni

Dat begrijp ik Moni maar is dat gebruikelijk bij een reisverzekering? Wat valt er te beoordelen?
Als ik lekkage zou hebben of inbraak is er schade te beoordelen maar nu niet. De tas is weg.

Ik heb gelukkig nooit mijn reisverzekering nodig gehad dus geen idee hoe het werkt.

Tina

Moni

Moni

30-08-2015 om 20:45

Hier gehad met vriezer

Mijn ouders hadden gelogeerd in ons huis tijdens onze vakantie. Toen hebben ze de vriezer open laten staan. Toen wij thuis kwamen was alles ontdooid en bedorven.
Geen idee waarom een schade-expert kwam. Het ging om een kleine vriezer. Er was bedorven voedsel en een bedorven stukje vloerbedekking (heel klein). Bezoek kostte in uren en reistijd denk ik evenveel als de schade.

Blijkbaar een steekproef.
In jouw geval zijn er zo te lezen geen pasjes gestolen. Misschien vinden ze dat vreemd.

Tina

Tina

30-08-2015 om 20:51

pasjes

Ik laat ze maar op de koffie komen. Ben benieuwd.
Mijn bankpas zit altijd in mijn telefoonhoesje...gelukkig in dit geval!

Tjer

Tjer

31-08-2015 om 09:37

ja maar bij TS is

niets te zien, een tas die weg is is niet meer zichtbaar. Wat moet die expert komen doen wat niet over de telefoon/email kan?

Onderbuik

Die expert gaat zijn onderbuik achterna.
Als Tina in een woonwagen woont of een niet blanke huidskleur heeft, samen woont met heel veel familieleden, een huiskamer vol dozen met elektronica heeft en ga zo maar even door; kortom als alle bellen bij de expert gaan rinkelen (ook al gaat het over vooroordelen) dan zal hij adviseren niet uit te betalen.

Jamie

Jamie

31-08-2015 om 10:19

daarbij

Als er nooit eens iemand langs komt als steekproef bij reisverzekeringclaims zal de fraude daar alleen maar oplopen!

angel3

angel3

31-08-2015 om 11:00

Bij ons ook. Op vakantie was auto leeggejat. We hadden dus wel een claim van 1500 euro. Het bezoek duurde niet lang. Hij gaf aan dat hij dacht dat het nihil was wat we terugzouden krijgen omdat het allemaal kleding was en dat is snel afgeschreven. Maar we kregen toch nog iets van 800 euro terug. Ik denk dat ze inderdaad gewoon een gezicht erbij willen. Een claim via de mail is zo ingediend. Maar recht in iemands gezicht dat nog es vertellen hoe en wat het precies is gedaan dat is dan denk ik waarom ze het doen.

Katniss

Katniss

31-08-2015 om 12:14

Anders

Ik heb eens een telefoontje gekregen van de belastingdienst, in verband met de schorsing van een kenteken (oldtimer, in garage). Die man wilde langskomen op die en die datum om 10 uur. Toen ik zei dat ik die dag niet kon, maar dat hij gerust in de straat mocht komen kijken of de auto er stond (niet, want in garage) werd hij heel mopperig. Op de niet-afgesproken datum lag er een brief in de brievenbus, in een enveloppe met 'In naam der Koningin', zo'n dreigende dwangbevelenveloppe. Zat een handgeschreven briefje in dat ik niet thuis was en dat ik verplicht was bladiebla.
Toen heb ik een klacht ingediend en het hele verhaal uitgelegd, je schrikt toch van zo'n brief, excuses gekregen. Die meneer had zo niet mogen handelen.
In dit geval zou ik die verzekeringsmeneer gewoon op de koffie laten komen. Laat hem wat vakantiefoto's zien en vraag wanneer de schade vergoed wordt. Mijn ervaring met verzekeringsexperts is juist heel positief. Toen ik eens lekkage had reageerde die man steeds met 'oh nee mevrouw, de nieuwwaarde ligt toch veel hoger.' en hij heeft een heel bedrag bijgeplust in mijn berekening.

vlinder72

vlinder72

31-08-2015 om 12:42

Geen problemen

Bij mij is een keer een verzekeringsexpert langs geweest na een diefstal. Die heeft toen alles opgeschreven. De waarde in overleg met mij vastgesteld. Daarna kreeg ik alles snel uitbetaald.

Ik denk dat ze gewoon at random langskomen. Zeker bij reisverzekeringen wordt er heel veel gefraudeerd.

Tjer

Tjer

31-08-2015 om 20:43

jawel, maar

dit gaat om een tas met (waarschijnlijk een níeuwwaarde) van 50 euro, 150 euro cash en 75 eigen risico.
Het zal dus waarschijnlijk uiteindelijk om minder dan 100 euro gaan. De tas is niet in huis want gestolen, de foto's en bonnen opgestuurd, ik geloof best in een steekproef, maar wat zal het nut van zijn aanwezigheid zijn is wat ik me afvraag.

+ Brunette +

+ Brunette +

02-09-2015 om 04:10

Lavell zegt het al.

Een kijkje thuis, een gesprek, om proberen in te schatten of iemand de boel belazert. Het gaat in jouw geval dan wel om een laag bedrag maar als ze alleen bij hoge bedragen een steekproef zouden doen, dan zou er een fraudetendens kunnen ontstaan om niet meer dan x € te claimen (vergelijk het met valse briefjes van 20 €, een onverdacht bedrag).

Birgit

Birgit

02-09-2015 om 15:39

Onderbuik

Ben je echt zomaar overgeleverd aan het onderbuikgevoel van de expert? Mooi is dat, betaal je altijd trouw je premie, nooit iets nodig gehad, gebeurt er eens iets en dan heeft de expert een 'gevoel' en kun je fluiten naar je claim.
Heeft een verzekering dan nog wel zin voor mensen met een niet blanke huidskleur e.a. gevoelens oproepende features, als de maatschappij blijkbaar naar willekeur kan besluiten toch maar niet uit te keren?

Geen nieuws toch?

"Ben je echt zomaar overgeleverd aan het onderbuikgevoel van de expert? "
Ja. Vergeet niet dat die in dienst is van de verzekeraar. Verzekeraars doen er alles aan om onder uitbetaling uit te komen.

Zie ook http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/verzekeraar-keert-niet-snel-uit/speel/1/

Er zijn duizenden voorbeelden van.

Katniss

Katniss

02-09-2015 om 16:24

Nee

Hij kan wel proberen om af te wijzen op zijn onderbuikgevoel, verzekeraars zijn nu eenmaal ratten, maar daardoor moet je je niet laten afschrikken. Vaak wordt een claim afgewezen, maar als je dan vraagt om dit te motiveren met feiten en verwijst naar de polis krijg je meestal alsnog vergoed.

Anders

Anders

02-09-2015 om 18:34

Wij hebben het zelfs met de belastingdienst gehad

Al weer heel lang geleden hadden we vragen gesteld aan de belastingdienst en toen wilden ze overleggen, niet raar, bij ons thuis. Dat vonden we wel raar. We hebben ze gewoon laten komen. Konden ze aan onze eenvoudige premieA woning met Ikea meubeltjes en weggevertjes zien dat we niet ergens een bulk zwart geld hadden.
We kregen de gevraagde regeling en verder mooi problemen gehad.

Anders

Anders

02-09-2015 om 18:36

mooi = nooit

Mooi = dus nooit
Meedenkende telefoons af en toe is het handig.
Soms niet.

lennest

lennest

03-09-2015 om 13:30

bliksemschade

We hebben een keer bliksemschade gehad; tv, geluidsinstallatie, magnetron, kookplaat (inductie), verwarming, pc, veel stopcontacten, wifi, ik weet het allemaal niet meer wat er kapot was, maar het was veel. Schatting laten maken voor reparatie en vervanging, ik schrok met rot van het totaalbedrag, meer dan 7.000 euro. Zegt de expert doodleuk: ik vind 500 euro genoeg. Nou ja! Alleen de verarming was al 1.400 euro om te repareren! Bezwaar ingediend en de man uitgenodigd om te komen kijken. Alles wat kapot was laten zien, offertes nogmaals toegelicht en uiteindelijk is alles betaald.

Tjer

Tjer

03-09-2015 om 18:45

Maar Brunette

Wat wil die man dan? Diep in haar ogen kijken en vervolgens heel het huis doorzoeken om een tas/geld die/dat er niet is te vinden? Schade kun je laten zien, iets dat gestolen is valt moeilijk te bewijzen voor beide partijen.

Theekopje

Theekopje

03-09-2015 om 19:55

Tjer

Ik denk: de allersimpelste pogingen tot fraude eruit filteren. Reisverzekeringen staan erom bekend dat er enorm veel valse schademeldingen zijn.
Er zullen dus mensen zijn die onder het motto "je kunt het altijd proberen" een schademelding doen. Als er geen enkele controle is (want ja, hoe kun je bewijzen dat iets weg is?) dan is er voor dat soort lieden ook geen enkele drempel.
Door steekproefsgewijs op bezoek te komen kun je niks bewijzen, maar je maakt de drempel wel iets hoger om zomaar even een diefstal te claimen.
Het wordt ook wat moeilijker om te frauderen met niet-bestaande woonadressen, kinderspullen van niet-bestaande kinderen, dat soort dingen.
Je houdt het allemaal niet 100% tegen maar je kan het wel wat minder makkelijk maken. En áls je die steekproef dan doet, dan moet je de steekproef dus ook bij keurige niet-verdachte brave ouders doen, want anders is het geen willekeurige steekproef maar profilering op postcode, etniciteit, weetikveelwat.

Ik vermoed dat er zoiets achter zit.

+ Brunette +

+ Brunette +

04-09-2015 om 01:40

Een soort light verhoor, misschien?

Schiet me nog te binnen dat je in Spanje niet eens meer beginnen aan een aangifte van een gestolen telefoon als je het imei-nummer niet weet. Er blijkt zoveel gesjoemeld te worden met zogenaamde gestolen telefoons dat men iets wil hebben om het toestel te kunnen volgen. Vaak wordt het via de satelliet/telefoonmaatschappij weer teruggevonden in de buurt van het woonhuis van de "slachtoffers". Ik weet niet hoe het in Nederland is maar ik kan me heel goed voorstellen dat verzekeringen steekproeven doen om de fraude wat in te dammen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.