Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique de Vries

Monique de Vries

15-11-2012 om 12:42

Reiskosten of auto van de baas?

Wie helpt me met uitrekenen?
Ik werk parttime op een klein bedrijf. Drie maal rijd ik 40 km heen en terug, dus 120km in een week.
Ik rijd nu in mijn eigen autootje naar mijn werk, maar deze is aan vervanging toe.
Omdat ik al jaren daar werk, wil ik eens met mijn baas vragen voor opslag. Of eventueel voor reiskostenvergoeding. Of misschien wel voor allebei..
Maar is het misschien iets om op het woord te gooien voor een autootje? Ik heb internet al afgezocht, hier in het forum, maar ik kom er niet aan uit.
Ik wil de auto ook voor privé gebruiken, wonend in een dorp, met twee kinderen rijd ik toch wel meer dan 500km per jaar.
Openbaar vervoer is geen optie.
Ik heb jullie hulp nodig, want als ik dit voor zou stellen aan mijn baas, wil ik wel weten waar ik over praat. En misschien wel met goede suggesties hem zien te overtuigen.
Of misschien moet ik het alleen bij reiskosten vergoeding houden...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bijtelling

Over een auto van de zaak betaal je dus wel belasting. Over een percentage van de cataloguswaarde meen ik. Ik weet niets van auto's, maar dat weet ik wel, omdat mijn ouders er vroeger altijd over pruttelden aangezien mijn vader verplicht in een dure diesel reed.

Die auto kost dus geld, ook al kost-ie geen geld

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

15-11-2012 om 14:10

Belasting

Je moet elk jaar 25% van de nieuwwaarde van de auto optellen bij je inkomen, voor de belasting. En ook als je baas een oudere auto voor je koopt, die dus minder waard is dan een nieuwe, betaal je nog steeds die belasting over de nieuwwaarde. Dat kan het dus best duur maken. Dus ga eens rekenen...
En dan is het nog maar de vraag of je baas dit ziet zitten

Brianna F

Brianna F

15-11-2012 om 15:10

14%

Je hebt er ook van 14% bijtelling en ondanks die bijtelling is het rijden in een lease auto goedkoper dan er zelf eentje kopen, onderhouden en rijden.

Kanttekening

Brianna, je hebt ongetwijfeld gelijk, maar ik kan me voorstellen dat het zelf rijden van een oud brik onder omstandigheden goedkoper kan uitpakken dan een representatieve leaseauto-met-bijtelling.

Groeten,

Temet

Monique de Vries

Monique de Vries

15-11-2012 om 16:04

Oké.. nog meer vragen

Dank voor jullie reacties.
Onderhoud, keuring is voor de baas? Verzekering?

Rijd je dan ook zakelijk in je privé auto nu?

Rijd je nu ook veel kilometers zakelijk in je privé auto, die je declareert? Waarom zou je baas je anders een lease-auto willen geven?

Een lease-auto is volgens mij bijna altijd goedkoper dan zelf een representatieve auto rijden. Bij een lease-auto heb je immers alleen kosten aan de bijtelling bij je inkomen (afhankelijk van de auto een percentage van 14, 20 0f 25 van de fiscale waarde die je bij je inkomen moet optellen), de overige kosten zijn voor je werkgever. Behalve kilometers in het buitenland, die zijn niet overal "gratis" zeg maar. Toevallig bij mijn man wel, maar toen ik nog een lease-auto had moest ik de km's in het buitenland zelf afrekenen.

Maar als ik werkgever was, zou ik zeker geen lease-auto geven aan iemand als dat niet een heel goede reden voor is.

Ely

Ely

15-11-2012 om 20:10

Het staat of valt met de auto zelf

Volgens mij. Als je moet kiezen uit een beperkt aanbod aan auto's zou het zomaar een dure grap kunnen worden. Leaseauto tikt toch ook aardig aan.

Maar ik denk dat je je eerst moet oriënteren of er überhaupt een kans is dat je baas accoord gaat. Hoe klein is het bedrijf? Zijn er meer met een lease auto? In jouw functie? Alleen voor woon-werk verkeer? Ik moet je eerlijk bekennen dat ik een lease auto voor ww verkeer alleen nog niet zo vaak tegengekomen ben. Tenzij er een auto overwas of er prestige kwesties waren ofzo.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Inge M

Inge M

15-11-2012 om 21:49

Ik denk dat je beter voor reiskosten kunt gaan

Als werkgever nu geen werknemers met leaseauto heeft, ben je heel snel klaar. Voor één medewerker doe je dat niet.
Als ze wel medewerkers hebben met leaseauto dan zijn daar regels voor. Zo te lezen rijd jij niet voor je werk ergens heen (behalve woon-werkverker). Je hebt ook geen salaris waarbij een leaseauto een normaal extraatje is.
Ik zou dus gaan voor een goede reiskostenvergoeding. Zelfs als de vergoeding boven de belastingvrije vergoeding uitgaat, heb je hier voordeel aan.

Belangrijk alternatief is een salarisverhoging.
Daar heb je meer aan dan een reiskostenvergoeding. Een salarisverhoging werkt door in pensioen, ww-uitkering, toekomstperspectief. Onkostenvergoedingen, zoals een reiskostenvergoeding, zijn watjes voor het bloeden.

Tinus_p

Tinus_p

16-11-2012 om 09:19

Contract

Monique:
"Ik heb jullie hulp nodig, want als ik dit voor zou stellen aan mijn baas, wil ik wel weten waar ik over praat. En misschien wel met goede suggesties hem zien te overtuigen."
En misschien is het wel pure tijdverspilling. Als je baas gewoon niet wil, dan gebeurt het niet.

Ik vraag me af, of het voor een 'kleine werkgever' wel handig is om te beginnen aan lease-auto's van de zaak. Jij of je baas gaan namelijk een langetermijn huurcontract aan (looptijd 2-4 jaar) voor een auto, en dat huurcontract kan niet zomaar opgezegd worden. Ht is een berucht probleem voor mensen die ontslag nemen terwijlz e zo'n auto bezitten.

Voor grote werkgevers is een auto van de zaak handig, als het de administratie van dienst/zakenreizen vermindert.

ilsepilse

ilsepilse

16-11-2012 om 11:13

Hier

mijn man kreeg 4 jr geleden van zijn werkgever een auto (corsa) omdat hij iedere dag 120 km van en naar het werk moest en dit niet via openbaar vervoer te bereiken was kreeg hij de auto maar moest dan ook een collega in onze woonplaats ophalen.
Hij kon de auto dan onbeperkt gebruiken, zeg maar, maar er werd dan ongeveer 270 eu per maand van zijn salaris gehouden, je hebt dan geen onderhoud, verzekering etc en benzinekosten.

Monique de Vries

Monique de Vries

16-11-2012 om 19:26

Hier kan ik wat mee!

Klein bedrijf, nog geen tien man in dienst. Collega's rijden met bestelbussen. Ik heb de auto alleen nodig om op het werk te komen en om weer naar huis te kunnen gaan.
Misschien zet ik inderdaad te hoog in, en moet ik voor reiskosten gaan. Of verweven in een loonsverhoging.
Ik ga het in iedergeval proberen. Kijken hoe ver ik kom...

Monique de Vries

Monique de Vries

18-11-2012 om 14:32

Helemaal vergeten,

om jullie te bedanken voor de reacties!
Bij deze!

lennest

lennest

21-11-2012 om 16:11

De leaseauto

De bijtelling moet je wel in perspectief zien: stel je hebt een auto van 10.000 euro met 14% bijtelling, dat is 1.400 euro per jaar. Als je in het laagste tarief valt van de belastingen, betaal je zo'n 34% belasting over deze 1.400, 476 euro per jaar. En dan het verschil in lease: full operational lease of financial lease. Bij de eerste variant is alles voor je betaald, inclusief verzekering, onderhoud en brandstof. Bij financial lease komen er nog de kosten voor verzekering, onderhoud en brandstof erbij! Soort huurkoop dus. 120 km per week maal 0,19 per kilomter is ruim 1.100 per jaar onbelaste reiskostenvergoeding. Voor een nieuwe auto is dat veel te weinig, maar voor een oude auto, moet dat genoeg zijn, mits er niet te veel onderhoud aan die auto komt. Ik rijd zelf in een auto van 8 jaar oud, ruim 160.000 op de teller, de auto gaat 1 keer per jaar naar de garage voor een onderhoudsbeurt. Ik heb laatst nieuwe / tweedehands banden erop laten zetten, die zijn er! Toen de koplamp stuk was, ben ik naar een auotsloper gegaan voor een nieuwe / tweedehands koplamp. Maar; wel een handige man die zo'n koplamp kan monteren. Kijk, zo'n auto kost dan niet veel meer. Maar voor een bedrag van 500 per jaar kan ik in geen enkele auto rijden. Als mijn baas mij een auto van de zaak zou 'geven', zou ik een gat in de lucht springen. Wel een kleintje graag, dat rijd ik nu ook en dat gaat prima! Oh ja, stel je hebt de auto van de zaak, wat moet je dan betalen aan de baas voor de privekilometers? Vaak worden dit soort kilometers ook aan banden gelegd, bijv. max 10 of 15% van wat je zakelijk rijdt. Ook iets om rekening mee te houden. Succes met de onderhandelingen!

Anneke

Anneke

21-11-2012 om 22:46

Lennest

Even kort door de bocht. De meeste leaseauto's krijgen mensen omdat ze 1) veel dienstreizen maken en een representatieve auto moeten hebben aldus werkgever en/of 2) omdat het een extra leuke arbeidsvoorwaarde is. Maar dit zegt wel iets over wie er een leaseauto krijgt (niet de parttime administratieve kracht maar de beterverdienende weet ik veel). En het zegt ook iets over de auto: het is vaak een diesel (duurder in aanschaf maar ook 20% of 25% bijtelling) en moet een bepaalde representativiteit hebben (duurder). Er zijn weinig tot geen leaseauto's van 10.000 euro.

In het algemeen verdienen mensen die een leaseauto krijgen van hun baas een redelijk inkomen. Het is wel zo fair om met minimaal 42% te rekenen.

Ik duim mee voor Monique maar ik ken eigenlijk geen enkele werkgever die zomaar een leaseauto weggeven als extraatje aan een ieder binnen het bedrijf. Wat je aan de een weggeeft, moet je ook aan de ander weggeven. Mijn man is werkgever en het meeste gez*k met personeel heeft hij over leaseauto's.

Toke

Toke

23-11-2012 om 00:23

Opslag

als ik je beschrijving goed lees, dan wil je een auto om mee naar het werk te rijden en daarnaast wil je 'm ook privé gebruiken. Maar je hebt je auto niet nodig bij de werkzaamheden die je doet. Je werkt niet bij een grote multinational die een grote korting kan bedingen bij een leasebedrijf, maar bij een klein bedrijf dat ler leaseauto de volle mep aan kosten betaalt.
Ik kan niet berekenen wat een leaseauto een werkgever kost, maar met een leaseauto vraag je je werkgever dus eigenlijk om jou een auto cadeau te doen, inclusief onderhoud, zonder dat daar van jou uit iets tegenover staat voor het bedrijf. Mij lijkt dat dat te veel gevraagd is. Sterker nog: het kan verkeerd uitwerken. Misschien woont een van je collega's die op een bestelbus rijdt, min of meer op jouw route en krijgt hij opdracht je op te halen. Missie mislukt.
Ik zou het dus gooien op een opslag. Of inderdaad reiskostenvergoeding. Waarom krijg je die nu niet? (heb trouwens nog niet het hele draadje gelezen, misschien heb je dat al aangegeven). Dat lijkt me een kansrijkere vraag.
Ondertussen zou ik omzien naar een andere, kleine auto waarmee je 120km per week naar je werk vv kunt rijden en met de kinderen op stap kunt. Hoeft helemaal nit zo duur te zijn. Misschien kun je de meerkosten ten opzichte van nu met de opslag betalen?

Ely

Ely

23-11-2012 om 23:03

O toke

Ik zie het helemaal voor me: hoop je op een leaseauto, eindig je meerijdend in een bus, km vergoeding kwijt, zelf niet meer bepalen hoe laat je gaat.. Ik zag opeens een somber smoeltje achter de ruit van een bestelbus voor me, met zo'n denkwolkje: 'ik moest zonodig over die leaseauto beginnen'

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.