Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wendela

Wendela

23-04-2015 om 22:00

Rechtsbijstandverzekering

Ik overweeg een rechtsbijstandverzekering af te sluiten voor arbeidsgeschillen.

Ik wil graag een verzekering waarbij je (vrij) gemakkelijk een advocaat kunt inschakelen, dus niet vastzit aan de arbeidsrechtjuristen van de verzekeraar. En ik zou dan graag zelf een advocaat willen kiezen (zodat ik een - in mijn ogen- goede kan kiezen).

Wie weet bij welke verzekeraars je een dergelijke rechtsbijstandverzekering kunt afsluiten?

Caesar

Caesar

24-04-2015 om 11:25

Zelf betalen?

Verzekeren doe je voor onzekere gebeurtenissen waarvan je het financiële risico niet zelf kan dragen. Ik ken jouw financiële situatie niet, maar je kan ook zelf een arbeidsrecht advocaat inhuren. Dan ben je helemaal vrij in je keuzes. Overigens, als er nu als iets speelt dan ben ik bang dat is uitgesloten van dekking als je een rechtsbijstandverzekering neemt.

DAS

En de meeste rechtsbijstandsverzekeraars heben inderdaad een wachttijd. Er mag ook geen sprake zijn van een dreigend of bestaand conflict of naderende reorganisatie op de werkvloer.

DAS

Bij DAS en consorten krijg je er eentje toegewezen en in mijn optiek zijn dat niet de besten. Vaak zijn ze niet eens advocaat en sturen ze gewoon standaard juridische brieven. Ik had zelf het gevoel dat ik een betere brief had kunnen opstellen.

Als je verwacht dat er echt iets gaat spelen waarbij je goede deskundigheid nodig hebt, zou ik je aanraden om er gewoon zelf eentje te kiezen. Maar dat kan wel in de papieren lopen...

Tihama

Tihama

27-04-2015 om 16:46

Independer

Ik heb even gekeken op de site van Independer
Daar staat het volgende:
https://www.independer.nl/rechtsbijstandverzekering/info/recht-eigen-advocaat.aspx

Ik denk dat je via Independer wel een antwoord kunt krijgen op de vraag welke rechtsbijstandsverzekering jou het beste kan helpen.

Ik ben het overigens met Caesar eens dat als je een risico zelf kunt dragen, je geen verzekering nodig hebt. Het vervelende is echter dat op het moment dat je een arbeidsgeschil hebt, je nu net ook een probleem hebt je met je eigen draagkracht. Tenzij je een heel stevig bedrag aan spaargeld achter de hand hebt dat je kunt opmaken aan advocaten.
Meestal eindigt een rechtszaak rondom arbeidsrecht namelijk in een ontslag. De enige vraag is dan met welke handdruk je kunt vertrekken. Om die reden vind ik een rechtsbijstandsverzekering voor arbeidsrecht wel zinvol. Je wil niet twee problemen tegelijk moeten oplossen.

Mijn man en ik hebben overigens geen rechtsbijstandsverzekering maar we zijn lid van de vakbond. De enige keer dat we een beroep hebben moeten doen op de vakbond voor een arbeidsconflict is dat tot onze grote tevredenheid opgelost. Zeker als je bij een groot bedrijf werkt met een CAO dan heeft de vakbondsjurist al heel veel extra kennis van juist de mogelijkheden bij jouw bedrijf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.