Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Samantha

Samantha

16-07-2020 om 09:57

rechten van het CBR

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier aangenaam.

Ik heb even een vraagje, mijn dochter heeft de diagnose ADHD gekregen in 2011. En is nu 19 jaar, ze praat af en toe met een psycholoog, de huisarts heeft haar door verwezen ernaar, met de reden ADHD, hier zijn we achter gekomen omdat we een episode lijst van de huisarts hebben opgevraagd echter wordt zij bij de psycholoog helemaal hier niet voor behandeld.

Nu is mijn vraag valt dit onder een ADHD 'behandeling' zo niet, wat kunnen we er aan doen?
Het gaat even om het invullen van de gezondheidsverklaring van het CBR, hier staat als de behandeling voor het 16e jaar gestaakt is, dat het een nee is. Verder heeft ze ook geen medicijnen. en wat kan het CBR allemaal in zien?

Wat zeggen jullie ervan? Ik hoor verschillende verhalen over het CBR en dit gedoetje.

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes
Samantha

Biebel

Biebel

16-07-2020 om 10:29

Twee keer en mijn ervaring

Je hebt je bericht twee keer geplaatst. Dat helpt vaak niet - misschien is het slim om even aan de beheerders te vragen ze samen te voegen.

Op je vragen geef ik je een tweeledig antwoord. Allereerst de wet; CBR kan natuurlijk niet in medische dossiers kijken. AVG, privacy, noem het maar op; dat mogen ze niet. Ze moeten het doen met de informatie die je zelf geeft.
MAAR. (En die doe ik expres met hoofdletters) dan kom ik weer met mijn eigen ervaring. Een cbr examinator is niet gek. En ze lijken de laatste tijd echt getraind of in elk geval alert op ad(h)d, autisme en andere stempels, en mogen daarop acteren.

Een voorbeeld uit mijn omgeving; jongen had een stempel, verzweeg deze tot zijn rij-examen. Examinator stelt na 5 minuten observeren een vraag over mogelijk autisme. Resultaat; examen gestopt, jongeman mocht alsnog een andere gezondheidsverklaring invullen en de hele riedel afwerken. 4 maanden vertraging.

Om zoiets te voorkomen, ben ik groot voorstander van eerlijkheid. Ja, je dochter heeft een stempel en ja, ze is onder behandeling. Kan zijn dat ze dan een extra keuring door een psychiater nodig heeft. Vervelend, maar als je kritisch kijkt zijn er dure en minder dure keurende psychiaters. En het kan zijn dat ze een medische rijtest moet doen. Dat is geen examen, maar eigenlijk een test waarin een examinator kijkt of de leerling ooit in staat zal zijn om veilig aan het verkeer deel te nemen - met de stempel die ze heeft. Je kunt je voorstellen dat zo’n rijtest bij iemand met maar anderhalf been gaat over bedienen van de pedalen. Zo gaat het bij iemand met ad(h)d over het focus houden tijdens de rit.

Vandaar mijn advies; houd het eerlijk. Zoek naar een rij instructeur die ervaring heeft/geschoold is om ad(h)d leerlingen les te geven en die ze goed kan voorbereiden op zo’n medische rijtest.

Tamar

Tamar

16-07-2020 om 11:27

Dat

is precies de reden waarom ik niet wil dat mijn dochter een officiële diagnose krijgt. Zolang je die niet hebt kunnen ze hoog of laag springen, maar je niet dwingen om dat onzinnige rondje langs een psychiater te maken (die er ook verder niks mee kan). Je hebt dan niets verzwegen, want er is niets.

En ja, natuurlijk heeft ADHD gedrag invloed op rijgedrag, net als een heleboel andere karaktertrekjes, maar het is aan de instructeur om uit te maken of dat een probleem is.

Diagnose

Maar ze heeft die diagnose toch in 2011 gekregen? Wat heeft dat voor resultaat gehad? Heb je bijvoorbeeld pgb gehad?

Wat als dochter met school studie of werk later in de knoop komt. Kan zij dan wel aangeven ja dat komt door ADHD?

Als je het nu verzwijgt dan kan je er later nooit meer gebruik van maken.

Nunie

Nunie

16-07-2020 om 11:51

Niet gedaan

Tenzij het gedrag van je stempelkind zo afwijkend is dat het de meeste mensen gelijk opvalt zou ik het niet doen. Die keuring is een peperdure aanfluiting. De beoordeling ligt mi aan de beoordeling van de instructeur die een cursist langdurig meemaakt. Zoon met add-diagnose had moeite met anticiperen en heeft wel eindeloos gelest, maar is daarna in 1 x geslaagd. Kostte een bak geld, maar hij ging wel met de nodige rijervaring de weg op. ZIjn concentratieproblemen zitten hem nu niet in de weg. Ik voel me bij hem veiliger in de auto dan bij de zoon die het in een zucht en een scheet haalde.

En even off topic: acteren doe je op het toneel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-07-2020 om 11:56

Ellende

Gezondheidsverklaring invullen, dan 10 weken wachttijd.
Dan een verklaring laten maken door een psychiater, weer 6 weken erbij.
Reactie van het CBR, rijtest nodig, weer 8 weken verder.
Zit je op 24 weken, wie zei ook alweer vier maanden?
Maar ja, liegen zou ik ook niet durven. Het schijnt wel dat de eisen bij ADHD wat zijn versoepeld t.o.v. ASS, dus ik zou de vragen echt strikt interpreteren.

Rij-examinator heeft een eigen rol

Samantha “ Ik heb even een vraagje, mijn dochter heeft de diagnose ADHD gekregen in 2011”

Lees hier de vragen https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/auto/gezondheidsverklaring-autorijbewijs/vragen-van-de-gezondheidsverklaring.htm

Er staat “ 14) Heeft u ADHD of ADD?

Vul ja in als u de diagnose ADHD of ADD op dit moment heeft. Vul nee in als u de diagnose als kind kreeg, maar als de behandeling voor uw 16e verjaardag is gestaakt. ”

“ Nu is mijn vraag valt dit onder een ADHD 'behandeling' zo niet, wat kunnen we er aan doen?”
Dat moet je aan de psycholoog vragen. Behandelt die in het kader van ADHD, of heeft die inmiddels (en al lang geleden) het plan gewijzigd.

BIebel “MAAR. (En die doe ik expres met hoofdletters) dan kom ik weer met mijn eigen ervaring. Een cbr examinator is niet gek. En ze lijken de laatste tijd echt getraind of in elk geval alert op ad(h)d, autisme en andere stempels, en mogen daarop acteren.
Examinatoren hebben, net als agenten, hun eigen rol in dit spel en mogen als zij menen dat er iets niet pluis is, dat aan het CBR doorgeven. Waardoor alsnog een gezondheidsonderzoek nodig is.

Dat kan je ook overkomen als je helemaal nooit een diagnose hebt gehad.

Kan wel

Tamar “ Zolang je die niet hebt kunnen ze hoog of laag springen, maar je niet dwingen om dat onzinnige rondje langs een psychiater te maken ”
Dat kan dus wel. Als een agent of een examinator vindt dat dat nodig is.

Biebel

Biebel

16-07-2020 om 15:37

Inderfaad

M. Lavell. ‘ Dat kan je ook overkomen als je helemaal nooit een diagnose hebt gehad.’.

Dat is precies wat ik bedoelde. Je kunt de stempel uit hebben gesteld, maar ze waren toen (drie jaar geleden) echt verschrikkelijk alert. Weer de parallel met dat anderhalve been; als je zelf niet weet dat je ene been korter is, maar de examinator merkt dat je niet genoeg kracht kunt zetten om te remmen, dan mag hij het examen ook stoppen. Dat moet hij zelfs, want er is dan een medische reden waarom je mogelijk niet aan het verkeer kunt deelnemen. Dat is met de alertheid op adhd, ass of andere psychiatrische stempels ook. Al mis je de stempel, als de examinator een vermoeden heeft, stopt hij het examen. Niet om een diagnose te stellen, wel om een medicus mee te laten kijken.

Dat het psychiatrisch onderzoek maar een beetje ‘gelul in de ruimte’ is, alles heel lang duurt - dat is zo. En is ook erg vervelend. Maar het is echt iets om rekening mee te houden.

En nunie; een van de betekenissen van acteren is handelend optreden. Dat is wat de examinator doet; hij treedt handelend op om de veiligheid op de weg te bewaken. Dus hoe zeer het woord ook regelmatig in de management bull shit bingo thuishoort - hier mag het wel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.