Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Joke

Joke

10-09-2012 om 12:48

Recht op welke kortingen als alleenstaand bijstandouder?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-09-2012 om 14:44

Solliciteren

Ten eerste zit Joke in de WAO; dan heeft ze recht op een Reintegratietraject/IRO voor ondersteuning bij solliciteren/aan een baan komen. Dat is tegenwoordig al moeilijk genoeg voor iemand die niet in de WAO zit, laat staan als je een ziekte/handicap hebt.

Ten tweede is het opeens een alleenstaand ouder zijn en je inkomen inclusief alle regelingen en tegemoetkomingen moeten uitzoeken, aanvragen en regelen al heftig genoeg en vooral zeer tijd- en energievretend. Daarnaast nog solliciteren etc. heeft mij meerdere keren al zulke stress bezorgt dat ik er bijna aan onderdoor ging. Dit alles regelen en veiligstellen hoort nu prioriteit 1 te zijn zodat deze basiszekerheid in ieder geval vaststaat en loopt . Een Reintegratietraject aanvragen en ingaan is ook niet zomaar even gedaan. Het UWV is een traag, log, bureaucratisch apparaat. Een geschikt en bonafide reintegratiebureau uitzoeken is ook heel moeilijk met al die beunhazen in de markt die er alleen maar op gericht zijn om zo snel mogelijk geld te vangen voor hun "dienstverlening" door je allerlei ongeschikte banen voor te stellen zonder te kijken naar jouw specifieke problemen en (on)mogelijkheden. Verder is het zaak om allereerst je op de hoogte te stellen van de mogelijke regelingen op het gebied van werken vanuit de WAO, aanpassingen op de werkplek en voordelen voor een werkgever.

Ten derde: ook en juist met een baan moet je heel goed weten waar je recht op hebt ivm gekort worden/vermindering van toeslagen en tegemoetkomingen. Het kan zomaar gebeuren, als je daar niet goed over geinformeerd bent, dat je teveel krijgt en je later de volle mep moet terugbetalen aan de Belastingdienst. En ook met een baan blijf je recht hebben op bepaalde tegemoetkomingen en toeslagen voor alleenstaande ouders. Jezelf informeren en alles regelen is nu het belangrijkst; die baan komt later wel.

Erik

Ik snap je precies. En dan die kreet 'waar heb ik RECHT op'. Ik weet ook wel dat de belastingdienst dat ook zo formuleert, maar ik zou het meer waarderen als het 'waar zou ik gebruik van mogen maken' zou worden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-09-2012 om 18:55

Triple

Wat een hypocriet gezeur over een uitdrukking zeg. Als Joke een werknemer was met dezelfde vraag "Op welke heffingskortingen en toeslagen heb ik als werknemer recht" zouden jullie daar niet over zijn gevallen. Geneuzel om niks.

Mavyan

En alweer hecht je meer waarde aan "wat de buurvrouw zegt" dan aan wat de Woonbond én de Belastingdienst zegt.
Buuf kan haar eigen rokertje niet eens betalen? Wie weet wat voor schulden ze allemaal niet heeft gemaakt. En daar loopt bijna niemand mee te koop. En verder zullen er misschien wel meer lijken in de kast liggen die zij echt niet aan jouw neus gaat hangen.

Elisa

Het is weer weekend, de zuurwerkers zijn weer thuis. Dezelfden die op een bepaalde politieke partij stemden omdat ze meenden recht te hebben op bijvoorbeeld hypotheekrente-aftrek en 1000 euro extra geld.

Joke

Mocht je nog meelezen: ik denk dat je deze vragen beter rechtstreeks bij bijv. maarschappelijk werk kan stellen. Die zijn minder bevooroordeeld, weten officieel wat de regels zijn en kunnen je vertellen over de specifieke mogelijkheden en verplichtingen in jouw gemeente.

Elisa noemde heel wat mogelijkheden, maar hou er rekening mee dat je vrijwel zeker niet recht hebt op alles en dat in elke gemeente andere regels gelden. Zo is de auto-regel in mijn vorige woonplaats anders, en kijken ze naar de dagwaarde.

Dit is een leuk en informatief forum, maar voor dit soort informatie kun je het beter elders zoeken als je serieuze informatie wil zonder vooroordelen.

Succes ermee en ik wens je veel sterkte toe!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-09-2012 om 20:04

Werken

Ach ja, die calvinistische "werken-zul-je-kreng" mentaliteit. Alsof iemand voor zijn/haar lol in de WAO zit. En alsof een baan vinden tegenwoordig makkelijk is. Ik werk ook, alleen niet betaald maar vrijwilligerswerk. Omdat na zo'n vier reintegratietrajecten en ruim 6 jaar vruchteloos solliciteren ik die betaalde baan voorlopig maar beter kan vergeten en ik me toch nuttig wil maken. Alsof alleen een betaalde baan hebben zaligmakend is en je alleen daardoor volwaardig meetelt in de maatschappij. Hou toch eens op met die moraalridderij.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-09-2012 om 20:07

Kamille

Je hebt helemaal gelijk hoor. Gemeentes hanteren verschillende regels dus e.e.a. kan afwijken van hoe het in mijn gemeente is geregeld. Maatschappelijk werk is ook een goede ingang maar beter is meteen met bij het UWV de aanvraag in te dienen voor de Toeslagenwet en bij de gemeente te vragen naar al de regelingen en als het kan meteen aanvragen. Daar gaat vaak toch al zo'n 8 weken overheen en met Joke's huidige inkomen en haar hoge huur en andere vaste lasten wordt het anders heel moeilijk om die periode rond te komen.

sp

sp

14-09-2012 om 20:18

Recht op geld

zie deze site: http://rechtopgeld.nl/

Guinevere

Guinevere

14-09-2012 om 20:23

Gelukkig

Gelukkig hebben mensen nog *recht* op iets in dit land. En dat is niet voor niets. Beetje makkelijk om gelijk te gaan oordelen zonder iets van de situatie af te weten. Probeer liever te helpen, opbouwend te zijn, zeker als je iemands achtergrond niet kent.
Ook de eh... zuurverdieners hebben diezelfde rechten, mocht de nood aan de man zijn!

Ely

Ely

14-09-2012 om 22:48

Wow kamille (ot)

'Het is weer weekend, de zuurwerkers zijn weer thuis. Dezelfden die op een bepaalde politieke partij stemden omdat ze meenden recht te hebben op bijvoorbeeld hypotheekrente-aftrek en 1000 euro extra geld. '

Eerlijk gezegd laat je me schrikken met zo'n posting. Is dit echt hoe je denkt? Ik ben er stil van....

@Joke; ik heb helaas geen aanvullende tips behalve dan dat ik hoop dat je je eigen weg vindt in alle keuzes.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zuur

Gelukkig ben ik zo zuur niet hoor. Ik ga ervanuit dat al die toeslagen en uitkeringen goed terechtkomen.
En trouwens, die HRA gaat over een AFTREK op de belasting die huizenbezitters betalen. Er wordt hier in dit draadje gedaan alsof dit geld een cadeautje is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ely, dat is helaas niet ot

Een arbeidsongeschikte vrouw, Joke, die zich afvraagt voor welk vangnet ze in aanmerking zou kunnen komen wordt hier al gauw neergemaaid door de hardwerkers: waar haalt zij de moed vandaan om zich af te vragen wat haar RECHT is? Zelfs als het UWV ze een officiele toestemming hebben gegeven dat ze momenteel arbeidsongeschikt zijn hoort zij blijkbaar niet te praten over "recht op geld om toch enigszins te overleven."
Dat mag hier, blijkbaar.

De term zuurwerker heb ik nog niet eens zo lang geleden op dit forum en in deze rubriek gevonden. Het is niet mijn uitvinding.

Zo denk ik niet. Ik geef slechts een samenvatting van meningen.

Triple

Dat klopt wat jij zegt.

De hypotheekenteaftrek is een belasting-aftrek. In werkelijkheid ligt het allemaal een stuk genuanceerder. Ik weet dat ook, echt waar.

Het is de nuance. Die eigenhuisbezitter is echt niet altijd een profiteur die zijn of haar huis bekostigt met belastingcenten over de ruggen van anderen.

En die arbeidsongeschikte (zoals Joke) is echt niet altijd een profiteur die zijn of haar leven leeft door zijn/haar hand op te houden en te brullen: "Ik heb dat recht!"

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2012 om 07:52

Ik begrijp je opmerking echt niet; ik zie geen verschil in vraagstelling tussen een WAO'er of iemand die een baan heeft als die wilt weten op welke heffingskortingen, toeslagen etc. hij/zij recht heeft? Een volkomen legitieme vraag in het kader van de sociale verzekeringswet- en regelgeving en belastingtechnisch gezien.

Huurder

Huurder

15-09-2012 om 11:29

Passende huurwoning

In Nederland hebben we een groot probleem met onze woningmarkt. Het vinden van een passende woning is daarmee daarmee vrijwel onmogelijk geworden. Mensen met (inmidddels) hoge inkomens wonen vaak nog in goedkope woningen, waardoor mensen met lage inkomens tegen hun wil in te dure woningen terecht komen. Die ze niet kunnen betalen, dus daar helpt de belastingdienst dan mee. De markt zit volledig op slot. Ongetwijfeld is het uitgangspunt dat je alleen in aanmerking komt voor toeslag als je een passende woning hebt, maar de praktijk is helaas weerbarstig: mensen hebben soms helemaal geen keuze. Het is dus ook niet zo dat je - bijvoorbeeld na een scheiding - plots je recht op huurtoeslag verliest omdat het gezinsinkomen te laag is voor de woning die je bewoont - en dus niet meer 'passend woont'.

Passende misverstanden

Een passende woning is voor de huurtoeslag een woning met een eigen ingang, keuken en sanitair. Dat ligt landelijk vast.
Een passende woning is voor de gemeente en de woningbouw bijvoorbeeld "is de woning niet te groot". In de praktijk kijken ze daarnaar bij de toewijzing. Een alleenstaande zonder kinderen kan in mijn plaats zonder duidelijke woningnood (ze bestaan nog!) makkelijk een eengezinswoning krijgen, maar in een stad met woningnood staat in de voorwaarden dat die toch echt niet zo'n woning mag huren. Ik weet niet of gemeente en woningbouw zelfs mensen uit huis dwingen nadat de kinderen de deur uit zijn, maar ze hebben die macht wel als ze dat willen.

De huurtoeslag niet. NOOIT!!! Helaas wordt dat blijkbaar nog steeds verward met woningtoewijzing.

De huurtoeslag kijkt anno 2012 alleen naar: is het een zelfstandige woning met bepaalde voorzieningen, wat verdient de huurder en is er eventueel sprake van eigen vermogen (ik ontdek net dat sinds 2012 niet meer geldt dat die grens van het vermogen hoger wordt bij inwonende kinderen).
Dát is voor huurtoeslag een passende woning.
De woningbouw en de gemeente mogen en kunnen daar anders over denken en een gezin met 1 kind een sociale huurwoning met 4 slaapkamers weigeren wegens "niet passend". Sterker nog: er zijn plaatsen waar een "passende woning" net zo groot is als het gezin. Een alleenstaande met twee kinderen moet dus genoegen nemen met twee slaapkamers en één woonkamer omdat die voor drie kamers tellen.
De huurtoeslag staat daar echt los van. Die kijkt alleen naar "is het zelfstandige woonruimte", heeft het een werkende wc, een woonkamer (daar mag ook geslapen worden), een volwaardige keuken (met water en kookaansluiting) en een eigen buitendeur die je op slot kan doen. Verder kijken ze naar je inkomen.

Er kunnen vele redenen zijn geweest waarom iemand na vertrek van de kinderen uit huis moet. Ook verlies van huurtoeslag, als iemand precies in het "gat" valt tussen inkomen/vermogen voor alleenstaande en inkomen voor meerpersonenhuishouding. En dat bepaalt de belastingtoeslag. Niet de gemeente.

De gemeente en ook de woningbouw kan in sommige plaatsen wel bepalen dat een woning te groot is.

Mavyan, kan jij maandag jouw woningbouwvereniging bellen en de situatie uitleggen? En benadruk dat het dus om de huurtoeslag gaat bij een salaris van 1300-1500 per maand, en niet om de bepalingen van de woningbouwvereniging zelf of die van de gemeente, want die mogen géén eigen beleid voeren m.b.t. huurtoeslag.

En wat mijn mensbeeld betreft: ik ken genoeg mensen die zich ervoor schamen als er bijvoorbeeld (ik noem maar een voorbeeld) schulden meespelen. Ik begrijp het heel goed als iemand dan een eigen waarheid gebruikt voor de buitenwereld.

Ja, de belastingdienst is niet altijd goed, maar dat geldt net zo voor Wikipedia.

Wat de link van Stadlander betreft: ik zie nergens staan dat de grootte van een woning in combinatie met het aantal bewoners meespelen. Leeftijd speelt overigens wel mee, maar aangezien je buurvrouw werkt vermoed ik dat ze tussen de 23 en 65 is. Ik quote de tekst hieronder, mocht ik uit die tekst iets over het hoofd hebben gezien, laat het gerust weten

Oh ja: ik heb ook ontdekt dat bij meer dan 8 personen andere regels gelden, dan kan een duurdere woning (boven 664 euro) ook huurtoeslag krijgen, maar wel berekend tot de magische grens van 664 euro.

Quote van Stadlander: De huurtoeslag (voorheen huursubsidie) is een tegemoetkoming van de overheid in de huur. Of u in aanmerking komt voor huurtoeslag? Dat hangt af van uw huurprijs, inkomen en persoonlijke situatie. De Belastingdienst keert de huurtoeslag uit, net als de zorg- en kinderopvangtoeslag.

Maximale huurprijs
Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag, mag uw huur niet hoger zijn dan €664,66 per maand (per 1 januari 2012). Voor jongeren onder 23 jaar geldt een maximale huurprijs van €366,37 per maand.

Overige voorwaarden huurtoeslag
Op de site van de Belastingdienst leest u precies aan welke voorwaarden u moet voldoen om huurtoeslag te ontvangen. Daar vindt u ook een aanvraagformulier en u kunt er een proefberekening maken. Voor meer informatie kunt u de Belastingdienst bellen via telefoonnummer 0800 - 0543 (gratis).

Bekijk ook veelgestelde vragen over huurtoeslag:

Wat is er per 1 januari 2012 gewijzigd?
Komt mijn huurtoeslag in gevaar als ik verhuis?
Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor huurtoeslag?

Wat is er per 1 januari 2012 gewijzigd?

De Rijksoverheid bezuinigt op de huurtoeslag. Ook huurders van Stadlander hebben er mee te maken. Ze merken de gevolgen van het nieuwe beleid in hun portemonnee. Hieronder leggen wij de belangrijkste veranderingen uit.

De eerste grens: 366,37 euro
Natuurlijk blijft het inkomen van de huurder de belangrijkste toetssteen om de hoogte van de huurtoeslag te bepalen. Dit gebeurt met een formule die voor elke huurder een eigen uitkomst geeft en bepaald wat het bedrag is dat de huurder minimaal zelf aan huur moet voldoen. Het bedrag wat daarboven uitkomt, komt voor de berekening van de huurtoeslag in aanmerking. Wie huurt tot een bedrag van 366,37 en op basis van de berekening een lager huurbedrag moet voldoen, houdt recht op een maximale huurtoeslag van 100% tot het bedrag van 366,37. Ook in 2012. Voor deze groep huurders verandert er dus niets.

De tweede grens: 524,37 euro of 561,98 (of te wel aftoppingsgrens)
Deze groep huurders bestaat uit twee personen die samen een huis huren in de categorie tot 524,37 euro of uit drie of meer personen met een huur tot 561,98. In het verleden had deze groep huurders boven het bedrag van 366,37 recht op een huurtoeslag van 75%. Met ingang van dit jaar is dat percentage vastgesteld op 65%.

De derde grens: 664,66 euro
Tot deze groep huurders rekenen we huishoudens waarvan een van de leden 65 jaar of ouder is, eenpersoonshuishoudens en huishoudens die vanwege een handicap een aangepaste woning huren en een huurprijs hebben die boven de aftoppingsgrens ligt maar onder de maximale huurgrens van 664,66. Tot aan de maximale huurgrens bedroeg de huurtoeslag voor hen vorig jaar nog 50%. In 2012 heeft het Rijk de bijdrage vastgesteld op 40%.

Het inkomen van inwonende kinderen tot 23 jaar blijft in 2012 buiten beschouwing tot een bedrag van 4.527 euro.

De vermogenstoets
Behalve het inkomen is ook het opgebouwde vermogen een criterium bij het vaststellen van de hoogte van de huurtoeslag. Op details is deze zogeheten vermogenstoets voor 2012 aangepast. De toeslag heffingsvrij vermogen voor minderjarige kinderen is komen te vervallen. Het is dus niet langer mogelijk om een extra bedrag per minderjarig kind bij het heffingsvrij vermogen (box 3) op te tellen.

Het heffingsvrij vermogen in 2012 is vastgesteld op 21.139 euro (als één persoon in het huishouden voor het inkomen zorgt). Indien er sprake is van een fiscaal partner bedraagt het heffingsvrije vermogen in totaal 42.278 euro.

Vic

Vic

15-09-2012 om 12:10

Mavyan

Wikipedia heeft niet altijd gelijk. Bovendien staat ook daar geen definitie van een 'passende woning'. Dat de belastingdienst wel eens (of vaak) onjuist antwoord op vragen geeft, bewijst ook niets. En in jouw laatste link vind ik het ook geen antwoord op de vraag. Je bent al net zo aan het 'misten' als jouw buurvrouwen.
Er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten, maar het is toch knap flauw dat wij met zijn allen niet de juiste gegevens bij elkaar kunnen googelen.

Vic

Vic

15-09-2012 om 12:13

Oei

Ik zat ongeveer een zelfde verhaal te tikken als Kamille, maar dan korter

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2012 om 15:20

Passende woning

Wat Kamille schrijft klopt. Gemeentes, woningcorporaties en verhuurders kunnen idd regels stellen tav de grootte van een woning tov het aantal personen in een huishouden en per gemeente, corporatie/verhuurder kunnen die regels verschillen. Echter deze regels gaan over de -toewijzing- van een nieuwe woning. Een huishouden waarvan plotseling de partner weggaat of overlijdt of waarvan de kinderen uit huis gaan, kan en mag niet gedwongen worden om hun huurwoning te verlaten om kleiner/meer passend te gaan wonen. Wel kan dan de huurtoeslag minder worden als er sprake is van een lager inkomen. Uitzondering is wanneer men in de schuldsanering terechtkomt; men kan dan wel verplicht worden om goedkoper te gaan wonen.

Het recht op huurtoeslag is gebaseerd op het inkomen en vermogen van de hoofdhuurder, partner en eventuele inkomens van kinderen. Er wordt niet gekeken naar de grootte van een woning en of die volgens gemeente/woningcoporatie/verhuurder passend qua grootte zou zijn. Vroeger wel maar die passendheidsregel en passenheidstoets is afgeschaft per 1-1-2008 in het kader van de wet voor vereenvoudiging van de huurtoeslag.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2012 om 16:07

Triple

Mocht jij formulieren invullen voor teruggave van belastinggeld, heb je daar dan recht op of mag je het weer terughebben? Waarom zou je het een als een recht mogen zien en het ander als een gunst? Het is een recht en dat recht heb je zonder daar eerst voor in een onderdanige positie te hoeven kruipen.

Paars

Kaaskopje, eigenlijk heb je ook wel gelijk en is er misschien minder verschil dan ik denk tussen mensen die proberen zo min mogelijk belasting te betalen en mensen die zoveel mogelijk belastinggeld willen binnenhalen.
Daarin moeten de partijen van een paars kabinet elkaar weten te vinden...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ely

Ely

15-09-2012 om 17:55

Samenvatting van meningen

Hmmm wellicht zie jij het zelf zo. Op mij kwam het over als een zure sneer.

Waar ik een beetje verdrietig van wordt is dat dit soort opmerkingen zo polariseren: de zuurwerkers vs de uitkeringstrekkers, zoiets. En ik dacht dat best een aantal mensen op dit forum heel goed weten dat je zomaar van het een naar het ander kunt geraken en ik dacht ook dat het toch wel algemeen aanvaard was dat het over het algemeen het meest wenselijk is een werkende te zijn, om meerdere redenen. Maar misschien is dat een rare gedachte van mij.
Hoe dan ook, polarisatie, veroordelen, sneren lijken me voor niemand constructief.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2012 om 21:00

Waar het om gaat...

Waar het om gaat is of Joke enigszins op weg is geholpen en weet welke instanties zij moet benaderen. Ik hoop dat Joke niet is afgehaakt door enkele zure reacties en dat ze nog even van zich laat horen...

Mag ik even inbreken

N.a.v. Nederlands bezoek deze week die vertelde dat net afgestudeerd kind geen full time baan wil ( houdt dan te weinig "vrije tijd" over)en wel huursusidie kan krijgen als zij een flatje vindt. Klopt dat ?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-09-2012 om 14:47

Mavyan

Welke folder van de Belastingdienst over huurtoeslag is dat dan? Uit de folders over huurtoeslag over 2011 en 2012 op de site van de Belastingdienst kan ik het jouw geciteerde deel niet terugvinden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-09-2012 om 15:16

Proefberekening huurtoeslag

Ik heb er maar even een proefberekening huurtoeslag 2012 op losgelaten, gebruik makende van de volgende gegevens: huurder van 40 jaar oud, 1 kind van 16 jaar; geen toeslagpartner. Kale huur €580; sevicekosten €10 en toetsingsinkomen €20.000. De uitkomst: huurtoeslag €254 per maand. Ik begrijp er werkelijk niets meer van... http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-09-2012 om 16:03

Mavyan

http://www.stadlander.nl/ik_ben_huurder/huren_bij_stadlander/huurtoeslag.html/126/

"De tweede grens: 524,37 euro of 561,98 (of te wel aftoppingsgrens)

Deze groep huurders bestaat uit twee personen die samen een huis huren in de categorie tot 524,37 euro of uit drie of meer personen met een huur tot 561,98. In het verleden had deze groep huurders boven het bedrag van 366,37 recht op een huurtoeslag van 75%. Met ingang van dit jaar is dat percentage vastgesteld op 65%.

De derde grens: 664,66 euro

Tot deze groep huurders rekenen we huishoudens waarvan een van de leden 65 jaar of ouder is, eenpersoonshuishoudens en huishoudens die vanwege een handicap een aangepaste woning huren en een huurprijs hebben die boven de aftoppingsgrens ligt maar onder de maximale huurgrens van 664,66. Tot aan de maximale huurgrens bedroeg de huurtoeslag voor hen vorig jaar nog 50%. In 2012 heeft het Rijk de bijdrage vastgesteld op 40%."

Let op de frase: "twee personen die SAMEN een huis huren..." Belangrijkste: De aftoppingsgrens betekent NIET dat je helemaal geen recht meer hebt op huurtoeslag maar je krijgt in deze gevallen MINDER huurtoeslag over 2012.

Shonag

Ja dat klopt. Er zijn ook veel vrouwen die na hun scheiding een dag minder gaan werken. Het gederfde inkomen krijgen ze terug in de vorm van toeslagen. Allemaal volkomen legaal. Ze hebben er recht op.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.