Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

21-12-2013 om 12:58

recht op vakantie

Normaalgesproken heb ik altijd 3 weken aaneengesloten zomervakantie. Ik ga ook altijd 3 weken weg. Meestal is dat geen probleem.
Momenteel is dat anders. In de zomer gaan de mensen (verstandelijk gehandicapten) waar ik mee werk verhuizen. Tegelijkertijd worden de groepen anders ingedeeld en dus de teams die er op staan per groep worden ook voor een deel uit elkaar getrokken. Daarom is het moeilijk te overzien hoe alls gaat lopen.
Nu is er gebakkelei over de zomervakantie. Er willen te veel mensen tegelijk. Mijn leidinggevende zei ineens dat je alleen drie weken aangesloten kan krijgen als de baas dat wil....
Naar mijn idee is dat gewoon een voorwaarde vanuit de CAO, maar dat moet ik nog opzoeken. (ik weet niet zeker in welke CAO wij zitten; zorg/welzijn of gehandicaptenzorg)
Maar het is toch niet zo dat een werkgever kan besluiten dat dat voor een bepaalde periode niet door kan gaan i.v.m. de omstandigheden?

nathalie

nathalie

21-12-2013 om 14:22

zou zomaar kunnen van wel,

dat de werkgever dat mag bepalen. In onze CAO staat dat je recht hebt op minimaal 15 dagen aaneengesloten, dat is 2 weken met 3 weekenden. Maar er staat nergens dat dat midden in de zomer moet.
Wij mogen van het bedrijf 3 weken opnemen in de zomervakantie maar 4 weken achter elkaar mag niet. Wat ik wel graag zou willen want ik hoef door het jaar heen niet weg maar ik wil láng in de zomer om echt tot rust te komen, maar helaas en 3 weken in de zomer is al meer dan de CAO zegt.
Meestal is het zo dat werkgever en werknemer er met elkaar moeten uitkomen wanneer en hoe lang er vakantie wordt opgenomen. Je hebt recht op je hoeveelheid dagen maar niet zomaar het alleenrecht om die op te nemen wanner jij dat wilt. De baas houdt daarbij het bedrijfsbelang in de gaten en ja als ineens iedereen tegelijk weg wil dan kan dat niet.

helaas

Even uit het hoofd, ik ben te lui om de wet erbij te pakken, maar de wet zegt voor zover ik weet dat de vakantie wordt vastgesteld door de werkgever na overleg met de werknemer. En ook in de wet staat iets over een periode die minimaal aaneengesloten moet kunnen worden opgenomen, maar a) dat is inderdaad niet per se in de zomer en b) die periode is korter dan 3 weken.

Dus tenzij de CAO iets anders zegt, kan de baas hier wel degelijk roet in het eten gooien. Moet wel een redelijk belang bij zijn, alleen maar tegenwerken van werknemers mag niet, maar als er een serieus bedrijfsbelang is - en dat lijkt hier zo - dan zou ik nog maar even niet boeken.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

21-12-2013 om 18:37

Klopt

Ik heb nog nooit een CAO gezien waar je echt recht had op 3 wk aaneengesloten. Dat kan in overleg vaak wel maar je hebt er dus geen recht op. Kijk het dus eerst maar eens even na. Drie wk is gewoon erg veel als je veel mensen hebt werken met kinderen die in de schoolvakantie weg willen. Als je max 2 wk aanbiedt kunnen veel meer mensen op vakantie in die 6 wk.

Katniss

Katniss

21-12-2013 om 18:42

2 weken

Ik had altijd begrepen dat 2 weken het verplichte minimum is wat je aaneengesloten moet kunnen opnemen, in verband met welzijn van de medewerker. De periode moet dan in overleg gaan, en volgens mij zijn er ook regels dat als je niet binnen een bepaalde periode bevestiging hebt, ervan uit gegaan wordt dat je verzoek wordt ingewilligd.

Dat zoeken we op!

Ik heb het even opgezocht, de wettelijke regeling staat in art 7:638 BW

De werknemer moet jaarlijks in de gelegenheid gesteld worden om de wettelijke vakantiedagen op te nemen. De werkgever stelt de tijdstippen van de vakantie vast overeenkomstig de wens van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Als de werknemer een schriftelijk verzoek indient voor een bepaalde periode vakantie en daarop niet binnen twee weken hoort dat er zulke gewichtige redenen zijn dan is de vakantie vastgesteld conform het verzoek. Als er gewichtige redenen zijn (waardoor de vakantie dus niet geheel naar de wens van de werknemer kan worden geregeld) dan moet in elk geval de gelegenheid gegeven worden tot het opnemen van twee aaneengesloten weken of tweemaal een week. De werkgever moet de vakantie tijdig vaststellen en als die tijdig vastgestelde vakantie later wegens gewichtige redenen alsnog moet worden gewijzigd dan kan dat wel, maar moet de werkgever de schade vergoeden die dat voor de werknemer oplevert.

Nou ja, art 7:638 dus. De versie die ik zo snel vond stond geen knip-plak toe, helaas.

Groeten,

Temet

nathalie

nathalie

21-12-2013 om 21:24

O, dom

Ikbedoel natuurlijk 10 dagen aaneengesloten,dat is twee weken. 15 dagen zou drie weken zijn en dat mag gelukkig wel van mijn baas (zolang we het een beetje samen verdelen) maar het hoeft niet van de CAO.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

23-12-2013 om 04:00

cao gehandicaptenzorg

ik heb het gevonden en dit staat er:

Artikel 8:6 Opname vakantie en aftrek ziektedagen
1. De vakantie wordt, tenzij de belangen van de afdeling of dienst waar de betrokken werknemer aangesteld is zich hiertegen verzetten, overeenkomstig de wensen van de werknemer -desgewenst ononderbroken- verleend. De werknemer kan ten minste aanspraak maken op een vakantie van 3 weken aaneengesloten met inbegrip van de weekends daaraan voorafgaand en daarop aansluitend.

Maar er is nog een andere regeling dat de werkgever de vakantie kan herroepen als het de organisatie ernstig in problemen helpt. Dan moet moet er wel sprake zijn van onverwachte ontsane situatie. Wat in ons geval dus niet zo is.

amk

amk

23-12-2013 om 09:36

de crux zit in de eerste regel

in het woord tenzij, en daar beroept de werkgever zich nu op. Je kunt aanspraak maken op is iets anders dan recht hebben. Je mag drie weken aanvragen en dat zal meestal gehonoreerd worden, maar in bijzondere situaties zoals dit jaar niet.

ik lees het zo

Ik lees het zo dat als er dienstbelangen in het spel zijn de werknemer het nakijken kan hebben voor wat betreft de vraag wanneer de vakantie wordt opgenomen, maar dat er wel het recht bestaat om een vakantie van 3 weken aaneengesloten op te nemen. Dus de werkgever kan wel zeggen: je kan niet in juli, maar wel in mei, maar kan niet zeggen: je mag dit jaar maar twee weken aaneengesloten op vakantie.
Ik vrees alleen dat de werkgever dan wel weer kan zeggen dat je wel 3 weken mag, maar dan in februari (of zo'n andere maand dat je eignelijk niet wil...). Mits er sprake is van legitieme dienstbelangen natuurlijk. Dus dan kan het zijn dat het kiezen wordt: twee weken (oid) in mei of juni, of als je per se 3 weken weg wilt, dan in november of februari ofzo.

Groeten,

Temet

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

24-12-2013 om 14:23

regels omtrent toezegging...?

zijn er eigenlijk ook regels vanaf wanneer een vakantie aanvraag gehonoreerd moet zijn? Hoe ver van te voren? We dreigen nu een vroegboekkorting mis te lopen..... Dat scheelt zo een paar honderd eurootjes...

Sancy

Sancy

24-12-2013 om 16:35

Nou

Polletje, je vraagt: "zijn er eigenlijk ook regels vanaf wanneer een vakantie aanvraag gehonoreerd moet zijn? Hoe ver van te voren?"
In hetzelfde cao-artikel dat jij aanhaalt, staat in het derde lid: ""De algemene regeling en de spreiding van de vakantie binnen de instelling behoeft instemming van de ondernemingsraad/personeelsvertegenwoordiging."

Ik zou dus even op zoek gaan naar de vakantieregeling van de instelling zelf. Het kan goed zijn dat daar een nadere regeling voor is vastgesteld.
Staat daar (of in de CAO) niets in, dan val je terug op de wet, waarin in art 7:638 lid 2 staat (zoals Temet al schreef) "Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer." Let op het woord schriftelijk (2 x)!
Van belang zijn ook deze artikelleden:
"4. De werkgever stelt de vakantie zo tijdig vast dat de werknemer gelegenheid heeft tot het treffen van voorbereidingen voor de besteding van de vakantie.
5.De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed. "
Dat laatste, daar willen de werkgevers liever écht niet aan maar het geeft wel aan dat je een vakantie moet kunnen boeken (nee, met die vroegboekkorting hoeft de werkgever geen rekening te houden) en dat de werkgever moet overleggen met je en jou moet compenseren als hij, nadat jouw vakantie is vastgesteld, door werkomstandigheden niet -volledig- kan laten doorgaan.

Daar staat tegenover dat goed werkgever- en goed werknemerschap inhoudt dat je er altijd in overleg moet proberen uit te komen,

Sancy

Sancy

24-12-2013 om 16:36

aanvulling

Heu, de laatste 2 artikelleden komen uit art. 7:638 BW natuurlijk.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

25-12-2013 om 14:25

temet en snacy

bedankt voor de hulp : het moet dus in principe binnen twee weken geregeld zijn: in dat geval zou ik op het nippertje voor 31 december kunnen boeken.
Inmiddels heb ik zelf de vakantieaanvragen lijst bekeken, en er lijken niet echt problemen te zijn, in mijn ogen en ook niet vlg. de vastgestelde regels van hoeveel mensen er tegelijk weg mogen zijn.Het zou kunnen dat er echter mensen zijn die dan ook vakanties hebben maar die nu nog niet op die lijst staan....
Maar goed. Direct na kerst gaan we overleggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.