Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pissig

Pissig

07-09-2013 om 12:35

Recht: gelijk hebben en gelijk krijgen

De afgelopen weken heb ik me druk gemaakt over 2 juridische zaken die me erg dwars zitten. Het één gaat over het conformiteitsbeginsel, waardoor consumenten beschermd worden tegen verkopers die niet thuis geven als je klaagt over een gebrekkig product. Het andere is een arbeidsjuridisch geschil over salarisberekening en cao-rechten. Beide zaken hebben overeenkomsten in die zin dat het aantoonbaar is dat het recht aan mijn kant staat, en helaas ook dat ik voor mijn rechten moet vechten als ik doorzet.
Hoe kom je nu van gelijk hebben naar krijgen als de andere partij in het geschil glashard het recht ontkent? Wat een gevecht, bah.
Pissig

tja

`Hoe kom je nu van gelijk hebben naar krijgen als de andere partij in het geschil glashard het recht ontkent?`

In het kort: de rechter. Of, indien van toepassing, de geschillencommissie.

Nou zit ik beroepshalve in die hoek, en het moet me wel van het hart dat het best vaak voorkomt dat mensen er oprecht van overtuigd zijn het recht en het gelijk volledig aan hun kant te hebben, terwijl dat in werkelijkheid toch een tikje gecompliceerder ligt.

Ik zou zeggen: als je een rechtsbijstandsverzekering hebt of lid bent van een vakbond, bel die lui. Anders: naar het Juridisch Loket voor advies, en zonodig naar een juridisch adviseur/advocaat.

Overigens komt het regelmatig voor dat mensen wel gelijk hebben maar het uiteindelijk niet gaan halen. Gerechtelijke procedures kosten geld, een proceskostenveroordeling dekt zelden alle kosten, en als de wederpartij geen verhaal biedt (failliet, met de noorderzon vertrokken, of wat dan ook) dan is het al helemaal verloren moeite. Dat is niet eerlijk, nee, maar het komt nogal eens voor dat volstrekt terechte vorderingen niet worden ingediend omdat het sop de kool niet waard is.

Een andere mogelijkheid is soms een beroep op Radar of dergelijke consumentenhelpers. Die willen ook nog wel eens wat voor elkaar krijgen, maar dan moet jouw zaak natuurlijk wel net in hun straatje passen.

Sterkte ermee

Temet

Pissig

Pissig

08-09-2013 om 09:42

Dat snap ik, Temet

Je schrijft: "het moet me wel van het hart dat het best vaak voorkomt dat mensen er oprecht van overtuigd zijn het recht en het gelijk volledig aan hun kant te hebben, terwijl dat in werkelijkheid toch een tikje gecompliceerder ligt."
Ja, dat herken ik ook wel, ik heb wel wat kijk op juridische zaken. Maar in de 2 gevallen die ik noem is de situatie wel erg absurd.
In het geval van nonconformiteit weet de verkoper opeens niet 'of er wel een koopovereenkomst is', terwijl de gespecificeerde factuur hier naast me op tafel ligt.
In het tweede geval heb ik salarisstroken naast me liggen waaruit blijkt dat de loonsverhoging die is afgesproken in de CAO niet is doorgevoerd in het salaris, en de jaarlijkse periodieke verhoging ook niet verwerkt is.
De absurditeit! Hoe moeilijk kan het zijn?
Pissig

Pissig

Als je al een nette maar wel boze brief geschreven hebt en ook dat niet helpt zit er weinig anders op dan iemand in de arm te nemen. Dat is heel ergerlijk, want soms komt het voor dat die advocaat of bondsjurist niets anders hoeft te doen dan ook een boze brief te schrijven, maar omdat het dan op ander briefpapier staat gebeurt er ineens wel wat.

Wat je misschien nog niet wist, en in dat geval nog kan melden, is dat er bij te laat betaald loon een verhoging gevorderd kan worden die oploopt tot 50% van het niet-betaalde bedrag. Art. 7:625 BW als ik het wel heb (ff checken - ja inderdaad). In procedures wordt die verhoging overigens vaak gematigd door de rechter en in de praktijk wordt-ie helemaal vergeten als er 'vrijwillig' betaald wordt, maar dat hoef je de werkgever niet te vertellen. Dus misschien nog 1 nijdige brief zelf schrijven aan werkgever met een uiteenzetting van de reden waarom je het loon claimt, eventueel een becijfering van de achterstand tot nu toe, het dreigen met juridische procedure waarbij dan ook de wettelijke verhoging op grond van art 7:625 BW zal worden gevorderd en de mededeling dat de wettelijke rente hierbij wordt aangezegd. Dat betekent dat als je gaat vorderen, je wettelijke rente kan rekenen vanaf 8 september.

Misschien dat ze dan een tikje meer onder de indruk raken.

En voor die lastige verkoper is een koude douche van Radar misschien effectiever dan dreigen met de rechter.

Sterkte ermee

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.